(C) Wikipedia
(C) Flickr.com
(C) Carfolio.com
(C) Cartype.com
(C) Conceptcarz.com
(C) Motorbase.com
(C) Histomobile.com
(C) Carblueprintsinfo.78.com1.ru
(C) Autocentrum.pl
(C) Topspeed.com
FILM:http://www.youtube.com/watch?v=5K_CyD0qw1A(C) Youtube.com
Cytuj:
Citroën SM to luksusowy samochód sportowy klasy GT produkowany przez firmę Citroën, we współpracy z włoskim Maserati w latach 1970–1975.
Auto oficjalnie zaprezentowano na 1970 roku podczas Salonu Genewskiego. W tym też roku pierwsze egzemplarze trafiły na rynek. Wersja dla USA wyposażona była w automatyczną skrzynię biegów Borg Warner 35. Pierwsze wersje wyposażone były w trzy sprzężone gaźniki Weber, zostały one zastąpione w następnym roku przez elektroniczny wtrysk BOSCH D-JETRONIC.
Citroën SM nie miał poprzednika, nie doczekał się również nigdy następcy. Z jego produkcji zrezygnowano w 1975 roku, z powodu kryzysu paliwowego (gwałtowny spadek sprzedaży aut o dużych pojemnościach). Wyprodukowano 12.920 sztuk, z tego 2.400 na rynek amerykański.
Opis modelu
Nadwozie o trudnym do określenia typie – zawiera się pomiędzy trzydrzwiowym liftbackiem, a coupé, o bardzo charakterystycznej linii. Jak na owe czasy udało uzyskać się doskonały współczynnik oporu aerodynamicznego Cx=0,339.
Uwagę zwracają reflektory i tablica rejestracyjna schowane za osłoną z plexi. Na rynek amerykański montowano inne reflektory i zrezygnowano z tej osłony. Tradycyjnie dla aut Citroëna, w modelu SM zastosowano osłonięte tylne koło. Samochód łączył cechy rasowego auta sportowego – silnik Maserati, z komfortem zawieszenia hydropneumatycznego pierwszej generacji.
WyposaĹĽenie
Paleta silników dość uboga – tylko jednostka Maserati o pojemności 2966 cm³ i mocy 180 KM przy 5750 obr/min. Aby zatrzymać auto – zastosowano tarczowe hamulce na wszystkich kołach. Auto dostępne było ze skórzaną tapicerką, automatyczną skrzynią biegów (standard w USA, opcja w Europie).
Wersje specjalne
Producent nadwozi Henri Chapron wyprodukował na bazie SM siedem sztuk kabrioletów Chapron Mylord oraz osiem wydłużonych limuzyn Chapron Opéra, a ponadto dwa czterodrzwiowe kabriolety "prezydenckie". Do dziś rząd francuski używa tych aut na szczególne okazje.
Produkcja
1970: 868
1971: 4988
1972: 4036
1973: 2619
1974: 294
1975: 115
Dane techniczne Producent: Citroën
Premiera: 1970 Geneva Motor Show
Okres produkcji: 1970–1975
Poprzednik: brak
Następca: brak
Segment: GT
Konstruktor: Robert Opron
Typy nadwozia: 2-drzwiowe coupé
Silniki: 90° V6, DOHC, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemnośc skokowa: 2670 ccm lub 2965 ccm
Ĺšrednica cylindra: 87,0 mm lub 91,6 mm
Skok tłoka: 75,0 mm
Stopień sprężania: 9,0:1
Moc maksymalna: 125 kW (170 KM) przy 5500 obr/min lub 133 kW (180 KM) przy 6250 obr/min (2,7 L) lub 134 kW (182 KM) przy 5750 obr/min (3,0 L)
Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm przy 4000 obr/min lub 232 Nm lub 245 Nm
Skrzynia biegĂłw: manualna 5-biegowa lub automatyczna 3-biegowa
Rodzaj napędu: przedni
Ogumienie o wymiarach: 195/70 VR 15 X lub 205/70 VR 15
Hamulce: tarczowe na 4 koła ze wspomaganiem tylnej osi
Długość: 4893 mm
Szerokość: 1836 mm
Wysokość: 1324 mm
Rozstaw osi: 2900 mm
Rozstaw kół przednich: 1526 mm
Rozstaw kół tylnych: 1326 mm
Prześwit: 155 mm
Masa własna: 1451 kg lub 1520 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 90 L
Pojemność bagażnika: 488 L
Ĺšrednica zawracania: 10,5 m
Prędkość maksymalna: 217 km/h lub 229 km/h lub 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s lub 9,2 s
Pokrewne: Citroën DS
Maserati Merak
Maserati Quattroporte II
Citroën CX
(C) Wikipedia
Flickr.com
Carfolio.com
Cartype.com
Conceptcarz.com
Motorbase.com
Carblueprintsinfo.78.com1.ru
Autocentrum.pl
Topspeed.com
Youtube.com