Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 6:41




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 97 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko... 
Autor Wiadomość
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Z tego co wiem, to nie
Polecam: http://www.polskie-auta.pl/

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Czw, 05.05.2011, 20:13
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6258
Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
W takim razie ktoś ostro rzeźbił ;)

_________________
Old Opels never die!!!
Opel - Wir lieben autos
Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel
08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(


Czw, 05.05.2011, 20:16
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Szkoda, ĹĽe nie masz foty - znalezisko, ĹĽe ja pi**dolÄ™ :shock:

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Czw, 05.05.2011, 20:26
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6258
Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
No nie mam niestety. Sytuacja na drodze też nie sprzyjała robieniu fot :/ Z tego co pamiętam na "środkowej" osi miał bliźniaki, a na ostatniej pojedyncze koła... Nawet jak przyjrzeć bliżej się nie miałem...

_________________
Old Opels never die!!!
Opel - Wir lieben autos
Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel
08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(


Czw, 05.05.2011, 20:39
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
W necie taki znalazłem
Image

fajnie wyglÄ…da :>

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Czw, 05.05.2011, 20:43
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6258
Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Dokładnie tego widziałem :D Blachy z powiatu częstochowskiego zgadzają się z miejscem objawienia ;)

_________________
Old Opels never die!!!
Opel - Wir lieben autos
Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel
08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(


Czw, 05.05.2011, 20:46
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 24507
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
O w mordę, miał ktoś fantazję :shock:

_________________
| pajacyk.plpolskieserce.pl | Kliknij raz dziennie. Codziennie.


Czw, 05.05.2011, 23:59
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
środkowa oś bliźniak chyba ze Stara 642 (lub 742). Niezła zmota :shock:

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pią, 06.05.2011, 0:10
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
A takie cóś widzieliście kiedyś?

Image

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 05.07.2011, 8:07
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 46
Miejscowość: WuWuA
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
tak widzieli
prototyp zrobiony przez jednego z zawodników ścigających się w wyścigach płaskich w latach 80-tych
silnik nie pamiętam, ale bodajże 2.0
do sprawdzenia w moim przepastnym archiwum w odległej przyszłości

_________________
ZDJĘCIE USUNIĘTE Z PRZYCZYN REGULAMINOWYCH
Zapraszam na stronke:
Uno EVO V GOTOWE


Wto, 05.07.2011, 9:34
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
To zapodaj coĹ›, pls :>

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 05.07.2011, 9:38
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 46
Miejscowość: WuWuA
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
ale nawet nie wiesz ile byłoby do przejrzenia
pół garażu
pierwsze gazety majÄ… juĹĽ po 30 lat

_________________
ZDJĘCIE USUNIĘTE Z PRZYCZYN REGULAMINOWYCH
Zapraszam na stronke:
Uno EVO V GOTOWE


Wto, 05.07.2011, 10:07
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
uzbrajam się w cierpliwość, kop, chłopie :D

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 05.07.2011, 10:33
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
No i co, del78? Zasoby przekopane?

UbĂłstwiam FSO 1300 Coupe (mĂłj rocznik :mryellow: )
Image Image Image Image Image
Cytuj:
Po 37 latach trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy, kto i na jakiej nardzie zgłosił pomysł projektu polskiego nowoczesnego samochodu sportowego FSO, dzięki któremu polscy kierowcy mogliby w przyszłości na równi konkurować z zawodnikami zagranicznymi

W opinii pomysłodawców samochód sportowy mógłby stanowić dodatkową ofertę handlową FSO. Ogólnie mówiło się wtedy jednak nie o planach zaprojektowania od podstaw w celu uruchomienia produkcji seryjnej samochodu sportowego, ale na początek, o stworzeniu kolejnego „studium nadwoziowego” będącego zaledwie pierwszym etapem w realizacji dalszych działań.

Od dość szybko sporządzonych założeń konstrukcyjnych i nakreślonego schematu działania, czyli przystąpienia do prac na początku roku 1973, do planowanej prezentacji auta w 1974 r. nie było dużo czasu, dlatego powołany w OBRSO zespół konstrukcyjny musiał działać szybko i niezwykle efektywnie. Optymalnym rozwiązaniem było w tym przypadku skorzystanie z wcześniej rozważanych opcji, czyli zaproponowanej przez Zbigniewa Wattsona bryły nadwozia i wykorzystaniu rozwiązań technicznych zastosowanych w produkowanym od 1971 r. modelu Fiata X1/9.

Patrząc na bryłę tego auta nie sposób nie porównywać go z niemal identyczną, stworzoną w 1972 r. przez Giorgietto Giugiaro. Projekt mistrza „odleżał” się nieco zanim w 1976 r. trafił do produkcji w Anglii, gdzie zaistniał pod nazwą Lotus Esprit. Jednak różnic między polskim prototypem, a produkcyjnym Esprit było wiele. Zasadnicza polegała na materiale, z którego wykonano nadwozia. W przypadku sportowego coupé FSO było ono wykonane z blachy stalowej, natomiast w produkcji poszycia nadwozia Lotusa, w większości wykorzystano tworzywa sztuczne.

Obydwa projekty powstawały mniej więcej w jednym czasie i traktowanie polskiego coupé jako kopii Giugiaro nie jest zasadne. Inspiracją kształtu bryły samochodu Zbigniewa Wattsona nie był konkretny projekt, ale ogólnie panujące wtedy tendencje tzw. „szkoły włoskiej”. Podobne w ogólnej formie nadwozie posiadał również zaprojektowany w 1970 r. przez Nuccio Bertone wspomniany Fiat model X1/9. Bardziej przekonujące i niewątpliwie korzystne jest więc twierdzenie, że było to pierwsza próba nawiązania i czerpania z najlepszych ówczesnych wzorców niż próba skopiowania dzieł mistrzów.

W połowie 1974 r. w dziale Budowy Prototypów w Falenicy powstała zupełnie nowa płyta podłogowa. Zamontowany w prototypie zespół napędowy, jak również kompletne zawieszenie tylne, pochodziły z Fiata 128 w wersji Rally. Zawieszenie przednie coupé zostało skonstruowane w OBRSO od podstaw z wykorzystaniem pochodzących również z Fiata 128 kolumn McPherson, wahaczy przednich oraz kompletnego układu kierowniczego z listwową przekładnią zębatą.

Pod względem zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących mechaniki prototypowy samochód sportowy znacznie bliższy był Fiatowi X1/9 niż Lotusowi.

Po zmontowaniu całego samochodu, na początku 1974 r. został on przekazany do dyspozycji Działu Badań Samochodów OBRSO, w celu wykonania badań drogowych. Oczywiście wszędzie wzbudzał ogromne zainteresowanie i zachwyt, ale również powątpiewanie... czy oby na pewno FSO poważnie myśli o produkcji? Kiedy „kurz opadł” zdecydowano, że sportowe coupé powinno trafić tam, gdzie miało być jego właściwe miejsce, czyli do Działu Sportu mieszczące się wtedy przy ul. Międzynarodowej. Niestety, był to nie najlepszy czas. „Numerem jeden” w sezonie rajdowym 1974-75 był Fiat 124 Abarth CSA 2000, na którym Andrzej Jaroszewicz z Ryszardem Żyszkowskim wywalczyli tytuł vice mistrzowski KDL i tytuł Mistrza Polski w klasie 8-13.

W marcu 1976 w OBRSO pojawiły się Lancie Stratos i jaskrawe żółto-zielone coupé, które tak naprawdę wymagało jeszcze wiele pracy, aby móc pretendować do roli „sportowca”, stawało się coraz bardziej zapomniane. Zaprezentowane jako „studium”, skończyło również jako studium, którego czas szybko, a może za szybko przeminął. Nie bardzo wiadomo dokładnie kiedy, ale prototyp został zniszczony jako nie rokujący.

Pytanie, co projekt wniósł do rozwoju polskiej motoryzacji i czy znaczeniowo można porównać go z Syreną Sport? Odpowiedź: tak naprawdę wniósł niewiele. Poza entuzjazmem ludzi, którzy go tworzyli i garstką, która miała okazję go zobaczyć, nie wykorzystano z niego nic poza układem chowanych reflektorów, które znajdowały się w zbudowanym w 1977 r. Ogarze, nie przeniesiono z niego żadnego innego rozwiązania.

Był to jednak praktycznie pierwszy w powojennej historii własny projekt samochodu, który wizualnie nie różnił się od najbardziej oddziaływujących na wyobraźnię zachodnich aut sportowych. Problem polegał jednak na tym, że udział w sporcie wiązał się z wymaganą regulaminowo określoną ilością produkowanych seryjnie aut. Należało więc najpierw zatwierdzić projekt coupé do produkcji, wykonać go w pewnej ilości egzemplarzy i wtedy dopiero myśleć o zgłoszeniu w F.I.A.


moto.pl

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Śro, 26.10.2011, 9:52
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
najbardziej żal, że nie zachował się :cry:

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 26.10.2011, 14:48
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 46
Miejscowość: WuWuA
Post Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
kulikowski napisał(a):
najbardziej żal, że nie zachował się :cry:


jestem prawie pewien, że w w okolicach roku 99 widziałem to auto na lawecie wraz z innymi prototypami FSO i FSM jadącej po Warszawie, bodajże był to Star z naczepą
jechałem obok autobusem i zamurowało mnie, tym bardziej, iż wtedy byłem świadomy naszych polskich projektów z lat wcześniejszych

a co do moich archiwów to ostatnio je przekopywałem i widziałem ten artykuł, ale przyznaje się, że nie brałem tej gazetki do skanu
spróbuje się poprawić

_________________
ZDJĘCIE USUNIĘTE Z PRZYCZYN REGULAMINOWYCH
Zapraszam na stronke:
Uno EVO V GOTOWE


Czw, 27.10.2011, 8:47
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Spoko, czasem warto poczekać

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Czw, 27.10.2011, 9:16
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2188
Post Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Cytuj:
Pytanie, co projekt wniósł do rozwoju polskiej motoryzacji i czy znaczeniowo można porównać go z Syreną Sport? Odpowiedź: tak naprawdę wniósł niewiele.


nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Wystarczy spojrzeć na drzwi, które 5 lat później pojawią się w Polonezie czy zapowiadający stylistycznie go- tył.


Pią, 28.10.2011, 13:55
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Image
Fiat 125p Rally Prototyp
fot. Wojtek Janus
Z prywatnego archiwum Jacka Skibińskiego
Kronika Rajdów via FB

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 09.10.2012, 9:54
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
1978 FSO 1000 autorstwa C. Nawrota, Z. Grochowskiego i Z. Wybieralskiego.
Image Image Image Image Image Image
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 455&type=1

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Śro, 07.11.2012, 14:06
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 97 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018