|
|
Obecny czas: Pon, 13.05.2024, 9:36
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
RR ltd Co. napisał(a): wiecie moĹĽe, gdzie przeniosĹ‚a siÄ™ ekspozycja z Norblina z ul. Ĺ»elaznej w Warszawie? Tam byĹ‚ m.in. Beskid
Słyszałem również, że niezłą ekspozycję starych samochodów miało Muzeum Techniki - wiecie może, gdzie można ją znaleźć? Wysłałem Ci pw - czy odebrałeś ? Założyłem również temat w Off-Topicu z info nt. Muzeum. też widziałem gdzieś taki temat ... [EDIT]: znalazłem coś takiego w rozdziale Concept Cary (d. Prototypy): http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=30&t=4149&p=75139&hilit=+Polska+motoryzacja#p75139założony przez Cheetaha, zaktualizowany przez Oldtimera125p i Le Cobusiera
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pią, 11.09.2009, 23:35 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Dzięki, dzięki, przy okazji pobytu w Warszafce zajrzę na Filtrową
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Sob, 12.09.2009, 9:25 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Pią, 16.10.2009, 8:20 |
|
|
DuroneK
Postów: 345 Miejscowość: Kraków
Samochód: Cinquecento
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
cinquecento kombi jeszcze niedawno jeĹşdziĹ‚o po polsce, tak samo jak kilka lat temu sedan po Krakowie W OĹ›rodku Badawczo-Rozwojowym SamochodĂłw MaĹ‚olitraĹĽowych przeprowadzono 1 1992r. badania drogowe pierwszego prototypu furgoniku dostawczego zbudowanego zespoĹ‚Ăłw Fiata Cinquecento. NawiÄ…zujÄ…c do historii OBR, ktĂłry stworzyĹ‚ SyrenÄ™ Bosto i malucha "Bombla", ostatnie lata poĹ›wiÄ™ciĹ‚ pracom nad prototypem X1 /79, nowy samochĂłd ozwano roboczo Bombix. Celem projektu, opracowanego na zlecenie FSM, byĹ‚o opracowanie niewielkiego samochodu dostawczego duĹĽej pojemnoĹ›ci uĹĽytkowej przy Ĺ‚adownoĹ›ci ok. 400 kg. ZaĹ‚oĹĽono maksymalne wykorzystanie seryjnie produkowanych zespoĹ‚Ăłw Cinquecento, i to gĹ‚Ăłwnie polskiej produkcji - a wiÄ™c takĹĽe silnika 704 cm3. Mimo wielkoĹ›ci (a raczej maĹ‚oĹ›ci) samochodu bazowego, zespół OBR doskonale wywiÄ…zaĹ‚ siÄ™ ze swego zadania. W trakcie prac projektowych rozwaĹĽano kilka wariantĂłw dĹ‚ugoĹ›ci caĹ‚ego samochodu oraz poĹ‚oĹĽenia Ĺ›cianki dzielÄ…cej kabinÄ™ kierowcy od Ĺ‚adowni. Ostatecznie zdecydowano siÄ™ na "uciÄ™cie" oryginalnego samochodu w takim miejscu, by umoĹĽliwić maksymalne odsuniÄ™cie foteli. Decyzja ze wszech miar sĹ‚uszna - wygodna kabina Cinquecento, ze skutecznÄ… wentylacjÄ… i mnĂłstwem schowkĂłw, Ĺ›wietnie siÄ™ sprawdza takĹĽe w takim zastosowaniu. PrzedniÄ… część Cinquecento zamkniÄ™to mocnÄ… wrÄ™gÄ…, poĹ‚Ä…czonÄ… skoĹ›nymi zastrzaĹ‚ami z podĹ‚uĹĽnicami tworzÄ…cymi strukturÄ™ tylnej części nadwozia. Rozstaw osi jest zwiÄ™kszony do 2700 mm, co wraz ze zwiÄ™kszeniem tylnego zwisu umoĹĽliwiĹ‚o utworzenie za kabinÄ… platformy Ĺ‚adunkowej o dĹ‚ugoĹ›ci blisko 1800 mm. Umieszczone poniĹĽej jej poziomu tylne lampy uĹ‚atwiajÄ… zabudowÄ™ dowolnych nadwozi, dla ktĂłrych tylko wnÄ™ki kół sÄ… przeszkodÄ…. Zachowano oryginalne zawieszenie Cinquecento, doskonale nadajÄ…ce siÄ™ do samochodu dostawczego ze wzglÄ™du na niewielkÄ… przestrzeĹ„ jakÄ… zajmuje i moĹĽliwość niskiego poĹ‚oĹĽenia podĹ‚ogi (zmieniono tylko sztywność sprężyn). Ze wzglÄ™du na wiÄ™ksze obciÄ…ĹĽenia zastosowano nieco wiÄ™ksze ogumienie - 155/65 SR 13". OBR SM opracowaĹ‚ do Bombixa prostÄ… nadbudĂłwkÄ™ laminatowÄ…. Tworzy ona komorÄ™ Ĺ‚adunkowÄ… o wymiarach (dĹ‚. * szer. * wys.) ok. 1800 x x1500 x1450 mm, co daje pojemność uĹĽytkowÄ… rzÄ™du 3,5 m3. Ĺadowność wynosi 400 kg + 2 osoby w kabinie. Dalsze nadwozia, np. izotermiczne, to juĹĽ pole do popisu dla innych firm. OBR rozwaĹĽa osobowÄ… odmianÄ™ Bombixa, w ktĂłrej moĹĽna by zamontować siedzenia w tylnej części. OczywiĹ›cie wymaga to wzmocnienia struktury i wprowadzenia nowych elementĂłw nadwozia, chroniÄ…cych pasaĹĽerĂłw w razie wywrĂłcenia samochodu i umoĹĽliwiajÄ…cych mocowanie pasĂłw bezpieczeĹ„stwa. MajÄ…c do dyspozycji silnik o maĹ‚ej mocy (23 kW i 52 Nm momentu obrotowego), konstruktorzy Bombixa musieli zmienić przeĹ‚oĹĽenie przekĹ‚adni gĹ‚Ăłwnej, ktĂłre wynosi ok. 5,1. Wynik jest zaskakujÄ…co dobry - samochĂłd radzi sobie bez trudu nawet z peĹ‚nym obciÄ…ĹĽeniem, a masa caĹ‚kowita wynosi wĂłwczas ponad 1300 kg. JedynÄ… konsekwencjÄ… jest zmniejszenie prÄ™dkoĹ›ci maksymalnej do 102 km/h. Przy staĹ‚ej prÄ™dkoĹ›ci 70 km/h zuĹĽycie paliwa wynosi 5,5 dm3 na 100 km. Bombix mĂłgĹ‚ wiÄ™c być oszczÄ™dnym, szybkim i wygodnym Ĺ›rodkiem transportu. Stworzeniem W 1992 roku opracowano w OĹ›rodku Badawczo-Rozwojowym FSM-u powiÄ™kszonÄ… wersji licencyjnego Cinqucento. Prototyp ten nazwano modelem Y. PrzygotowujÄ…c taka "rodzinnÄ…" wersjÄ™ Cinquecento wykorzystano konstrukcyjne podobieĹ„stwo struktur nadwozi "pięćsetki"' i Fiata Uno. DziÄ™ki temu moĹĽliwe staĹ‚o siÄ™ zaadaptowanie bocznych drzwi do seryjnego Uno i unikniÄ™to w ten sposĂłb znacznych kosztĂłw zwiÄ…zanych z wykonaniem nietypowych wytĹ‚oczek. Aby jednak zachować stylistyczne zróżnicowanie, w miejsce wystajÄ…cych zewnÄ™trznych klamek przewidziano zastosowanie kasetowych od Cinquecento (prawie identycznych jak w Lancii Y10) Zmieniono teĹĽ nieco wewnÄ™trzne oblachowanie, aby umieĹ›cić charakterystyczne dla "pięćsetki"" praktyczne, boczne kieszenie. KosztujÄ…ce niemaĹ‚o pracy wydĹ‚uĹĽenie nadwozia byĹ‚o juĹĽ niejako logicznÄ… konsekwencjÄ… przyjÄ™tego ukĹ‚adu 4 bocznych drzwi. Podobnie jak w przypadku Beskida, opracowano rĂłwnieĹĽ makietÄ™ niekonwencjonalnego modelu o parze drzwi z prawej strony i pojedynczych z lewej - wariant taki uznano jednak wkrĂłtce za nieco zbyt awangardowy. DziÄ™ki wydĹ‚uĹĽeniu rozstawu osi o okoĹ‚o 15 cm powiÄ™kszone Cinquecento upodobniĹ‚o siÄ™ przestronnoĹ›ciÄ… wnÄ™trza do Fiata Uno i stwarza dogodne (jak na nadal maĹ‚y samochĂłd) warunki podróżowania dla czterech dorosĹ‚ych, nawet wysokich osĂłb. Wysokich lecz nie przesadnie ruchliwych bÄ…dĹş tÄ™gich, gdyĹĽ szerokość wnÄ™trza pozostaĹ‚a niezmieniona w stosunku do modelu bazowego. Konkretne powiÄ™kszenie tego parametru wymagaĹ‚oby dogĹ‚Ä™bnej, czyli bardzo kosztownej ingerencji w strukturÄ™ nadwozia oraz ewentualnych zmian podwoziowych. Niestety protoplasta Y-ka jest jak na współczesne kryteria samochodem dość wÄ…skim. W prototypowym Y-ku przewidziano moĹĽliwość zastosowania (analogicznie jak w przypadku "Iksa") zróżnicowanych zespoĹ‚Ăłw napÄ™dowych, pochodzÄ…cych z bogatej oferty Fiata. Za optymalne uznano nowoczesne silniki FIRE współpracujÄ…ce z piÄ™ciostopniowymi skrzyniami biegĂłw. MoĹĽliwe byĹ‚oby rĂłwnieĹĽ zastosowanie automatycznej skrzyni typu Selecta (do silnika o pojemnoĹ›ci 1108 cm3). Podwozie, jak juĹĽ zostaĹ‚o wspomniane, przyjÄ™to z Cinquecento. W przypadku wdroĹĽenia Y-ka do produkcji naleĹĽaĹ‚oby jednak. wprowadzić kilka drobnych modyfikacji zawieszenia i ukĹ‚adu kierowniczego. Z podwoziowych szczegółów Y-ka (i oczywicie bazowej "pięćsetki") naleĹĽy odnotować niekonwencjonalne przetĹ‚oczenie wykonane w korpusie kolumny McPhersona, umoĹĽliwiajÄ…ce bezproblemowe korzystanie z zimowych Ĺ‚aĹ„cuchĂłw przeciwpoĹ›lizgowych. Zwany nieoficjalnie "jamnikiem"" prototyp Y-ka wyposaĹĽony zostaĹ‚ wedĹ‚ug standardu Cinquecento. Pomimo przyjÄ™cia wariantu "wzbogaconego" wnÄ™trze prezentuje siÄ™ nadal nieco surowo, wraĹĽenie to sprawiajÄ… spore, nieosĹ‚oniÄ™te powierzchnie blaszane. Zdecydowanie lepszym pomysĹ‚em od stosowania elektrycznych podnoĹ›nikĂłw szyb przednich drzwi byĹ‚oby staranniejsze wytĹ‚umienie nadwozia. SzczegĂłlnie odczuwalny jest brak tapicerskich osĹ‚on tylnych nadkoli - akustyczna "sygnalizacja'" przejazdu przez kaĹ‚uĹĽe jest przecieĹĽ zbyteczna. RĂłwnieĹĽ pozbawione tapicerki kieszenie boczne mogÄ… być dodatkowym ĹşrĂłdĹ‚em haĹ‚asu (od przemieszczajÄ…cych siÄ™ drobnych przedmiotĂłw), a nieuniknione zarysowania lakieru wyeksponuje niedoskonaĹ‚ość owego rozwiÄ…zania. Ponadto klawisze sterujÄ…ce elektrycznymi podnoĹ›nikami umieszczono w szczegĂłlnie nieporÄ™cznym miejscu, bo w dolnej części konsoli kierownicy. Z nieoficjalnych ĹşrĂłdeĹ‚ wiadomo, ĹĽe rĂłwnieĹĽ w Turynie opracowano 5-drzwiowa wersjÄ™ Cinquecento. CC z napÄ™dem na 4 koĹ‚a: PieniÄ…dze z Komitetu BadaĹ„ Naukowych - 450 tys. zĹ‚ - wydane zostaĹ‚y m.in. na opracowanie projektu Cinquecento 899 cm szeĹ›c. z napÄ™dem na cztery koĹ‚a. W lipcu 1997 roku KBN podpisaĹ‚ umowÄ™ z OĹ›rodkiem Badawczo-Rozwojowym SamochodĂłw MaĹ‚olitraĹĽowych "Bosmal", znanym z takich konstrukcji jak Syrena Bosto, Fiat 126 Cabrio czy Beskid. WĹ›rĂłd firm zainteresowanych wynikami prac "Bosmal" wymieniaĹ‚ Fiat Auto Poland, chociaĹĽ spółka ta nigdy nie zobowiÄ…zaĹ‚a siÄ™ do uruchomienia produkcji Cinquecento 4WD bÄ…dĹş sprzedaĹĽy licencji na produkcjÄ™ tej wersji samochodu. Konstruktorzy z "Bosmalu" zmienili nadwozie, ukĹ‚ad jezdny, ukĹ‚ad sterowania i napÄ™d Cinquecento. Projekt kosztowaĹ‚ Ĺ‚Ä…cznie 1 mln 173 tys. zĹ‚. Fiat nie chciaĹ‚ jednak nowej wersji, gdyĹĽ koĹ„czyĹ‚a siÄ™ wĹ‚aĹ›nie produkcja tego samochodu. PrĂłbowano przekonać do projektu Daewoo i nowe rozwiÄ…zania konstrukcyjne wykorzystać w Matizie. KoreaĹ„czycy odpowiedzieli jednak, ĹĽe sami prowadzÄ… prace nad swoim maĹ‚ym samochodem. - WykonaliĹ›my prototyp, ktĂłry byĹ‚ testowany na poligonach i w warunkach terenowych - mĂłwi jeden z konstruktorĂłw Cinqucento 4WD proszÄ…cy o zachowanie anonimowoĹ›ci. - Później okazaĹ‚o siÄ™, ĹĽe wojsko i leĹ›nicy wolÄ… kupować terenowe Mercedesy. KBN nie miaĹ‚ do nas ĹĽadnych zastrzeĹĽeĹ„. W raporcie NIK czytamy, ĹĽe 16 lutego 1999 r. uznaĹ‚ umowÄ™ zawartÄ… z OBR "Bosmal" za "wykonanÄ…, zakoĹ„czonÄ… i rozliczonÄ…".
_________________ www.mtk-klub.pl - Małopolski Tuning Klub www.dobrywarez.com - Dobry Warez!
|
Pią, 20.11.2009, 16:14 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
gdzieś to CC na forum już było
|
Pią, 20.11.2009, 21:04 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Le Cobusier napisał(a): gdzieĹ› to CC na forum juĹĽ byĹ‚o byĹ‚a juĹĽ wczeĹ›niej o tym mowa - na koĹ„cu 2-giej strony i na poczÄ…tku 3-ciej strony tematu: Osiek napisał(a): Hmmm, jest zdublowany temat Tutaj albo w concept-carach
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Sob, 21.11.2009, 0:01 |
|
|
halosza
Postów: 987
Samochód: RWD
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Pięciodrzwiowe CC byłoby mega konkurencją Tico.
_________________ Motorized - blog dla zmotoryzowanych
|
Pon, 23.11.2009, 16:43 |
|
|
sebastianadam
Postów: 1062 Miejscowość: Głowno (EZG)
Samochód: Hyundai Coupe
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
halosza napisał(a): PiÄ™ciodrzwiowe CC byĹ‚oby mega konkurencjÄ… Tico. Standardowe Cinquecento jest dĹ‚ugoĹ›ci Tico, wiÄ™c to by byĹ‚o na pewno dĹ‚uĹĽsze od Tico. P.S. To siÄ™ nazywa kombi.
_________________ Zapraszam na Petrolheads Polska. Ciekawostki/Nowości/Relacje
|
Pon, 23.11.2009, 17:44 |
|
|
halosza
Postów: 987
Samochód: RWD
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
sebastianadam napisał(a): halosza napisał(a): PiÄ™ciodrzwiowe CC byĹ‚oby mega konkurencjÄ… Tico. Standardowe Cinquecento jest dĹ‚ugoĹ›ci Tico, wiÄ™c to by byĹ‚o na pewno dĹ‚uĹĽsze od Tico. P.S. To siÄ™ nazywa kombi. Kombi powinno mieć bagaĹĽnik na wiecej niĹĽ jednÄ… walizkÄ™. Tico to teĹĽ kombi?
_________________ Motorized - blog dla zmotoryzowanych
|
Pon, 23.11.2009, 23:14 |
|
|
sebastianadam
Postów: 1062 Miejscowość: Głowno (EZG)
Samochód: Hyundai Coupe
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
halosza napisał(a): Kombi powinno mieć bagaĹĽnik na wiecej niĹĽ jednÄ… walizkÄ™. Tico to teĹĽ kombi? ChodziĹ‚o mi o ten fragment. DuroneK napisał(a): cinquecento kombi jeszcze niedawno jeĹşdziĹ‚o po polsce,
_________________ Zapraszam na Petrolheads Polska. Ciekawostki/Nowości/Relacje
|
Wto, 24.11.2009, 14:51 |
|
|
POŃCZAK
Postów: 6345 Miejscowość: Bielsko-Biała
Samochód: E36 318ti / 626 gf
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
http://www.polskie-auta.pl/stara/cc-sedan.jpgtyś widzioł renault thalia Szacun, że na dzielnicy budowano kiedyś jakieś samochody ... no i z włoskich hatchów FWD zrobili włoskie hatche AWD -> wyżej
_________________ http://www.tanidrift.pl
|
Czw, 26.11.2009, 22:38 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Gad 500, Stal 158, AutobÄ…k, Zaperdalac, Gryfia
aktualizacja opisów i zdjęć P80 i Stali 300 na stronie 1-ej oraz pojazdu 250cm3, Warty i Tarpana ma stronie 2-giej. 1953 Gad 500(C) Polskie-auta.pl Cytuj: W Warsztacie Doświadczalnym Polskiego Związku Motorowego w Warszawie zbudowano prototyp małego samochodu osobowego o sportowym nadwoziu. W marcu 1953 zakończono pracę nad wykonaniem tego pojazdu. W tym okresie kierownikiem technicznym Warsztatu Doświadczalnego był inż. Stefan Gajęcki, znany konstruktor silników i łodzi wyścigowych. Pod jego kierownictwem wykonywano prototyp samochodu. Do napędu użyto adoptowanego silnika łodziowego, typu Gad 500, chłodzonego cieczą (takiego samego silnika użyto w prototypowej rodzinie samochodów Pionier). 2 cylindrowy silnik osiągał moc 23 KM przy 4500 obr/min Samochód nie miał swojego oznaczenia, określano go tylko symbolem silnika. To, że silnik pochodził z pojazdu pływającego, nie czyniło jednak z Gada samochodu o własnościach wehikułu Pana Samochodzika. Brak wielu danych uniemożliwia podanie pełnego opisu technicznego.
Silnik : dwusuwowy, dwucylindrowy z zapłonem iskrowym i przepłukiwaniem zwrotnym Pojemność silnika : 496 ccm Moc maksymalna : 23 KM (17 KM) przy 4500 obr/min Nadwozie : otwarte, bezdrzwiowe o konstrukcji metalowej z płaską dwuczęściową przednią szybą 1959 Stal 158(C) Polskie-auta.pl Cytuj: W 1959 roku, inżynierowie z Huty Stalowa Wola, zaprezentowali na XXVII Międzynarodowych Targach Ponzańskich, prototyp samochodu dostawczego, wyposażonego w elektryczny silnik oraz wykorzystującego kabinę samochodu ciężarowego Star 20. Podobnie jak Stal 300, model ten pozostał w fazie prototypu. (C) Auta-prl.pl Autobąk(C) Polskie-auta.pl Cytuj: Konstruktorem tego SAMa jest inż. Leon Jakubczyk z chrzanowa. Ta oryginalna konstrukacja napędzna była sinikiem o pojemności 125 cm3, chłodzonym wodą, Samochodzik zużywał przy prędkości 60 km/h 3,5 litra benzymy na 100 km. Rozstaw kół tego samochodu, jest niewiele większy od rozstawu kół... roweru.
Na jednym ze zdjęć obok widać model kabrioletu wykonany z drewna, nie wiadomo, czy konstruktorowi udaĹ‚o siÄ™ zbudować jeĹĽdĹĽÄ…ca wersjÄ™ tego autka. MiaĹ‚a mieć 2400 mm dĹ‚ugoĹ›ci, 880 mm szerokoĹ›ci (!) a zawracać na 5 metrowej szerokoĹ›ci drodze. Zaperdalac (samochĂłd StanisĹ‚awa Ĺukaszewicza)(C) Polskie-auta.pl (C) Oldtimery.com Cytuj: ZdjÄ™cia obok nie przedstawiajÄ… pojazdu kosmitĂłw, a jedynie jednÄ… z ciekawszych konstrukcji powstaĹ‚ych w Polsce w latach sześćdziesiÄ…tych... . Jest to samochĂłd Kierownika Biura Nadwozi DziaĹ‚u GĹ‚Ăłwnego Konstruktora w FSO - inĹĽ. StanisĹ‚awa Ĺukaszewicza. Ten maĹ‚y czterokoĹ‚owy samochodzik napÄ™dzany byĹ‚ silnikiem motocyklowym. ByĹ‚o w nim dosyć miejsca dla jednej osoby, i to do wygodnego podróżowania. Nadwozie wykonano z tworzyw sztucznych. SamochĂłd zostaĹ‚ sprzedany w 1969 roku. odbudowa: http://oldtimery.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=1732&start=01963 Gryfia(C) Auta-prl.pl Cytuj: W 1963 roku, w ZakĹ‚adach SprzÄ™tu Motoryzacyjnego w Ĺodzi, znanych z produkcji wspaniaĹ‚ego motocykla Junak oraz budowy w 1959 roku prototypu samochodu Smyk, stworzono kolejny prototyp - GryfiÄ™. ByĹ‚ to kolejny polski mikrosamochĂłd, w odróżnieniu od innych konstrukcji, byĹ‚ trĂłjkoĹ‚owcem. Znaczna część konstrukcji oparta byĹ‚a na podzespoĹ‚ach Junaka (zwĹ‚aszcza silnik i tylne zawieszenie). Gryfia mogĹ‚a pomieĹ›cic do trzech osĂłb, siedzÄ…cych koĹ‚o siebie na fotelach znajdujÄ…cych siÄ™ blisko tylnej, a daleko od przedniej osi. Autko napÄ™dzane byĹ‚o jednocylindrowym silnikiem, znanym z Junaka. MiaĹ‚ pojemność 349 ccm i moc maksymalnÄ… 15 KM (11 kW) uzyskiwana przy 5500 obrotach na minutÄ™. TrĂłjkoĹ‚owiec rozpÄ™dzaĹ‚ siÄ™ do okoĹ‚o 70-80 km/h. Wykonano tylko jeden prototypowy egzemplarz, ktĂłry podczas testĂłw nie speĹ‚niĹ‚ oczekiwaĹ„ projektantĂłw - samochĂłd miaĹ‚ skĹ‚onność do przewracania siÄ™ na zakrÄ™tach oraz sprawiaĹ‚ trudnoĹ›ci w parkowaniu i manewrowaniu. PrzyczynÄ… wywrotek, byĹ‚o zĹ‚e rozmieszczenie obciÄ…ĹĽenia, co jest dość trudne w trĂłjkoĹ‚owcu. (C) Polskie-auta.pl Auta-prl.pl Oldtimery.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Sob, 26.03.2011, 0:49 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
samo gęste, kulikowski, zwłaszcza ta Stal mnie zaskoczyła
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Sob, 26.03.2011, 14:02 |
|
|
robertgarage
Postów: 24 Miejscowość: Otwock
Samochód: fiat doblo cargo 1,9
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
przemek_ag napisał(a): Syrena Sport - jestem pod wielkim wraĹĽeniem Co za kretyn nie wypuĹ›ciĹ‚ jej to produkcji seryjnej MielibyĹ›my piÄ™knego polskiego Oldtimera byĹ‚a niestety tylko studium , pokazem moĹĽliwoĹ›ci konstruktorĂłw
_________________ www.novol.pl
www.spectral.pl
|
Nie, 27.03.2011, 22:11 |
|
|
parigot
Postów: 454 Miejscowość: Hexagon
Samochód: SD4, CDI V6, HDI 1,4
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Swoja droga to co po nie ktorzy mieli niezly humor przy tworzeniu tych konstrukcji: Autobak czy Zaperdalac nie zrodzily sie w zwyklych tuzinkowych glowach...
|
Pon, 04.04.2011, 20:50 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Prototypy Żuka
1963: FSC Ĺ»uk A08 prototyp skrzyniowy 1,5 t(C) Polskie-auta.pl Pierwszym po Ĺ»uku A 03, nowo opracowanym modelem byĹ‚ samochĂłd skrzyniowy oznaczony symbolem A 08. Pojazd ten o Ĺ‚adownoĹ›ci 1500 kg miaĹ‚ w przyszĹ‚oĹ›ci wypeĹ‚nić lukÄ™ miÄ™dzy Ĺ»ukiem o Ĺ‚adownoĹ›ci 900 kg a Starem o Ĺ‚adownoĹ›ci 4000 kg. Prototyp samochodu A 08 wykonano na przeĹ‚omie lat 1958-1959. Zabudowano w nim jeden z pierwszych egzemplarzy doĹ›wiadczalnych gĂłrnozaworowego silnika typu S-21 o mocy 51,5 kW. Ze wzglÄ™du na powiÄ™kszonÄ… Ĺ‚adowność pojazdu wzmocniono zawieszenia wszystkich kół. W zawieszeniu tylnym oprĂłcz resorĂłw piĂłrowych zastosowano dodatkowe sprężyny Ĺ›rubowe. Zmieniono konstrukcjÄ™ tylnego mostu dostosowujÄ…c go do kół bliĹşniaczych. Nowe koĹ‚a tarczowe miaĹ‚y obrÄ™cze przystosowane do dotychczasowego ogumienia. W modelu A 08 wykorzystano kabinÄ™ kierowcy z seryjnego Ĺ»uka, natomiast nowÄ… konstrukcjÄ… byĹ‚a skrzynia Ĺ‚adunkowa. Wszystkie Ĺ›ciany skrzyni byĹ‚y metalowe. Ĺšciany boczne umocowane na - zawiasach umoĹĽ4iwiaĹ‚y Ĺ‚atwy zaĹ‚adunek pojazdu z boku. PĹ‚aska podĹ‚oga skrzyni Ĺ‚adunkowej miaĹ‚a powierzchniÄ™ 4,9-m2. Konstrukcja skrzyni umoĹĽliwiaĹ‚a zastosowanie paĹ‚Ä…kĂłw i brezentowej opoĹ„czy. Przy dotychczasowym rozstawie osi rĂłwnym 2700 mm dĹ‚ugość caĹ‚kowita pojazdu wzrosĹ‚a do 4500 mm. Masa wĹ‚asna wynosiĹ‚a okoĹ‚o 1700 kg. W nastÄ™pnych latach budowano kolejne ulepszone prototypy tego modelu. Zastosowano w nich zmodernizowanÄ… kabinÄ™, czterobiegowÄ… skrzynkÄ™ przekĹ‚adniowÄ… i tylny most o innej konstrukcji. Pojazd ten nie doczekaĹ‚ siÄ™ jednak wdroĹĽenia do produkcji. Podobny los spotkaĹ‚ nastÄ™pny model samochodu dostawczego opracowanego w Lublinie. ByĹ‚ to furgon majÄ…cy oznaczenie B-40. Prototyp tego samochodu powstaĹ‚ pod koniec 1963 roku. Zastosowano w nim silnik, ukĹ‚ad napÄ™dowy oraz zespoĹ‚y podwoziowe z modelu A 08. CaĹ‚kowicie odmienna byĹ‚a konstrukcja nadwozia. ZwracaĹ‚a uwagÄ™ jego nowoczesna sylwetka z duĹĽÄ… giÄ™tÄ… szybÄ… przedniÄ… i czterema reflektorami. prototyp(C) Polskie-auta.pl W tym okresie konstruktorzy FSC pracowali nad nowym nadwoziem dla Ĺ»uka. Zastosowano w nim sporo części i zespoĹ‚Ăłw samochodĂłw z rodziny Fiata. Liczono wĂłwczas na rozszerzenie współpracy z tÄ… firmÄ… takĹĽe w zakresie samochodĂłw dostawczych. Zaproponowano nowe ksztaĹ‚ty nadwozia pickup i furgon. W tej wersji zastopowano m.in. prostokÄ…tne reflektory zespolone z lampami kierunkowskazĂłw (pochodzÄ…ce z samochodu Autobianchi A 111), kierownicÄ™ oraz zestaw wskaĹşnikĂłw z Polskiego Fiata 125p. Wysoki koszt wykonania nowego oprzyrzÄ…dowania spowodowaĹ‚y, ĹĽe zrezygnowano z tego projektu i rozpoczÄ™to prace nad częściowÄ… modernizacjÄ… dotychczasowego nadwozia. Ĺ»uk AE ciÄ…gnik siodĹ‚owy(C) Polskie-auta.pl W SKR Szczawne k. KomaĹ„czy wykonano nowy model pojazdu dostawczego przy wykorzystaniu podzespoĹ‚Ăłw samochodu Ĺ»uk przeznaczonego do remontu i wymiany nadwozia. PowstaĹ‚ nowy typ samochodu: ciÄ…gnik siodĹ‚owy z naczepÄ…. Masa caĹ‚kowita zestawu wynosi 3,5 t. Do budowy ciÄ…gnika siodĹ‚owego wykorzystano podwozie samochodu Ĺ»uk: rama, zawieszenie przednie, zawieszenie tylne, ukĹ‚ad kierowniczy i ukĹ‚ad hamulcowy pozostajÄ… bez zmian. Zespół napÄ™dowy zostaĹ‚ przesuniÄ™ty do tyĹ‚u 0 450 mm, co pozwoliĹ‚o na zmianÄ™ konstrukcji kabiny kierowcy. W wyniku przesuniÄ™cia silnika skrĂłceniu ulegĹ‚ waĹ‚ napÄ™dowy oraz uzyskano moĹĽliwość wyciszenia tej jednostki napÄ™dowej. Zastosowano silnik S-21, ktĂłry ma dobre walory eksploatacyjne, jednak jego moc jest niewystarczajÄ…ca. Przy dalszych pracach naleĹĽaĹ‚oby zwiÄ™kszyć moc jednostki napÄ™dowej do 70-80 kW. Poza tym naleĹĽy zastosować 5-biegowÄ… skrzyniÄ™ biegĂłw. Wykonano zupeĹ‚nie nowÄ… kabinÄ™ kierowcy. DziÄ™ki przesuniÄ™ciu silnika powstaĹ‚a moĹĽliwość budowy kabiny przestronnej, lepiej dostosowanej do potrzeb kierowcy. W porĂłwnaniu z istniejÄ…cÄ…, wnÄ™trze nowej jest o wiele obszerniejsze. MieĹ›ci ona oprĂłcz dwu foteli kierowcy i pasaĹĽera (istnieje moĹĽliwość montaĹĽu dwu foteli pasaĹĽerskich) takĹĽe dwie leĹĽanki o wymiarach 450 x 1680 mm. Przymocowano je do Ĺ›cianki tylnej. Zastosowano duĹĽÄ… szybÄ™ przedniÄ… i dosyć duĹĽe szyby boczne, co sprawia, ĹĽe kierowca ma duĹĽe pole widzenia i wraĹĽenie dobrego samopoczucia. Fotele kierowcy i pasaĹĽera majÄ… regulacjÄ™ kÄ…ta pochylenia oparcia, zaĹ› fotel kierowcy jeszcze regulacjÄ™ wysokoĹ›ci. Zbiornik wyrĂłwnawczy pĹ‚ynu chĹ‚odzÄ…cego, filtr powietrza, zbiorniczki pĹ‚ynu hamulcowego znajdujÄ… siÄ™ na tylnej Ĺ›ciance kabiny kierowcy od strony naczepy. Miarka poziomu oleju i korek wlewu oleju znajdujÄ… siÄ™ teĹĽ w pobliĹĽu tylnej Ĺ›ciany kabiny, tak ĹĽe wszystkie czynnoĹ›ci moĹĽna wykonać z jednego miejsca. Akumulator zostaĹ‚ umieszczony poza kabinÄ… kierowcy. Skrytka znajduje siÄ™ pod siedzeniem kierowcy. Do budowy poszycia kabiny wykorzystano blachy stalowe o gruboĹ›ci 1,5 i 0,8 mm. WnÄ™trze wyĹ›cielono wykĹ‚adzinÄ…. Do ramy ciÄ…gnika przymocowano ramÄ™ szczÄ…tkowÄ… z siodĹ‚em. Naczepa jest nowÄ… konstrukcjÄ…, dostosowanÄ… do przewozu Ĺ‚adunku o masie 1,5 t. MoĹĽe to być: platforma, skrzynia i skrzynia z opoĹ„czÄ…. W porĂłwnaniu do skrzyni Ĺ‚adunkowej seryjnego samochodu dostawczego z podwyĹĽszonym dachem i o wydĹ‚uĹĽonym zwisie tylnym naczepa jest bardziej pojemna i daje moĹĽliwość szybszego zaĹ‚adunku i wyĹ‚adunku. Konstrukcja noĹ›na naczepy zostaĹ‚a wykonana z rur stalowych, ceownikĂłw i kÄ…townikĂłw, poszycie podĹ‚ogi i burt z tarcicy bukowej. OĹ› naczepy jest zawieszona na dwu resorach piĂłrowych półeliptycznych, ktĂłre sÄ… elementami sprężystymi i wiodÄ…cymi. Jako elementu tĹ‚umiÄ…cego zastosowano amortyzatory teleskopowe typ 28 ustawione skoĹ›nie (podobnie jak w tylnym zawieszeniu Ĺ»uka). Istnieje moĹĽliwość montowania opoĹ„czy. Naczepa jest wyposaĹĽona w hamulec bÄ™bnowy sterowany hydraulicznie. UkĹ‚ady sterowania hamulcami ciÄ…gnika i naczepy sÄ… ze sobÄ… poĹ‚Ä…czone zĹ‚Ä…czem. Naczepa jest wyposaĹĽona w hamulec postojowy dziaĹ‚ajÄ…cy na oba koĹ‚a, uruchamiany tak jak w przyczepach. Masa wlasna naczepy wynosi 400 kg. ZwiÄ™kszenie Ĺ‚adunku do 1,5 t, zmiana kabiny kierowcy doprowadziĹ‚y do zwiÄ™kszenia oporĂłw ruchu. ZuĹĽycie paliwa wzrosĹ‚o do 16 l/100 km. Jednak zwiÄ™kszone zuĹĽycie paliwa jest rekompensowane przez moĹĽliwość przewozu wiÄ™kszego Ĺ‚adunku i przez zwiÄ™kszenie przestrzeni Ĺ‚adunkowej. (C) Polskie-auta.pl Auta-prl.pl Wikipedia Youtube.com ZIELIĹSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 13.04.2011, 17:32 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Tego "Magnum" widziałem już dawno temu, ale ciągle mnie zaskakuje
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 13.04.2011, 21:31 |
|
|
Pauloz
Postów: 44 Miejscowość: PLE/PL
Samochód: wóz ludowy
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
robertgarage napisał(a): przemek_ag napisał(a): Syrena Sport - jestem pod wielkim wraĹĽeniem Co za kretyn nie wypuĹ›ciĹ‚ jej to produkcji seryjnej MielibyĹ›my piÄ™knego polskiego Oldtimera byĹ‚a niestety tylko studium , pokazem moĹĽliwoĹ›ci konstruktorĂłw Raczej nie oto chodzi. To byĹ‚y porÄ…bane czasy - Polska jako kraj socjalistyczny miaĹ‚ produkować samochody dla ludu. W ideologii nie byĹ‚o miejsca na auto sportowe. TajemnicÄ… poliszynela jest, ĹĽe nasze auta nie powinny byĹ‚y byc lepsze od pojazdĂłw naszych "wielkich sojusznikĂłw". Tak byĹ‚o z wieloma naszymi projektami. Cytat z Wiki na temat Beskida : Cytuj: Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczÄ™to seryjnej produkcji. PowstaĹ‚o 7 prototypĂłw tego samochodu, wĹ‚adze nakazaĹ‚y zniszczenie ich wszystkich, jednak inĹĽynierowie nie wykonali polecenia, dziÄ™ki czemu Beskida moĹĽna dziĹ› oglÄ…dać w Muzeum Techniki w Fabryce Norblina w Warszawie i w Muzeum InĹĽynierii Miejskiej w Krakowie oraz na Politechnice Opolskiej. Wszystko na ten temat...
_________________ "Лучше плохо ездить, чем хорошо ходить"....
|
Śro, 04.05.2011, 21:28 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Pauloz napisał(a): Polska jako kraj socjalistyczny miaĹ‚ produkować samochody dla ludu. W ideologii nie byĹ‚o miejsca na auto sportowe. TajemnicÄ… poliszynela jest, ĹĽe nasze auta nie powinny byĹ‚y byc lepsze od pojazdĂłw naszych "wielkich sojusznikĂłw". tylko, ĹĽe ruscy teĹĽ mieli prototypy samochodĂłw wyczynowych i sportowych viewtopic.php?f=30&t=34102viewtopic.php?f=30&t=33938
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Czw, 05.05.2011, 9:33 |
|
|
lordzofmafia
Postów: 6258 Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
|
Re: Prototypy z FSO, Fsm i nietylko
Powstawały kiedyś Żuki z dwiema osiami tylnymi? Widziałem wczoraj coś takiego...
_________________ Old Opels never die!!! Opel - Wir lieben autos Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel 08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(
|
Czw, 05.05.2011, 20:04 |
|
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |