1951 Warszawa M20(C) Protauta.republika.pl
(C) Automobilia.pl
(C) Republika.pl/fso_warszawa
(C) Caar.pl
FSO Warszawa, potocznie Warszawka, Garbuska – samochód osobowy produkowany od 6 listopada 1951 do 30 marca 1973 w FSO na Żeraniu w Warszawie na licencji ZSRR. Przez cały okres produkcji powstało 254 471 (według innych źródeł 254 421) egzemplarzy modelu, z czego 72 834 trafiło na eksport. Był to pierwszy samochód produkowany seryjnie w historii powojennej Polski. W oparciu o Warszawę skonstruowano samochody dostawcze: FSC Żuk, ZSD Nysa oraz FSR Tarpan. Następcą modelu został Polski Fiat 125p.
Dane techniczne:Nadwozie: samonośne z ramą pomocniczą pod silnikiem, 4-drzwiowy fastback lub 4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowe kombi lub 2-drzwiowy pick-up lub 3-drzwiowy van (furgon)
Okres produkcji: 6 listopada 1951â’30 marca 1973
Wyprodukowanych: 254 471 szt.
Liczba miejsc: 5/6
Długość: 4665 mm M20 / 4740 mm Sedan, Taxi / 4750 mm Kombi, Sanitarka, Furgon / 4665 mm Pickup
Szerokość: 1695 mm / 1710 mm Pickup
Wysokość: 1640 mm M20 / 1620 mm Sedan / 1705 mm Kombi, Sanitarka, Furgon / 1905 mm Pickup
Rozstaw osi: 2700 mm
Rozstaw kół przednich: 1364 mm
Rozstaw kół tylnych: 1362 mm
Masa własna: 1360 kg M20 / 1420 kg 202,203,223,204,224 / 1435-1450 kg Pickup / 1460 kg Kombi, Sanitarka, Furgon
Dopuszczalna masa całkowita: 1960 kg
Silnik: typu M-20, rzędowy, 4-cylindrowy, dolnozaworowy (SV), ustawiony wzdłużnie nad osią przednią / górnozaworowy (OHV od 62)
GaĹşnik Jikov 40 SOP opadowy jednogardzielowy
Kadłub żeliwny z suchymi tulejami
GĹ‚owica ĹĽeliwna
Zapłon iskrowy
Kolejność zapłonu 1-2-4-3
Pojemność skokowa: 2120 cm3
Ĺšrednica cylindra 82 mm
Skok tłoka: 100 mm
Stopień sprężania: 6,2:1
Moc maksymalna: 36,5 kW (50 KM) / 52 KM (od 57) / 70 KM (od 62) przy 3600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 116 Nm /122 Nm (od 57) przy 2200 obr/min
Instalacja elektryczna: 12 V, „plus” podłączony do masy
Rodzaj napędu: tylny
Przeniesienie napędu: Sprzęgło suche
Skrzynia biegĂłw: manualna 3 biegowa, biegi 2 i 3 synchronizowane / 4-biegowa manualna od 1970
Przełożenia biegów: I-bieg – 2,82:1, II bieg – 1,604:1, III bieg – 1:1, wsteczny – 3,383:1
Sztywny most napędowy, przełożenie 5,125
Zawieszenie przednie: niezależne na dwóch wahaczach nierównej długości, sprężyny śrubowe, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
Zawieszenie tylne: most napędowy sztywny, wsparty na dwóch wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe dwustronnego działania
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Prędkość maksymalna: 105 km/h
Zużycie paliwa: średnio około 11-13l/100 km, samochód był najbardziej ekonomiczny przy małych prędkościach (około 40 km/h)
Ogumienie: 6,00 – 16″
1955 Warszawa M20 Pickup(C) Warszawafanklub.w.interia.pl
(C) Cokupic.pl
(C) Fothost.pl
1957 Warszawa M20-57(C) Wikipedia
wprowadzony został do produkcji 15 maja 1957r., początkowo pod nazwą model 1957 później jako model 200. Zewnętrznie bardzo podobny do Warszawy M20 Pobiedy, ma w sobie jednak ponad 200 modernizacji wszystkich podzespołów. Główne zmiany wprowadzone w 1957 roku to:
W wyglądzie zewnętrznym:
krata wlotu powietrza w kształcie delikatnych pionowych żeberek otoczonych chromowaną ramką,
małe okrągłe kierunkowskazy przednie w miejsce prostokątnych. W modelu 57 kierunkowskazy przednie byly nieco wyżej niż w pó?niejszych modelach 201/202 ze względu na stare błotniki z przetłoczeniami pod prostokątne kierunkowskazy, które jeszcze były w magazynach,
"rakieta" i okrągły znaczek FSO na masce,
"Ĺ‚amana" szyba przednia,
listwy boczne przechodzące z błotników przednich do połowy drzwi i listwy progowe.
We wnętrzu wprowadzono:
nowÄ… dwukolorowÄ…tapicerkÄ™,
na srodku deski rozdzielczej pojawiła sie popielniczka
W 1958 roku zastosowano nowe dwuramienne koło kierownicy zamiast dotychczasowego trójszprychowego.
W silniku zwiększono stopień sprężania z 6,2 do 6,8 co zwiększyło moc z 50 do 52 KM i max. moment obrotowy do 122 Nm przy 2100 obr/min.
Zmniejszono rĂłwnieĹĽ rozmaiar felg z 16 na 15 calowe.
1960 Warszawa 201(C) Bucynek.yoyo.pl
(C) Automobilia.pl
W 1960 wraz z wprowadzaniem kolejnych zmian zmieniono również nazewnictwo, wprowadzając oznaczenie 201. Najwazniejszymi wprowadzonymi modyfikacjami były:
zmiana lamp tylnych,
zmiana podświetlenia tablicy rejestracyjnej z tyłu, światla stopu i światła pozycyjne przeniesione do lamp głównych,
zmiana koloru kierunkowskazów przednich z białych na pomarańczowe,
zderzaki tylne z przetloczeniem na światło odblaskowe,
usuniecie "rakiety" z maski przedniej ze wzgledu na bezpieczeństwo,
zmiana znaczka w srodku z m20 na FSO,
inny ksztalt listew, usuniecie nacięć z klamek,
1960 Warszawa 201 Furgon(C) Bucynek.yoyo.pl
(C) Auta-prl.pl
1962 Warszawa 202(C) Auta-prl.pl
1962 rok, od modelu 201 różni się jedynie silnikiem. Jest to górnozaworowy silnik o symbolu S-21 o mocy 70 KM przy 4000 obr/min co pozwoliło na lepsze osiągi samochodu i zmniejszenie zużycia paliwa.
1964 Warszawa 203/223, 204/224(C) Cokupic.pl
(C) Wikipedia
(C) Samochodyprl.blox.pl
(C) Flickr.com
Silnik gĂłrnozaworywy, modernizacja nadwozia
Warszawa 203/223
Jak Warszawa M-20, z wyjÄ…tkiem:
Wymiary: długość 4740 mm
Masa: własna 1420 kg, dopuszczalna całkowita 1900 kg
Ogumienie: 6,40 - 15"
Nadwozie: sedan, samonośne z ramą pomocniczą pod silnikiem
Silnik:
S-21, czterocylindrowy, rzędowy, górnozaworowy
GaĹşnik Jikov 40 SOP opadowy jednogardzielowy
Ĺšrednica x skok cylindra: 82 x 100 mm
Stopień sprężania 7,5:1
Moc: 51,5 kW (70 KM) przy 4000 obr/min
Moment obrotowy: 147 N•m przy 2500 obr/min
Kolejność zapłonu: 1-2-4-3
Pojemność układu chłodzenia: 10,5 l
Pojemność miski olejowej: 6 l
Filtr powietrza: mokry, pojemność 0,35 l
Przeniesienie napędu
Most napędowy – przełożenie 4,555
Skrzynia 3-biegowa:
I bieg: 3,115:1
II bieg: 1,772
III bieg: 1,000:1
Bieg wsteczny: 3,778:1
Skrzynia 4-biegowa:
I bieg: 3,753:1
II bieg: 2,373:1
III bieg: 1,482:1
IV bieg: 1,000:1
Bieg wsteczny: 3,753:1
Układ smarowania skrzyni biegów: 1,2 l[33]
Układ smarowania tylnego mostu: 1,1 l[33]
Układ zawieszenia:
Przód: niezależne, sprężyny śrubowe i wahacze[33]
Tył: resory piórowe[33]
Przyspieszenie 0-100 km/h: 29,2 s[16]
Prędkość maksymalna: 130 km/h[1]
Na I biegu: 40 km/h[33]
Na II biegu: 70 km/h[33]
Ĺšrednie zuĹĽycie paliwa: 11-12 l/100 km[1][33]
Paliwo: liczba oktanowa min. 78 (niebieska etylina)[16]
1965 Warszawa 203/223, 204/224 Kombi(C) Wikipedia
(C) Cokupic.pl
1965 Warszawa 203/223, 204/224 Sanitarka(C) Arczi224.wrzuta.pl
(C) Krzysiek1-p.w.interia.pl
fabryczna modyfikacja - syrena, kogut, nosze, aparatura medyczna
1965 Warszawa 203/223, 204/224 TaksĂłwka(C) Photogaleria.pl
fabryczna modyfikacja - ścianka z pleksi i taksometr
Warszawa RadiowĂłz(C) M.onet.pl
(C) Fso_warszawa.republika.pl
(C) Wikipedia
(C) Protauta.republika.pl
Automobilia.pl
Republika.pl/fso_warszawa
Caar.pl
Warszawafanklub.w.interia.pl
Cokupic.pl
Bucynek.yoyo.pl
Auta-prl.pl
Fothost.pl
Wikipedia
Samochodyprl.blox.pl
Flickr.com
Arczi224.wrzuta.pl
Krzysiek1-p.w.interia.pl
Photogaleria.pl
M.onet.pl
Fabryka SamochodĂłw Osobowych 1951-1976; Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1976
RUMMEL Aleksander - Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne 1922-1980; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985
ZIELIĹSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985
SZELICHOWSKI Stanisław - Sto lat polskiej motoryzacji; Krakowska Oficyna SAB, Kraków, 2003
DEMBIĹSKI Jerzy - Album samochodĂłw FSO; Klub PracownikĂłw i Przyjaciół FSO, Warszawa, 2004
ZIELIĹSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 2008
GÓRSKI Mirosław - Historia konstrukcji samochodów FSO 1951-2006; Oddział Warszawski SIMP & Klub Pracowników i Przyjaciół FSO, Warszawa, wyd. II, 2009