budzyfer napisał(a):
Płowobrązowe!
Dla mnie to szary kolor
Prawidłowo zużyta świeca zapłonowa:
Ĺšwieca okopcona:
Stopa izolatora, elektroda i metalowa obudowa Ĺšwiecy pokryte matowym, czarnym aksamitnym nalotem.
Przyczyna: fniewłaściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej (gaźnik, układ wtryskowy). Mieszanka zbyt bogata, filtr powietrza silnie zanieczyszczony, zakłócenia w automatyce wzbogacania mieszanki na zimnym silniku lub w przypadku gaźników zbyt mocno wyciągnięta dźwignia ssania. Wartość cieplna Świec zapłonowych zbyt niska.
Skutki: przerwy w zapłonie, problemy z uruchomieniem silnika.
Środki zaradcze: prawidłowo ustawić skład mieszanki, poprawić zapłon, sprawdzić filtr powietrza.
Ĺšwieca zaolejona:
Stopa izolatora, elektroda i metalowa obudowa świecy pokryte tłustym, święcącym nalotem lub resztkami niespalonego oleju.
Przyczyna: zbyt dużo oleju w cylindrze. Poziom oleju zbyt wysoki, silnie zużyte pierścienie tłokowe, cylinder i prowadnice zaworów. W silnikach dwusuwowych zbyt wysoka zawartość oleju w mieszance.
Skutki: przerwy w zapłonie, problemy z uruchomieniem silnika.
Środki zaradcze: wyremontować silnik, ustawić prawidłowo skład mieszanki, wymienić świece.
Świeca zaołowiona:
Stopa izolatora częściowo pokryta żółtobrązowa glazura, na której mogą się pojawić zielonawe przebarwienia.
Przyczyny: obecność w paliwie substancji zawierających ołów. Glazura powstaje podczas dużego obciążenia silnika i długotrwałej eksploatacji.
Skutki: przy dużym obciążeniu silnika powstaje osad przewodzący prąd, co prowadzi do przerw w zapłonie.
Środki zaradcze: wymienić świece na nowe. Czyszczenie świec nie przynosi żadnych efektów.
Świeca silnie zaołowiona:
Stopa izolatora częściowo pokryta gruba żółtobrązowa glazura, na której mogą się pojawić zielonkawe przebarwienia.
Przyczyny: obecność w paliwie substancji zawierających ołów. Glazura powstaje podczas dużego obciążenia silnika i długotrwałej eksploatacji.
Skutki: przy dużym obciążeniu silnika powstaje osad przewodzący prąd, co prowadzi do przerw w zapłonie.
Środki zaradcze: wymienić Świece na nowe. Czyszczenie Świec nie przynosi żadnych efektów.
Ĺšwieca zapopielona:
Stopa izolatora, elektroda zewnętrzna i przestrzeń między stopa izolatora a metalowa obudowa Świecy pokryte gruba warstwa popiołu powstałego ze składników paliwa i oleju silnikowego. Konsystencja od luźnej do żużlopodobnej.
Przyczyny: powstały popiół pochodzi ze składników stopów w oleju silnikowym.
Skutki: prowadzi do samozapłonu, utraty mocy i uszkodzenia silnika.
Środki zaradcze: doprowadzić silnik do właściwego stanu eksploatacji, wymienić świecę, ewentualnie zastosować inny olej.
Nadpalona elektroda środkowa:
Elektroda środkowa nadpalona, czubek stopy izolatora o konsystencji gąbczastej i miękkiej.
Przyczyny: przeciążenie termiczne Świecy w wyniku samozapłonu, np. przez niewłaściwe nastawienie kata zapłonu, pozostałości spalania w komorze spalania, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz zapłonu, zła jakość paliwa, ewentualnie zbyt niska wartość cieplna Świecy.
Skutki: przerwy w zapłonie, spadek mocy (uszkodzenie silnika).
Środki zaradcze: sprawdzić silnik, urządzenie zapłonowe i skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Założyć świece zapłonowe o właściwej wartości cieplnej.
Wypalona elektroda środkowa:
Elektroda Środkowa nadpalona, elektroda zewnętrzna silnie nadpalona.
Przyczyny: przeciążenie termiczne Świecy w wyniku samozapłonu, np. przez niewłaściwe nastawienie kata zapłonu, pozostałości spalania w komorze spalania, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz zapłonu, zła jakość paliwa.
Skutki: przerwy w zapłonie, spadek mocy, ewentualne uszkodzenie silnika, pęknięcie stopy izolatora w wyniku przegrzania elektrody środkowej.
Środki zaradcze: sprawdzić silnik, urządzenie zapłonowe i skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Założyć nowe Świece zapłonowe.
Stopione obie elektrody:
Elektrody w formie kalafiorowatej, moĹĽliwy osad z obcych substancji.
Przyczyny: przeciążenie termiczne Świecy w wyniku samozapłonu, np. przez niewłaściwe nastawienie kata zapłonu, pozostałości spalania w komorze spalania, uszkodzone zawory, wadliwy rozdzielacz zapłonu, zła jakość paliwa.
Skutki: przed zniszczeniem silnika występuje spadek mocy.
Środki zaradcze: sprawdzić silnik, urządzenie zapłonowe i skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Założyć nowe Świece zapłonowe.
Silne zużycie elektrody środkowej:
Przyczyna: nie przestrzega siÄ™ terminu wymiany Ĺšwiec
Skutki: przerwy w zapłonie, szczególnie podczas przyspieszania (przy dużym odstępie między elektrodami napięcie zapłonu niewystarczające do przeskoku iskry) . Problemy z rozruchem silnika.
Środki zaradcze: wymienić świecę na nowe.
Silne zużycie elektrody środkowej:
Przyczyna: obecność agresywnych substancji w paliwie i w oleju silnikowym. Niekorzystne zawirowania w komorze spalania, spowodowane także odkładaniem się nagaru. Może wystąpić stukanie w silniku. Nie ma przeciążeń termicznych.
Skutki: przerwy w zapłonie, szczególnie podczas przyspieszania (przy dużym odstępie między elektrodami napięcie zapłonu niewystarczające do przeskoku iskry). Problemy z rozruchem silnika.
Środki zaradcze: wymienić świecę na nowe.
Odpęknięcie stopy izolatora:
Przyczyna: uszkodzenie mechaniczne na skutek uderzenia, upadku lub nacisku na elektrod´ Środkowa podczas nieostrożnej manipulacji. W przypadku ekstremalnym stopa izolatora może odpęknąć w wyniku naprężeń między elektroda a stopa izolatora wywołanych odkładaniem się nagaru w szczelinie, a także na skutek korozji przy długotrwałej eksploatacji.
Skutki: przerwy w zapłonie, iskra przeskakuje w tych częściach komory spalania, do których słabo dociera mieszanka paliwowo-powietrzna.
Środki zaradcze: wymienić świecę na nowe.
info i foto: bosch