Obecny czas: Wto, 14.05.2024, 19:18




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 35 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Jazda zimą ?? Przecież lato jest ! 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 31
Miejscowość: Wawa
Post Jazda zim± ?? PrzecieĹĽ lato jest !
Witam, Bywalcy forum http://forum.motocyklistow.swiata.pl znaj± juĹĽ mĂłj post z tamtejszej szkoĹ‚y jazdy. MoĹĽe kto¶ z z Was napisze co¶ podobnego o jeÄ˝dzie latem ? A moĹĽe trochÄ™ porad jak sobie radÄ™ dawać w gÄ™stym ruchu ? Wszytko w tym dziale. A do poczytania jazda zim±, wiem ĹĽe to trochÄ™ nieaktualne, ale wiele zasad sprawdza siÄ™ rĂłwnieĹĽ w lato. Pocztyajcie.


" Jest to forum motocyklowe, ale kaĹĽdy z nas w zimÄ™ porusza siÄ™ samochodem. Jest to dla mnie dziedzina, o ktĂłrej mam wiÄ™ksze pojÄ™cie, dlatego podzielÄ™ siÄ™ swoimi spostrzeĹĽeniami na ten temat. Nie ma być to nauka jazdy rajdowej, bo poruszanie w ruchu publicznym nie daje takich moĹĽliwo¶ci, chodzi mi o przedstawienie swoich opinii jak jeÄ˝dzić bezpiecznie, pewnie i z odrobin± frajdy.

1. Założenia podstawowe :
- cały czas mówię o samochodzie z napędem na przednie koła
- mamy zamontowane opony zimowe, prawidĹ‚owe ci¶nienie w oponach
-sprawny, dziaĹ‚aj±cy hamulec rÄ™czny (jak rĂłwnieĹĽ i resztÄ™ )
- odĹ‚±czamy kontrolÄ™ trakcji, systemy korekty jazdy itp. (jak kto¶ ma) to w czasie nauki nie daje peĹ‚nych moĹĽliwo¶ci, systemy te czÄ™sto mieszaj± i wprowadzaja kieruj±cego w bĹ‚±d.

2. Pozycja za kierownic±
Wyprostwana, nie ma leĹĽenia na fotelu, tak ĹĽe tylko gĹ‚owa wystaje, rÄ™ce musz± byc zgiÄ™te, na prostych 'badylach' nie ma kontroli.

3. Ruszanie z miejsca.
Na oponach zimowych praktyki ruszania z dwĂłjki nie s± potrzebne, bo s± one na tyle przyczepne, ĹĽe prawie zawsze jest moĹĽliwe spokojne ruszenie na maĹ‚ym gazie. Przespieszamy spokojnie, puszczamy sprzÄ™gĹ‚o po zmianie biegu. KrÄ™cenie na wysokie obroty tak jak na suchym nie jest konieczne, bo jad±c na wyĹĽszym biegu mamy mniejszy moment obrotowy na koĹ‚ach, a przez to mniejsz± obawÄ™ o u¶lizg.

Uwagi :
- u¶lizg w czasie przyspieszania nie jest niczym zabĂłjczym, w samochodzie o przednim napÄ™dzie i tak bÄ™dziemy jechać prosto (oczywi¶cie na prostej drodze !)
- co jaki¶ czas moĹĽna mocniej depn±Ä‡, ĹĽeby sprawdzić przyczepno¶Ä‡. Na ¶niegu jest ona do¶Ä‡ duĹĽa, ale na lodzie prawie wcale jej nie ma, niezaleĹĽnie od opon (chyba ĹĽe kolce). Podstawa to zdawać sobiÄ™ sprawÄ™ z przyczepno¶ci, to jest poĹ‚owa sukcesu. Wielu kierowcĂłw siÄ™ wlecze, a mog± jechać szybciej, bo siÄ™ boj± po¶lizgu. Niestety jak siÄ™ on zdaĹĽy, to bÄ™dzie dla nich za póĽno, bo nie bÄ™d± umieli reagować odruchowo.

4. Jazda po prostej.
Jak nie ma wielkich kolein, to ogranicza nas tylko zdrowy rozs±dek. Ja zasuwam po o¶nieĹĽonej prostej drodze nawet 140 km/h i nic sie nie dzieje.
Uwaga na koleiny i gĹ‚Ä™boki ¶nieg - jest to przy pewnych prÄ™dko¶ciach niebezpieczne, samochodem rzuca przy wpadniÄ™ciu koĹ‚a w zaspÄ™ (moĹĽe siÄ™ Ä˝le wyraziĹ‚em - w wiÄ™ksz± ilo¶Ä‡ luÄ˝nego ¶niegu lub bĹ‚ota.

Uwagi :
- konieczne jest peĹ‚ne rozluÄ˝nienie ciaĹ‚a, szczegĂłlnie r±k. niedopouszczakne jest spinanie siÄ™, je¶li to robisz i siÄ™ usztywniasz, to zwolnij, bo znaczy ĹĽe nie czyjesz siÄ™ pewnie. Nie muszajmy siÄ™ do prÄ™dko¶ci na siĹ‚Ä™, ja do wspomnianych 140 km/h dochodziĹ‚em kilka lat
- spiÄ™cia unikamu przez pozostawianie kierownicy w ci±gĹ‚ym ruchu, to zapobiega zblokowaniu siÄ™. KaĹĽdy samochĂłd ma pewien zakres martwego ruchu kierownic±, tak ĹĽe koĹ‚a pozostaj± bez zmian. W moim Espero jesto to okoĹ‚o centymatra na obwodzie kierownicy. Utrzymywanie takich ruchĂłw pomaga o tyle, ĹĽe nie spinamy siÄ™ i po wpadniÄ™ciu na nierĂłwno¶Ä‡, koleinÄ™ itp znacznie Ĺ‚atwiej jest wydĹ‚uĹĽyć ten ruch i skontrować, niĹĽ ruszyć w tym celu spiÄ™te Ĺ‚apska. Jak kto¶ siÄ™ juĹĽ 'wyluzuje' to moĹĽe ten ruch ograniczyć prawie do zera.

5. Zakręt.
a. Wej¶cie
ZakĹ‚adam, ĹĽe skrÄ™camy w lewo. Na pocz±tku konieczne jest lekkie ruszenie kierownica w prawo (tak!). T w ten sposĂłb wytr±camy samochĂłd z jazdy na wprost (podobnie jak countersteering, poisywany na tym forum). Jest to krĂłtki ruch, jak samochĂłd drgnie, to skrÄ™camy we wĹ‚a¶ciw± stronÄ™. Zapobiega to podsterowno¶ci. (Podsterowno¶Ä‡ - samochĂłd ma tendencjÄ™ do pouszczania zkrÄ™tu na zewn±trz przodem, tak jakby koĹ‚a nie chciaĹ‚y go skrÄ™cić. W ekstremalnych warunkach podsterowno¶Ä‡ zakoĹ„czy siÄ™ pojechaniem prosto)
W zakrÄ™t zawsze wchodzimy na maĹ‚ym gazie, powoduje to doci±ĹĽenie przodu, a zatem wiÄ™ksz± przyczepno¶Ä‡.

Uwagi :
- zawsze lepiej wej¶Ä‡ o 10 km/h za wolno, i póĽniej 'doĹ‚oĹĽyć' niĹĽ odwrotnie, bo tak siÄ™ nie da - jak przĂłd pĂłjdzie ¶lizgiem, ciężko jest to opanować.
- jak juĹĽ trochÄ™ umieny, to moĹĽna nasilać odwrotne skrÄ™cenie przy wej¶ciu w zakrÄ™t. Im jest ono wiÄ™ksze, tym bardziej samochĂłd zĹ‚oĹĽy siÄ™ potem w prawidĹ‚ow± stronÄ™. W ten sposĂłb na Ĺ‚ukach uzyskujÄ™ nadsterowno¶Ä‡ (Nadsterowno¶Ä‡, skĹ‚onno¶c od zacie¶niania zakrÄ™tu, tyĹ‚ ucieka na zewn±trz) i samochĂłd idzie efektownym u¶lizgiem.

b.W zakręcie
Jak juĹĽ weszli¶my, to trzeba kontrolować jazdÄ™ w zakrÄ™cie i wyj¶cie z niego. Delikatnie moĹĽna dodawac gazu, doprowadzaj±c do chwili, w ktĂłrej przĂłd samochodu zaczyna 'pĹ‚yn±Ä‡'. Jak to nast±pi, bardzo, ale to bardzo delikatnie ujmujeny gaz (ĹĽeby nie powodować jeszcze wiÄ™kszego u¶lizgu spowodowanego hamowaniem silnikiem !!! - waĹĽne) i korygujemy tor jazdy delikatnymi ruchami kierownicy. robimy to 'pulsacyjnie', ruszaj±c lewo- prawo dokrÄ™caj±c kierownicÄ™ w stronÄ™ zakrÄ™tu. NajwiÄ™kszym bĹ‚Ä™dem popeĹ‚nianym przez pocz±tkuj±cych jest dokrÄ™cenie kierownicy do oporu jak samochĂłd opuszcza przodem zakrÄ™t. Dlaczego? ZwiÄ™ksza siÄ™ k±t u¶lizgu na linii opona- podĹ‚oĹĽe (inaczej mĂłwi±c zwiÄ™kszamy w ten sposĂłb k±t ustawienia kół odno¶nie lini, po ktĂłrej porusza siÄ™ samochĂłd) a zatem przyczepno¶Ä‡ jeszcze spada i dzwon dotowy. NaleĹĽy odkrÄ™cić kierownicÄ™ lekko w przeciwn± stronÄ™, wtedy zĹ‚api± one przyczepno¶Ä‡ i moĹĽna ponowić skrÄ™t - moĹĽe siÄ™ to czyta dĹ‚ugo, ale trwa to chwilÄ™, robimy szybko, wykorzystuj±c rytm kierownicy, o ktĂłrym mĂłwiĹ‚em wcze¶niej. (nie wiem czy wytĹ‚umaczyĹ‚em to jasno - zobaczcie, ĹĽe kierowcy rajdowi najczÄ™¶ciej nie trzymaj± kierownicy w zakrÄ™cie w jednym miejscu, tylko ruszaja j± lekko na boki szukaj±c rezerwy przyczepno¶ci)

Uwagi :
- Jak juz widzimy ĹĽe przesadzili¶my, i przod nadal idzie prosto nie pozostaje nic innego jak szybkie zaci±gniÄ™cie rÄ™cznego (najczÄ™¶ciej wystarczy na chwilkÄ™, tylko lekkie szarpniÄ™cie. Im wiÄ™ksza prÄ™dko¶Ä‡, tym efekt bÄ™dzie silniejszy. W ciasnych nawrotach trzeba go przytrzymac dĹ‚uĹĽej - trzeba przećwiczyć !!!) OprĂłcz zblokowania kół tylnych i nagĹ‚ej nadsterowno¶ci (tyĹ‚ wyjedzie na zewn±trz zakrÄ™tu) przychamowanie tyĹ‚u spowoduje doci±ĹĽenie przodu i koĹ‚a maj± szansÄ™ na zĹ‚apanie przyczepno¶ci. Im podĹ‚oĹĽe jest bardziej przyczepne, tym efekt ten bÄ™dzie silniejszy. Powoduje to do¶Ä‡ narowist± rekacjÄ™ i wymaga od kieruj±cego szybkiego kontrowania kierownic±. SamochĂłd caĹ‚y czas jest na biegu i nie puszczamy gazu (w zalezno¶ci od sytuacji, nie chcÄ™ uogĂłlniać). UmoĹĽliwi to Ĺ‚adne wyj¶cie z zakrÄ™tu i zarazem nie spowoduje obrĂłcenia wokół wĹ‚asnej osi, jak przĂłd wytraci impet i stanie w miejscu - przećwiczcie to, bo najlepiej siÄ™ to Ĺ‚apie w praktyce. Czasami moĹĽna nawet ostro dodac gazu, jak mamy pewno¶Ä‡, ĹĽe wyjdziemu z zakrÄ™tu.

Wymaga to juĹĽ trochÄ™ umiejÄ™tno¶ci i wyrobienia odruchĂłw, nie nauczycie siÄ™ jeÄ˝dzic bez odruchĂłw, musi to byc automatyczne, w trakcie jednego skrÄ™tu kierownic± wiem co bÄ™dzie nastepne Jak tyĹ‚ ucieka po zaci±gniÄ™ciu rÄ™cznego i wykonamy kontrÄ™ w odwrotna stronÄ™, za chwilÄ™ trzeba zrobić "kontrÄ™ kontry" ĹĽeby ustabilizowac samochĂłd. Nie ma czasu na my¶lenie, to musi byc odruch, wyćwiczony. Jak bÄ™dziemu czekać na rekacjÄ™ to czas jaki bÄ™dzie potrzebny do zastanowienia siÄ™ w zupeĹ‚no¶ci wystarczy ĹĽeby¶my siÄ™ znaleÄ˝li w rowie !!!

Dla zaawansowanych - hamulec rÄ™czny moĹĽna zastapić hamowaniem noĹĽnym, lew± nog±. Przod nadal napÄ™dza, a tyĹ‚ zrobi swoje, ale to juz wyĹĽsza szkoĹ‚a jazdy.

6. Hamowanie.
Oczywi¶cie pulsacyjne. Szybkimi 'kopniÄ™ciami' w pedaĹ‚ powodujemy taki efekt, jak ABS. Nie potrzeba odpuszczać pedaĹ‚u go koĹ„ca, tylko na tyle, ĹĽeby ust±piĹ‚ u¶lizg.

Uwagi :
- Hamowanie pulsacyjne jest najwaĹĽniejsz± umiejÄ™tno¶ci±, absolutnie postawow± i od tego zacznijcie trening.
- Jak zabiĹĽacie siÄ™ do przeszkody, to zawsze lepiej prĂłbować pu¶cić hamulce i omin±Ä‡, jak tylko jest miejsce, niĹĽ bezmy¶lnie przydzwonić np. w tyl poprzednika
- MoĹĽna wykorzystać zaspy, itp. Zawsze lepiej trochÄ™ skrÄ™cić i dokoĹ„czyć hamowanie na bardziej przyczepnej czÄ™¶ci gĹ‚Ä™bokiego ¶niegu, niĹĽ kombinować na zalodzonych koleinach
- w kopnym ¶niegu czasami warto zĹ‚oĹĽyć siÄ™ z rÄ™cznym w poprzek drogi i na zablokowanych koĹ‚ach (waĹĽne !) sun±Ä‡ bokiem jak pĹ‚Ăłg. ¦nieg zbieraj±cy siÄ™ na ustawionych bokiem oponach jest czasami skuteczniejszy niĹĽ jazda na wprost.

My¶lÄ™, ĹĽe na dzisiaj starczy. Czekam na uwagi i komentaĹĽe. Jest to tylko zbiĂłr moich przemy¶leĹ„ ĹĽ 10-cio letniej jazdy w zimÄ™. Nie pisze niczego, czego nie sprawdziĹ‚em w praktyce, nie przepisujÄ™ ksi±ĹĽek itp. Wszystko co jest tu napisane stosuje na codzieĹ„. Jak kto¶ uwaĹĽa, ĹĽe nie mam racji, jestem gĹ‚upi, kto¶ wie lepiej itp, to napiszcie, ale bez obelg i czepiania siÄ™ o koknkretne sĹ‚Ăłwka. Jak macie pytania, to teĹĽ piszcie, odpowiem. PóĽniej postaram siÄ™ opisać, jak moĹĽna ćwiczyć i nabywać te umiejÄ™tno¶ci bezpiecznie i bez szkody dla siebie i samochodu, Nie odpowiadam za wszelkie niepowodzenia w ćwiczeniach. (ktĂłre s± niezbÄ™dne !!!!) "

Długie co ? 8) . POnad godzinę pisałem, do zimy już tylko pół roku, więc zapamiętajcie :D

Poadrawiam, Paweł

_________________
Suzi GS500e / Daewoo Espero

SERWIS SAMOCHODÓW I MOTOCYKLI (SPECJALIZACJA ZAWIESZENIA I GEOMETRIA)
Zielonka koło Warszawy, tel (22) 781 - 00 -51 / 501-430-560


Pon, 12.05.2003, 22:08
Profil

Postów: 2
Post 
Ze wszystkim siÄ™ zgadzam. A dla dociekliwych na pocz±tek polecam ksi±ĹĽkÄ™ SobiesĹ‚awa Zasady "Szybko¶Ä‡ Bezpieczna". Bardzo dobra. ProszÄ™ siÄ™ nie zraĹĽać wiekiem testowych samochodĂłw, gdyĹĽ tam chodzi gĹ‚Ăłwnie o napÄ™d tyĹ‚ lub przĂłd. (Syrenki, Zastawy itp.) Opanowanie tego, co jest w tej ksi±ĹĽce to duĹĽy krok na przĂłd.


Sob, 17.05.2003, 8:09
Profil
Administrator
Awatar użytkownika

Postów: 4175
Miejscowość: Łódź
Samochód: Rover 75 V6
Post Re: Jazda zim± ?? PrzecieĹĽ lato jest !
Pawel napisał(a):
6. Hamowanie.
Oczywi¶cie pulsacyjne. Szybkimi 'kopniÄ™ciami' w pedaĹ‚ powodujemy taki efekt, jak ABS. Nie potrzeba odpuszczać pedaĹ‚u go koĹ„ca, tylko na tyle, ĹĽeby ust±piĹ‚ u¶lizg.

Uwagi :
- Hamowanie pulsacyjne jest najwaĹĽniejsz± umiejÄ™tno¶ci±, absolutnie postawow± i od tego zacznijcie trening.

Czekam na uwagi i komentaĹĽe. (...) Jak macie pytania, to teĹĽ piszcie, odpowiem.

Ja powiem tylko tyle, ĹĽe warto zauwaĹĽyć, ĹĽe t± zasadÄ™ stosuje siÄ™ tylko wtedy, gdy auto nie ma ABS'u. Bo hamowanie pulsacyjne przy ABS'ie jest rĂłwnie idiotyczne jak hamowanie "do koĹ„ca" bez ABS'u.

_________________
Rover 75 V6 & other...


Sob, 17.05.2003, 18:19
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 31
Miejscowość: Wawa
Post 
Oczywi¶cie ĹĽe beĹĽ ABS - pisaĹ‚em o odĹ‚±czeniu wszelkich "systemĂłw", w domy¶le rĂłwnieĹĽ ABS-u.

Pozdrawiam, Paweł

_________________
Suzi GS500e / Daewoo Espero

SERWIS SAMOCHODÓW I MOTOCYKLI (SPECJALIZACJA ZAWIESZENIA I GEOMETRIA)
Zielonka koło Warszawy, tel (22) 781 - 00 -51 / 501-430-560


Pon, 19.05.2003, 16:54
Profil
Administrator
Awatar użytkownika

Postów: 4175
Miejscowość: Łódź
Samochód: Rover 75 V6
Post 
Tak PaweĹ‚, tylko zauwaĹĽ, ĹĽe teoretycznie nigdy nie ma guzika odĹ‚±czaj±cego ABS i trzeba ewentualnie kombinować, np. poprzez odĹ‚±czanie bezpiecznikĂłw czy co¶. A w nowoczesnych samochodach zabawa elektryk± niedo¶wiadczonego osobnika moĹĽe siÄ™ nienajlepiej dla samochodu skoĹ„czyć :)

Druga sprawa o ktĂłr± mi chodziĹ‚o, to to, ĹĽe ja nikomu nie radzÄ™, nawet na okres ćwiczeĹ„ wyĹ‚±czać ABS'u. JuĹĽ wyja¶niam dlaczego. OtĂłrz załóżmy, ĹĽe ja sobie idÄ™ na ćwiczenia, "demontujÄ™" ABS i uczÄ™ sie radzić bez niego. Czyli nie wciskać na hama, hamować pulsacyjnie i tak dalej. Poczym juĹĽ przyzwyczajony do tych metod, wyjeĹĽdĹĽam gdzie¶, juĹĽ z wĹ‚±czonym ABS'em i... mam opory, ĹĽeby mocno wdepn±Ä‡! Zaczynam odruchowo robić tak, jak siÄ™ uczyĹ‚em (tj. hamować pulsacyjnie, nie hamować "do koĹ„ca") i robi siÄ™ juĹĽ wtedy nieciekawie.

To wĹ‚a¶nie dlatego uwaĹĽam, ĹĽe nawet na czas ćwiczeĹ„, je¶li mamy ABS w samochodzie, to zostawiamy go w spokoju jak jest, i trzeba nauczyć siÄ™ z nim współpracować, a nie bez niego.

_________________
Rover 75 V6 & other...


Pon, 19.05.2003, 17:43
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 31
Miejscowość: Wawa
Post 
Owszem - ćwiczenia z ABS s± rĂłwnieĹĽ konieczne, ale nie wydaje mi siÄ™, ĹĽeby do¶c sprawny kierowca miaĹ‚ prblem z jazd± zarĂłwno z tym systemem, jak bez niego. Mi osobiscie toobojÄ™tne jest. Chodzi mi tylko o to, ĹĽe czÄ™¶Ä‡ ćwiczeĹ„, ktĂłre tu podaĹ‚em s± nie do wykonania z ABS, nie jest on uzywany rĂłwnieĹĽ w rajdach, je¶li kto¶ my¶li o pobawieniu siÄ™ w sport (nawet przez maĹ‚e "s" czyli KJS) to ABS trzeba wyĹ‚±czyć. Ale my¶lÄ™, ĹĽe nie ma siÄ™ co spierać o jeden szczegół. Opinii o ABS jest sporo, zasada uĹĽywania jest jedna - depczemy w opĂłr, aĹĽ fotel trzeszczy, a system musi zrobić swoje. Jakiekolwiek odpuszczanie pedaĹ‚u itp, tylko ogĹ‚upia caĹ‚y system, o czym juĹĽ Shift napisaĹ‚.

Innym problemem jest ABS a sprawno¶Ä‡ amortyzatorĂłw w naszych polskich autach - czasami na terce przed ¶wiatĹ‚ami, jak mamy stare amory, to ABS staje siÄ™ przyczyn± wypadku. Ale to typowo polska przypadĹ‚o¶Ä‡ niestety.

POzdrawiam, Paweł

_________________
Suzi GS500e / Daewoo Espero

SERWIS SAMOCHODÓW I MOTOCYKLI (SPECJALIZACJA ZAWIESZENIA I GEOMETRIA)
Zielonka koło Warszawy, tel (22) 781 - 00 -51 / 501-430-560


Pon, 19.05.2003, 21:49
Profil
Post Jazda zima
Pawel napisał(a):
Oczywi&cie że beż ABS - pisałem o odł&czeniu wszelkich "systemów", w domy&le również ABS-u.
===burus===>rozumiem,ze dla nauki!,ale czy na forum samochodowym sa dzieci i nowicjusze jeno...?co to popychac moga najwyzej samochodzik zabawke-robiac "brum,brum"..?zatem i te twoje "porady " na nic,a i odlaczac nie maja co! nie mowiac o ...140......???????))))))))))
prozno wiec Pawle sie tu nadymasz wsrod podobnych tobie "kierowcow"- jak to ty rajdujesz po ulicach i szosach/slusznie ktos podal tytul ksiazki P.S.Zasady!Ktory jezdzil w rajdach zimowych-gdy twoj dziadek chodzil do przedszkola!

==================burus=======>
he!he! ciekawe,czy ten "rajdowiec- lodowy jeszcze zyje"!?????
-------------------------------------------------------
wlasnie mamy tu od tygodnia z powtorka -wczorajsza/"Ice Storm"!
Sniegu tez bylo z 5 cm ale podtopiony- juz dawno tworzy powierzchnie lodowa! a w nocy padal marznacy deszcz! Wiecie co to jest..?Wala sie drzewa - zrywaja linie,ludzie bez pradu =ogrzewania ect!

a jak to sie jezdzi..?he!he! nie da sie dojsc do skrzynki poczt -przy drodze nawet na czworakach- wiec jak tu jechac..?

==============================================
trzeba wiec wlaczyc co sie tylko ma w swoim samochodzie- Z AWD-jedynie- by wogole moc ruszyc z miejsca i dojechac do sklepu,stacji benz,czy do szpitala,apteki ect!
No bo zwykly samochod napedzanym 1-m kolkiem chocby mial 300KM,nawet nie ruszy z miejsca!

------------------------------------------------------------------------------
Nasz dom stoi na malym wzniesieniu- wiec driveway z szosy do garazy itd
jest pod gorke!
do wczoraj naszym prawie AWD-honda-wjezdzalismy bez klopotu,ale gdy zaczal padac deszcz i marzlo..?z trudem majac metrowy uslizg boczny dalo sie tu wdrapac!
------------------------------------------------------------------------------
Jako,ze ja sie uczylem jezdzenia u takich Panow,jak Sobieslaw Zasada;wiec wam powiadam,:"
W TAKA POGODE- JESLI NIE MA NAJWAZNIEJSZEJ POTRZEBY- A JAZDA NIE JEST KONIECZNOSCIA"- NIDY NIE WYJEZDZAJ Z GARAZU!(nawet z prawdziwym AWD-jak :mitsu,subaru itd)!
najlepiej tramwajem bo i na nozynkach trudno w pozycji pionowej!
----------------------------------------------------------------------------
A jak juz sie nieco poprawia warunki jazdy i jest snieg,to uwazajcie na tych "rajdowcow" co to 140..........??he!he! /na plycie lotniska........

bo na drodze to i 40km/g bywa zaszybko!
he!he!
burus


Wto, 03.02.2004, 14:28
Awatar użytkownika

Postów: 7080
Miejscowość: Sokółka -----> Belastok
Samochód: das Astra von Opel
Post 
Widzę burus, że wróciłeś :P A tak na poważnie nie tylko z napędem AWD ruszy się z miejsco, bo i jednonapędówka ruszy z miesjca, ale na opanach zimowych z łańcuchami, nie wiem może o tym zapomniałeś. Są jeszcze opony z kolcami, ale legalne tylko w Skandynawii, też ruszyłby z napędem na jedną oś, wystarczy popatrzeć /przynajmniej u nas/ jak TIR'y wjeżdżają pod górki jak śnieg popada - tylko w łańcuchach inaczej nie ma szans, nawet ziomówki nie pomagają i z innymi samochodami tak jest - chyba, że się mylę.

_________________
"Najpierw słyszysz rap, dopiero potem wjeżdża fura,
na 17 calach, na których moja Astra kula!!" 8)

http://www.astraklub.pl


Wto, 03.02.2004, 15:03
Profil
Administrator
Awatar użytkownika

Postów: 4175
Miejscowość: Łódź
Samochód: Rover 75 V6
Post 
Myślę że oboje macie rację. Burus kiedyś napisał tutaj coś takiego, że jak się ma ten AWD mitsu, to już nie potrzeba ani opon zimowych ani nic! Moim zdaniem prawdą to tak do końca nie jest, bo śliska opona i tak będzie buksowała w miejscu niezależnie czy będzie to AWD czy nie - chyba, że jedno koło będzie miało przyczepny grunt, ale w przypadku bardzo śliskiej nawierzchni pod wszystkimi kołami, takie rzeczy jak łańcuchy są wręcz niezastąpione... Wspomniani przez Sparka Skandynawowie świetnie sobie radzą !!!

Pies na łapach będzie się śliskał dużo bardziej niż człowiek w dobrych butach mimo iż pies chodzi na 4, a człowiek tylko na dwóch...

PS. Burus, kup sobie AutoŚwiat, jest kolejna edycja wsponianego przez Ciebie testu napędów... Teraz już nie ma kangoo etc, ale są inne, lecz warto przeczytać ;)

_________________
Rover 75 V6 & other...


Wto, 03.02.2004, 15:10
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6258
Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
Post 
Właśnie propo tego testu. Kto mi wytłumaczy dlaczego na mokrej nawierzchni lepiej spisują się wersje z napędem na jedną oś niż na dwie??
Za cholerę tego pojąć nie mogę.

_________________
Old Opels never die!!!
Opel - Wir lieben autos
Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel
08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(


Wto, 03.02.2004, 15:15
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7080
Miejscowość: Sokółka -----> Belastok
Samochód: das Astra von Opel
Post 
lordzofmafia napisał(a):
Właśnie propo tego testu. Kto mi wytłumaczy dlaczego na mokrej nawierzchni lepiej spisują się wersje z napędem na jedną oś niż na dwie??
Za cholerę tego pojąć nie mogę.

Nie Ty jeden :( Ja siÄ™ od wczoraj zastanawiam.

_________________
"Najpierw słyszysz rap, dopiero potem wjeżdża fura,
na 17 calach, na których moja Astra kula!!" 8)

http://www.astraklub.pl


Ostatnio edytowany przez Spark^, Wto, 03.02.2004, 15:18, edytowano w sumie 1 raz

Wto, 03.02.2004, 15:17
Profil
Administrator
Awatar użytkownika

Postów: 4175
Miejscowość: Łódź
Samochód: Rover 75 V6
Post 
Nie wiem, wstyd się przyznać, ale jeszcze nie zdążyłem przeczytać :oops: Doba za krótka :>

_________________
Rover 75 V6 & other...


Wto, 03.02.2004, 15:17
Profil
Post jazda zima i po ;odzie
Spark^ napisał(a):
Widzę burus, że wróciłeś :P A tak na poważnie nie tylko z napędem AWD ruszy się z miejsco, bo i jednonapędówka ruszy z miesjca, ale na opanach zimowych z łańcuchami, nie wiem może o tym zapomniałeś. Są jeszcze opony z kolcami, ale legalne tylko w Skandynawii, też ruszyłby z napędem na jedną oś, wystarczy popatrzeć /przynajmniej u nas/ jak TIR'y wjeżdżają pod górki jak śnieg popada - tylko w łańcuchach inaczej nie ma szans, nawet ziomówki nie pomagają i z innymi samochodami tak jest - chyba, że się mylę.


===============Burus=======>
moge rozmawiac tylko z ludzmi rozsadnymi o sprawach waznych a o wygladaniu" to najwyzej pieknych Malinek...bo
sam jest skaplikowana maszyna i co gorsza SAM NIE POJEDZIE"- MUSI BYC PALIWO A BY DOJECHAL /ROZSADNY DOBRZE ZNAJACY SWOJ FACH KIEROWCA!
----------------------------------------------------------------------------------
NONSENSY GADASZ CHOPIE,ZE LANCUCH COKOLWIEK POMOZE NA LODOWA NAWIERZCHNIE! LYZWY MOZE...?

lancuch i opony specjalne- wspomagaja mozliwosc przejechania ale tylko po sniegu- chocby w stwardnialej kondycji!
na Lod...? nie ma nic - nawet prawdziwy AWD jest najwyzej pomocnym - by wogole utrzymywac kierunek jazdy!!>>>>???????
przeciez ci gadam,co wlasnie mam pod nosem!
z tej goreczki od garazu na szose zjezdzam niekontrolowanie jak na sankach ( corka zjezdza na tylku do skrzynki i pilnuje-czy cos nie nadjezdza!)a pozniej dilokatnie pomalenku nadaje mu rozped i staram sie utrzymac kierunek. az dojezdzam do jakiegos skrzyzowania posypanego sola z piachem!..
Autostrady sa posypywane natychmiast ale i tak zdarzaja sie miejsca gdzie nienadazaja- jesli wali okrutnie snieg- wiec pomalu ,ale sie jakos jedzie ( jesli masz SUV z 4 lub wszystkimi napedami)-model luxusowy!
----------------------------------------------------------------------------------
przed Gwiazdka chyba 19-tego XII jechalem po syna do VMI w Virginii- jakies 350 mil od domu!
Oczywiscie Higway I-81 biegnie caly wierzcholkami niezbyt wysokich gor Appalachow az do Montrealu,ale... szczegolnie gdy na to nizsze pasmo trzeba wjezdzac z Poludnia- to sie przecina to wyzsze zwlaszcza tutaj niedaleko w Stanie Tenneesse i tam wlasnie na nowym higwayu-wlasnie otwartym kilka m-cy temu w dziewiczych skalistych gorach - gdzie w okolicy nie ma zadnych miejscowosci-na odcinku jakichs 50 km omal,nie utknalem w szerugu innych idiotow posuwajacych sie za plugiem..10-20 km/g!
A ze Syn na mnie czekal/wiec zaczalem ich wyprzedzac az dojechalem do czola - gdzie 2 plugi oczyszczaly jeden pas jezdni!Ja oczywiscie jechalem nieoczyszony pasem zewnetrznym - po prawej -sluzacym tylko do zatrzymania - w razie nawalanki-cycus! jasne ze sniegu bylo napewno miejscami z pol metra a przewaznie polowe i to ciezkiego -mokrego -padajacego wlasnie!
za mna jechalo kilkanascie prawdziwych terenowek i SUV,a potem ich przepuscilem na jakims zjezdzie i oni mi przecierali droge!
Samochody z plugami + 30 ton piachu z sola mialy wlasnie na 2-ch osiach lancuchy!To sa ogromne wywrotki do wozenia kamieni,lub zwiru z rzek!
Ominac mozna bylo te plugi tylko z lewej strony!
Trudno i ciezko - ale przejechalem i zdazylem na czas,gdyz dalej 81 byla juz sypana od nocy sola i oczyszczana przez plugi by w Virginii jechac czarnymi naw. gdzie sloneczko swiecilo!
Wracajac noca ten odcinek I-26 byl juz oczyszczony ale nadal mielismy ubita powierzchnie- juz zamarznieta! miejscami lodowata i koleiny i nasz Prawie AWD calkiem porzadnie sobie radzi z taka nawierzchnia dopoki nie przekracza sie 45mph/czyli jakies max 70km/h.( tylko dlatego jest to mozliwe,gdyz jest sie oddzielonym od pasa ruchu balustrada albo szerokim 30 m trawiastym pasem trawy,lub zieleni i nic z przeciwka na nas nie wpadnie a my mamy margines ( jadac srodkowym -conajmniej po 1 pasie po bokach!na wskiej 2-kier drodze to niemozliwe!Ale
na indetycznej nawierzchni- do Colorado- jedzilismy z szybkoscia najmniej 70mph - ale mitsubishi lub subaru- obydwoma! i mielismy kontrole nad nimi/jadac wiele tys km-po takiej i gorszej nawierzchni -bywalo!
-----------------------------------------------------------------------------
w innym poscie popisze jeszcze - bo ten juz zadlugi

lordzofmafia napisał(a):
Właśnie propo tego testu. Kto mi wytłumaczy dlaczego na mokrej nawierzchni lepiej spisują się wersje z napędem na jedną oś niż na dwie??
Za cholerę tego pojąć nie mogę.


===============burus=====>
To jasne! w napedzie 4x4,rozdzial momentu obr przykladanego do obu osi =50/50%! a na kola jesli wlaczysz blokade po 25% (taki system ma wlasnie prawie kazdy drogi model SUV na niskich biegach AT i na malej szybkosci- wlaczany samoczynnie- lub wlacznikiem)-blokade 1-go lub obu difer!
a wtedy....? jeslli jest lod...?????? zrywa przyczepnosc wszystkimi kolami!.
zas przy napedzie 1-nym kolem ( rzadko kto nawet dzis ma system ;traction control - z-automatyczna blokada i uciag 2-ma kolami naraz) ale nawet zwykly sam z 1 kolem ciagnacym ( to jest najglupsze co zrobiono w samochodach- ze stosuje sie powszechnie od 100lat naped negatywny dyferencjalu! czyli ciagnie to kolo,ktore ma najmniejszy opor!!!!! he!he!) zrywa jedynie przyczepnosc kolem ciagnacym.......
a nie wszystkimi 4-ma!
-------------------------------------------------------------------------------
jesli masz system AWD -proporcjonalny=mitsu/wowczas rozdzial momentu jest samoczynny poprzez Viscousity cupling-polaczenie hydrauliczne -podcisnieniowe-samoczynnie wlaczajace moment na tylnia os w ilosci potrzebnej do uciagu! (drozsze modele maja nawet automatyczny hamulec kola,ktore sie slizga)!zatem bez wzgledu na moc silnika AWD daje tylko tyle momentu ile potrzeba na tylnia os ,albo w drozszych modelach indywidualnie na kazde kolo!
Stad nie ma poslizgu ani wszystkich kol,ani nawet jednego!
oczywiscie system ten dziala nawet gdy wylaczony jest silnik!Dlatego takiego pojazdu nie mozna holowac !
------------------------------------------------------------------------------
VW ma system elektronicznych czujnikow przy osiach =Audi Quatro,skoda ect!) co dziala podobnie,ale zawodnie i musi chodzic silnikm,,musi byc bateria- i ma swoje ograniczenia- zakresy-zatem nie jest uzalezniony od nawierzchni! ( pamietacie ten test w Austrii-gdzie zaden z tych drogich ,Porsche,VW,BMW itd nie wjechaly na szczyt lodowy...?
Mercedes i Volvo -choc generalnie maja swoj system od Mitsu- ale tez "ulepszony" elektronika i to firmy Boch.......))))))) stad ...? i jakosc takowa "bochowska!!!he!he!
( chyba nie wiecie,ze w jewropie zach wsrod ;Francow,hilendrow i bardziej na Zach- :"boch" jest obrazliwym przezwiskiem szwabiocha,jak niger w USA murzyna,czy Kefer w Afryce,lub Polin u Zydow,albo Dume Pole - wsrod Szwabow!)
--------------------------------------------------------------

zaraz odpisze Panu Schychcie!
Burus
Ps. i tak nie moge wyjsc z domu taki lod........

Shift napisał(a):
Myślę że oboje macie rację. Burus kiedyś napisał tutaj coś takiego, że jak się ma ten AWD mitsu, to już nie potrzeba ani opon zimowych ani nic! Moim zdaniem prawdą to tak do końca nie jest, bo śliska opona i tak będzie buksowała w miejscu niezależnie czy będzie to AWD czy nie - chyba, że jedno koło będzie miało przyczepny grunt, ale w przypadku bardzo śliskiej nawierzchni pod wszystkimi kołami, takie rzeczy jak łańcuchy są wręcz niezastąpione... Wspomniani przez Sparka Skandynawowie świetnie sobie radzą !!!


==================Burus=========>
Jo! na zupelnie gladkiej jak lustro powierzchni- zadne kolo nie ma przyczepnosci nawet w AWD i wtedy kazde kolo bedzie probowac ..do usranej smierci!!he!he! stad wyzszej klasy SUV maja wszystkie systemy i wszystkie blokady i moga wylaczyc AWD i jechac jak zwykly gazik z blokada na obu osiach! ale moga tez nie ruszyc z miejsca!
-----------------------------------------------------------
jakosc opon oczywiscie ma znaczenie ale na inne slizgawki niz lod! na nmim jest to obojetne - chyba ze masz kolce!

cale to gadanie o SUV i dzielnosci do pokonywania slizgich drog - jest TYLKO POMOCNE ! ale dopiki nie wymysla chodzacego na lapach ,jak pies,albo ze szponami,jak orzel pojazdu- AWD/jest systemem najlepszym,ale i nim mozna sie zabic- jesli sie jedzie powyzej jego mozliwosci obronnych!
Przyklad ABS- czy majac go sie nie walnie...?
owszem jeno pozniej lub przy wiekszej szybkosci! z AWD jest tak samo!
----------------------------------------------------------------------------------

Shift napisał(a):
PS. Burus, kup sobie AutoŚwiat, jest kolejna edycja wsponianego przez Ciebie testu napędów... Teraz już nie ma kangoo etc, ale są inne, lecz warto przeczytać ;)


================burus======.
to Ty go kup i napisz co tam jest ,bo przeciez ,ja w USA nie moge kupic takiej gazety - a jesli nie ma tego w internecie - to nie ma!
moze jest edycja interenetowa - to podaj link!-prosze!
--------------------------------------------------------

mam od 86 r 4x4 a od 89 AWD- prawdziwe i mniej/wiec chyba jestem tutaj jedynym ,ktory ma z nimi doswiadczenie- zwlaszcza ze kiedys bardzo duzo jezdzilem /rok ( w 9 lat zrobilem na trucku mitsu 4x4 z 2,6l 4 cyl siln 115KM -AT/ponad 600tys mil
a w miedzyczasie mialem AWD i jezdzilem z rodzina na narty w wysokie gory Skaliste do Colorado gdzie na wys 2x Tatry jedne na drugich idzie highway I-25!i mam je az do dzis! tylko trucka 4x4 juz niestety nie posiadam!

burus


Śro, 04.02.2004, 1:25
Awatar użytkownika

Postów: 7080
Miejscowość: Sokółka -----> Belastok
Samochód: das Astra von Opel
Post 
Mi się zawsze zdawało, że "Auto Świat" jest dostępny w większych skupisklach poloni w USA, jak byś mógł mnie olśnić to powiedz gdzie mieszkasz. A tak poza tym nie miałem jeszcze styczności z napędem AWD, więc nie mam doświadczenia zbytnio, ale miałem okazję jeździć na łańcuchach i powiem, że ten Merc co nim jeździłem, jeździł o wiele lepiej niż w samych zimówkach.
P.S. Ja tam jeszcze dopisałem, że mogę się mylić.

_________________
"Najpierw słyszysz rap, dopiero potem wjeżdża fura,
na 17 calach, na których moja Astra kula!!" 8)

http://www.astraklub.pl


Śro, 04.02.2004, 8:20
Profil
Administrator
Awatar użytkownika

Postów: 4175
Miejscowość: Łódź
Samochód: Rover 75 V6
Post Re: jazda zima i po ;odzie
Burus napisał(a):
to Ty go kup i napisz co tam jest ,bo przeciez ,ja w USA nie moge kupic takiej gazety - a jesli nie ma tego w internecie - to nie ma!

Aż mi się wieżyć nie chce, że w USA nie można kupić Auto Świat'a !!! To my w Polsce możemy bez problemu kupić Wasze gazety a Wy w USA nie możecie naszych? I to jeszcze takich popularnych?

Alternatywa - możesz kupić tą gazete zamawiając ją przez internet! Tutja masz linka: jest to numer 06/04 z dnia 02.02.2004 - klikniej tutaj: http://autoswiat.redakcja.pl/archiwum/wydania.asp i kup!

Burus napisał(a):
moze jest edycja interenetowa - to podaj link!-prosze!

Artykuł "Zimowy test układów napędowych" znajduje się tutaj:

Lecz jest to tylko sam tekst ze skromną ilością zdjęć. Wszystkie tabele odnoście hamowań, czasów okrążeń itp są tylko w gazecie, więc jak chcesz to ją po prostu kup.

_________________
Rover 75 V6 & other...


Śro, 04.02.2004, 8:43
Profil
Post Zimowa jazda
czesc P.Sch!
latwo sie domyslic gdzie mieszkam,z opisow i odleglosci drogi -np do Virginii..(spojz na mape)
a jak znasz moj e-mail to i providera-wiec jest to oczywiste.
zatem podenkuj nieco ...

a ja mam do osrodkow polonijnych np Chicagowa,czy NYC tak z grubsza 1000-1200 km.
tam moze i beda te niemieckie propagandowki- po polskiemu!
----------------------------------------------------
nie zajmuje sie juz dosc dawno czytywaniem pism motoryzacyjnych-nawet ameryckich
a jesli/ to ino tyle by wiedziec co sie dzieje w samochodziarstwie- zwlaszcza gdy znowu zamierzam zmienic sam na nowy!( ja lub ktos z mych najblizszych- rodziny) co sie srednio dzieje co 3-4 lata.
jesli czytam - to ksiazki ,ktore przywoze z Polski!
------------------------------------------------------
dziekuje za linki-moze skorzystam..?
mnie wystarcza wyniki testow!
choc jak wiadomo;szwaby tak je robia- by im wyszlo,ze ich Scheisse ,jest najlepsze!a "polskie gazety motoryzacyjne"- sa de facto niemieckimi- propagandowkami- w stylu sowiecka"PRAWDA"!!he!he!
ino za na temat ich produkcji.....
---------------------------------------------------------
Ps. na onecie -tfu! sam syf komuszy i libertynski/czytalem reklame RAV-4
gdzie sie nim zachwycaja- nazywajac "najlepszym " w tej klasie- bo sprzedali juz 1,2miliona sztuk!a on nawet nie ma (jak prawie zadna toyota)AWD!
Najlepszym* - i nieporownywalnym z niczym- jest subaru- a dopiero w drugim rzedzie jest i RAV i CRV,Freelander,Outlander i inne!
-----------------------------------------------------------
*mam na mysli :podstawowe parametry jezdne i techniczne,oraz ;
AWD- system,
silnik -boxer itd
( bo czy sie "komus jego du*a,czy reflektory- albo "plastiki" spodobaja..?
to juz zostawmy chlopaczkom z przedszlola!-na tym i innych "forumach samochodowych"..gdzie jest indentyczna glupota;
"co myslicie o mercu"..itp-he!he!
burus

Ps. moje oddalenie od srodowisk polonijnych- powoduje,ze nikt mnie tutaj nie moze indoktrynowac,( co i tak nawet tamtej komunie sie nie udalo)
ma swoje + i minusy!
ale ja nie podzielam niczyich opinii i "zdan",ktore wytwarza tzw. "wiekszosc"
-a polega na mojej wiedzy i doswiadczeniu praktycznym
-nawet "jezyk"...


Śro, 04.02.2004, 12:03
Administrator
Awatar użytkownika

Postów: 4175
Miejscowość: Łódź
Samochód: Rover 75 V6
Post 
Ĺ‚Ä…czysz siÄ™ z atlanty wg hosta....

_________________
Rover 75 V6 & other...


Śro, 04.02.2004, 12:35
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6258
Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
Post 
Burus napisłeś dzieło jak na pracę magisterską ale słowa nie ma o tym, dlaczego napęd na jedną oś jest lepszy na mokrej nawierzchni od napędu na obie osie.

_________________
Old Opels never die!!!
Opel - Wir lieben autos
Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel
08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(


Śro, 04.02.2004, 14:14
Profil
Post jazda zima
lordzofmafia napisał(a):
Burus napisłeś dzieło jak na pracę magisterską ale słowa nie ma o tym, dlaczego napęd na jedną oś jest lepszy na mokrej nawierzchni od napędu na obie osie.


------------------------------------------------------------------------------B->
czyzbys nie czytal mego postu o 4x4..?
jasne jak byk,ze w systemie 4x4 ( ale nie AWD) gdy wszystkie kola ciagna- bo zablokowane sa dyferencjaly- z ta sama sila 25%/momentu,wiec na lodzie jest uslizg 4 kol,a w pojezdzie z 1-kolem napedzanym -tylko 1 kolo!
burus
no i nigdzie nie twierdze- bo to bzdura,ze 4x4 j4st gorszy od 4x2 -czyli de facto w wiekszosci 4x1
burus

Shift napisał(a):
Ĺ‚Ä…czysz siÄ™ z atlanty wg hosta....

================b====>
widocznie tam jest glowny komputer PlanetUSA!

ale czy stamtd moze byc 350 mil do ...?
VMI= Virginia Military Institute

czyzbys nie slyszal gdzie jest ta slynniejsza niz kosciuszkowska uczelnia
West Point w USA..?ktora ukonczylo wielu slawnych...?
np McNamara!,gen Paton i inni..?
------------------------------------------------------------------------------------
burus
ponadto pisze ,ze nowozbudawany odcinek I-26-wiedzie przez Tenneesse wiec wystarczy zerknac na mape i...
na pograniczu SC-NC jest miasto pt......?i tu sie zaczynaja przeciez Appalachy!
cos z ta wiedza geograficzna u was licho koledzy -"nowoczesni" sic!


Śro, 04.02.2004, 15:16
Administrator
Awatar użytkownika

Postów: 4175
Miejscowość: Łódź
Samochód: Rover 75 V6
Post Re: jazda zima
burus napisał(a):
na pograniczu SC-NC jest miasto pt......?

Ależ mnie w zupełności satysfakcjonuje to co już wiem :) Co do wiedzy geograficznej, nie muszę znać każdego małego miasteczka na świecie! :D hehe
Ale jak znajdę czas i trochę chęci to spojrzę w mapę...

PS. Małe pytanie, zawsze mnie to ciekawiło a głupio było zapytać... nie pierwszy raz się spotkałem z wyrażeniem "sic!" - co ono oznacza? Tylko krutko i na temat proszę jeśli można :D Pozdro!

t.m.

_________________
Rover 75 V6 & other...


Śro, 04.02.2004, 15:35
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 35 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018