|
|
Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 12:03
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
Rysiob
Postów: 504 Miejscowość: Częstochowa
Samochód: Polonez '95 1.6
|
Re: Fiat Cinquecento
MaĹ‚y (roczny) odkop Kilka rzeczy o Cinquecento, ktĂłre tu siÄ™ nie pojawiĹ‚y: - styliĹ›ci odpowiedzialni za model: Ermanno Cressoni (m.in. Alfetta, GTV '70, Giulietta 70', Alfa 33, Alfa 75, Alfa 145, Fiat Coupe, Fiat Barchetta, Fiat Bravo/Brava), Antonio Piovano; - kod wewnÄ™trzny: projekt 170, X1/79 - wyprodukowano: 1.164.478 egzemplarzy - wersja elektryczna Elletra: Cytuj: W 1992 r. zmontowano w zakĹ‚adach Fiata, w oparciu o samochody produkowane w Bielsku, 100 sztuk wersji z napÄ™dem elektrycznym. W zaleĹĽnoĹ›ci od zastosowanych baterii trakcyjnych (oĹ‚owiowe lub niklowo-kadmowe) masa wĹ‚asna auta osiÄ…ga 1110 lub 1020 kg. Ĺadowność wynosi zaledwie 150 kg. Akumulatory, umieszczone za fotelami kierowcy i pasaĹĽera, sÄ… oddzielone od wnÄ™trza perforowanÄ… matÄ…, na ktĂłrej moĹĽna umieĹ›cić niewielki bagaĹĽ. Cinquecento Ellettra napÄ™-dzane jest silnikiem prÄ…du staĹ‚ego i rozwija moc do 9,2 kW. ZaletÄ… tej jednostki jest wysoka wartość momentu obrotowego przy niskich prÄ™dkoĹ›ciach obrotowych (pobĂłr prÄ…du 300 A), co poprawia zdolność przyspieszania. Silnik napÄ™dza koĹ‚a przednie poprzez piÄ™ciobiegowÄ… skrzyniÄ™ manualnÄ…. Przy zastosowaniu taĹ„szych baterii typu oĹ‚Ăłw-ĹĽel o masie 360 kg, jej ĹĽywotność jest szacowana na 600 peĹ‚nych cykli Ĺ‚adowania. Bateria niklowo-kadmowa przy mniejszej masie (270 kg) jest ponad trzykrotnie trwalsza od oĹ‚owiowej, jednak jej cena jako wyrobu produkowanego w maĹ‚ych iloĹ›ciach jest znacznie wiÄ™ksza. W komorze silnikowej zamontowano wydajny, o maĹ‚ych wymiarach prostownik, umoĹĽliwiajÄ…cy Ĺ‚adowanie nocne baterii. W testach elektryczne Cinquecento zdobywa uznanie za wygodÄ™ podróżowania dla dwĂłch osĂłb, cichÄ… pracÄ™ ukĹ‚adu napÄ™dowego i bogate wyposaĹĽenie wnÄ™trza. PrÄ™dkość maksymalna wynosi 80 km/h, a zasiÄ™g przy bateriach oĹ‚owiowych wynosi 70 km w cyklu miejskim oraz do 100 km po drogach zewnÄ™trznych z prÄ™dkoĹ›ciÄ… 50 km/h. Bateria niklowo-kadmowa wydĹ‚uĹĽa te przebiegi odpowiednio do 100 i 150 km. - prototypy: 1. Cinquecento 4x4 Cytuj: W lipcu 1997 r. OĹ›rodek Badawczo-Rozwojowy SamochodĂłw MaĹ‚olitraĹĽowych BOSMAL podpisaĹ‚ umowÄ™ z Komitetem BadaĹ„ Naukowych na opracowanie projektu Cinquecento 899 cm3 z napÄ™dem na cztery koĹ‚a. WĹ›rĂłd firm zainteresowanych wynikami prac BOSMAL wymieniaĹ‚ Fiat Auto Poland, choć spółka nigdy nie zobowiÄ…zaĹ‚a siÄ™ do uruchomienia produkcji Cinquecento 4x4 bÄ…dĹş sprzedaĹĽy licencji na produkcjÄ™ tej wersji samochodu.
Konstruktorzy z Bielska zmienili nadwozie, układ jezdny, układ sterowania i napęd Cinquecento. Projekt kosztował łącznie 1,173 mln zł. Fiat nie chciał jednak nowej wersji, gdyż kończyła się właśnie produkcja tego samochodu. Próbowano przekonać do projektu Daewoo i nowe rozwiązania kon-strukcyjne wykorzystać w Matizie. Koreańczycy odpowiedzieli jednak, że sami prowadzą prace nad swoim małym samochodem.
- Wykonaliśmy prototyp, który był testowany na poligonach i w warunkach terenowych - mówi jeden z konstruktorów Cinquecento 4x4 proszący o zachowanie anonimowości - Później okazało się, że wojsko i leśnicy wolą kupować terenowe Mercedesy. KBN nie miał do nas żadnych zastrzeżeń.
W raporcie NIK czytamy, że 16.02.1999 r. uznał umowę zawartą z OBR BOSMAL za “wykonaną, zakończoną i rozliczoną”. 2. Cinquecento 4/5d Cytuj: Ten prototyp uzyskał żartobliwe określenie „CC z drzwiami dla teściowej”. W 1992 roku Ośrodek Badawczo-Rozwojowy FSM opracował powiększoną odmianę Cinquecento. Czterodrzwiowe Cinquecento uzyskało kod „Y”. Budując „rodzinną” wersję wykorzystano konstrukcyjne podobieństwo struktury karoserii Cinquecento i Uno. Dzięki temu możliwe stało się zaadaptowanie drzwi bocznych od seryjnego Uno, a więc uniknięto znacznych kosztów związanych z wykonaniem nietypowych wytłoczek. Zastosowano jednak kasetowe klamki od Cinquecento, aby zamaskować to podobieństwo. Wewnętrzna część drzwi uzyskała nieco inne oblachowanie, aby umieścić typowe dla małego Fiata praktyczne, boczne kieszenie. Opracowano również makietę niekonwencjonalnego modelu o parze drzwi z prawej strony i pojedynczych z lewej – wkrótce okazało się, że taka kombinacja jest zbyt awangardowa. Przestronność Cinquecento 4/5d była porównywalna z większym Uno, gdyż rozstaw osi uległ powiększeniu aż o 12 cm. To oznacza, że cztery dorosłe osoby mogą podróżować w dość komfortowych warunkach, choć nie mogą to być osoby tęgie, gdyż szerokość nadwozia zachowano bez zmian. Tył wydłużono o około 15 cm, co przełożyło się na dużo większy bagażnik – ok. 260 l, czyli prawie tyle, co oferowało Uno. Cinquecento „Y” miało około 3,5 metra długości, waga również wzrosła (o 60 kg), a więc inżynierowie musieli wzmocnić tylne zawieszenie (przednie bez zmian). Przewidywano, że optymalnym źródłem napędu dla przedłużonej wersji byłyby silniki FIRE z pięciobiegową skrzynią manualną. Technicznie możliwe byłoby montowanie również automatycznej skrzyni Selecta.
Nieoficjalnie mówiło się, że Włosi w Turynie również eksperymentowali z pięciodrzwiową odmianą Cinquecento. Bielski projekt wymagałby kilku modyfikacji, by mógł być ewentualnie wdro-żony do produkcji – należałoby lepiej wytłumić podwozie, zasłonić wszechobecną blachę.
IstniejÄ… dwa egzemplarze tego prototypu – biaĹ‚y, czterodrzwiowy z Katowic (silnik 903 cm3, nr nadwozia 0000000020) oraz piÄ™ciodrzwiowy, ktĂłry FAP odkupiĹ‚ od OĹ›rodka Badawczego i wysĹ‚aĹ‚ do firmowego muzeum w Turynie. 3. Furgon (Bombix) Cytuj: W 1992 r. BOSMAL przeprowadziĹ‚ badania drogowe pierwszego prototypu furgonu dostawczego zbudowanego na bazie Cinquecento. Nowy pojazd ochrzczono „Bombix”. Celem projektu, zleconego przez FSM, byĹ‚o stworzenie niewielkiego samochodu uĹĽytkowego o Ĺ‚adownoĹ›ci 400 kg. ZaĹ‚oĹĽono maksymalne wykorzystanie gotowych komponentĂłw i to produkcji polskiej, a wiÄ™c i silnika 704 cm3. Auto „uciÄ™to” tuĹĽ za fotelami, pozostawiajÄ…c jednak miejsce, by je swobodnie odsuwać. KabinÄ™ pasaĹĽerskÄ… zamkniÄ™to mocnÄ… wrÄ™gÄ…, poĹ‚Ä…czonÄ… skoĹ›nymi zastrzaĹ‚ami z podĹ‚uĹĽnicami tworzÄ…cymi strukturÄ™ tylnej części nadwozia. Rozstaw osi zwiÄ™kszono do 2700 mm, co wraz ze zwiÄ™kszeniem tylnego zwisu pozwoliĹ‚o wygospodarować za kabinÄ… platformÄ™ Ĺ‚adunkowÄ… o dĹ‚ugoĹ›ci prawie 180 cm. Umieszczone poniĹĽej jej poziomu tylne lampy uĹ‚atwiajÄ… zabudowÄ™ dowolnych nadwozi, dla ktĂłrych tylko wnÄ™ki kół sÄ… przeszkodÄ…. Zawieszenie pozostawiono bez zmian, gdyĹĽ dziÄ™ki swym niewielkim wymiarom doskonale nadawaĹ‚o siÄ™ do auta dostawczego. Ze wzglÄ™du na wiÄ™ksze obciÄ…ĹĽenia zastosowano wiÄ™ksze ogumienie – 155/65 SR 13”. OBR SM opracowaĹ‚ do Bombix’a prostÄ… nadbudĂłwkÄ™ laminatowÄ…. Tworzy ona komorÄ™ Ĺ‚adunkowÄ… o wymiarach 1800 x 1500 x 1450 mm, co daje pojemność uĹĽytkowÄ… rzÄ™du 3,5 m3! Ĺadowność wynosi 400 kg + 2 osoby. MajÄ…c do dyspozycji sĹ‚aby silnik (23 kW i 52 Nm) konstruktorzy musieli zmienić przeĹ‚oĹĽenia przekĹ‚adni gĹ‚Ăłwnej, ktĂłre wynosi 5,1. Wynik jest zaskakujÄ…co dobry – samochĂłd radzi sobie bez trudu nawet z peĹ‚nym obciÄ…ĹĽeniem, a masa caĹ‚kowita wynosi wĂłwczas ponad 1300 kg. JedynÄ… konsekwencjÄ… jest zmniejszenie prÄ™dkoĹ›ci maksymalnej do 102 km/h. Przy staĹ‚ej prÄ™dkoĹ›ci 70 km/h zuĹĽycie paliwa wynosi 5,5 l/100 km. Historia Cinquecento: Fiat Cinquecento zadebiutowaĹ‚ 9 grudnia 1991 roku podczas salonu rzymskiego. WzbudziĹ‚ wielkie zainteresowanie, a prasa zachodnioeuropejska rozpisywaĹ‚a siÄ™ namiÄ™tnie na temat nowego “krĂłla” segmentu supermini. W Wielkiej Brytanii porĂłwnywano Cinquecento do legendarnego Mini. Centrala w Turynie byĹ‚a zachwycona reakcjÄ… rynku, ktĂłry niecierpliwie czekaĹ‚ na nowÄ… “500-tkę”. Jednak pierwszeĹ„stwo miaĹ‚a Polska - to u nas produkowano strategiczny model, a WĹ‚osi wykonali znaczÄ…cy gest: nowy model sprzedawali najpierw w kraju nad WisĹ‚Ä…. Polska premiera odbyĹ‚a siÄ™ 11 grudnia i wĂłwczas rozpoczÄ™to przyjmowanie zamĂłwieĹ„ na nowy model. Oferta poczÄ…tkowo skĹ‚adaĹ‚a siÄ™ z dwĂłch silnikĂłw - dwucylindrowego 704 cm3 o mocy 31 KM (bez katalizatora) oraz czterocylindrowego 903 cm3 o mocy 41 KM (z wtryskiem, w dwĂłch odmia-nach: z katalizatorem i bez niego). SprzedaĹĽ w Europie Zachodniej ruszyĹ‚a dopiero w marcu 1992 roku, po salonie samochodowym w Genewie (silnik 704 montowano wyĹ‚Ä…cznie w autach na rynek polski). Cinquecento byĹ‚o oferowane wyĹ‚Ä…cznie jako trzydrzwiowy hatchback, ktĂłrego wymiary (3227 x 1487 x 1435 mm), jak i rozstaw osi (2200 mm) pozwoliĹ‚y go zakwalifikować do segmentu A. DziÄ™ki niewielkim rozmiarom auto okazaĹ‚o siÄ™ niebywale porÄ™czne w ruchu miejskim - parkowanie nie sprawiaĹ‚o nikomu trudnoĹ›ci. Konstruktorzy projektujÄ…c wnÄ™trze uznali, ĹĽe takim autem i tak najczęściej jeĹşdzi siÄ™ na krĂłtkich dystansach albo tylko w dwĂłjkÄ™, dlatego dÄ…ĹĽono do wygospodarowania jak najwiÄ™kszej przestrzeni dla kierowcy i pasaĹĽera obok. JeĹ›li chcemy przewieźć kogoĹ› na tylnej kanapie, to musimy przygoto-wać siÄ™ na duĹĽo niĹĽszy komfort, gdyĹĽ miejsca z tyĹ‚u jest naprawdÄ™ maĹ‚o. DĹ‚uĹĽszÄ… przejaĹĽdĹĽkÄ™ zniosÄ… tylko dzieci. BagaĹĽnik ma symbolicznÄ… pojemność 170 litrĂłw, ktĂłrÄ… moĹĽna powiÄ™kszyć po zĹ‚oĹĽeniu tylnej kanapy do 810 litrĂłw - w tym segmencie aut jest to typowy wynik. Jednak trzeba przyznać, ĹĽe WĹ‚ochom udaĹ‚o siÄ™ i tak nadzwyczaj dobrze zagospodarować 3,2 metra dĹ‚ugoĹ›ci. WnÄ™trze Cinquecento jest urzÄ…dzone stosownie do ceny pojazdu. Wszelkie moduĹ‚y, elementy wykoĹ„czeniowe sÄ… tak zaprojektowane, by montaĹĽ na linii byĹ‚ prosty i szybki. Drzwi wykoĹ„czono od wewnÄ…trz bardzo oszczÄ™dnie - uĹĽytkownicy musieli przyzwyczaić siÄ™ do widoku goĹ‚ych blach. Wszelkie praktyczne schowki sÄ… otwarte, wiÄ™c nie moĹĽna ukryć ich zawartoĹ›ci przed niepowoĹ‚anymi osobami. Sam design deski rozdzielczej to gĹ‚Ä™bokie lata osiemdziesiÄ…te, w ktĂłrych panowaĹ‚y kanciaste ksztaĹ‚ty. NastÄ™pca 126 miaĹ‚ być nowoczesny i tani w zakupie oraz eksploatacji. Dlatego Cinquecento nie zaskoczy ĹĽadnymi nowinkami technicznymi, choć nie odstaje poziomem zaawansowania budowy od konkurentĂłw. Zawieszenie zbudowano zgodnie z Ăłwczesnymi wzorcami: z przodu kolumny McPhersona, z tyĹ‚u wahacze wleczone. Auto prowadzi siÄ™ caĹ‚kiem stabilnie. Podwozie okazuje siÄ™ jednak niezbyt trwaĹ‚e - szybko zuĹĽywaĹ‚y siÄ™ tuleje wahaczy, gumowe elementy stabilizatora, amortyzatory, Ĺ‚oĹĽyska kół jezdnych. Usterki te moĹĽna jednak tanio i Ĺ‚atwo (nawet we wĹ‚asnym zakresie) naprawić. Stopniowo rozwijano ofertÄ™ Cinquecento. NajwiÄ™cej zmian wprowadzano w jednostkach napÄ™dowych, ktĂłre dostosowywano do norm emisji spalin (zastosowanie katalizatora, zmiana sposobu zasilania). W paĹşdzierniku 1992 r. w ofercie pojawiĹ‚a siÄ™ odmiana 704 z katalizatorem. JuĹĽ w maju 1993 r. skrĂłcono skok tĹ‚oka o 0,3 mm w silniku 903 cm3 w celu unikniÄ™ciu wyĹĽszych progĂłw podatkowych – tak powstaĹ‚a jednostka 899 cm3, dostÄ™pna w dwĂłch wersjach: z gaĹşnikiem oraz z wtryskiem i katalizatorem. MiesiÄ…c wczeĹ›niej wprowadzono bogato wyposaĹĽonÄ… odmianÄ™ Suite – od lipca eksportowano jÄ… pod nazwÄ… Clim. Jedyny w historii Cinquecento lifting miaĹ‚ miejsce w grudniu 1993 roku. OdĹ›wieĹĽony model uzyskaĹ‚ przydomek Maquillage, gdyĹĽ byĹ‚o to naprawdÄ™ jedynie „przypudrowanie noska” – zmieniono maskÄ™, mniejsze logo Fiata i wkĹ‚ad reflektorĂłw. We wnÄ™trzu pojawiĹ‚y siÄ™ nowe wskaĹşniki, a takĹĽe bardziej rozbudowana konsola Ĺ›rodkowa. Od maja 1994 r. egzemplarze przeznaczone na rynek polski majÄ… znaczek „FIAT” zamiast „made by FSM”. Znacznie ciekawszy byĹ‚ paĹşdziernik 1994 r. – wtedy pojawiĹ‚ siÄ™ „żółty pocisk”: Sporting. Cinquecento sprzedawaĹ‚o siÄ™ znakomicie – juĹĽ w lutym 1995 r., po trzech latach produkcji, wyprodukowano egzemplarz numer 500.000! W zwiÄ…zku z nowymi przepisami, zaostrzajÄ…cymi normy emisji spalin, od 1 lipca wszystkie Cinquecento otrzymaĹ‚y standardowo katalizator – wyprodukowane juĹĽ egzemplarze 704ED zostaĹ‚y w niego doposaĹĽone. Latem pojawiĹ‚ siÄ™ nowy poziom wyposaĹĽenia – SX, wyróżniajÄ…cy siÄ™ m.in. wzbogaconÄ… konsolÄ… Ĺ›rodkowÄ…, zderzakami, listwami bocznymi w kolorze nadwozia. W paĹşdzierniku zaczÄ™to oferować maĹ‚ym firmom uĹĽytkowÄ… odmianÄ™ – Van. W 1996 roku na liĹ›cie wyposaĹĽenia dodatkowego pojawiĹ‚a siÄ™ poduszka powietrzna dla kie-rowcy oraz pirotechniczne napinacze pasĂłw bezpieczeĹ„stwa. PojawiĹ‚a siÄ™ rĂłwnieĹĽ totalnie zuboĹĽona odmiana Young oraz kontrastowo bogatÄ… Soleil. We wrzeĹ›niu zmieniono nazewnictwo poziomu wyposaĹĽenia S na Happy. 16 lipca 1997 r. zaĹ‚oga tyskiego Fiata Ĺ›wiÄ™towaĹ‚a wyprodukowanie milionowego egzemplarza Cinquecento. W tym czasie trwaĹ‚y juĹĽ zaawansowane prace nad nastÄ™pcÄ… dla tego modelu, ktĂłry zaprezentowano w marcu 1998 r. Ograniczono produkcjÄ™ Cinquecento do bazowej 704 Young na rynek polski. Definitywnie swojÄ… karierÄ™ maĹ‚y Fiat zakoĹ„czyĹ‚ w paĹşdzierniku 1998 roku. Jednostki napÄ™dowe /charakterystyka/: 0.7 (31 KM) - podstawowy, dwucylindrowy silnik w ukĹ‚adzie leĹĽÄ…cym o pojemnoĹ›ci 704 cm3. Wbrew pozorom nie jest to silnik przeniesiony wprost z 126p Bis - prawdÄ… jest natomiast to, ĹĽe ma z nim okoĹ‚o 150 wspĂłlnych części. Ta obiegowa opinia wzięła siÄ™ prawdopodobnie ze zbliĹĽonych parametrĂłw, a co za tym idzie - rĂłwnie sĹ‚abych osiÄ…gĂłw. Pomimo maĹ‚ej masy wĹ‚asnej Cinquecento z tym silnikiem przyspiesza ociężale i niechÄ™tnie; manewr wyprzedzania staje siÄ™ rzeczÄ… niezwykle niebezpiecznÄ…. Dynamiczne wĹ‚Ä…czenie siÄ™ do ruchu wymaga zdecydowanego wciĹ›niÄ™cia pedaĹ‚u gazu i wkrÄ™cania jednostki na wyĹĽsze obroty - 31 KM dostÄ™pnych jest dopiero od 5000 obr./min., a moment obrotowy rzÄ™du 47 Nm uzyskujemy od 2750 obr./min. WydawaĹ‚oby siÄ™, ĹĽe elastyczność jest caĹ‚kiem znoĹ›na - owszem, ale po osiÄ…gniÄ™ciu tych 47 Nm dalej nie dzieje siÄ™ juĹĽ nic wiÄ™cej. Istnieje kilka wersji tego silnika, różniÄ…cych siÄ™ zastosowanym zasilaniem: • 704ED z gaĹşnikiem firmy Weber lub FOS ĹĂłdĹş bez katalizatora (lata 1991-1995) • 704 z gaĹşnikiem Weber lub FOS z katalizatorem (lata 1992-1996) • 704 z gaĹşnikiem Aisan i katalizatorem (1996-1998) UĹĽytkownicy twierdzÄ…, ĹĽe wersje z katalizatorem majÄ… nieco gorszÄ… dynamikÄ™, a odmiany z japoĹ„skim gaĹşnikiem Aisan krytykowane sÄ… za kĹ‚opotliwÄ… obsĹ‚ugÄ™ (trudno go dokĹ‚adnie wyregulować, czÄ™sto dochodzi do wypalenia uszczelki pod gĹ‚owicÄ…). Silnik 704 stanowiĹ‚ podstawÄ™ oferty wyĹ‚Ä…cznie w Polsce; od 1996 r. napÄ™dzaĹ‚ odmianÄ™ Young. Oferowano go do koĹ„ca produkcji. 0.9 (41 KM) - czterocylindrowy silnik o pojemnoĹ›ci 899/903 cm3 to sprawdzona, choć majÄ…ca swe lata konstrukcja (stosowano jÄ… m.in. w Pandzie I, Uno). OferowaĹ‚a ona juĹĽ przyzwoite osiÄ…gi - 41 KM wystarczyĹ‚o, by lekki Fiat sprawnie poruszaĹ‚ siÄ™ nie tylko po mieĹ›cie, ale rĂłw-nieĹĽ na trasie. ZuĹĽycie paliwa byĹ‚o niewiele wiÄ™ksze niĹĽ w mniejszej jednostce, ale wciÄ…ĹĽ maĹ‚e. Konstruktorzy postawili na prostotÄ™ budowy, dlatego tego silnika nie trapiÄ… jakieĹ› wielkie dolegliwoĹ›ci. PsujÄ… siÄ™ kompensatory luzĂłw zaworowych i zdarzajÄ… siÄ™ nieszczelnoĹ›ci. Nie notowano wiÄ™kszych problemĂłw z zapĹ‚onem - to zasĹ‚uga zastosowania elektronicznego wtrysku jednopunktowego. PoczÄ…tkowo silnik ten wystÄ™powaĹ‚ w dwĂłch odmianach: 903 z katalizatorem i bez niego. Jednak w maju 1993 r. skrĂłcono skok tĹ‚oka o 0,3 mm i tym samym powstaĹ‚ silnik 899 cm3 - chodziĹ‚o o to, by uniknąć wyĹĽszych podatkĂłw i ubezpieczeĹ„. Od 1995 r. dostÄ™pny byĹ‚ wyĹ‚Ä…cznie w wersji z wtryskiem i katalizatorem. Jednostka 899/903 wysyĹ‚ana byĹ‚a do WĹ‚och w wersji zuboĹĽonej Young; oferowano jÄ… takĹĽe do uĹĽytkowego Vana. ZakoĹ„czono jej produkcjÄ™ w marcu 1998 r.
_________________ zapraszam na mojego bloga: http://quattrospalla.cba.pl o motoryzacji po mojemu
|
Pią, 18.02.2011, 10:36 |
|
|
pardon
Moderator
Postów: 8971 Miejscowość: ignorant motoryzacji
Samochód: hiszpański szajs
|
Re: Fiat Cinquecento
Cytuj: jej żywotność jest szacowana na 600 pełnych cykli ładowania Cytuj: a zasięg przy bateriach ołowiowych wynosi 70 km w cyklu miejskim czyli "auto" starczało na przejechanie 42000 km i śmietnik ?
_________________ instalacje elektryczne bielsko-biała Czysciwo Bielsko pralnia dywanów puławy Domy Mieszkalne Pościel dla dzieci fan alfa romeo na wieki Moderator też człowiek - nabija posty i trolluje i ch*j
|
Pon, 02.05.2011, 1:15 |
|
|
markus
Postów: 9496 Miejscowość: Warszawa
Samochód: Audi A4 B8 Avant
|
Re: Fiat Cinquecento
Rysiob, masz może zdjęcia tych prototypów Aisana? Obejrzałbym je, zwłaszcza Bombixa - może być niezła beka
_________________ http://www.exoticcars.pl
|
Pon, 02.05.2011, 18:52 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Fiat Cinquecento
Markus, myĹ›laĹ‚em, ĹĽe kto jak kto, ale Ty powinieneĹ› siÄ™ super orientować na naszym forum DuroneK wrzucaĹ‚ materiaĹ‚ o tym TUTAJDuroneK napisał(a): cinquecento kombi jeszcze niedawno jeĹşdziĹ‚o po polsce, tak samo jak kilka lat temu sedan po Krakowie W OĹ›rodku Badawczo-Rozwojowym SamochodĂłw MaĹ‚olitraĹĽowych przeprowadzono 1 1992r. badania drogowe pierwszego prototypu furgoniku dostawczego zbudowanego zespoĹ‚Ăłw Fiata Cinquecento. NawiÄ…zujÄ…c do historii OBR, ktĂłry stworzyĹ‚ SyrenÄ™ Bosto i malucha "Bombla", ostatnie lata poĹ›wiÄ™ciĹ‚ pracom nad prototypem X1 /79, nowy samochĂłd ozwano roboczo Bombix. Celem projektu, opracowanego na zlecenie FSM, byĹ‚o opracowanie niewielkiego samochodu dostawczego duĹĽej pojemnoĹ›ci uĹĽytkowej przy Ĺ‚adownoĹ›ci ok. 400 kg. ZaĹ‚oĹĽono maksymalne wykorzystanie seryjnie produkowanych zespoĹ‚Ăłw Cinquecento, i to gĹ‚Ăłwnie polskiej produkcji - a wiÄ™c takĹĽe silnika 704 cm3. Mimo wielkoĹ›ci (a raczej maĹ‚oĹ›ci) samochodu bazowego, zespół OBR doskonale wywiÄ…zaĹ‚ siÄ™ ze swego zadania. W trakcie prac projektowych rozwaĹĽano kilka wariantĂłw dĹ‚ugoĹ›ci caĹ‚ego samochodu oraz poĹ‚oĹĽenia Ĺ›cianki dzielÄ…cej kabinÄ™ kierowcy od Ĺ‚adowni. Ostatecznie zdecydowano siÄ™ na "uciÄ™cie" oryginalnego samochodu w takim miejscu, by umoĹĽliwić maksymalne odsuniÄ™cie foteli. Decyzja ze wszech miar sĹ‚uszna - wygodna kabina Cinquecento, ze skutecznÄ… wentylacjÄ… i mnĂłstwem schowkĂłw, Ĺ›wietnie siÄ™ sprawdza takĹĽe w takim zastosowaniu. PrzedniÄ… część Cinquecento zamkniÄ™to mocnÄ… wrÄ™gÄ…, poĹ‚Ä…czonÄ… skoĹ›nymi zastrzaĹ‚ami z podĹ‚uĹĽnicami tworzÄ…cymi strukturÄ™ tylnej części nadwozia. Rozstaw osi jest zwiÄ™kszony do 2700 mm, co wraz ze zwiÄ™kszeniem tylnego zwisu umoĹĽliwiĹ‚o utworzenie za kabinÄ… platformy Ĺ‚adunkowej o dĹ‚ugoĹ›ci blisko 1800 mm. Umieszczone poniĹĽej jej poziomu tylne lampy uĹ‚atwiajÄ… zabudowÄ™ dowolnych nadwozi, dla ktĂłrych tylko wnÄ™ki kół sÄ… przeszkodÄ…. Zachowano oryginalne zawieszenie Cinquecento, doskonale nadajÄ…ce siÄ™ do samochodu dostawczego ze wzglÄ™du na niewielkÄ… przestrzeĹ„ jakÄ… zajmuje i moĹĽliwość niskiego poĹ‚oĹĽenia podĹ‚ogi (zmieniono tylko sztywność sprężyn). Ze wzglÄ™du na wiÄ™ksze obciÄ…ĹĽenia zastosowano nieco wiÄ™ksze ogumienie - 155/65 SR 13". OBR SM opracowaĹ‚ do Bombixa prostÄ… nadbudĂłwkÄ™ laminatowÄ…. Tworzy ona komorÄ™ Ĺ‚adunkowÄ… o wymiarach (dĹ‚. * szer. * wys.) ok. 1800 x x1500 x1450 mm, co daje pojemność uĹĽytkowÄ… rzÄ™du 3,5 m3. Ĺadowność wynosi 400 kg + 2 osoby w kabinie. Dalsze nadwozia, np. izotermiczne, to juĹĽ pole do popisu dla innych firm. OBR rozwaĹĽa osobowÄ… odmianÄ™ Bombixa, w ktĂłrej moĹĽna by zamontować siedzenia w tylnej części. OczywiĹ›cie wymaga to wzmocnienia struktury i wprowadzenia nowych elementĂłw nadwozia, chroniÄ…cych pasaĹĽerĂłw w razie wywrĂłcenia samochodu i umoĹĽliwiajÄ…cych mocowanie pasĂłw bezpieczeĹ„stwa. MajÄ…c do dyspozycji silnik o maĹ‚ej mocy (23 kW i 52 Nm momentu obrotowego), konstruktorzy Bombixa musieli zmienić przeĹ‚oĹĽenie przekĹ‚adni gĹ‚Ăłwnej, ktĂłre wynosi ok. 5,1. Wynik jest zaskakujÄ…co dobry - samochĂłd radzi sobie bez trudu nawet z peĹ‚nym obciÄ…ĹĽeniem, a masa caĹ‚kowita wynosi wĂłwczas ponad 1300 kg. JedynÄ… konsekwencjÄ… jest zmniejszenie prÄ™dkoĹ›ci maksymalnej do 102 km/h. Przy staĹ‚ej prÄ™dkoĹ›ci 70 km/h zuĹĽycie paliwa wynosi 5,5 dm3 na 100 km. Bombix mĂłgĹ‚ wiÄ™c być oszczÄ™dnym, szybkim i wygodnym Ĺ›rodkiem transportu. Stworzeniem W 1992 roku opracowano w OĹ›rodku Badawczo-Rozwojowym FSM-u powiÄ™kszonÄ… wersji licencyjnego Cinqucento. Prototyp ten nazwano modelem Y. PrzygotowujÄ…c taka "rodzinnÄ…" wersjÄ™ Cinquecento wykorzystano konstrukcyjne podobieĹ„stwo struktur nadwozi "pięćsetki"' i Fiata Uno. DziÄ™ki temu moĹĽliwe staĹ‚o siÄ™ zaadaptowanie bocznych drzwi do seryjnego Uno i unikniÄ™to w ten sposĂłb znacznych kosztĂłw zwiÄ…zanych z wykonaniem nietypowych wytĹ‚oczek. Aby jednak zachować stylistyczne zróżnicowanie, w miejsce wystajÄ…cych zewnÄ™trznych klamek przewidziano zastosowanie kasetowych od Cinquecento (prawie identycznych jak w Lancii Y10) Zmieniono teĹĽ nieco wewnÄ™trzne oblachowanie, aby umieĹ›cić charakterystyczne dla "pięćsetki"" praktyczne, boczne kieszenie. KosztujÄ…ce niemaĹ‚o pracy wydĹ‚uĹĽenie nadwozia byĹ‚o juĹĽ niejako logicznÄ… konsekwencjÄ… przyjÄ™tego ukĹ‚adu 4 bocznych drzwi. Podobnie jak w przypadku Beskida, opracowano rĂłwnieĹĽ makietÄ™ niekonwencjonalnego modelu o parze drzwi z prawej strony i pojedynczych z lewej - wariant taki uznano jednak wkrĂłtce za nieco zbyt awangardowy. DziÄ™ki wydĹ‚uĹĽeniu rozstawu osi o okoĹ‚o 15 cm powiÄ™kszone Cinquecento upodobniĹ‚o siÄ™ przestronnoĹ›ciÄ… wnÄ™trza do Fiata Uno i stwarza dogodne (jak na nadal maĹ‚y samochĂłd) warunki podróżowania dla czterech dorosĹ‚ych, nawet wysokich osĂłb. Wysokich lecz nie przesadnie ruchliwych bÄ…dĹş tÄ™gich, gdyĹĽ szerokość wnÄ™trza pozostaĹ‚a niezmieniona w stosunku do modelu bazowego. Konkretne powiÄ™kszenie tego parametru wymagaĹ‚oby dogĹ‚Ä™bnej, czyli bardzo kosztownej ingerencji w strukturÄ™ nadwozia oraz ewentualnych zmian podwoziowych. Niestety protoplasta Y-ka jest jak na współczesne kryteria samochodem dość wÄ…skim. W prototypowym Y-ku przewidziano moĹĽliwość zastosowania (analogicznie jak w przypadku "Iksa") zróżnicowanych zespoĹ‚Ăłw napÄ™dowych, pochodzÄ…cych z bogatej oferty Fiata. Za optymalne uznano nowoczesne silniki FIRE współpracujÄ…ce z piÄ™ciostopniowymi skrzyniami biegĂłw. MoĹĽliwe byĹ‚oby rĂłwnieĹĽ zastosowanie automatycznej skrzyni typu Selecta (do silnika o pojemnoĹ›ci 1108 cm3). Podwozie, jak juĹĽ zostaĹ‚o wspomniane, przyjÄ™to z Cinquecento. W przypadku wdroĹĽenia Y-ka do produkcji naleĹĽaĹ‚oby jednak. wprowadzić kilka drobnych modyfikacji zawieszenia i ukĹ‚adu kierowniczego. Z podwoziowych szczegółów Y-ka (i oczywicie bazowej "pięćsetki") naleĹĽy odnotować niekonwencjonalne przetĹ‚oczenie wykonane w korpusie kolumny McPhersona, umoĹĽliwiajÄ…ce bezproblemowe korzystanie z zimowych Ĺ‚aĹ„cuchĂłw przeciwpoĹ›lizgowych. Zwany nieoficjalnie "jamnikiem"" prototyp Y-ka wyposaĹĽony zostaĹ‚ wedĹ‚ug standardu Cinquecento. Pomimo przyjÄ™cia wariantu "wzbogaconego" wnÄ™trze prezentuje siÄ™ nadal nieco surowo, wraĹĽenie to sprawiajÄ… spore, nieosĹ‚oniÄ™te powierzchnie blaszane. Zdecydowanie lepszym pomysĹ‚em od stosowania elektrycznych podnoĹ›nikĂłw szyb przednich drzwi byĹ‚oby staranniejsze wytĹ‚umienie nadwozia. SzczegĂłlnie odczuwalny jest brak tapicerskich osĹ‚on tylnych nadkoli - akustyczna "sygnalizacja'" przejazdu przez kaĹ‚uĹĽe jest przecieĹĽ zbyteczna. RĂłwnieĹĽ pozbawione tapicerki kieszenie boczne mogÄ… być dodatkowym ĹşrĂłdĹ‚em haĹ‚asu (od przemieszczajÄ…cych siÄ™ drobnych przedmiotĂłw), a nieuniknione zarysowania lakieru wyeksponuje niedoskonaĹ‚ość owego rozwiÄ…zania. Ponadto klawisze sterujÄ…ce elektrycznymi podnoĹ›nikami umieszczono w szczegĂłlnie nieporÄ™cznym miejscu, bo w dolnej części konsoli kierownicy. Z nieoficjalnych ĹşrĂłdeĹ‚ wiadomo, ĹĽe rĂłwnieĹĽ w Turynie opracowano 5-drzwiowa wersjÄ™ Cinquecento. CC z napÄ™dem na 4 koĹ‚a: PieniÄ…dze z Komitetu BadaĹ„ Naukowych - 450 tys. zĹ‚ - wydane zostaĹ‚y m.in. na opracowanie projektu Cinquecento 899 cm szeĹ›c. z napÄ™dem na cztery koĹ‚a. W lipcu 1997 roku KBN podpisaĹ‚ umowÄ™ z OĹ›rodkiem Badawczo-Rozwojowym SamochodĂłw MaĹ‚olitraĹĽowych "Bosmal", znanym z takich konstrukcji jak Syrena Bosto, Fiat 126 Cabrio czy Beskid. WĹ›rĂłd firm zainteresowanych wynikami prac "Bosmal" wymieniaĹ‚ Fiat Auto Poland, chociaĹĽ spółka ta nigdy nie zobowiÄ…zaĹ‚a siÄ™ do uruchomienia produkcji Cinquecento 4WD bÄ…dĹş sprzedaĹĽy licencji na produkcjÄ™ tej wersji samochodu. Konstruktorzy z "Bosmalu" zmienili nadwozie, ukĹ‚ad jezdny, ukĹ‚ad sterowania i napÄ™d Cinquecento. Projekt kosztowaĹ‚ Ĺ‚Ä…cznie 1 mln 173 tys. zĹ‚. Fiat nie chciaĹ‚ jednak nowej wersji, gdyĹĽ koĹ„czyĹ‚a siÄ™ wĹ‚aĹ›nie produkcja tego samochodu. PrĂłbowano przekonać do projektu Daewoo i nowe rozwiÄ…zania konstrukcyjne wykorzystać w Matizie. KoreaĹ„czycy odpowiedzieli jednak, ĹĽe sami prowadzÄ… prace nad swoim maĹ‚ym samochodem. - WykonaliĹ›my prototyp, ktĂłry byĹ‚ testowany na poligonach i w warunkach terenowych - mĂłwi jeden z konstruktorĂłw Cinqucento 4WD proszÄ…cy o zachowanie anonimowoĹ›ci. - Później okazaĹ‚o siÄ™, ĹĽe wojsko i leĹ›nicy wolÄ… kupować terenowe Mercedesy. KBN nie miaĹ‚ do nas ĹĽadnych zastrzeĹĽeĹ„. W raporcie NIK czytamy, ĹĽe 16 lutego 1999 r. uznaĹ‚ umowÄ™ zawartÄ… z OBR "Bosmal" za "wykonanÄ…, zakoĹ„czonÄ… i rozliczonÄ…".
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Pon, 02.05.2011, 20:09 |
|
|
markus
Postów: 9496 Miejscowość: Warszawa
Samochód: Audi A4 B8 Avant
|
Re: Fiat Cinquecento
eReR, niestety wypadlem mocno z obiegu, ale dzięki za wklejenie posta. Ten czerwony hatch z niesymetrycznymi drzwiami wyszedł całkiem, całkiem, a sama koncepcja tez jest nieglupia. Tak, jak myślałem, Bombix mnie lekko zmiazdzyl Ale sedan to mógłby śmiało wystąpić zamiast Quasimodo w jakiejś nowej ekranizacji "Dzwonnika z Notredame"
_________________ http://www.exoticcars.pl
|
Wto, 03.05.2011, 10:23 |
|
|
Rysiob
Postów: 504 Miejscowość: Częstochowa
Samochód: Polonez '95 1.6
|
Re: Fiat Cinquecento
pardon napisał(a): czyli "auto" starczaĹ‚o na przejechanie 42000 km i Ĺ›mietnik ? Zapewne tak. Prawdopodobnie Elettry byĹ‚y leasingowane, co teĹĽ dla Fiata byĹ‚o pewnym polem badawczym co do aut elektrycznych. JeĹ›li chodzi o komponenty tej instalacji, to dostarczaĹ‚ je bodajĹĽe Siemens. Nie mam pojecia, ile dokĹ‚adnie powstaĹ‚o Cinquecento na prÄ…d, ale podejrzewam, ĹĽe byĹ‚a to krĂłtka seria skĹ‚adana byc moze poza PolskÄ… (czyli we Wloszech albo w fabryce Siemensa).
_________________ zapraszam na mojego bloga: http://quattrospalla.cba.pl o motoryzacji po mojemu
|
Czw, 12.05.2011, 13:28 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Fiat Cinquecento
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Pią, 13.05.2011, 8:49 |
|
|
POŃCZAK
Postów: 6345 Miejscowość: Bielsko-Biała
Samochód: E36 318ti / 626 gf
|
Re: Fiat Cinquecento
http://www.youtube.com/watch?v=RkVfam6uePYWygląda to fajniej niż zwykły aisan. Taki melex do miasta.
_________________ http://www.tanidrift.pl
|
Pią, 13.05.2011, 9:26 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: Fiat Cinquecento
|
Śro, 24.07.2013, 21:25 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Fiat Cinquecento
Zachęciłeś mnie, kupię małżonce CC
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Sob, 27.07.2013, 22:45 |
|
|
Boomer
Postów: 6
|
Re: Fiat Cinquecento
Coś się kodowanie wysypało
_________________ Komuś czyszczenie elewacji?
|
Śro, 21.08.2013, 14:35 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: Fiat Cinquecento
Mieliśmy problemy związane z migracją...
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 21.08.2013, 15:01 |
|
|
TwojeDywaniki
Postów: 2
|
Re: Fiat Cinquecento
Heh kumpel ma cintka, jakaś włoska wersja czy cóś, ma podwójny ocynk, autko zadbane nieźle. Ta wersja elektryczna to fajna sprawa, jak ktoś mieszka w domku na obrzeżach miasta np. to w korki świetna sprawa.
|
Nie, 29.09.2013, 16:25 |
|
|
3co
Postów: 3836 Miejscowość: SH
Samochód: Civic 1.8 VTEC
|
Re: Fiat Cinquecento
W czym elektryczne Cinquecento jest lepsze od benzynowego Cinquecento w korkach?
|
Nie, 29.09.2013, 21:16 |
|
|
kulikowski
Postów: 7383 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Fiat Cinquecento
Autocentrum.pl Se.pl Autokult.pl Menway.interia.pl Encyklopedia.moto.pl Autocentrum.pl Chceauto.pl Elettra (wersja elektryczna, 1992-1996): Media.stellantis.com Film:Producent: FSM/FIAT Auto Polska, Tychy, Polska Okres produkcji: 1991-1998 Wyprodukowanych: 1 164 525 egz. Segment: A Typ nadwozia: 3-drzwiowy hatchback Silnik: 700: R2 OHV, 704 cm³, 80 × 70 mm, gaźnik FOS 30S2HX lub Weber 30 DGF 7/750, 31 KM (23 kW) 5000 obr/min, 52 Nm 3000 obr/min, 9:1, 127 km/h, 0-100 km/h 28 s, 4,3/-/6,1 L/100 km 700ED: R2 OHV, 704 cm³, 80 × 70 mm, gaźnik Aisan, 30 KM (22 kW) 5000 obr/min, 47 Nm 2750 obr/min, 8,85:1, 126 km/h, 0-100 km/h 30 s, 4,6/-/6,5 L/100 km 900: R4 OHV, 903 cm³, 65 × 68 mm, gaźnik Weber 32 TLF 32/250, 41 KM (30 kW) 5500 obr/min, 65 Nm 3000 obr/min, 9:1, 140 km/h, 0-100 km/h 18 s , 4,8/-/6,6 L/100 km 900 i.e.: R4 OHV, 903 cm³, 65 × 68 mm, wtrysk jednopunktowy Marelli-Weber IAW 06F, 39 KM (29 kW) 5500 obr/min, 65 Nm 3000 obr/min, 8,8:1, 140 km/h, 0-100 km/h 18 s, 4,7/-/6,7 L/100 km 900: R4 OHV, 899 cm³, 65 × 67,7 mm, gaźnik Weber 32 TLF 32/250, 39 KM (29 kW) 5500 obr/min, 65 Nm 3000 obr/min, 9:1, 140 km/h, 0-100 km/h 18 s, 4,8/-/6,6 L/100 km (1993-1998) 900 i.e.: R4 OHV, 899 cm³, 65 × 67,7 mm, wtrysk jednopunktowy Marelli-Weber IAW 06F, 39 KM (29 kW) 5500 obr/min, 65 Nm 3000 obr/min, 8,8:1, 140 km/h, 0-100 km/h 18 s, 4,7/-/6,7 L/100 km (1993-1998) 1.1 Sporting: R4 SOHC, 1108 cm³, 70 × 72 mm, wtrysk jednopunktowy Marelli-Weber 30 MM 20, 55 KM (40,5 kW) 5500 obr/min, 86 Nm 3250 obr/min, 9,6:1, 150 km/h, 0-100 km/h 13,8 s, , 4,7/-/7,5 L/100 km elektryczny: 12,5 KM (9,2 kW) przy 2500 obr/min, 35 Nm (Elettra) Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa manualna 5-biegowa Długość: 3227 mm Szerokość: 1487 mm Wysokość: 1435 mm Rozstaw osi: 2200 mm Masa własna: 675-750 kg Pojemność zbiornika paliwa: 35 L Pojemność bagażnika: 170 L/810 L (C) Autocentrum.pl Se.pl Autokult.pl Menway.interia.pl Encyklopedia.moto.pl Chceauto.pl Media.stellantis.com Youtube.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Czw, 13.05.2021, 4:07 |
|
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |