[Historia modelu] SAAB 9000 (1984-1998)
Saab 9000 – model osobowego samochodu klasy średniej-wyższej, produkowanego w latach 1984 – 1998. Był to pierwszy duży model firmy Saab.
Samochód ten został zaprojektowany na wspólnej platformie (płycie podłogowej) Saaba i Fiata. W ten sposób powstały cztery samochody: Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema i Saab 9000. Oprócz Alfy Romeo samochody te miały współwymienne niektóre elementy karoserii (drzwi) czy np. szybę przednią (Saab 9000 – Fiat Croma). Początkowo model 9000 występował jako pięciodrzwiowy liftback, ale od roku 1988 również jako 4-drzwiowy sedan. Wersja CC występowała od 1984 roku do 1991 roku. W późniejszym czasie zastąpiono ją wersją CS. Od tej pory liftbacka oznaczano CS lub CSE a sedana CD lub CDE w zależności od wersji wyposażenia. Wersje CSE i CDE miały lepsze wyposażenie. Stosowano silniki o spektrum mocy od 126 do 225 KM. Wersja liftback występowała również w wersji Aero wyposazona w silnik 2.3 Turbo o mocy od 220–225 KM. Samochód ten ceniony był[potrzebne źródło] za przestronne wnętrze, bardzo dobre wyposażenie, niezłe osiągi, dobre prowadzenie i niezawodność. W roku 1998 zastąpiony został nowszym modelem mianowicie Saab 9-5 bazującym częściowo na podzespołach Opla. Jednak Saab 9-5 nie oferował już tyle miejsca wewnątrz, co starszy model 9000. Także bagażnik był mniejszy. Wyprodukowano łącznie 503,087 sztuk.
Wymiary:
Długość: 4765 mm (4780 CD)
Szerokość: 1760 mm
Wysokość: 1420 mm
Rozstaw osi: 2670 mm
Masa własna: 1280–1410 kg
Silniki:
* 2.0i-16v (126 KM)
* 2.0i-16v (131 KM)
* 2.0i-16v Turbo (150 KM)
* 2.0i-16v Turbo (163 KM)
* 2.0i-16v Turbo (175 KM) z katalizatorem
* 2.0i-16v Turbo (185 KM) bez katalizatora
* 2.3i-16v (147 KM)
* 2.3i-16v Turbo (170 KM)
* 2.3i-16v / s Turbo (195 KM)
* 2.3i-16v / s Turbo (200 KM)
* 3.0i-24v (211 KM)
* 2.3i-16v Turbo Aero (220 KM)
* 2.3i-16v Turbo Aero (225 KM)
Galeria:
MkI: 1984-1993
Wersja CC
Wersja CD/CDE
Aero:
Mk2: 1991-1998
CS/CSE
CD/CDE
Aero:
(c) fastenbelts.com
wikipedia.com
cars-data.com