Obecny czas: Wto, 16.04.2024, 5:05




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 11 posty(ów) ] 
Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L 

Który z socjalistycznych pojazdów wybierasz?
Skoda 105L/120L 54%  54%  [ 14 ]
Zastava 1100 46%  46%  [ 12 ]
Razem głosów : 26

Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 2188
Post Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Zastava 1100/Gtl(15 paĹşdziernika 1971 - 20 listopada 2008)

Image

Image

Image

Image

Cytuj:

Zastava 1100
Kiedyś o Zastavie marzyło wielu Polaków. Kusiła zachodnim pochodzeniem,
a także nowoczesnym, 5-drzwiowym nadwoziem i przednim napędem. Obecnie amatorzy dawnej motoryzacji mogą ją mieć za nieduże pieniądze


Zastava 1100 nazywana również 101 do produkcji trafiła w 1971 roku. Od 1975 roku auto było montowane w FSO w Warszawie. Egzemplarze wytwarzane w naszym kraju po 1978 roku były nieznacznie odnowione. Zmieniono w nich atrapy chłodnicy, nowe były tapicerki, a trójkątne szybki umieszczono na stałe (poprzednio były uchylane). Wersje powstające w Polsce oznaczano dodatkowo literą „P”.

Początkowo pojazdy robione w Polsce miały włoskie silniki, a po 1978 roku otrzymały jednostki produkcji jugosłowiańskiej.
Od 1981 roku w sprzedaży znalazła się 3-drzwiowa odmiana Mediteran. Samochód jest w dalszym ciągu produkowany w wersji 5-drzwiowej jako Zastava Skala 55 lub 65. Głównymi odbiorcami są Serbia i Czarnogóra. Montaż pojazdu odbywa się również w Egipcie. Użytkowanie Zastavy pomimo jej znacznego wieku nie jest problematyczne. Spalanie nie będzie nadmierne, ale trzeba się pogodzić ze słabą dynamiką. Także układ hamulcowy jest niedzisiejszy. Użytkowanie na co dzień wiąże się z częstymi reperacjami drobnych usterek. Na szczęście poważne awarie nie zdarzają się często. Zaletą pojazdu jest napęd na przednie koła. Zawieszenie komfortowo resoruje, dzięki czemu auto sprawdza się na naszych drogach. Samochód nie jest często spotykany na naszych ulicach, ale ma wielu sympatyków.


Silnik:nowoczesny jak na lata 70. silnik z wałkiem rozrządu w głowicy. Z pojemności 1100 ccm jednostka uzyskuje 54 KM. Średnie spalanie 7,5-8 l/100 km. Stosowany był również silnik o pojemności 1300 ccm i mocy 65 KM.
Usterki: auto jest trwałe, ale drobne usterki zdarzały się. Dotyczą one przede wszystkim aparatu zapłonowego
i kabli zapłonowych (problemy z kontaktem). Ogólnie cały układ elektryczny jest słabym punktem pojazdu. W niektórych egzemplarzach mogą występować kłopoty ze zmianą biegów. Notorycznie zdarzają się wycieki z silnika spod uszczelniaczy i spod pokrywy zaworów.
Nadwozie:korozja jest niestety problemem większości egzemplarzy. Za to cieszy praktyczna, 5-drzwiowa karoseria. Wnętrze przestronne jak na pojazd z lat 70., a dzięki dostępowi do bagażnika przez dużą klapę można było autem transportować większe przedmioty.
Koszty:jeżeli ktoś nadal chce użytkować Zastavę, nie będzie musiał wydawać znacznych sum. Kupno pojazdu nie jest drogie, a części (także nowe) można kupić w internecie po korzystnych cenach.
Kupno:problemem może być znalezienie zadbanego egzemplarza. Na rynku nie ma już zbyt wielu Zastav, a te które można spotkać, są najczęściej wyeksploatowane. Łatwiej kupić 5-drzwiową Zastavę, bo znacznie mniej jest 3-drzwiowych wersji Mediteran.

Image


GTL

Image

Image

Skoda 120L/105L(1976 - 1988)

Image

Image

Image

Image

Image

Škoda 120 (typ 742) - model samochodu osobowego, który był produkowany przez czechosłowacką firmę Škoda w Mladá Boleslav od roku 1976 do 1990

Na bazie Škoda 120 stworzono uboższy model 105. Podstawowy model "stodwudziestki" produkowany był od kwietnia 1978 do lipca 1983. Najdłużej produkowanymi, już od sierpnia 1976, odmianami Škody 120 był modele w wersjach wyposażenia L (do 1990 roku) oraz luksusowe LS i GLS (do 1987 roku). W październiku 1982 roku pojawiła się wersja ekonomiczna LE. Modele w odmianie LX posiadały te same silniki co 120 LS, ale miały 5-biegową skrzynię biegów i tylne zawieszenie z modelu Škoda 130. W limitowanej wersji wyposażenia GL zastosowano tapicerkę z modelu Rapid.

W roku 1983 modele 105 i 120 przeszły modernizację. Gruntownie zmieniono przednia i tylna część pojazdów, zastosowano nowe reflektory przednie oraz tylne lampy zespolone. Ze względu na zmiany karoserii długość auta wzrosła do 4200 mm.

Łącznie wyprodukowano aż 1 070 693 egzemplarzy Škody 120 w różnych wersjach wyposażenia.

Na przełomie lat 70. i 80. XX wieku przystosowanymi do udziału w rajdach Škodami 120 z powodzeniem startowało w europejskich rajdach wielu czeskich kierowców. Wśród nich był między innymi Jiřího Sejka na zmodernizowanej Škodzie 120 L nazwanej - Dakos.

Image

Image

Škoda 105 była uboższą wersją modelu Škoda 120, odróżniała się przede wszystkim słabszym silnikiem i skromniejszym wykończeniem. Występowała w trzech podstawowych wariantach wyposażenia: podstawowej S oraz luksusowych L i GL.

W sierpniu 1981 roku w wersji wyposażeniowej L okrągłe reflektory przednie zostały zastąpione prostokątnymi. Były one montowane aż do kolejnej modernizacji nadwozia w lipcu 1983 roku.

W roku 1982 pojawiła się wersja SP, czyli użytkowa wersja modelu 105 S nieposiadająca tylnych siedzeń. Model ten był dostępny tylko w Czechosłowacji, gdzie był bardzo popularny wśród dostawców i przedsiębiorców.

W roku 1983 modele 105 i 120 przeszły gruntowną modernizację. W dużym stopniu zmieniono przednią i tylną część pojazdów, zastosowano nowe reflektory przednie oraz tylne lampy zespolone, a także zmieniono rozstaw kół, co przełożyło się na lepsze prowadzenie samochodów Škody. Ze względu na zmiany karoserii długość auta wzrosła do 4200 mm.

Łącznie wyprodukowano 840 561 egzemplarzy Škody 105 w różnych wersjach wyposażenia.
Image
Image


źródła
msstudio.com.pl
geocities.com
motorbase.com
grafika.redakcja.pl/autoswiat
wikipedia.pl


Pią, 29.05.2009, 20:52
Profil

Postów: 36
Miejscowość: Myslowice
Samochód: Mercedes C i A.Romeo
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Witam
Bardzo mnie cieszy to siegniecie do histori
Zastawe Mediteran widzialem tylko raz , bodaj w 1983 roku
Pozdrawiam
Czesław


Pią, 29.05.2009, 21:55
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7442
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Ciekawy temat, jednak IMO mam pewne wątpliwości co do porównania - bowiem Zastava to segment B, a Skoda - C. :idea: Natomiast może lepiej było porównać Zastavę do ZAZ 968 Zaporożca :?:
Skoda, choć większa, ma zasadnicze dwie wady:
1) straszna nadsterowność - z 1 lub 2 osobami przód wyraźnie się unosi, kiepskie prowadzenie oraz
2) stosunkowo mały bagażnik jak na wielkość samochodu.
Znałem osobę, która się zabiła w Skodzie, od tego czasu nie przekonam się do żadnego samochodu z silnikiem z tyłu, choćby to nawet była Tatra, Porsche czy cokolwiek innego.
Gdzie można w Polsce kupić fabrycznie nową Zastavę z 2008 r. i za ile :?:

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 01.06.2009, 12:00
Profil

Postów: 36
Miejscowość: Myslowice
Samochód: Mercedes C i A.Romeo
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Witam
zastaw a skoda lub zaporozec hmmm

coś w tym racji jest ale jezdzilem zatawą i zaporozcem tez i powiem tak zastawa to byl inny świat "dziki zachód" mozna powiedziec za zaporozec hmmm taki ciut siermiezny
Niby wzorowany na NSU prinz ale to tak jak BMW i np. K750 niby podobne ale.........
Zastawa niosla po drodze miekko i miala "kopa" a Zaporozec tyle ze jezdzil i na głowe nie padalo ot taki wiekszy ale mimo wszystko primitywniejszy maluch
Co do skody to zgadzam sie ze to inna półka
oraz że była "sakramencka" na drodze, znajomi wozili w kufrze worek 50kg. cementu :D
a czsem dwa
Pozdrawiam Czeslaw

P.S. wydaje mi sie ze teraz nie wystepuje jako Zastawa lecz jako Yugo i czytałęm gdzies że zakonczyli produkcje a co w jego miejsce nie wiem


Pon, 01.06.2009, 16:28
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2567
Miejscowość: Gdzieś na zachodnich rubieżach
Samochód: Volvo S80
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Wybieram Zastavę - Fiat 128 po bałkańsku jest mniejszym złem niż owoc "geniuszu" czeskich inżynierów.

_________________
Licencja na miłość
Embargo na sen


Wto, 02.06.2009, 14:58
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7442
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Drugie zestawienie mogłoby być Skoda 105/120 vs. Wartburg 353 vs. Polski FIAT 125p vs. Dacia 1200.
BTW Zastava waĹĽy 835 kg, a Skoda - 885 kg.

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 09.06.2009, 0:56
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 149
Miejscowość: Kraków
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Wybieram zastave miałem okazję jeżdzić jako pasażer fajne autko było ale dziadek zezłomował a była taka piękna czerwona :/

_________________
8 dnia Bóg stworzył Fiata 125p
FSO FOREVER !!!!!


Pią, 19.06.2009, 18:41
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 557
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Głos na Skodę, w końcu mój dziadek taką jeździł (1977) i rzeczywiście była świetnym autem. Zezłomowana w 2002, niestety. Wytrzymałe auto, swego czasu przewoziła sporo materiałów na budowę i wybił się pierwszy bieg :? . Wtedy jazda zimą była mozolna, czasem trzeba było wyjeżdżać ulicą do głównej drogi na wstecznym bo inaczej nie szło. Później była skrzynia kupiona ze złomu, tam z kolei szwankował wsteczny i tyle. Zostały śliczne kołpaki :)


Pon, 29.06.2009, 14:32
Profil

Postów: 1
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Ciezko porownac skode i Zastave gdyz przede wszystkim maja inaczej rozmieszczone silniki i napedy na polosie. Dodatkowo nadwozie zastavy tez jest inne niz skody.
Image


Śro, 10.08.2011, 15:26
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2897
Miejscowość: Inowrocław | Poznań
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
leĹĽe, wolÄ™ rower.


Czw, 11.08.2011, 16:14
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1424
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Smutna Jazda
Post Re: Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
kulikowski napisał(a):
Ciekawy temat, jednak IMO mam pewne wątpliwości co do porównania - bowiem Zastava to segment B, a Skoda - C.

No nie wiem, czy tak stare i dziwaczne auta można sobie precyzyjnie podzielić według dzisiejszych kategorii ;) Dobre porównanie, dwa kompletne złomy komunistyczne. leżę...
Polonez lepszy.


Pią, 12.08.2011, 16:29
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 11 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018