Switch to full style
Samochody koncepcyjne
Wyślij odpowiedź

Re: Prototypy made in FSO

Pią, 28.08.2009, 19:16

CC 5d było by niezłą alternatywą dla Tico.

Re: Prototypy made in FSO

Sob, 29.08.2009, 18:34

Warszawa Ghia wyglądała naprawdę świetnie, i chyba nie jestem sam w tym twierdzeniu

Odchodząc od tematu FSO, pamiętam jak na ulicy obok, na Pradze jeszcze nie tak dawno bo w latach 90, stał 126p Bombel "przywożący" codziennie rano świeże drożdżówki i ciastka (ewentualnie chleb - nie pamiętam) do cukierni :) Niestety najprawdopodobniej poszedł na złom

http://www.126fan.pl/www/historia_i_prot.htm

Re: Prototypy made in FSO

Nie, 30.08.2009, 19:51

Imagewłaściwy prototyp nysy

"40" pra-przodek Lublina
Image

Image

Image

125 GTj i 'NEW 125"

Image

Image

Re: Prototypy made in FSO

Pią, 11.09.2009, 13:58

Oberek

Samochód stworzony przez Bogdana Wozowicza, wzorowany na samochodach startujących w grupie B. Środkowa część nadwozia pochodzi z poloneza, reszta została wykonana przez konstruktora. Auto waży niecałe 900 kg i, podobno, charakteryzuje się dobrymi właściwościami jezdnymi oraz posiada wbudowaną klatkę bezpieczeństwa.

Image
Image

Źródło:
http://www.polskie-auta.pl

Re: Prototypy made in FSO

Czw, 24.09.2009, 15:20

Kurcze szkoda, że niektóre z nich nie zaczeły jezdzic po ulicach.

Re: Prototypy made in FSO

Nie, 27.09.2009, 10:46

http://www.auta-prl.pl/foto/prot_fiat%2002b.jpg
wyglÄ…da jak VFTS
zakochałem się ... jest kur*a wysoko

Re: Prototypy made in FSO

Nie, 27.09.2009, 12:21

POŃCZAK napisał(a):http://www.auta-prl.pl/foto/prot_fiat%2002b.jpg
wyglÄ…da jak VFTS
zakochałem się ... jest kur*a wysoko


On niestety wygląda jak dziesiejszy wiejski tunning. Ja za to uwielbiam patrzeć na Kredensa w pickupie fajnie zrobionego.

Re: Prototypy made in FSO

Pon, 28.09.2009, 18:13

Ty sie znosz Image
Piękny, klasyczny, rajdowy.

Re: Prototypy made in FSO

Pon, 28.09.2009, 21:40

popirom, nie zno siÄ™ :mryellow:

Re: Prototypy made in FSO

Śro, 25.11.2009, 15:28

Image

To jest rajdowy, piękny kredens:)

Re: Prototypy made in FSO

Pią, 27.11.2009, 0:32

cud, miód i orzeszki 8) szkoda, że nie było rajdowych wersji kombi …

Re: Prototypy made in FSO

Pią, 27.11.2009, 21:08

szkoda, że nie było rajdowych wersji kombi …
]

nie rozśmieszaj mnie

Re: Prototypy made in FSO

Śro, 01.12.2010, 19:48

zapraszam tutaj na pogawedki http://www.facebook.com/pages/edit/?id= ... 024?v=wall

Re: Prototypy made in FSO

Śro, 22.12.2010, 22:58

Image
Image
Image
Image
Uploaded with ImageShack.us

Zaperdalac mnie rozwalił :lol: :shock:

Więcej ciekawych artykułów z tego cyklu:
http://yojo2.ovh.org/kpm/

Re: Prototypy made in FSO

Czw, 23.12.2010, 3:29

Proton Jebat wymięknął. :lol: :twisted:
Czym jeĹşdzisz? Ja mam Zaperdalac!

Re: Prototypy made in FSO

Czw, 23.12.2010, 9:24

Auto z taką nazwą by świetnie się sprzedawało współcześnie :lol:
Ĺšwietna wstawka, Osiek!

Re: Prototypy made in FSO

Pon, 27.12.2010, 19:27

najbardziej tajemniczy-klasa 1000


Image
Image
Image
Image

http://www.polskie-auta.pl

Re: Prototypy made in FSO

Pon, 27.12.2010, 19:50

To chyba było jeszcze przed Beskidem?
Nowoczesna linia

Re: Prototypy made in FSO

Pon, 07.02.2011, 11:31

Jeden jedyny prototyp
Image Image Image

nysavan.mojeforum.net via zlomnik.pl

Prototypy Syreny

Czw, 24.02.2011, 23:18

1953: Przedprototyp I
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
Pod koniec roku 1953 zbudowano dwa przedprototypy polskiego samocodu osobowego. Na bazie wersji I skonstruowano prototyp Syreny, a następnie modele produkcyjne.
Syreni śpiew
W maju 1953 rząd zobowiązał FSO do skonstruowania małolitrażowego samochodu osobowego. Inicjatywa ta spotkała się z ogromnym aplauzem. W ciągu miesiąca powstał zespół do opracowania założeń technicznych. W sierpniu były one już gotowe. Inżynierowie widzieli Syrenę jako pojazd czteroosobowy, z silnikiem czterosuwowym chłodzonym powietrzem, dużym bagażnikiem i nadwoziem samonośnym. Centralny Zarząd Przemysłu Motoryzacyjnego twierdził jednak że to mrzonki. Założenia powinny być oparte na krajowych możliwościach. Produkcje należano uruchomić najpóźniej do 1955 roku przy minimalnych nakładach finansowych. W efekcie powstał model kompromisowy: Nadwozie miało być wykonane z drewna pokrytego dermatoidem, gdyż kraj cierpiał na brak blach karoseryjnych głębokotłocznych, a silnik oparty o dwusuwowy napęd motopompy produkowanej w Bielsku. Nazwę Syrena zaproponowana załoga FSO. Samochód miał być wytwarzany w liczbie 4000 szt. rocznie. Opracowaniem silnika według założeń CZPM zajął się inż. Ferdynand Blumke ,główny konstruktor fabryki pomp strażackich w Bielsku, nadwozie zaprojektował inż. Stanisław Panczkiwicz, który projektował nadwozia dla PZInż. i był twórcą karoserii prototypu Lux-Sport i CWS-ów. Nad całością czuwał ówczesny główny konstruktor FSO Karol Pionnier. W zespole tym pracował od października 1953 r. inż. Stanisław Łukaszewicz. Nie podobało mu się że Syrena będzie miała drewniany szkielet. Wychodził on z założenia że przyszły samochód musi mieć konstrukcję stalowa. Nie przerywając prac nad prototypem Panczakiewicza , zaczął budowę własnego prototypu.
Już w grudniu 1953 roku ukończono budowę dwóch przedprototypowych samochodów. Załoga FSO nadała nowemu pojazdowi nazwę Syrena. Wykonane zostały dwie wersje nadwoziowe, które oparte były na niemal jednakowych podwoziach. Zgodnie z narzuconymi wytycznymi, nadwozie w wersji I wykonano na podstawie drewnianego szkieletu unikając jednocześnie stosowania głęboko tłocznych blach stalowych pochodzących z importu. W przedprototypie w wersji II wykorzystano niektóre wytłoczki nadwozia samochodu Warszawa, np. błotniki przednie i tylne, fragmenty drzwi, dachu itp. Tę drugą wersję uznano za nieudaną i skierowano wysiłki konstruktorów na rozwój wersji I.
Przedprototypy Syreny miały następującą charakterystykę techniczną. Dwusuwowy, dwucylindrowy silnik ZI umieszczony był wzdłużnie przed osią kół przednich. Przy objętości skokowej 690 cm3 i stopniu sprężania 6,1 silnik ten osiągał moc 16,2 kW przy 3800 obr/min. Zastosowano w nim prosty, termosyfonowy system chłodzenia cieczą. W instalacji elektrycznej o napięciu znamionowym 12 V zastosowano akumulator o pojemności 38,5 Ah oraz rozrusznik z włącznikiem elektromagnetycznym. Układ napędowy tworzyły: suche sprzęgło cierne, dwuwałkowa niezsynchronizowana skrzynka przekładniowa zblokowana ze stożkową przekładnią główną i mechanizmem różnicowym. Półosie napędowe wyposażona w przeguby krzyżakowe (przy obudowie zespołu napędowego) i w równobieżne przeguby typu zawiasowego przy kołach. Podłużnicowa rama spawana była z belek o zamkniętym przekroju prostokątnym. Koła przednie zawieszono niezależnie na poprzecznym resorze piórowym i wahaczach poprzecznych, natomiast koła tylne na sztywnej "pływającej" osi wspartej na poprzecznym resorze piórowym. Zastosowano dwa hydrauliczne amortyzatory ramieniowe w zawieszeniu przednim i jeden w tylnym.
Koła jezdne miały ogumienie o wymiarach 5,00-16". Hamulce bębnowe przy wszystkich kołach uruchamiane były hydraulicznie. W układzie kierowniczym użyto ślimakowej przekładni głoboidalnej. Przy rozstawie osi równym 2300 mm długość całkowita pojazdu wynosiła 4000 m.
Łukaszewicz był uparty. Chociaż jego prototyp przepadł, postanowił walczyć z Panczakiewiczem, żeby usunął drewno ze swej konstrukcji. Panczakiewicz nie chciał ani trochę odejść od założonego kształtu, wiec każdy kawałek drewna zastępowali takim samym kawałkiem blachy. Nadwozie stało siei zlepkiem blach. W sierpniu 1955 pięć prototypowych Syren wybrało się na rajd. Wśród Dekawek, If, Renaulów Syreny wypady dobrze. Pod Zawoją Syrena Panczakiewicza, przez niego kierowana, na zakręcie wywróciła się na dach. Nic nikomu się nie stało ale pokryty dermą dach wyglądał nieszczególnie z podartymi i fruwającymi na wietrze kawałkami dermy. Po tym rajdzie zdecydowano się, na wprowadzenie stalowej karoserii.
Jesienią 1954 roku zapadła decyzja o budowie prototypów samochodu Syrena, będących konstrukcyjnym rozwinięciem przedprototypu w wersji I. Do marca 1955 raku wykonano pięć jednakowych pojazdów. Jeden z prototypów wystawiono na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1955 roku, gdzie wzbudził ogromne zainteresowanie zwiedzających. W prototypie zastosowano nowy silnik oznaczony symbolem S-15, który został opracowany w Wytwórni Sprzętu Mechanicznego w Bielsku-Białej (obecnie FAP) pod kierunkiem inż. F. Blumke. Objętość skokowa silnika wynosiła 746 cm3. Silnik ten przy stopniu sprężania 6,8 rozwijał maksymalną moc 19,1 kW przy 3800 obr/min. Sylwetka samochodu nie uległa większym zmianom, natomiast dolną część nadwozi wykonano z blachy stalowej, dach natomiast miał szkielet drewniany.
W lipcu 1955 roku podjęto decyzję o uruchomieniu seryjnej produkcji Syreny w FSO w Warszawie. Zmieniono założenia produkcyjne. Postanowiono mianowicie, że docelowa roczna produkcja osiągnie poziom 10 000 sztuk.
Dane techniczne
Silnik: S-14, dwusuwowy, rzędowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Ĺšrednica cylindra: 72,0 mm
Skok tłoka: 85,0 mm
Pojemność skokowa: 690 ccm
Stopień sprężania: 6,1:1
Moc maksymalna: 16,2 kW (22 KM) przy 3800 obr/min
Napęd: przedni
Ogumienie: 5,0Ă—16"
Długość: 4000 mm
Rozstaw osi: 2300 mm
Masa własna: ok. 840 kg
Prędkość maksymalna: ok. 100 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 8-9 l/100/km


1953: Przedprototyp II
Image
Image
Image
(C) Auta-prl.pl

1955: Prototyp
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
Silnik: S-15, R2
Ĺšrednica cylindra: 76,0 mm
Skok tłoka: 82,0 mm
Pojemność skokowa: 746 ccm
Stopień sprężania: 6,8:1
Moc maksymalna: 19,1 kW (26 KM) przy 3800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 60,8 Nm przy 2800 obr/min
Długość: 4050 mm
Szerokość: 1555 mm
Wysokość: 1520 mm
Rozstaw osi: 2300 mm
Rozstaw kół przednich: 1207 mm
Rozstaw kół tylnych: 1190 mm
Prześwit: 195 mm
Masa własna: 850 kg
Masa dopuszczalna: 1200 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 33 l
Prędkość maksymalna: 102 km/h
ZuĹĽycie paliwa: ok. 8,5 l/100 km

1959: Mikrobus
Image
(C) Auta-prl.pl
Prototyp mikrobusu z 7 miejscami w 3 rzędach

1960: Sport
Image
(C) Auta-prl.pl
Prototyp sportowej Syreny z czterosuwowym silnikiem 2-cylindrowym typu boxer.
[Model opisany w odrębnym temacie.]

1961: Kombi
Image
(C) Auta-prl.pl

1961: Alfa
Image
(C) Auta-prl.pl
Image
(C) Auto_pol.republika.pl
Pierwszy z kilku protypów następcy Syreny, z silnikiem z tyłu.

1962: 104 z odwrĂłconymi drzwiami
Image
(C) Auta-prl.pl

1962: Beta
Image
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
Pierwszy hatchback na świecie, z silnikiem z przodu

1963: Delta
Image
(C) Auta-prl.pl

1964: 110
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
Prototyp następcy Syreny z nadwoziem hatchback
[model opisany w odrębnym temacie]

1968: Laminat
Image
(C) Auta-prl.pl
Prototyp Syreny z nadwzoiem z twprzyw sztucznych
[model opisany w odrębnym temacie]

1968: 104 Pickup
Image
(C) Polskie-auta.pl
Image
(C) Motoryzacja.interia.pl
przedprototyp Pickupa

1968: 104 Furgon
Image
(C) Bucynek.yoyo.pl

1971: 607 Hatchback
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
kolejny prototyp hatcha

1971: R-1
Image
Image
(C) Auta-prl.pl

1971: R-2
Image
(C) Polskie-auta.pl
projekt tylko na deskach kreślarskich OBR-u

1971: R-3 Muł
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
Przedprototyp późniejszej R-20

1974: R-20M
prototyp rolniczej Syreny z powiększoną skrzynią ładunkową

1976: R-20F
prototyp rolniczej Syreny z blaszanÄ…, zdejmowanÄ… nadbudowÄ…

1976: 105F
prototyp Syreny 105 z częściami Fiatów 125, 126 i Zastawy


(C) Auta-prl.pl
Auto_pol.republika.pl
Polskie-auta.pl
Motoryzacja.interia.pl
Bucynek.yoyo.pl
Album samochodów FSO; Klub Pracowników i Przyjaciół FSO, Warszawa, 2004
Wyślij odpowiedź