Switch to full style
Samochody koncepcyjne
Wyślij odpowiedź

1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Czw, 24.06.2010, 14:12

Chyba większości zdarzyło się korzystać choć raz w życiu z taksówki. W Ameryce jest to na porządku dziennym. Patrząc na zdjęcia z lotu ptaka z Nowego Yorku „żółci się” tam na ulicach, oj, bardzo. Taka przeciętna taksówka z przełomu lat '70 i '80 miała ponad 5m długości! A co by było gdyby wchodziło do niej 6 osób, a długość przekraczała nieznacznie 4m? Na takie rozwiązanie wpadła Alfa.

Image

W roku 1976, Giorgetto Giugiaro zrobił wielkie wrażenie na amerykańskiej publiczności podczas konkursu odbywającego się w New York's Museum of Art. Tematyka była prosta: zaprojektować bardzo zwrotną i funkcjonalną taksówkę, z której ludzie mogą wyjść i wejść bez żadnych problemów.
Projekt Giugiaro przewidywał czterodrzwiowy samochód dla pięciu pasażerów, gdzie tylne drzwi były przesuwne, a zarazem tak szerokie, że bez problemu przejeżdżał przez nie wózek inwalidzki!
Wymiary tej „gabloty” to tylko 406cm długości, 172cm szerokości i 178cm szerokości. Można śmiało powiedzieć, że genialny projekt na zakorkowane nowojorskie ulice, a do tego z logiem AR! W latach '80 również tak uważano. Po pierwsze kosztowała mniej niż średnia amerykańska taksówka, po drugie była o wiele mniejsza i o ile bardziej zwrotna, a po trzecie napędzana przez 4cylindrowy dwulitrowy silnik o mocy 150KM. Niestety, w tamtych czasach żadna amerykańska fabryka nie chciała jej produkować.
Alfa Romeo New York Taxi po prezentacji za oceanem z powrotem wróciła do Europy, gdzie odnalazła swoje miejsce w Muzeum w Arese, jako kolejny eksponat.

Image

Image

Image

Image

Jak widać podobna idea wróciła po blisko 25 latach: http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=30&t=31431

Re: 1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Czw, 24.06.2010, 14:49

Ameryka w tych czasach niestety żyła swoim życiem i jak widać mieli gdzieś jakiekolwiek modernizacje taksówek. Mieli zwykłe, paliwożerne sedany i głeboko w d... że są paliwożerne, zajmują dużo miejsca i jest miliard lepszych do tego celu aut.. i jak widać do tej pory wiele się nie zmieniło.

Re: 1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Pią, 25.06.2010, 21:49

OIDP gdzies to na forum już było.

Re: 1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Nie, 27.06.2010, 18:37

mała i do tego awaryjna jak to alfa

Re: 1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Nie, 27.06.2010, 21:58

ekhm, czy ktoś oprócz mnie widzi podobieństwa do Espace I :?:

Re: 1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Pon, 28.06.2010, 8:37

Le Cobusier napisał(a):maĹ‚a i do tego awaryjna jak to alfa


Niewielka długość była jednym z głównych założeń konstrukcyjnych a awaryjność - jak to nazwałeś - chyba nie istniała, skoro auto nigdy nie wyszło poza fazę prototypu.
Cóż... Tak właśnie prezentuje się stereotypowe myślenie bez jakiejkolwiek znajomości tematu.


kulikowski napisał(a):ekhm, czy ktoĹ› oprĂłcz mnie widzi podobieĹ„stwa do Espace I :?:


Fakt:
Image

Tylko Espace był 8 lat później

Re: 1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Pon, 28.06.2010, 8:54

kulikowski napisał(a):ekhm, czy ktoĹ› oprĂłcz mnie widzi podobieĹ„stwa do Espace I :?:

mnie z kolei przypomina japońskie vany - np. Mitsubishi, ale jestem świadom, że to było grubo później. Mnie nurtuje coś innego: a gdzie bagaże? Obok kierowcy? Poza tym trochę klaustrofobicznie jest w tej taksówce patrząc na jej przekrój
Image

Re: 1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Pon, 28.06.2010, 12:46

Le Cobusier napisał(a):maĹ‚a i do tego awaryjna jak to alfa


Bana powinieneś na ochłodę dostać za takiego posta.

Co do podobieństw - tak wyglądały pierwsze vany zarówno japońskie, jak i Espace więc nie doszukiwałbym tu się podobieństw do konkretnego modelu ;)

Re: 1976 Alfa Romeo New York Taxi (ItalDesign)

Pon, 28.06.2010, 12:51

A jednak - nawet pod względem konstrukcyjnym :mryellow:
Mitsu Delica - tylko, ĹĽe tu - wersja uterenowiona:
Image
Wyślij odpowiedź