Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Elektrowozy] 1957-1966 Skoda 17E https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=23&t=44065 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Sob, 13.04.2024, 16:45 ] |
Temat postu: | [Elektrowozy] 1957-1966 Skoda 17E |
Wikipedia.org Flickr.com Rychla-kniha-zeleznic.webnode.cz Zeleznice.biz 17E to wąskotorowa elektryczna lokomotywa manewrowa, przeznaczona do pracy w kopalniach odkrywkowych. Prototypy oraz pierwsze trzy serie wyprodukowała Skoda w Pilźnie, kolejne pięć serii zaś SMZ (Strojarske a Metalurgicke Zavody) w Dubnicy nad Wagiem. W konstrukcji lokomotywy wykorzystano doświadczenia zdobyte w produkcji wcześniejszych typów 10ELo, 11ELo i 14ELo. Lokomotywa 17E posadowiona jest na dwóch dwuosiowych wózkach na tor o szerokości 900 mm, zasilana jest prądem stałym o napięciu 1,5 kV, posiada sześć odbieraków (dwa główne plus cztery boczne do pobierania zasilania z sieci nad sąsiednimi torami), kabinę w pośrodku pudła, do napędu służą cztery silniki trakcyjne dające łącznie 440 kW mocy trwałej. W latach 1957-1966 powstało 262 egzemplarze. Na bazie lokomotywy 17E zbudowano krótką serię 12 lokomotyw typu K2K (zwanej również CzS11) dla wąskotorowej linii kolejowej Bordžomi-Bakuriani w ZSRS (dzisiejszej Gruzji), które były pozbawione bocznych pantografów oraz miały wózki na tor o szerokości 912 mm. Do dzisiejszych czasów zachowało się 5 egzemplarzy lokomotyw serii 17E, z czego 2 pracują nadal w kopalniach w Serbii, pozostałe zaś są egzemplarzami zabytkowymi. Produkowane serie: 17E1 (prototypy) 17E2 (Škoda) 17E3 (Škoda) 17E4 (Škoda) 17E5 (SMZ) 17E6 (SMZ) 17E7 (SMZ) 17E8 (SMZ) 17E9 (SMZ) Dane techniczne Państwo: Czechosłowacja Typ: Škoda17E Seria: … Seria (UIC): … Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja (1957-1962/prototypy, serie 17E2–17E4) SMZ, Dubnica nad Wagiem, Czechosłowacja (1963-1966/serie 17E5–17E9) Okres produkcji: 1957-1966 Wyprodukowanych: 262 egz. Eksploatacja: od 1957 Operatorzy: SHD HDB MKZ DNT SD TENT Obrenovac Georgian Railway Trakcja: elektryczna Szerokość toru: 900 mm (Czechosłowacja/Czechy, Słowacja) 912 mm (Gruzja) Napięcie zasilania: 1,5 kV DC Liczba członów: 1 Liczba pantografów: 6 Liczba wózków: 2 Układ osi (międzynarodowy): Bo´Bo´ Silniki trakcyjne: 4 typu AD 3936 bP, prądu stałego Moc ciągła: 598 KM (440 kW) Przekładnia: elektryczna System rozrządu: 19 stopni jazdy przy połączeniu szeregowym, 13 stopni przy połączeniu szeregowo-równoległym Układ rozruchu: oporowy Długość całkowita (ze zderzakami): 13 250 mm (prototypy - 17E1) 13 470 mm (serie 17E2–17E4) 13 910 mm (serie 17E5–17E9) Szerokość: 2550 mm Wysokość (ze złożonymi pantografami): 3280 mm (prototypy - 17E1) Rozstaw osi skrajnych: 6730 mm (prototypy - 17E1) 6950 mm (serie 17E2–17E4) 7300 mm (serie 17E5–17E9) Rozstaw osi w wózkach: 1770 mm (prototypy - 17E1) 1800 mm (serie 17E2–17E4) 2050 mm (serie 17E5–17E9) Średnica kół: 1000 mm Masa służbowa: 64 000 kg Maksymalny nacisk osi: 16 000 kg Maksymalna siła pociągowa: 180 kN Prędkość konstrukcyjna: 45 km/h Minimalny promień łuku: 60 m Ogrzewanie składu: elektryczne Pokrewne: K2K (CzS11) (C) Wikipedia.org Flickr.com Rychla-kniha-zeleznic.webnode.cz Zeleznice.biz |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |