Switch to full style
Dźwigi, pojazdy przeładunkowe, budowlane, rolnicze i wszelkie inne
Wyślij odpowiedź

[Elektrowozy] 1980-1990 Skoda 69E 363 (ES 499.1)

Śro, 13.03.2024, 19:39

Image
Image
Image
Image Skoda-Club.net
Image
Image
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com
Image TWB PhotoTrans.eu
Image Wgk.cal.pl
Image Pinterest.com
Škoda 69E (seria 363 ČD, seria ES 499.1 ČSD) to typ normalnotorowych dwusystemowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w latach 1984–1990 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Jest to najliczniejsza seria lokomotyw dwusystemowych (na prąd przemienny 25 kV/50 Hz i stały 3 kV) w Czechach.

Konstrukcja
Zbyt mała liczba i niezadowalające parametry eksploatacyjne dwusystemowych lokomotyw serii 350 (ES 499.0) produkowanych w latach 1973–1975 wymusiły potrzebę opracowania nowego typu elektrowozu, który obsługiwałby trakcję elektryfikowaną prądem stałym 3 kV i przemiennym 25 kV/50 Hz. W roku 1976 zakłady Škoda oraz ČKD Elektrotechnika rozpoczęły pracę na lokomotywą, której pierwsze prototypy wyprodukowano w roku 1980 i oznaczono jako seria ES 499.1 (od roku 1988 seria 363). Były to pierwsze na świecie elektrowozy dwusystemowe z rozruchem impulsowym. Produkcję seryjną rozpoczęto w roku 1984 i do 1990 wyprodukowano ogółem 181 lokomotyw. Planowano także produkcję zmodyfikowanej wersji serii 362 o prędkości maksymalnej 140 km/h oraz 360 o prędkości 180 km/h, ale z przyczyn finansowych wyprodukowano tylko jeden prototyp serii 362.

Rozwiązania konstrukcyjne użyte w produkcji elektrowozów serii 363 posłużyły za bazę konstrukcyjną również dla lokomotyw na prąd stały 3 kV serii 163 i 162.

W celu zwiększenia prędkości eksploatacyjnej, niezbędnej na niektórych liniach, w latach 1993–1994 dokonano przebudowy 9 lokomotyw czeskich i 15 słowackich, polegającej na montażu podwozi z lokomotyw serii 162 (przystosowanych do jazdy z prędkością 140 km/h).

Eksploatacja
Elektrowozy serii 363 eksploatowane są w Czechach w ruchu pasażerskim i towarowym na liniach Praga – Břeclav, Praga – Cheb, Břeclav – Petrovice u Karviné, Brno – Żylina, a na Słowacji przede wszystkim na linii Bratysława – Żylina – Koszyce.

Dane techniczne
Państwo: Czechosłowacja
Typ: Škoda 69E
Seria: ES 499.1
Seria (UIC): 363
Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1980-1990
Wyprodukowanych: 181 egz.
Eksploatacja: od 1980
Operator: ČSD
ČD
ČD Cargo
ŽSR
ZSSK
ZSCS
Trakcja: elektryczna
Szerokość toru: 1435 mm
Zasilanie: 3 kV DC
25 kV 50 Hz AC
Liczba członów: 1
Liczba pantografów: 2
Liczba wózków: 2
Układ osi (międzynarodowy): Bo’Bo’
Silnik(i) trakcyjne: 4 typu AL 4562 FiR o mocy 1183 KM (870 kW) każdy
Moc ciągła: 4160 KM (3060 kW) (AC)
4731 KM (3480 kW) (DC)
Układ rozruchu: tyrystorowy pulsacyjny
Przełożenie przekładni: 1:3,522
Długość całkowita (ze zderzakami): 16 800 mm (prototypy)
16 740 mm (seryjne)
Szerokość: 2940 mm
Wysokość (z opuszczonymi pantografami): 4625 mm
Rozstaw czopów skrętu: 8300 mm
Średnica kół: 1250 mm
Masa służbowa: 87 000 kg
Masa napędowa: 87 000 kg
Masa silnika trakcyjnego: … kg
Hamulce: Dako
Maksymalny nacisk osi: 21 800 kg
Maksymalna siła pociągowa: 292,0 kN (prototypy)
300 kN (seryjne)
Ciągła siła pociągowa: 182,5 kN (prototypy)
176,5 kN (seryjne)
Prędkość konstrukcyjna:
120 km/h
Minimalny promień łuku: 120 m
Ogrzewanie składu: elektryczne
Systemy bezpieczeństwa: LS IV, LS 90 (Czechy)
Mirel, ETCS (Słowacja)


(C) Skoda-Club.net
Wikipedia.org
Flickr.com
TWB PhotoTrans.eu
Wgk.cal.pl
Pinterest.com
Wyślij odpowiedź