Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Parowozy] 1948-1961 Fablok Ferrum 47 (TKh) https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=23&t=44020 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Wto, 05.03.2024, 4:28 ] |
Temat postu: | [Parowozy] 1948-1961 Fablok Ferrum 47 (TKh) |
Wikipedia.org PolskieParowozy.pl TWB PhotoTrans.eu TKhf.pl Flickr.com Cytuj: Ferrum 47 (T3A, TKh49) to typ przemysłowych parowozów o układzie osi C (0-3-0) produkowany w latach 1948–1961 przez Fablok w Chrzanowie dla kolei przemysłowych. Nosił fabryczne oznaczenie typu T3A i znany był pod nazwą Ferrum 47, a przez użytkowników był oznaczany zgodnie z polskim systemem oznaczeń parowozów jako TKh. Jeden egzemplarz został na PKP oznaczony serią TKh49. Historia Parowóz typu T3A został zaprojektowany po II wojnie światowej w Fabloku w Chrzanowie na podstawie dokumentacji przedwojennej lokomotywy tych zakładów Ferrum 29 (T2A), wywodzącej się częściowo, w zakresie podwozia, z konstrukcji austriackiej. Nazwa typu pochodziła od Huty Ferrum, na której zamówienie wykonano pierwsze parowozy Ferrum 29, i roku opracowania. Powojenny typ T3A, powszechnie znany jako typ Ferrum 47, był uproszczony i tańszy w produkcji, wobec zwiększonego zapotrzebowania kraju na parowozy przemysłowe, powstawały bowiem nowe fabryki z dużymi bocznicami kolejowymi. Zrezygnowano z przegrzewacza pary, wskutek czego parowóz miał nieco niższą moc (400 KM wobec 450 KM), a w konstrukcji wprowadzono częściowo spawanie. Modyfikacją był Ferrum 724, różniący się szczegółami i o konstrukcji spawanej wraz z kotłem. W latach 1948–1961 wyprodukowano co najmniej 437 tych parowozów (sprawozdanie ogólne Fabloku mówiło o 480 sztukach, lecz nie jest to szczegółowo potwierdzone). Konstrukcja Dwie pierwsze osie były zamocowane na sztywno, przesuwna trzecia oś parowozu zapewniała kursowanie po łukach o promieniu 70 metrów. Silnik parowy bliźniaczy na parę nasyconą posiadał suwaki tłokowe o wewnętrznym wlocie pary oraz smarotłocznie Friedmanna. W parowozie zamontowano kocioł wyprodukowany przez Sosnowieckie Zakłady Budowy Kotłów. Kocioł z szerokim stojakiem półpromienistym ustawionym nad ostoją w specjalnym wykroju miał stalową skrzynię ogniową. Do zasilania kotła w wodę służyły dwa inżektory ssąco-tłoczące Friedmanna. Parowozy posiadały blaszaną ostoję wykonaną z ostojnic grubości 28 milimetrów zawieszoną na płaskich sprężynach. Połączenie sprężyn drugiej oraz trzeciej osi dawało czteropunktowe podparcie parowozu. Mechanizm napędowy z pojedynczą prowadnicą krzyżulcową i krótkim korbowodem napędzał drugą oś. Mechanizm parorozdzielczy Heusingera z podwieszonym wodzidłem wału nawrotnego i nawrotnicą śrubową. Parowóz tego typu może uciągnąć po prostym i poziomym torze pociąg o masie 1550 t z prędkością 20 km/h, a na wzniesieniu 30 ‰ z tą samą prędkością pociąg o masie 130 t. Eksploatacja Pierwsze 17 parowozów zostało wyprodukowanych w 1948 roku, a ogółem wiadomo o dostarczeniu do polskich odbiorców 371 parowozów. 66 dalszych wyprodukowano na eksport – do kolei przemysłowych w Chinach (60 w latach 1958–60), Rumunii (3 w 1953 roku) i na Węgrzech (3 w 1959 roku). Trafiały głównie do kopalni i hut, a ponadto do cementowni, zakładów chemicznych i innych dużych zakładów przemysłowych. Parowozy eksploatowano na bocznicach zakładów przemysłowych do połowy lat 90. XX wieku. Przez użytkowników parowozy były oznaczane symbolem serii TKh, zgodnym z polskim systemem oznaczeń parowozów, połączonym z numerem fabrycznym parowozu lub kotła. Maszyny z numerami fabrycznymi 4027 (1954 rok) i 5584 (1960 rok) były ostatnimi parowozami eksploatowanymi w Warszawie. Parowóz TKh 5695 eksploatowany dawniej w hucie Florian w Świętochłowicach w 1996 roku został eksponatem skansenu w Chabówce i jedynym parowozem tego typu na inwentarzu PKP, oznakowany jako TKh49-1, a zarazem ostatnim parowozem przejętym przez PKP. Lista parowozów typu Ferrum zachowanych w Polsce TKh Ferrum zachowane w Polsce (stan na 23 listopada 2021). Pojazd Rok produkcji Producent Miejscowość Stan TKh 643 1949 Fablok Jaworzyna Śląska eksponat TKh 2191 1950 Fablok Białowieża eksponat TKh 2873 1951 Fablok Pyskowice wrak TKh 2942 1951 Fablok Węgliniec pomnik TKh 2949 1952 Fablok Skierniewice eksponat TKh 05353 1953 Fablok Wrocław sprawny TKh 3140 1954 Fablok Kościerzyna eksponat TKh 3145 1954 Fablok Sosnowiec pomnik Huta Szczecin 6 1958 Fablok Szczecin pomnik TKh 4027 1955 Fablok Karsznice eksponat TKh 0175 1957 Fablok Chabówka eksponat TKh 5376 1956 Fablok Jarocin wrak TKh 5380 1956 Fablok Pyskowice wrak TKh 5564 1956 Fablok Toruń pomnik TKh49-1 1961 Fablok Chabówka eksponat TKh 5697 1961 Fablok Pyskowice eksponat TKh 5699 1961 Fablok Tczew pomnik Parowozy TKh 49 za granicą: Po 1990 roku przynajmniej 9 parowozów tego typu zostało sprzedanych jako eksponaty lub na koleje turystyczne za granicę, głównie do Wielkiej Brytanii, między innymi: TKh49 nr 4015 "Karel", rok prod. 1947. Fablok. Lokalizacja - Bitton, Wielka Brytania, parowóz używany na turystycznej kolei Avon Valley Railway. TKh nr 5374, rok prod. 1959, użytkowana od 1959 roku do końca lat 80. XX w. w Hucie im. Marcelego Nowotki w Ostrowcu Świętokrzyskim, od 1992 w Wielkiej Brytanii (Plymouth). Dane techniczne Państwo: Polska Typ/Seria: Ferrum 47 Inne oznaczenia: T3A, TKh49, TKh Producent: Fablok, Chrzanów, Polska Okres produkcji: 1948-1961 Wyprodukowanych: 480 egz. Eksploatacja: 1948-połowa lat 90. Trakcja: parowa Szerokość toru: 1435 mm Operator: zakłady przemysłowe, PKP Układ osi (międzynarodowy): C Silnik: 2 cylindry, para nasycona Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła: 100 m² Powierzchnia rusztu: 1,7 m² Nadciśnienie pary w kotle: 13 atm Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 460 mm Skok tłoków: 540 mm Moc: 400 KM (294 kW) Rozrząd: Heusinger Długość całkowita (bez doczepianego tendra): 9170 mm Szerokość: 2880 mm Wysokość: 3675 mm Stały rozstaw osi: 3400 mm Średnica kół napędnych: 1150 mm Masa własna: 34 800 kg Masa służbowa (bez tendra): 44 400 kg Pojemność zasobnika na węgiel: 2500 kg Pojemność zbiornika wody: 5 m³ Maksymalny nacisk osi: 14 800 kg Maksymalna siła pociągowa: 77 kN (7850 kG) Prędkość konstrukcyjna: 40 km/h Minimalny promień łuku: 70 m (C) Wikipedia.org PolskieParowozy.pl TWB PhotoTrans.eu TKhf.pl Flickr.com |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |