Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Parowozy] 1929 WSABP Px29 https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=23&t=43948 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Sob, 03.02.2024, 19:12 ] |
Temat postu: | [Parowozy] 1929 WSABP Px29 |
Wikipedia.org PolskieParowozy.pl FotoKolej.pl TWB PhotoTrans.eu Cytuj: Px29, przed 1945 rokiem Wp29 (typ Wilno) to polski parowóz wąskotorowy z 1929 roku, na tor szerokości 750 mm. Historia Parowóz Wp29 został skonstruowany w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów, na zlecenie Ministerstwa Transportu. Typ ten nazwany został Wilno. Pierwszy egzemplarz wyprodukowano w drugiej połowie 1929 roku (numer fabryczny 154, numer na PKP: Wp29-1730). Parowóz ten okazał się udaną konstrukcją. Był lubiany za równą jazdę i łatwość obsługi; jedynie na początku problemem była skłonność do wykolejania, lecz wkrótce ją wyeliminowano. Zbudowano 21 sztuk. W większości lokomotywy te były przystosowane do toru szerokości 750 mm, jedynie parowóz dla dyrekcji lwowskiej był przystosowany do toru 760 mm, dla kolei Łupków – Cisna. Parowóz mógł ciągnąć pociąg o masie 300 t z prędkością 25 km/h i wpisywał się w łuki o promieniu 35 m. Na podstawie dokumentacji parowozu Px29, skonstruowano po wojnie parowóz Px48. Użycie Ze zbudowanych 21 lokomotyw, 13 było przeznaczonych dla warszawskiej dyrekcji PKP, 4 dla radomskiej, 3 dla wileńskiej i 1 dla lwowskiej. Po II wojnie światowej w Polsce znalazło się 11 parowozów, które otrzymały nowe oznaczenia Px29 z numerami od 1701 do 1711. Eksploatowane były do 1978 roku. Obecnie zachowane są w Polsce dwa parowozy Px29-1704 i Px29-1708, w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, z czego pierwszy jest czynny i prowadzi wycieczkowe pociągi na Sochaczewskiej Kolei Muzealnej. Od 2011 roku był odstawiony, lecz po naprawie głównej w 2017 ponownie wszedł do eksploatacji. Po wybuchu II wojny światowej, 10 parowozów zostało przejętych przez ZSRR, gdzie zostały oznaczone serią T14 (1 w indeksie górnym i 4 w dolnym). Używane były głównie w państwach bałtyckich, oraz na Ukrainie i Białorusi. W 1940 doszły do tej liczby jeszcze trzy lokomotywy, po aneksji Litwy, a w toku wojny radziecko-niemieckiej dwie dalsze, oznaczone serią T-4 (numery 154 i 155). Dwa zostały później przekazane Łotewskiej Republice Radzieckiej, gdzie je oznaczono Rp-770 i 771 (Рп-770/771). W ZSRR używane były do lat 60. Pod koniec lat 70. cztery parowozy Px29-1701, 1702, 1705 i 1710 sprzedano do celów muzealnych do Szwecji (ten ostatni jest czynny). Parowóz Px29-1704 po zakończeniu służby w Werbkowicach wystąpił w serialu „Alternatywy 4". Opis Parowóz wąskotorowy o układzie osi D, z doczepnym tendrem o układzie osi 2'2 i silnikami bliźniaczymi na parę przegrzaną. Budka maszynisty otwarta od tyłu. Kocioł ze stojakiem półpromienistym i miedzianą skrzynią ogniową. Na kotle umieszczony zbieralnik pary, piasecznica o napędzie ręcznym i komin z odiskrownikiem Rihoseka oraz gwizdawka. Kocioł miał przegrzewacz. Ostoja belkowa o konstrukcji ażurowej. Koła drugiej osi miały zwężone obrzeża, a czwarta oś możliwość przesuwu. Bliźniacze silniki parowe z suwakami tłokowymi. Mechanizm napędowy napędzał trzecią oś, pozostałe były wiązane. Mechanizm parorozdzielczy Heusingera. Dane techniczne Państwo: Polska Typ/Seria: Px29 (Wp29 do 1939) Producent: Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów, Warszawa, Polska Okres produkcji: 1929 Wyprodukowanych: 21 egz. Eksploatacja: 1929-1984 Operator: PKP Trakcja: parowa Szerokość toru: 750 mm 760 mm Układ osi (międzynarodowy): D Silnik: 2 cylindry, para przegrzana Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła (bez powierzchni przegrzewacza): 51,4 m² Powierzchnia przegrzewacza: 12,8 m² Powierzchnia rusztu: 1,08 m² Nadciśnienie pary w kotle: 13 atm Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 320 mm Skok tłoków: 360 mm Moc ciągła: 180 KM (132 kW) Rozrząd: Heusinger Długość całkowita (bez doczepianego tendra): 7000 mm Długość całkowita (z tendrem): 12 805 mm Szerokość: 2180 mm Wysokość: 3100 mm Stały rozstaw osi: 1900 mm Średnica kół napędnych: 750 mm Masa własna: 21 kg Masa służbowa (bez tendra): 21 800 kg Masa służbowa (z tendrem): 40 500 kg Typ tendra: Ptx29 Pojemność zasobnika na węgiel: 4 m³ Pojemność zbiornika wody: 6 m³ Hamulce: Westinghouse Maksymalny nacisk osi: 5620 kg Maksymalna siła pociągowa: 38,35 kN Prędkość konstrukcyjna: 35 km/h Minimalny promień łuku: 35 m Cytuj: W latach 1928-1929 polscy konstruktorzy z Warszawskiej Sp. Akc. Budowy Parowozów opracowali dokumentację parowozu wąskotorowego z tendrem. Pierwszy egzemplarz nowej serii wyprodukowano w drugiej połowie 1929 roku. Był to parowóz ze 154 numerem fabrycznym, a na PKP otrzymał on oznaczenie Wp29-1730. Parowozy nowej serii miały kocioł ze stojakiem półpromienistym i miedzianą skrzynią ogniową o sklepieniu szamotowym. Na walczaku kotła umieszczono zbieralnik pary, który miał wewnętrzną przepustnicę zaworową z osuszaczem pary; komin zaopatrzony w iskrochron Rihoseka; piasecznicę z napędem ręcznym i gwizdawkę. Belkowa ostoja miała konstrukcję ażurową, co dawało dobry dostęp do łożysk osiowych i resorów. Odsprężynowanie ostoi było górne, a na osiach trzeciej i czwartej kombinowane. Czteropunktowe podpacie ostoi przez łączenie zawieszenia poszczególnych osi w pary wahaczami wzdłużnymi umożliwialo płynną i spokojną jazdę. Koła drugiej osi miały zwężone obrzeża, a czwarta oś możliwość przesuwu. W parowozach zastosowano bliźniacze silniki parowe z suwakami tłokowymi o wewnętrznym wlocie pary i z samoczynnymi wyrównywaczami ciśnienia powietrza w cylindrach podczas jazdy bez pary. Mechanizm napędowy miał pojedynczą prowadnicę krzyżulcową i napędzał trzecią oś. Maszyny tej serii miały mechanizm paro rozdzielczy Heusingera. Maszyny serii Wp29 były udaną konstrukcją. Przed II woją światową wyprodukowano 21 parowozów z przeznaczeniem dla dyrekcji: Warszawskiej – 13, Radomskiej – 4, Wileńskiej – 3, Lwowskiej – 1 (kolej Łupków-Cisna, 760 mm). Po 1945 roku PKP miała 11 parowozów tej serii, którym nadano nowe oznaczenie Px29 i nowe numery od 1701 do 1711. Pracowały one do 1978 roku. Ładna sylwetka i udana konstrukcja sprawiły, że maszyny serii Px29 jeżdżą na turystycznych szlakach kolejowych. Niektóre trafiły do Szwecji,a PX29-1704 – jest własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. (C) Wikipedia.org PolskieParowozy.pl FotoKolej.pl TWB PhotoTrans.eu |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |