Śro, 18.05.2011, 23:31
fot.:12-tonowe Dingo 2, w wersji transportera, przewozi do 8 żołnierzy, chronionych przed ostrzałem broni strzeleckiej i odłamkami artyleryjskimi. Pojazd został zaprojektowany dla złagodzenia skutków wybuchów min.Dingo 2 zostały zakupione przez Bundeswehrę, a także wojska lądowe Belgii, Luksemburga, Austrii,Norwegii i Czech. Większość z nich zrealizowała zakupy pod kątem misji afgańskiej
Premiera Tiger LPV miała miejsce podczas Eurosatory 2010 w Paryżu.Prawdopodobnie w najbliższych miesiącach kilka pojazdów zostanie zakupionych dla jednej z amerykańskich grup antyterrorystycznych (SWAT), w jednym z miast w Alabamie.
Izraelski pojazd powstał w oparciu o zmodyfikowane komercyjne podwozie Dodge RAM5500 HD 4x4.
Tiger jest napędzany wysokoprężnym silnikiem Cumminsa o mocy 350 KM, z automatyczną skrzynią biegów Aisin. Pojazd może osiągać prędkość maksymalną 120 km/h i ze standardowym zbiornikiem paliwa ma zasięg ok. 610 km.
Możliwe jest zabudowanie zdalnie sterowanych stanowisk ogniowych, systemów zagłuszania sygnałów inicjujących ładunki improwizowane, czujników ostrzału czy systemów aktywnej osłony przed ostrzałem z granatników RPG-7.Projektanci podkreślali możliwość zasilania z pokładowej sieci elektrycznej o napięciu 24 V i natężeniu 130-450 A.
Innowacyjnym systemem jest zastąpienie bocznych lusterek wysoce efektywnymi bocznymi kamerami przekazującymi obraz na zainstalowane wewnątrz kabiny monitory (boczne i centralny, współpracujący z kamerą tylną), pozwalające na zlikwidowanie stref martwych (istotne w warunkach działań miejskich) i dodatkowe informowanie np. o odległościach itp.
MPV-VTMM to wspólne przedsięwzięcie włoskiej Iveco Defence Vehicles i niemieckiej KMW.
Pojazdy mają być przekazane włoskim wojskom lądowym w latach 2011-12 i prawdopodobnie trafią do kontyngentu afgańskiego.
MPV-VTMM może służyć przede wszystkim jako pojazd specjalistyczny, w tym dowodzenia, łączności, saperski, walki radioelektronicznej czy zaopatrzenia.
Opancerzona i odporna na wybuchy min sanitarka przeznaczona jest do przewozu dwóch rannych na noszach. Załogę stanowią 4 osoby, dowódca, kierowca, lekarz i sanitariusz.
MPV-VTMM został przystosowany do działań w warunkach użycia broni masowego rażenia.
Wymiary:Długość 6,5 m; Szerokość 2,53 m; Wysokość 2,85 m
W czasie niedawno zakończonych targów zbrojeniowych w Brnie, spółka SVOS przedstawiła oficjalnie prototyp samochodu patrolowego Vega, osadzonego na podwoziu ciężarówki terenowej Tatra.
Pojazd o masie własnej 15 t i bojowej 19 t skonstruowano z myślą o przewożeniu do 12 żołnierzy (standardowo 2 członków załogi i 8 żołnierzy desantu).
Vega, podobnie jak inne minoodporne pojazdy ma spore wymiary. Długość to 7 m, szerokość 2,59 i wysokość 2,95 m.
Vega została wyposażona w silnik Cumminsa o mocy 413 KM i 6-stopniową, automatyczną przekładnię Allisona. Zapewniają one uzyskanie prędkości maksymalnej 110 km/h. Alternatywnie można montować rodzimy silnik Tatra T3C-928-81 o mocy 365 KM i półautomatyczną przekładnię Tatra 14TS210L.
Pojazd o masie własnej 6,8 t i ładowności 3,2 t rozwija prędkość maksymalną 115 km/h i na zbiorniku paliwa o pojemności 140 l ma zasięg do 600 km.
6-cylindrowy brazylijski diesel MWM 6.10T ma pojemność 6450 cm3 i moc 195 KM.
Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchem 14-kg ładunku TNT pod każdym z kół (odpowiednik dwóch, rosyjskich min przeciwpancernych TM-57) lub 7-kg bezpośrednio pod kadłubem (jedna TM-57).
Na południowoafrykańskim wozie zostały zainstalowane polskie urządzenia WB Electronics – interkom FONET (m.in. pulpit operatora CZS-2FFS-FK, pulpit głośnikowy CZS-2GM) i terminal pojazdowy DD-9620T.
Południowoafrykańskie zakłady BAE Systems zaprezentowały nową odmianę samochodu patrolowego RG-35, w układzie 4x4. Pojazd o masie bojowej 21 t przewozi kierowcę i 9 żołnierzy.
W podstawowej wersji zapewnia bardzo wysoki poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej, na poziomie 4. STANAG-u 4569 (ostrzał z wkm kalibru 14,5 mm z odległości ponad 200 m, 10 kg ładunku wybuchowego miny), przy dobrych charakterystykach trakcyjnych. W takiej konfiguracji, z uzbrojeniem, włącznie z działkami kalibru 20 mm, jest bardziej transporterem opancerzonym niż samochodem patrolowym.
Wymiary: 5,2 m długości, 2,6 m szerokości i 2,5 m wysokości
Czw, 19.05.2011, 0:42
Czw, 19.05.2011, 4:49
W 2004 r. Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji wspólnie z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka opracowało założenia wzmocnionego samochodu patrolowo-interwencyjnego. Wymagania mówiły o pojedzie o określonych rozmiarach, mogącym przewieźć sześcioosobową grupę interwencyjną i chronić przed pociskami kal. 7,62 x 51 mm NATO oraz odłamkami.
W październiku 2004 r. Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka rozpoczął testy Modułowego Samochodu Pancernego Dzik . W próbach potwierdzono założone parametry jezdne i możliwości terenowe pojazdu. Samochód otrzymał oznaczenie Dzik-AT . Konsekwencją zwycięstwa w policyjnym przetargu jest zamówienie na te pojazdy - Dziki-AT są od końca 2004 r. dostarczane wybranym jednostkom Policji.
W 2005 r. rozpoczęto prace nad przygotowaniem wozu demonstracyjnego w odmianie wojskowej - uwzględniającej nieco odmienne oczekiwania Wojska Polskiego, wymagającego bardziej zróżnicowanego zakresu opancerzenia pojazdu.
AMZ Kutno przygotowała powiększony, pięciodrzwiowy wariant Dzika-AT , zgodnie wymaganiami Wojska Polskiego. Zmodyfikowano opancerzenie, wzmocniono zawieszenie i przebudowano nadwozie, umożliwiając przewożenie 6-osobowej załogi wraz z pełnym wyposażeniem oraz co najmniej 400 kg ładunku.
Ministerstwo Obrony Iraku zamówiło 24 czerwca 2005 r. w AMZ-Kutno za pośrednictwem holdingu PHZ Bumar 600 szt. samochodów patrolowych Dzik-3 , pod nazwą lokalną Ain Jaria-1 .
Dzik-3 jest zmodyfikowanym w stosunku do pierwowzoru - wg wymagań armii irackiej - lekko opancerzonym pojazdem patrolowo-interwencyjnym.
Na dachu zamontowano dwie podwójne wyrzutnie granatów dymnych 81 mm 902A, koło zapasowe odsłonięto blachą pancerną.Pojazd przewozi do 11 żołnierzy z pełnym wyposażeniem: dowódcę, kierowcę, strzelca broni zespołowej i 8 żołnierzy.
Dzik-3 budowany jest na podwoziu modelu SM62. Wzmocniono zawieszenie pojazdu gumowymi wkładkami pomiędzy resorami, masa całkowita wzrosła do 6,2 t.
Pierwsze prace nad nowym wozem patrolowo-interwencyjnym (opancerzonym), przystosowanym do transportu 5 żołnierzy wraz z pełnym wyposażeniem rozpoczęły się w 2005 r., jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na nowy pojazd patrolowy.
Miał on być cięższy i odporniejszy od Dzika, szczególnie w zakresie odporności przeciwminowej oraz przeciw wybuchom improwizowanych ładunków wybuchowych (IED).
silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, 4-cylindrowy Iveco Aifo o mocy 122 kW (166 KM)
układ Common Rail; pojemność skokowa: 2998 cm³; moment obrotowy: 380 Nm
Długość:4,87 m; szerokość:2,23m; wysokość:2,35 m (normalna)-2,77 m (z otwartym włazem)
Samochód Tur-2 jest opancerzonym pojazdem patrolowo-interwencyjnym, zbudowanym w układzie napędowym 4x4. Podwozie pochodzi z samochodu terenowego Renault Sherpa 3 i posiada zależne zawieszenie mechaniczne, z resorami parabolicznymi i amortyzatorami teleskopowymi ze stabilizatorami.
Koła wyposażone są w opony 335/80 R20, z systemem centralnego pompowania (CTIS). Pojazd jest napędzany czterocylindrowym (szesnastozaworowym) silnikiem wysokoprężnym Cummins o pojemności 4500 cm, mocy 162 kW (220 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 800 Nm, z systemem common rail, z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego, chłodzony cieczą, współpracującym z automatyczną siedmiobiegową skrzynią biegów Allison 2500 (6+1).
Przekładnia redukcyjna Axeltech T232, pneumatyczna blokada dyferencjału. Zbiornik paliwa o pojemności 200 l. Układ hamulcowy hydrauliczny, próżniowy, dwuobwodowy, hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, system ABS. Awaryjny hamulec hydrauliczny, hamulec postojowy z pneumatycznym sterowaniem. Instalacja elektryczna (24V) z alternatorem 200 A oraz 2 zespoły akumulatorów o pojemności 125 Ah.
Opancerzenie Tura-2 zapewnia ma ochronę balistyczną na poziomie 3 STANAG 4569 (pociski przeciwpancerne 7,62x51 mm lub 7,62x54R mm z odległości 30 m) i ochronę przeciwminową w pełnym zakresie na poziomie 2a/2b STANAG 4569 (mina 6 kg TNT pod kołem lub centralnie pod pojazdem) z opcją rozszerzenia do poziomu 3 (mina 8 kg TNT pod kołem lub pojazdem). Odłamkoodporność pojazdu powinna być utrzymana na poziomie 5 STANAG 4569 (pocisk 155 mm, eksplozja 25 m od pojazdu, w zakresie 0 stopni).
W 2008 r. rozpoczęto w Kutnie prace nad kolejnym pojazdem w klasie opancerzonych samochodów patrolowych. Tym razem jednak nie na zamówienie wojska, lecz spółki Metalexport-S, która oferuje lekki pojazd w ramach przetargu na Light Bulletproof Vehicle (LBPV) dla hinduskiej National Guard Service, operującej w północnych, górzystych rejonach Indii o zwiększonym poziomie niebezpieczeństwa.Pojazdy tego typu były/są testowane w Indiach,przechodząc do finału w przetargu.
Tur-3 to lekki terenowy opancerzony samochód patrolowy w układzie napędowym 4x4. Podwozie pochodzi z pojazdów firmy Iveco-Bremach.Tur 3 ma długość 4,44 m, szerokość 1,93 m (bez lusterek bocznych), wysokość 1,97 m, rozstaw osi – 2,6 m, prześwit 275 mm. Ma zdolność jazdy po stokach nachylonych o 67% oraz zapewnia kąt natarcia - 43°, kąt zejścia - 51°.
Przeznaczony jest do przewożenia kierowcy i 5 żołnierzy, w układzie 2+4.
Opancerzenie chroni – zgodnie z wymaganiami użytkownika, przed ostrzałem z broni automatycznej do poziomu 7,62x51 NATO/M80 oraz przed odłamkami artyleryjskimi i skutkami wybuchu min przeciwpiechotnych (Poziom 1 STANAG 4569).
Samochód o całkowitej masie maksymalnej 4000 kg jest napędzany silnikiem Iveco F1CE0481H o mocy 176 KM. Dysponuje skrzynią biegów manualną ZF 6S 380, 6-biegową zsynchronizowaną, z biegiem wstecznym.
Przy masie maksymalnej pojazd osiąga prędkość maksymalną 110 km/h w terenie i 130 km/h na szosie. Do prędkości 100 km/h przyśpiesza w 22 s. Ma zasięg 350 km. Koła (4+1 zapasowe na dachu) wyposażone są we wkładki umożliwiające jazdę po przestrzeleniu.
Podwozie Iveco EuroCargo 4x4, silnik Iveco NEF N60ENTC o mocy 202 KW (275 KM).
Długość:6450 mm (6950 mm - Żubr-P z wyciągarką); szerokość:2450 mm; wysokość:2650 mm;
Prześwit:około 320 mm; masa:12 000 kg; brody (głęb.):700 mm; kąt podjazdu:35°
Czw, 19.05.2011, 7:51
Czw, 19.05.2011, 20:23
Pojazd typu HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), przeznaczony do transportu żołnierzy oraz prowadzenia działań rozpoznawczych i patrolowych.
Produkowany jest w kilku wersjach, z których najbardziej popularny jest model M1025A2/26, zapewniający II poziom bezpieczeństwa.W te pojazdy wyposażeni byli żołnierze Polskiego Kontyngentu Wojskowego Irak.
M1151 są wyposażone w ochronę balistyczną (Frag Kit 5) o większej odporności niż stosowana w poprzednio posiadanych pojazdach M1025 i pochodnych.
Należy wspomnieć również o polskich prototypach pojazdów na bazie HMMWV. Są to: Lekki Mobilny Zestaw Bojowy Trynka, czyli M1025A2 z 12,7 mm WKM-B, prototyp wozu rozpoznania skażeń na bazie M1025A2, oraz pojazd rozpoznawczy SRPW-11 z głowicą optoelektroniczną Sabre oraz bogatym wyposażeniem rozpoznawczym i obserwacyjnym (na bazie M1025A2) .
Cougar 4x4 przeznaczony jest do przewozu 2 członków załogi i 4 żołnierzy desantu. Oprócz przystosowania do zachowania nienaruszonego przedziału desantu, przy najechaniu na większość stosowanych obecnie min, zastosowane opancerzenie chroni przed ostrzałem z broni strzeleckiej (amunicją 7,62 x 51 mm). Mimo masy 17,2 t, Cougar 4x4 zaliczany jest do najlżejszych i najbardziej poręcznych wozów klasy MRAP.
Ze względu na duże wymiary ( 6 m długości i 2,7 m wysokości z wieżą strzelca) oraz masę (ok. 17 t), są one wykorzystywane przede wszystkim do patrolowania polskiego odcinka autostrady A1, łączącej Kabul z Kandaharem. Pojazdy zapewniają teoretycznie załodze możliwość przeżycia po wybuchu do 7 kg TNT pod podłogą i dwa razy więcej pod kołem.
Silnik:Caterpillar C-7 Diesel I6 330 HP (243 kW); Długość:5.91 m; szerokość:2.74 m; wysokość:2.64 m; prędkość:105 km/h
Wozy te wypożyczone zostały w ramach umowy ACSA (Acquisition and Cross-Servicing Agrement). MaxxPro Dash należą to tej samej I kategorii, co pojazdy MRAP Cougar H. Cechą charakterystyczną konstrukcji typu MRAP jest samonośny, pełnoskorupowy kadłub z płyt pancernych, w którym dno jest uformowane w kształcie litery V.
W wyposażeniu MaxxPro otrzymanych przez PKW znajdują się m.in.: system zakłócający Symphony, system łączności wewnętrznej oraz zewnętrznej, wkładki umożliwiające kontynuowanie jazdy z przestrzelonymi oponami, system przeciwpożarowy, system ochrony ABC, sterowana elektrycznie wyciągarka, elektrycznie sterowana obrotnica dla strzelca, oraz system ogrzewania i klimatyzacji wnętrza pojazdu. Na szczególną uwagę zasługują pochłaniające przyspieszenia fotele dla załogi i desantu.
Pojazd jest napędzany silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem, o pojemności 8700 cm3 i mocy 330 KM. Waży blisko 20 ton, a jego wymiary to: długość – 6451mm, szerokość – 2590 mm, wysokość – 3048 mm.
Pon, 23.05.2011, 1:46
Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych (DZSZ) MON ogłosił 18 sierpnia 2007r. skierowaną do potencjalnych dostawców prośbę o deklarowanie ewentualnego możliwego terminu dostarczenia Lekko Opancerzonych Samochodów Patrolowych (LOSP). Pojazdy miały spełniać szczegółowe i często wygórowane wymagania zapisane w przygotowanych przez Dowództwo Wojsk Lądowych Wstępnych Założeniach Taktyczno-Technicznych na LOSP..3 września do DZSZ MON spłynęło 11 deklaracji gotowości dostawy pojazdów. Odpowiedzi udzieliły:
RG-31 w różnych odmianach zostaĹ‚ zamĂłwiony od 2005 przez KanadÄ™, USA, ZEA, HiszpaniÄ™, RwandÄ™ i WĹ‚ochy. ĹÄ…cznie sprzedanych zostaĹ‚o ponad 2170 pojazdĂłw – w odmianie RG-31 Mk5 trafiajÄ… one do Hiszpanii i pododdziaĹ‚Ăłw operacji specjalnych ZEA (70 pojazdĂłw w konfiguracji transportera piechoty i 6 wozĂłw dowodzenia; ZEA majÄ… mieć takĹĽe wariant z 120-mm moĹşdzierzem).
Prezentowany RG-32M, przy maksymalnej masie 7,3 t, przewozi 5 żołnierzy, zapewniając im ochronę przed ostrzałem z karabinków automatycznych i odłamkami. Zapewnia również możliwość przeżycia, w przypadku wybuchu pod kołem lub kadłubem ładunku wybuchowego o masie do 7 kg TNT.
Dodatkowe opcje to np.:powiększona ładowność,wzmocnione opancerzenie,poszerzony o 20cm kadłub,dozbrojenie w wkm-y kalibru 12,7 mm lub automatyczne granatniki.
Dostępny w odmianach specjalistycznych: dowódczej, łączności, wskazywania celów i jako transporter ppk Javelin
Samochód patrolowy Hatehof Wolf/Ze’ev(Izrael) oferowany był w Polsce przez Auto-Hit.
Samochód został zaprojektowany przez Germaz, we współpracy z Politechniką Wrocławską.
Jest to ciężki samochód klasy MRAP (minoodporny), po raz pierwszy w Polsce oparty o podwozie niemieckiego Unimoga.
Pojazd ma wysokość 2,64 m, szerokość 2,4 m (szerokość kabiny 1,92 m) i prześwit 620 mm. Masa pojazdu podstawowego, z pełnym wyposażeniem, z ochroną na poziomie II STANAG 4569, wynosi 11,51 t. Z ochroną na poziomie IV – 12,24 t.
Ściany kabiny ukształtowano zgodnie z zasadą Diamond Shape, dla zwiększenia odporności balistycznej, spód kadłuba ukształtowano w formie zbliżonej do litery V. Według informacji spółki Germaz, w trakcie prób poligonowych potwierdzono odporność pojazdu przeciwko wybuchom min do 10 kg centralnie pod kadłubem (poziom 4b, STANAG 4569). Co więcej, badaniom poddawano egzemplarz pokazywany na salonie MSPO 2010 i na jedynie odmalowanym kadłubie nie widać żadnych śladów uszkodzeń powstałych podczas testów.(patrz zdjęcia wyżej)
Pią, 03.06.2011, 15:17
Sob, 04.06.2011, 22:08
Premiera Didgori
W czasie parady z okazji Dnia Niepodległości Gruzji w Tbilisi pokazano po raz pierwszy rodzinę pojazdów opancerzonych Didgori.
Na paradzie w Tbilisi 26 maja pokazano 14 pojazdów opancerzonych w dwóch wariantach: Didgori 1, który może przewozić 9 żołnierzy, oraz Didgori 2 zabierającego o 2 żołnierzy mniej. Każdy pojazd ma 2-osobową załogę – kierowcę i operatora uzbrojenia. Dysponują oni systemem obserwacji do przodu i do tyłu z kamerami FLIR Systems przekazującymi obraz na 3 wyświetlacze.
Pojazdy Didgori zostały opracowane przez wytwórnię lotniczą w Tbilisi (TAM, Tbilisi Aircraft Manufakturing) we współpracy z państwowym Wojskowym ośrodkiem naukowo-technicznym Delta. Główny konstruktor to Zviad Tsikolia – znany projektant samochodów i designer popularnych produktów użytkowych.
Do budowy Didgori wykorzystano podwozie Forda serii F. 7-tonowe pojazdy napędzane są silnikami wysokoprężnymi o mocy 450 KM. Rozwijają prędkość do 100-120 km/h, a ich zasięg wynosi 500 km
Didgori ma zabezpieczać załogę przed wybuchem ładunku o masie do 6 kg TNT (poziom 2b STANAG 4569). Opancerzenie częściowo zabezpiecza przed ostrzałem pociskami kal. 7,62 mm (poziom 2 STANAG 4569). Dolna część pojazdu jest opancerzona osłoną 3-warstwową. Środkowa z tych warstw ma tłumić falę uderzeniową, a zewnętrzne chronią przed odłamkami.
Pon, 27.06.2011, 15:09
Jakiś czas temu DARPA (czyli Agencja Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych) zwróciła się ku popularnemu ostatnio crowd-sourcingowi i zorganizowała otwarty konkurs na projekt pojazdu bojowego. Został już nawet opracowany jego działający prototyp.
Konkurs wygrała firma Local Motors ze swoim pojazdem, który ma być zdolny do przeprowadzania różnego rodzaju misji, w zależności od wybranej opcji nadwozia. Ma on móc w warunkach bojowych służyć dostarczaniu zaopatrzenia jak również ewakuacji rannych z pola bitwy.
Po wygraniu konkursu, zwycięzca dostał zaledwie 14 tygodni na wykonanie prototypu, i jak się okazuje – Local Motors nie potrzebowało nawet aż tyle czasu, jako że prototyp jest gotowy już teraz.
Pon, 27.06.2011, 22:03
Pon, 27.06.2011, 22:26
Sob, 23.07.2011, 15:18
Sob, 23.07.2011, 20:46
Sob, 23.07.2011, 21:12
Sob, 23.07.2011, 21:16
Nie, 24.07.2011, 22:54
Sob, 27.08.2011, 13:39
Kraj:UK
Załoga:6
Długość: 5.31m , Szerokość: 2.06m , Wysokość: 2.46m , Speed: 120km/h , Zasięg: 800km
Silnik: 4 cylindrowy turbodiesel Cummins ISBe 4.5l , Moc: 183hp (136kW) ,
Skrzynia: 6 biegowa Allison 2500
via Wikipedia...Production history:
Designer Ricardo Plc / Force Protection Europe
Designed 2009–2010
Manufacturer Force Protection Europe
Produced 2011– (projected)
Variants Prototype
Specifications:
Weight 7,500 kg (7.4 long tons)
Length 5.32 m (17 ft 5 in)
Width 2.1 m (6 ft 11 in)
Height 2.35 m (7 ft 9 in)
Speed 110 km/h (68 mph)
Rozpoczął się przetarg na opancerzone samochody dla australijskich sił specjalnych. Swoje oferty złożyły amerykańska Force Protection (Ocelot Commando) i brytyjska Supacat (HMT Extenda).
Australijczycy zamówili otwarte, opancerzone samochody patrolowe dla swoich jednostek specjalnych już w 2008. Brytyjska Supacat otrzymała wtedy w ramach pilnej potrzeby operacyjnej zlecenie na 31 pojazdów. Niestety, nie dotarły one jeszcze do Afganistanu, z powodu problemów z integracją wymaganych przez użytkownika amerykańskich systemów elektronicznych i łączności.
Nowa większa partia pojazdów ma zostać zakupiona w ramach drugiej fazy tego samego programu RedFin (RedFin 1B), jednak już w otwartym przetargu.
Zgłosiły się do niego brytyjska Supacat z najnowszą odmianą swojego pojazdu rodziny HMT Extenda (czyli Jackalami/Nary`ami) oraz australijska filia amerykańskiej Force Protection z Ocelot Commando.
Oba pojazdy prezentują podobne rozwiązanie – otwartej od góry platformy dla kilku żołnierzy, którzy mają dysponować całą paletą uzbrojenia, od klasycznych km i wkm, przez granatniki automatyczne, po ppk Javellin. Oba mają masę maksymalną rzędu 7,5 t.
Supacat i Force Protection rywalizują równocześnie w australijskim przetargu na lekkie samochody patrolowe. Brytyjczycy oferują model SPV400 (w którym wykorzystano elementy Jackala...), a Amerykanie Ocelota (na którym oparto wersję otwartą).
Wcześniej identyczne postępowanie przeprowadzono w Wielkiej Brytanii. Zwycięzcą okazali się ostatecznie Amerykanie, zdobywając zamówienie na 200 wozów. Będą one występować pod nazwą Foxhound. Osiągnięcie przez nie gotowości operacyjnej planowane jest na połowę 2012.
Sob, 27.08.2011, 14:05
Uzbrojone Land Rovery w wariancie Weapons Mount Installation Kit (WMIK) były/są symbolem brytyjskiej obecności w Iraku i Afganistanie. Używają ich żołnierze oddziałów rozpoznawczych, służą również do zapewnienia ochrony konwojom. Jednak, z powodu ich niewielkiej odporności, ponoszą duże straty.
W związku z tym Londyn zdecydował się na bardzo szybkie zamówienie i w wysłanie do Afganistanu nowych, dedykowanych pojazdów 4x4. Samochody o nazwie Jackal (Szakal) mają masę 6,65 t, są lepiej niż Land Rovery opancerzone (choć nie przeciw wybuchom min), podobnie uzbrojone (1 wkm kalibru 12,7 mm lub automatyczny granatnik Heckler & Koch ALGL kalibru 40 mm, 1 km).
Największym jego atutem – i przewagą nad WMIK – jest wyjątkowa mobilność. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu i 5,9-litrowemu silnikowi Cummins ISBe Euro 3 (najmocniejszy silnik tej rodziny ma 275 KM i moment obrotowy 950 Nm) Jackal rozpędza się na szosie do 130 km/h, zaś w terenie jego prędkość maksymalna spada jedynie do 80km/h. Pojazd może pokonywać przeszkody pionowe o wysokości do 1 m.
Zalety te powodują, że nowy samochód patrolowy jest entuzjastycznie odbierany przez żołnierzy, którzy uważają, że szybkość działania ma podstawowe znaczenie w warunkach wojennych.
Pierwsze zamówienie na szybkie, zwrotne samochody patrolowe, zaprojektowane przez Supacat, złożono w lipcu 2007. Dostawa pierwszego pojazdu seryjnego odbyła się po 4 miesiącach. Na początku 2008 wstępna partia wozów została wysłana do Afganistaniu.
Od tego czasu powstały już 3 modele pojazdu, Jackal 1, z silnikiem o pojemności 5,9 l, Jackal 2, z silnikiem 6,9 l oraz załogą zwiększoną do 3 osób, wreszcie wersja 2A, z dodatkowymi usprawnieniami, powstałymi m.in. na skutek opinii żołnierzy z Afganistanu.
Sob, 27.08.2011, 15:58
Based on the resilient Toyota 79 pickup
Sob, 27.08.2011, 16:11