Obecny czas: Czw, 28.03.2024, 9:00




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 31 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2
Dzik 2 
Autor Wiadomość
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 8971
Miejscowość: ignorant motoryzacji
Samochód: hiszpański szajs
Post 
ten sprzęt to jeszcze nic w porównaniu z tym, jakie wynalazki ludzie robią na polskich wsiach....

_________________
instalacje elektryczne bielsko-biała Czysciwo Bielsko pralnia dywanów puławy Domy Mieszkalne Pościel dla dzieci fan alfa romeo na wieki Moderator też człowiek - nabija posty i trolluje i ch*j


Czw, 29.06.2006, 11:49
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 567
Miejscowość: [KBR] Brzesko
Post 
Janek JeleĹ„ napisał(a):
Cytuj:
traktorek niby taki maly ale potrafi nieco

i jeszcze więcej po prostu polska mysl techniczna


ej co ty masz do tej polskiej muśli tech.

_________________
Miłośnik samochodów z okresu PRL


Czw, 29.06.2006, 11:49
Profil

Postów: 1378
Miejscowość: Jarocin, Poznań
Post 
pardon napisał(a):
ten sprzęt to jeszcze nic w porównaniu z tym, jakie wynalazki ludzie robią na polskich wsiach....

jak bedziesz cos mial to wrzucaj..ja nie znam zadnych nietypowych wynalazkow... chyba ze ten dzik w silnikiem golfa

_________________
http://www.prisonplanet.com/


Czw, 29.06.2006, 11:52
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 230
Post 
a ja znam - c-330 przerobiony na opryskiwacz


Czw, 29.06.2006, 11:56
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 4056
Miejscowość: tu i tam....
Post 
błeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :oops: :oops: :oops:

PS. jest taki polski wojskowy wĂłz bojowy ktĂłry siÄ™ nazywa "Dzik 2"
-moĹĽe ktoĹ› poszuka, podobno bardzo nowoczesny
:mryellow:
Naszej forumowej koleżance by się spodobało

_________________
A co to ??" "A po co ??" " A dlaczego ??" :


Czw, 29.06.2006, 14:26
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 230
Post 
ixxos napisał(a):
Naszej forumowej koleżance by się spodobało

mam nadzije ,że nie chodziło ci o mnie :evil:


Czw, 29.06.2006, 15:43
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 4056
Miejscowość: tu i tam....
Post 
nie - o koleĹĽanke "Dzik"
:D

_________________
A co to ??" "A po co ??" " A dlaczego ??" :


Czw, 29.06.2006, 17:32
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 230
Post 
jesli chcesz to moge skombinowac temat o tym transporterze


Czw, 29.06.2006, 17:57
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3319
Miejscowość: Miechów
Post 
Dzikie to coĹ›.Ale mnie siÄ™ zdaje ze to dobre dla ogrodnikĂłw/sadonikĂłw a nie dla rolnikĂłw

_________________
[']Zulu-2.X.1990-11.II.2007-PAMIĘTAMY!!!![']


Czw, 29.06.2006, 17:59
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1182
Miejscowość: Oborniki Śląskie
Samochód: Renault Clio
Post 
Bardzo podobnÄ… konstrukcjÄ… jest Ursus C-308 ;)

_________________
Elastyczne maty piaskowe ELASTON - nowość na rynku --> www.ELASTONE.pl


Pią, 07.07.2006, 8:54
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Dzik 2
Cytuj:
"Dzik" to nazwa jednoosiowego ciągnika, konstrukcji Wrocławskiego Biura Konstrukcyjnego Leśnictwa. W 1957r. ruszyły prace projektowe, a już na początku roku 1958 wykonano serię prototypową ciągników (3 szt.). Konstrukcja ciągnika została oparta na dwusuwowym silniku gaźnikowym S-82. Ciągnik trafił do seryjnej produkcji w lutym 1959r. i w tym samym roku jego produkcję zakończono. W 1960r. konstrukcję ciągnika "Dzik-1" całkowicie zmodernizowano i wdrożono do produkcji pod nazwą "Dzik-2". Przy zmianach główny nacisk został położony na usunięcie usterek konstrukcyjnych występujących w ciągniku "Dzik-1". Zmieniono także stary, nieekonomiczny silnik S-82, na prostszy i trwalszy silnik WSM typ S-261C. Około roku 1970 uruchomiono produkcję ciągnika "Dzik-21". W ciągniku zastąpiono silnik WSM typ S-261C nowszym typem 160.03, który został opracowany na podstawie doświadczeń zebranych podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników gaźnikowych typu S-261. Ostatnią, zmodyfikowaną wersję ciągnika "Dzik-21", wyprodukowaną przez "WUKO" w Stąporkowie, można było kupić w Agromach jeszcze w latach 80-tych.

Przeznaczeniem ciągnika jednoosiowego "Dzik" była praca w leśnictwie, rolnictwie, w transporcie bliskiego zasięgu oraz napęd maszyn stacjonarnych (ciągnik posiada wyjście przekaźnika obrotów, obroty są uzależnione od włączonego biegu, żeby go użyć konieczna jest odpowiednia przystawka). Możliwość współpracy ciągnika z zestawem narzędzi uprawowych, pozwala na wykonanie większości zabiegów agrotechnicznych, stosowanych w gospodarce rolnej i leśnej. Sprawę transportu rozwiązuje, przystosowana do współpracy z ciągnikiem, specjalna, jednoosiowa przyczepka.

Prototyp.
Image Image
Image
Image
Cytuj:
W latach 50-tych, w związku ze znacznym rozwojem gospodarstw leśnych, zauważono potrzebę dostarczenia do nich odpowiednich maszyn ułatwiających pracę i zwiększających wydajność. Żaden z produkowanych wtedy ciągników nie był w stanie spełnić wymagań stawianych maszynom do prac w takim środowisku.
Zlecenie opracowania konstrukcji uniwersalnego ciągnika do pracy w terenie leśnym przekazano do Wrocławskiego Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Maszynowego Leśnictwa. Główny projektant inż. Tomasz Pacyński oparł ją na znanym silniku Andrychowskiej Wytwórni S-82 o mocy 8KM. Był to silnik gaźnikowy, dwusuw, chłodzony powietrzem o pojemności skokowej 343 cm3. Paliwem silnika była mieszanka benzyny samochodowej i oleju silnikowego w stosunku 20:1 (smarowanie górne).
Nowością w konstrukcji ciągnika była skrzynka biegów. Miała ona trzy szybkości do przodu (2,6; 4,1 i 14 km/h) oraz jedną wsteczną (3 km/h). Wszystkie koła zębate skrzynki biegów były stale zazębiane, a zmiana przekładni odbywała się za pomocą sprzęgieł przesuwanych krzywkami. Koła zębate skrzynki były starannie obrobione metodą wiórkowania i utwardzone przez cyjanowanie. Ponadto miała ona dwa wyprowadzenia wałka przekaźnika mocy - do przodu i do tyłu, co nadawało ciągnikowi cechę uniwersalności. Na przykład przy użyciu ciągnika do napędu mechanizmów kosiarki, czynne było przednie wyprowadzenie wałka przekaźnika mocy, gdyż kosiarka porusza się przed ciągnikiem.
Obroty wałka przekaźnika mocy były regulowane w granicach od 200 - 1000 obr./min. Zmienna liczba obrotów wałka stwarzała możliwość wykorzystania ciągnika do napędu maszyn stacyjnych (np. młockarni) dostosowując obroty do średnicy koła pasowego.
Koła bieżne ciągnika osadzone były na półosiach ułożyskowanych w korpusie skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego. Rozstaw kół dawał się łatwo nastawić na dowolną wielkość w granicach 580 - 950 mm. Przy użyciu ogumienia wymiaru 700 x 16 prześwit podwozia (odległość skrzynki biegów od ziemi) wynosił 300 mm. Tak duży prześwit konieczny był przy używaniu ciągnika w lesie z podszyciem, względnie w szkółkach leśnych.
Na kołach oraz na zderzaku przednim umiejscawiane były dociążniki, o łącznym ciężarze 100kg. Urządzenie do blokowania mechanizmu różnicowego zabezpieczało przed poślizgiem kół na terenie śliskim.
Kierownica ciągnika typu teleskopowego wysuwana i ustawiana w trzech kierunkach, stwarzała możliwość prowadzenia ciągnika w różnych okolicznościach, z pozycji siedzącej na siodełku umieszczonym na kółkach, można również było iść pieszo za, lub obok ciągnika. Ciągnik wyposażony był w hamulec ręczny działający na wałek przekaźnika, ponadto w urządzenia do napędu każdego koła oddzielnie, używane do wykonywania skrętów po małym łuku.
Duża zwartość budowy (mały gabaryt) pozwalała na łatwe omijanie przeszkód zwłaszcza przy pracy w lesie.
Rura wydechowa o zmienianym kierunku wydalania spalin umieszczona była z przodu ciągnika. Miało to szczególne znaczenie przy pracy w lesie ze względu na niebezpieczeństwo zaprószenia ognia.
Instalacja świetlna ciągnika, jak również sygnał dźwiękowy, zasilane były od prądnico-iskrownika. Zbiornik paliwa o pojemności 12 l. umieszczony był u góry. Ciężar ciągnika przygotowanego do pracy (z obciążnikami i paliwem) wynosił 400 kg, podczas gdy sam ciągnik ważył 300 kg.
Konstrukcję uniwersalnego ciągnika uważano za udaną i na wskroś nowoczesną. Pozwalała ona na wykorzystanie go nie tylko do prac leśnych, lecz również, jako siła pociągowa, do mniejszych gospodarstw rolnych.
Na początku 1958r. wykonana została seria prototypowa 3 szt. ciągników, którym nadano nazwę "Dzik" (Rys. 1, Rys. 2). Przy budowie prototypów korzystano z fachowej pomocy Zakładów im. "1 Maja" w Pruszkowie.

Silnik S-82.

Silnik S-82 to lekki gaźnikowy, dwusuwowy silnik benzynowy chłodzony powietrzem. Z racji niskiej wagi i prostej budowy miał on szerokie zastosowanie zarówno w przemyśle jak i rolnictwie. Służył do napędu motopomp, prądnic oraz małych maszyn rolniczych, np. opryskiwaczy, opylaczy jak też małych maszyn stacjonarnych. Ten polskiej produkcji silnik, wytwarzany był przez Wytwórnię w Andrychowie (a poźniej przez WSM Bielsko).

CiÄ…gnik "Dzik-1".
Image Image
Image Image
Cytuj:
Po przeprowadzeniu testów eksploatacyjnych i wyeliminowaniu wykrytych niedomagań, w lutym 1959r. ciągnik "Dzik" dopuszczono do seryjnej produkcji. W celu wykorzystania nadwyżek mocy produkcyjnej istniejącej w wielu zakładach, produkcję części rozrzucono po warsztatach w całym kraju (min. do Sopockich Zakładów Przemysłu Maszynowego), a sam montaż odbywał się w Gorzowskim Zakładzie Przemysłu Maszynowego Leśnictwa.
Przeznaczeniem jednoosiowego ciągnika "Dzik" była praca w leśnictwie, sadownictwie oraz gospodarstwach rolnych. W kulturach leśnych pracował on w warunkach dużo cięższych niż ciągnik rolniczy. Wynikało to z warunków glebowych lasów, gdzie poszycie związane jest korzeniami drzew, zapniaczone, porośnięte mchami i roślinnością krzewiastą. Przy pracy w sadach ciągnik mieścił się doskonale pod konarami i wykonywał pracę pary koni nie niszcząc drzewostanu.
W zestawieniu z pompą mógł zasilać cały system deszczowni. Spryskiwanie, czy opylanie drzew w sadach także nie nastręczało żadnych trudności.

Zestaw narzędzi współpracujących z ciągnikiem przedstawiał się następująco:
pług leśny;
przyczepka transportowa wywrotka o nośności 850 kg;
pług odwracalny;
pług podwieszony, z siodełkiem dla kierowcy;
brona talerzowa;
kultywator;
glebogryzarka;
opielacz wielorzędowy;
siewnik wielorzędowy;
kosiarka czołowa;
wciÄ…garka dla kolejek linowych;
świder do gleby;
pompa do deszczowni;
spryskiwacz do drzew;
piła tarczowa;
koło pasowe;
kopaczka rotacyjna.

W ciÄ…gu roku seryjnej produkcji wypuszczono na rynek ponad 300 szt. ciÄ…gnikĂłw, kaĹĽdy wyposaĹĽony w silnik S-82.

CiÄ…gnik "Dzik-2".
Image Image
Image
Image
Image Image
Cytuj:
Ciągnik jednoosiowy "Dzik-2", był całkowicie zmodernizowanym ciągnikiem "Dzik-1", wykonywanym przez Gorzowski Zakład Przemysłu Maszynowego Leśnictwa w latach 1958 - 1959. Przy modernizacji szczególny nacisk został położony na usunięcie usterek konstrukcyjnych występujących w ciągniku "Dzik-1", uproszczenie systemu przełączania biegów i blokad tak, aby każdy posiadacz ciągnika bez specjalnych kwalifikacji mógł go obsługiwać. Wymieniono nieekonomiczny silnik S-82 na prosty i ekonomiczny oraz trwały silnik WSM typ S-261C. Nowa uproszczona i odmykana maska pozwalała na łatwy dostęp do silnika, a zmodernizowana nóżka zamykała się automatycznie z chwilą ruszenia ciągnika do przodu. Ciągnik posiadał urządzenie uniemożliwiające ruszenie w przypadku jego pracy na postoju.
W okresie lat 1960 - 1964 na podstawie wskazówek otrzymywanych od użytkowników ciągnika, wprowadzono szereg drobnych zmian konstrukcyjnych, nienaruszających jednak zasady wymienności części, ale mających istotny wpływ na polepszenie parametrów eksploatacyjnych ciągnika. Powiększenie prędkości maksymalnej ciągnika na poszczególnych przekładniach (2,94; 4,56 i 15,75 km/h do przodu, oraz do 4,13 km/h do tyłu), zwiększenie zakresu obrotów wałka przekaźnika mocy (od 203 - 1090 obr./min.), uproszczenie montażu zespołów, zwiększenie trwałości części przez zastosowanie najodpowiedniejszych materiałów.

Silnik WSM typ S-261.

Produkowane przez Wytwórnię Sprzętu Mechanicznego w Bielsku Białej, silniki gaźnikowe dwusuwowe WSM typu S-261 i ich pochodne miały bardzo wszechstronne zastosowanie. Przeznaczone one były do napędu jednoosiowych ciągników (ogrodniczych, rolniczych i leśnych), maszyn drogowych, szczotek mechanicznych, do napędu mechanizmów snopowiązałek, motopomp pożarniczych i przemysłowych, pomp szlamowych i samozasysających, do napędu łodzi, maszyn budowlanych i rolniczych.
Ze względu na swą lekkość silniki S-261 nadawały się do agregatów przenośnych dla prac awaryjnych, gdy nie była przewidziana praca ciągła i nie wymagane było stosowanie cięższego i droższego silnika wysokoprężnego.

Do zalet silnikĂłw dwusuwowych WSM typu S-261 naleĹĽÄ…:

prosta budowa, łatwa obsługa i konserwacja, niezawodne działanie i smarowanie, duża żywotność oraz nieskomplikowana i tania naprawa;
silna lecz lekka obudowa, umożliwiająca stosowanie także w małych agregatach przenośnych;
chłodzeniem powietrzem za pomocą dmuchawy na kołem zamachowym;
łatwy rozruch przy każdej temperaturze zewnętrznej;
zapłon od iskrownika wbudowanego w kole zamachowym;
możliwość oświetlenia żarówka 25W przy napięciu 6V, prądem wytwarzanym przez cewki wbudowane do iskrownika;
wielka różnorodność zastosowania ewentualnie z różnymi przekładniami oraz sprzęgłami w zależności od potrzeb;
regulator obrotów utrzymujący ilość obrotów silnika w granicach ± 5% od nominalnej ilości obrotów.

Typ S-261C (ciągnikowy) - przeznaczony był do napędu ciągników jednoosiowych.

CiÄ…gnik "Dzik-21".
Image Image
Image Image
Image Image
Image
Image
Image
Cytuj:
Na początku lat 70-tych wypuszczono kolejną wersję ciągnika o oznaczeniu "Dzik-21". Wprowadzone zmiany nie były tak znaczące jak pomiędzy poprzednimi typami. W ciągniku zmieniono silnik pozostawiając tą samą sprawdzoną skrzynię biegów. Zastosowano silnik WSM typ 160 który został opracowany na podstawie doświadczeń zebranych podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników gaźnikowych typu S-261. Wprowadzone zmiany konstrukcyjne oraz zastosowanie wysokiej jakości materiałów i dokładność wykonania wydatnie wpłynęły na polepszenie osiągów silnika.

Około roku 1980, zapewne widząc kres świetności ciągników jednoosiowych, wyprodukowano ostatnią serię ciągników "Dzik-21". Tym razem produkcją zajęła się Wytwórnia Urządzeń Komunalnych "WUKO" w Stąporkowie. Jednostkę napędową nadal stanowił silnik WSM typ 160. Zamiast oryginalnej, charakterystycznej maski z jednym centralnym reflektorem stosowanej w ciągniku "Dzik" wykorzystano odpowiednio dopasowaną maskę stosowaną w ciągnikach "Ursus C-330", posiadającą dwa boczne reflektory (Rys. 9, 10, 11). Wraz z nią zmieniono profil przedniego zderzaka. Taka maska niekorzystnie wpłynęła na gabaryty ciągnika i łatwość omijania przeszkód zwłaszcza przy pracy w sadzie. Ciągnik dostępny był z przeznaczonym do współpracy z nim urządzeniem transportowym, rolniczym PM-5, także produkcji "WUKO" w Stąporkowie. Dzięki metalowej konstrukcji, z dołączanymi burtami dodatkowymi, osadzonej na przedłużonej, kompletnej tylnej osi samochodu "Syrena" można nim przewieść ładunki o masie do 1000 kg. Ciągnik połączony z urządzeniem PM-5 posiada pełna instalację elektryczną zgodna z wymaganiami kodeksu drogowego. Ujemną stroną urządzenia transportowego PM-5 jest jego waga (316 kg bez burt dodatkowych o wadze 34 kg), która sama w sobie stanowi obciążenie dla małego ciągnika, dlatego też w instrukcji była wzmianka, że może być ono holowane przez ciągnik jednoosiowy "Dzik-21" po okresie dotarcia określonym w instrukcji obsługi ciągnika.

Na tym modelu kończy się historia polskiego ciągnika jednoosiowego "Dzik". Szkoda, bo konstrukcja ta odpowiednio zmodernizowana i wdrożona do ponownej produkcji, mogłaby z powodzeniem konkurować z produkowanymi obecnie ciągnikami tego typu za granicą.

Silnik WSM typ 160.

Konstrukcja silnika WSM typ 160 została opracowana przez WSM w Bielsku Białej na podstawie doświadczeń zebranych podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników gaźnikowych typu S-261. Wprowadzone zmiany konstrukcyjne oraz zastosowanie wysokiej jakości materiałów i dokładność wykonania wydatnie wpłynęły na polepszenie osiągów silnika przy możliwie najmniejszych kosztach eksploatacyjnych oraz na dalszą poprawę jego niezawodności, trwałości i żywotności.
Silniki gaźnikowe, dwusuwowe WSM typ 160 produkowane w kilku odmianach miały wszechstronne zastosowanie.
Przeznaczone były do napędu: jednoosiowych ciągników (ogrodniczych, rolniczych, leśnych), wózków transportowych, maszyn rolniczych, pomp pożarniczych i przemysłowych, sprężarek, betoniarek, wyciągów budowlanych, przenośników taśmowych i innych maszyn budowlanych, opryskiwaczy itp.
Ze względu na mały ciężar i niewielkie gabaryty silnik typ 160 nadawał się do agregatów przenośnych.


Do zalet silnikĂłw dwusuwowych WSM typu 160 naleĹĽÄ…:

prosta budowa, łatwa obsługa i konserwacja, niezawodne działanie i smarowanie, duża żywotność oraz nieskomplikowana i tania naprawa;
silna, zwarta i lekka obudowa zapewnia łatwość montażu silnika w różnych urządzeniach i małych agregatach przenośnych;
chłodzeniem powietrzem za pomocą dmuchawy (wentylatora odśrodkowego) wykonanej jako całość z kołem zamachowym znacznie upraszcza konstrukcję i obsługę silnika;
Ĺ‚atwy rozruch przy kaĹĽdej temperaturze otoczenia;
zapłon od iskrownika wbudowanego w obudowę dmuchawy. Dogodne zamontowanie przerywacza w aparacie zapłonowym i kondensatorów na zewnątrz podstawy iskrownika zapewnia łatwą obsługę i wymianę;
możliwość zastosowania oświetlenia żarówka 25W przy napięciu 6V, prądem wytwarzanym przez cewki światła wbudowane do iskrownika;
możliwość różnych zastosowań z różnym osprzętem i wyposażeniem;
ogranicznik obrotów utrzymujący mniej więcej stałą liczbę obrotów silnika i zabezpieczający silnik przed rozbiegnięciem się.

Typy 02.160, 03.160, 09.160 stosowane były do napędu jednoosiowych ciągników (ogrodniczych, rolniczych, leśnych) i wózków transportowych.

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=NU_yFQsZJm0

(C) Muerte28.republika.pl
Automobilista.boo.pl
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 15.11.2011, 17:41
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 31 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018