Obecny czas: Sob, 27.04.2024, 11:17




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1958-1972 Škoda 706 RTO 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7496
Miejscowość: Warszawa
Post 1958-1972 Škoda 706 RTO
Škoda 706 RTO MTZ (miejski krajowy)
Image Wikipedia.org

Škoda 706 RTO MEX (miejski eksportowy)
Image Skoda-Club.net
Image Omni-Bus.eu

Škoda 706 RTO KAR (międzymiastowy)
Image
Image Wikipedia.org
Image
Image Skoda-Club.net
Image EuroOldtimers.com

Škoda 706 RTO LUX (turystyczny)
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com
Image
Image Skoda-Club.net
Image AutoMotoKlassik.pl
Image
Image
Image
Image
Image
Image EuroOldtimers.com
Cytuj:
Škoda 706 RTO (Rámový Trambusový Osobní) Karosa – autobus produkcji czechosłowackiej, będący również przedmiotem zawartej 6 grudnia 1958 roku umowy licencyjnej z Czechosłowacją na produkcję w Polsce autobusów tego typu z nadwoziem Karosa (w ramach przygotowań do tej produkcji Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych połączyły się z Zakładami Naprawy Samochodów w Jelczu, a powstałe w ten sposób przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Jelczańskie Zakłady Samochodowe).

Pod koniec roku 1959 wyprodukowano zmontowano z części nadesłanych z fabryki Karosa pierwszą serię 20 sztuk autobusów międzymiastowych pod nazwą Jelcz 043. W następnym roku wykonano już 200 egzemplarzy, a produkcja systematycznie wzrastała dążąc do docelowej wielkości 1500 sztuk rocznie. Stopniowo eliminowano import elementów nadwozi, natomiast kompletne podwozia nadal były sprowadzane z Czechosłowacji.

W 1963 roku Jelczańskie Zakłady Samochodowe przystąpiły do produkcji odmiany miejskiej autobusu Jelcz na licencji Škoda 706 RTO MEX (czes. mestský exportní). Nową odmianę oznaczono symbolem Jelcz 272 MEX.

Zakłady Karosa produkowały karoserię w czterech wersjach:
• dla komunikacji miejskiej MTZ (czes. městský tuzemský),
• miejskiej eksportowej MEX produkowany od 1963 roku przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe,
• dla komunikacji międzymiastowej KAR,
• turystycznej LUX.

Następcą modeli 706 RTO była rodzina pojazdów: Karosa ŠM 11 (Škoda Městská), ŠL 11 (Škoda Linková) i ŠD 11 (Škoda Dálková).

Autobus w wersji międzymiastowej CAR miał 41 miejsc siedzących. Do napędu pojazdu służył sześciocylindrowy silnik ZS typu Škoda 706 RT z bezpośrednim wtryskiem, który zawieszony był nad osią przednią. Objętość skokowa silnika wynosiła 11,8 litrów, a stopień sprężania 16,5. Silnik ten osiągał moc znamionową 117,6 kW (160 KM) przy 1900 obr./min. W żeliwnym kadłubie osadzono składany wał korbowy podparty na siedmiu łożyskach rolkowych.

Instalacja elektryczna o napięciu znamionowym 24 V zasilana była prądnicą prądu stałego o mocy 800 W.

Układ napędowy autobusu rozwiązano w sposób klasyczny. Zastosowano dwutarczowe suche sprzęgło cierne sterowane mechanicznie oraz pięciobiegową skrzynkę przekładniową. Bieg V był biegiem bezpośrednim. Przeniesienie napędu na tylny most zrealizowano za pomocą dwuczęściowego wału napędowego zaopatrzonego w przeguby krzyżakowe. Przekładnię główną podwójną tworzyły dwie pary kół zębatych: stożkowa i walcowa. Całkowite przełożenie przekładni głównej wynosiło 5,62.

Szkielet samochodu tworzyła nitowana rama podłużnicowa. Sztywna przednia oś oraz tylny most napędowy wsparte były na wzdłużnych, półeliptycznych resorach piórowych. Zastosowano składane koła jezdne typu Trilex, odlewane z żeliwa oraz ogumienie o wymiarach 11.00 – 20".

W układzie kierowniczym użyto przekładni ślimakowej współpracującej z pneumatycznym nadciśnieniowym mechanizmem wspomagającym.

Bębnowe hamulce wszystkich kół uruchamiane były pneumatycznie. Jednoobwodowa instalacja hamulcowa miała wyprowadzenie do podłączenia hamulców przyczepy. Wyposażenie pojazdu w hamulec silnikowy ułatwiało jego eksploatację w terenie górzystym.

Nadwozie wagonowe konstrukcji szkieletowej miało elastyczną i nowoczesną jak na owe czasy sylwetkę. Obłe kształty ściany przedniej z dużymi giętymi szybami poprawiały właściwości aerodynamiczne pojazdu. We wnętrzu zbudowano stałe fotele ze szkieletem rurowym dla 41 pasażerów oraz 7 fotelików składanych. Autobus wyposażony był w bagażnik wewnętrzny w formie półek nad oknami oraz w bagażnik dachowy.

Dobre ogrzewanie zapewniały dwie nagrzewnice. Jedna z nich połączona została z układem chłodzenia silnika, druga niezależna zasilana była olejem napędowym. Długość całkowita autobusu wynosiła 10 800 mm, natomiast wysokość wnętrza 1900 mm. Przy masie własnej 8700 kg i dopuszczalnym obciążeniu ok. 4000 kg, maksymalna prędkość wynosiła 85 km/h. Zużycie paliwa określone było na 25 L/100 km.

Dane techniczne
Producent: Karosa, Vysoke Myto, Czechosłowacja
LIAZ, Rýnovice, Czechosłowacja
SVA, Holýšov, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1958-1972
Wyprodukowanych: 14 451 egz.
Nadwozie: autobus miejski (MTZ, MEX)
autobus międzymiastowy (KAR)
autobus turystyczny (LUX)
Liczba drzwi: 2 (MTZ, MEX)
1 (KAR, LUX)
Układ drzwi: 0-2-2 (MTZ, MEX)
0-2-0 (KAR)
0-1-0 (LUX)
Miejsc siedzących: 22 (MTZ)
43+7 (KAR)
38 (LUX)
Miejsc stojących: 58 (MTZ)
38 (KAR)
Liczba miejsc ogółem: 80 (MTZ)
88 (KAR)
38 (LUX)
Silnik: typu 706 RT, wysokoprężny, czterosuwowy, wolnossący, rzędowy, 6-cylindrowy, z rozrządem OHV, chłodzony cieczą
Układ zasilania: wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa: 11 782 ccm
Średnica cylindra: 125 mm
Skok tłoka: 160 mm
Moc maksymalna: 118 kW (160 KM) przy1900 obr./min
Stopień sprężania: 16,5
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa
Układ napędowy: klasyczny (4×2) - silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła tylne
Długość: 10 810 mm (MTZ, KAR, LUX)
10 870 mm (MEX)
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2900 mm (MTZ, MEX)
2980 mm (LUX)
3180 mm (KAR)
Rozstaw osi: 5450 mm
Rozstaw kół przednich: 1927 mm
Rozstaw kół tylnych: 1744 mm
Masa własna: 8590 kg (MTZ)
8700 kg (KAR)
8950 kg (LUX)
Ładowność: 5810 kg (MTZ)
5700 kg (KAR)
3850 kg (LUX)
Masa całkowita: 14 400 kg (MTZ, KAR)
12 800 kg (LUX)
Koła: 8,00×20
Ogumienie: 11,00×20
Hamulce: pneumatyczne
Prędkość maksymalna: 65 km/h (MTZ)
75 km/h (KAR)
85 km/h (LUX)
Zużycie paliwa: 23 L/100 km (LUX)
26 L/100 km (KAR)
28 L/1100 km (MTZ)

(C) Wikipedia.org
Skoda-Club.net
Omni-Bus.eu
EuroOldtimers.com
Flickr.com
AutoMotoKlassik.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 20.11.2023, 21:09
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018