Obecny czas: Pon, 29.04.2024, 23:24




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Tramwaje] 2000-2005 Tatra K2P 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7505
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] 2000-2005 Tatra K2P
Brno (Czechy)
Image Wikipedia.org
Image TWB PhotoTrans.pl
Image Flickr.com
Image Seznam-Autobusu.cz

Ostrawa (Czechy)
Image TWB PhotoTrans.pl
Cytuj:
Tatra K2P (także Tatra K2R.P) to dwuczłonowy przegubowy tramwaj, który powstał w wyniku modernizacji czechosłowackich tramwajów Tatra K2. Modernizacje miały miejsce w latach 2000–2005, 25 wyremontowanych tramwajów eksploatują Dopravní podnik města Brna (DPmB) i Dopravní podnik Ostrava (DPO).

Historia
Po kosztownych modernizacjach tramwajów K2 na typy K2R i K2R.03 z czołami o nowym wyglądzie przedsiębiorstwo DPmB przystąpiło (ze względu na ograniczone środki finansowe) do nieco skromniejszych remontów, których głównym celem była wymiana oryginalnego nieenergooszczędnego wyposażenia elektrycznego. Po czterech wozach Tatra K2T z wyposażeniem ČKD TV14, na którego dostawę przedsiębiorstwo komunikacyjne z powodu bankructwa producenta musiało długo czekać, postanowiono zamówić TV Progress od firmy Alstom (dziś Cegelec); tak powstał typ K2P.

Dopravní podnik Ostrava zmodernizował na typ K2R.P dwa swoje tramwaje K2, pozostałe były już wcześniej zmodernizowane na typ Tatra K2G, a ostatni niezmodernizowany egzemplarz miał stać się wozem historycznym, jednakże ze względu na bardzo zły stan pojazdu i konieczność bardzo drogiego remontu został skasowany.

Modernizacja
W trakcie brneńskiej modernizacji na typ K2P pudło tramwaju kompletnie odnowiono i zabezpieczono przeciw rdzy. Oryginalne ryflowane boki, charakterystyczne dla typu K2, zostały wymienione na równe, na przodzie tramwaju zamontowano wyświetlacz. Wnętrze tramwaju także wyremontowano: oryginalne siedzenia pasażerów częściowo obito tapicerką, wymieniono wykładzinę podłogową, pod oknami zamontowano elektryczne ogrzewanie, zamontowano nowe maszyny drzwiowe i przyciski indywidualnego otwierania drzwi przez pasażera, niektóre wozy otrzymały także nowe drzwi harmonijkowe. Nowością była instalacja akustyczno-wizualnego systemu informacji pasażerskiej. Kabina motorniczego także została wyremontowana: pulpit zmodernizowano, a tramwaj po modernizacji sterowany jest za pomocą ręcznego nastawnika jazdy.

Główną zmianą przy modernizacji było zastąpienie oryginalnego oporowego wyposażenia elektrycznego UA12 nowym tranzystorowym TV Progress na bazie tranzystorów IGBT z rekuperacją energii. Przetwornicę wirową zastąpiono nową, statyczną. Tramwaje otrzymały także pantografy połówkowe (oprócz wozu nr 1119).

Wozy nr 1080 i 1097 różnią się antypoślizgową podłogą i kilkoma innymi detalami.

W ostrawskich tramwajów K2R.P zainstalowano wyposażenie TV Progress, zmodernizowano wnętrze, zamontowano system informacji pasażerskiej.

Państwo Miasto Typ Lata modernizacji Liczba
Czechy Brno K2P 2000–2002 23
Ostrawa K2R.P 2004–2005 2
Łączna liczba: 25

Eksploatacja

Brno
Brneńskie tramwaje zmodernizowano w latach 2000–2002. W 2000 r., podczas remontu tramwajów K2T, zmodernizowano sześć wozów na typ K2P (nr 1023, 1024, 1036, 1042, 1047 i 1119). W następnym roku do eksploatacji włączono kolejnych dziewięć tramwajów (nr 1026, 1031, 1032, 1041, 1046, 1051, 1052, 1062 i 1077), a w 2002 r. następnych sześć (1048, 1085, 1086, 1107, 1116 i 1118).

Jako jedne z ostatnich remont przeszły tramwaje nr 1080 i 1097 (w 2002 r.) w firmie Pars nova w Šumperku.

Ostrawa
Po modernizacji nowszych ostrawskich tramwajów K2 na typ K2G w drugiej połowie lat 90. XX wieku (nr 805–811), natomiast pozostałe tramwaje K2 (nr 802–804) postanowiono po wycofaniu z eksploatacji przeznaczyć na historyczne[6]. Jednak w 2004 r. tramwaj nr 802 przebudowano na typ K2R.P, a rok później modernizację przeszedł tramwaj nr 803. Ostatnim niezmodernizowanym tramwajem stał się wagon nr 804 (wycofany ze służby liniowej w 2005 r.).

Dane techniczne
Producent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechosłowacja
Modernizacje: 2000–2005
Zmodernizowanych: 25 egz.
Liczba członów: 2
Liczba drzwi: 4
Zasilanie: 600 V DC
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba miejsc siedzących: 50
Liczba miejsc stojących: 108 (5 os./m²)
Liczba miejsc ogółem: 158
Moc silników: 4×40 kW (4×54 KM)
Moc ciągła: 160 kW (218 KM)
Osprzęt elektryczny: tranzystorowy TV Progress
Długość: 20 400 mm
Szerokość: 2 500 mm
Wysokość: 3 050 mm
Masa: 21 900 kg
Prędkość maksymalna: 60 km/h

(C) Wikipedia.org
TWB PhotoTrans.pl
Flickr.com
Seznam-Autobusu.cz

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 16.11.2023, 2:13
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018