Obecny czas: Pon, 29.04.2024, 23:37




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Tramwaje] 1995-2005 Tatra K2G 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7505
Miejscowość: Warszawa
Post [Tramwaje] 1995-2005 Tatra K2G
Ostrawa (Czechy)
Image Wikipedia.org
Image TWB PhotoTrans.eu

Bratysława (Słowacja)
Image Flickr.com
Cytuj:
Tatra K2G to typ dwuczłonowego przegubowego tramwaju, który powstał w wyniku modernizacji czechosłowackiego tramwaju Tatra K2. Przebudowę na typ K2G, której głównym celem była wymiana energochłonnego wyposażenia elektrycznego, przeprowadzono w latach 90. XX wieku w Ostrawie (siedem wagonów) i na przełomie XX i XXI w. w Bratysławie (jeden wagon).

Historia
Podczas gdy w połowie lat 90. XX wieku wagony typu Tatra T3 poddawane były modernizacjom, tramwaje K2 (także z powodu mniejszej liczby przewoźników eksploatujących ten typ) kursowały w niezmienionej formie, w jakiej wyprodukowano je w latach 60. XX wieku. Jednym z głównych powodów przeprowadzenia modernizacji na typ K2G była chęć zastąpienia energochłonnego, oporowego wyposażenia elektrycznego przez nowocześniejsze, tyrystorowe. Pierwsze ostrawskie Tatry K2 przebudowano na typ K2G w 1995 r.

Inna była przyczyna remontu bratysławskiego egzemplarza tramwaju Tatra K2. W trakcie odbudowy tramwaju po znacznych zniszczeniach powstałych wskutek wypadku, zamontowano w nim m.in. nowocześniejszy typ wyposażenia elektrycznego.

Modernizacja
Przy modernizacji na typ K2G dokonano gruntownego remontu nadwozi: ramę poddano piaskowaniu, a boczne poszycie ryflowane wymieniono na gładkie. W pierwszych dwóch ostrawskich tramwajach wymieniono wykładzinę na antypoślizgową, pozostawiając pierwotne siedzenia z laminatów. W kolejnych tramwajach zwiększono jednak zakres modernizacji wnętrza (ogrzewanie, nowe tapicerowane siedzenia). Pierwsze trzy tramwaje nie zostały wyposażone w system informacji pasażerskiej. Oprócz tego modernizacji poddano pulpit motorniczego. Nożny nastawnik jazdy zastąpiono ręcznym w postaci dżojstika.

Oporowe wyposażenie elektryczne wymieniono na nowe typu ČKD TV8 z tyrystorami GTO. Na dachu pierwszego członu zamontowano oporniki hamulca elektromagnetycznego. Przetwornice wirujące zastąpiono przetwornicą statyczną. Nowością był też montaż pantografu połówkowego.

Zakres modernizacji bratysławskiego tramwaju K2G był zbliżony do tramwajów z Ostrawy. Odnowiono nadwozie, wyremontowano wnętrze, kabinę motorniczego, zainstalowano system informacji pasażerskiej, pantograf połówkowy, ręczny zadajnik jazdy i rozruch tyrystorowy TV8.

Państwo Miasto Lata dostaw Liczba Numery taborowe
Czechy Ostrawa 1995–1998 7 805–811
Słowacja Bratysława 1998–2005 1 7085
Łączna liczba: 8

Eksploatacja

Bratysława
W latach 1998–2005 zmodernizowano jeden tramwaj typu K2 w Bratisławie. Był to wagon nr 7085, który w 1998 r. doznał znacznych zniszczeń w wypadku. Czas modernizacji tramwaju w warsztatach bratysławskiego przewoźnika uległ wydłużeniu z powodu uszkodzenia wagonu żurawiem warsztatowym i bankructwa dwóch przedsiębiorstw: ČKD (producent tramwaju) i ČKD Trakce (producent wyposażenia elektrycznego).

Ostrawa
Pierwszym tramwajem typu K2G stał się ostrawski tramwaj K2 nr 808, do którego w 1995 r. w ramach gruntownej modernizacji zamontowano wyposażenie elektryczne typu TV8. W tymże roku zmodernizowano także drugi tramwaj nr 809, a w 1996 r. tramwaj nr 810. W kolejnych latach odnawiano po dwa wagony: 1997 r. – nr 805 i 811, 1998 r. – nr 806 i 807, po czym program modernizacji został zakończony. Remontu nie przeszły najstarsze ostrawskie Tatry K2, które planowano wycofać z ruchu liniowego.

Modernizacja tramwajów miała miejsce w warsztatach głównych przewoźnika Dopravní podnik Ostrava, gdzie wykonano większość prac. Piaskowanie ramy nadwozia przeprowadziło przedsiębiorstwo KOS Krnov.

Tramwaj nr 810 wycofano po wypadku w 2008 r.[6] Tramwaje nr 808 i 809 w 2013 r. przebudowano na typ Vario LF2R.S, nadając im nowe numery nr 1403 i 1402. Tramwaj nr 811 zezłomowano w 2017 r. W 2018 r. wycofano pozostające jeszcze w eksploatacji Tatry K2G nr 805–807. Zostały one zastąpione przez nowo zakupione tramwaje Stadler Tango NF2.

Dane techniczne
Kraj produkcji: Czechy
Producent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechy
Ostrawa, Czechy
Bratysława, Słowacja
Modernizacje: 1995–2005
Liczba członów: 2
Szerokość toru: 1000 mm
1435 mm
Zasilanie: 600 V DC
Układ osi: Bo'2'Bo’
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 4-3-3-4
Liczba miejsc siedzących: 50
Liczba miejsc stojących: 108
Liczba miejsc ogółem: 158
Silniki trakcyjne: typu TE 022
Moc silników trakcyjnych: 4×54 KM (40 kW)
Moc ciągła: 218 KM (160 kW)
Wyposażenie elektryczne: tyrystorowe TV8
Długość (bez sprzęgów): 20 400 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3050 mm
Masa służbowa: 21 900 kg
Prędkość maksymalna: 60 km/h


(C) Wikipedia.org
TWB PhotoTrans.eu
Flickr.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 14.11.2023, 22:02
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018