Obecny czas: Pon, 20.05.2024, 23:46




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Szynobusy] 1968-1970 Tatra M296.2/M296.1 (852/853) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7522
Miejscowość: Warszawa
Post [Szynobusy] 1968-1970 Tatra M296.2/M296.1 (852/853)
M296.2 (później seria 852)
Image Wikipedia.org
Image Tatra-Club.com
Image
Image Pshzd.cz
Image
Image
Image
Image
Image
Image Vlaky.net

M296.1 (później seria 853)
Image Wikipedia.org

Spalinowe wagony silnikowe M296 (późniejsze serie 852 i 853) to czteroosiowe wagony silnikowe, wyprodukowane w latach 1968-1970 przez Vagonka Studenka (obecnie Škoda Transportation), eksploatowane na krajowych (M296.2, później seria 853) oraz międzynarodowych (M296.1, później seria 853) niezelektryfikowanych liniach kolei czechosłowackich ČSD (później czeskich ČD i słowackich ZSR/ZSSK). Jako pierwsze wyprodukowano 25 egz. serii M296.2 (później 853) w latach 1968-1969 do obsługi krajowych pociągów dalekobieżnych pospiesznych i osobowych. W drugiej kolejności w latach 1969-1970 wyprodukowano 35 egz. serii M296.1 (później do obsługi pociągów międzynarodowych (m. in. ekspres Vindobona Berlin-Praga-Wiedeń). Wagony napędzał silnik typu KS 12 V 170 DR IV produkowany przez Turčianske strojárne w Martinie, który stanowił rozwinięcie silnika produkowanego przez ČKD Tatra w Pradze. Wagony zostały rozmieszczone w czterech wagonowniach: Trutnov, Hradec Králové, Praga-Libeň i České Budějovice. Pod koniec eksploatacji wagony z wagonowni České Budějovice zostały przeniesione do pozostałych trzech oraz dwa wagony trafiły do wagonowni Hradec Králové (w tym wagon M296.2016). Wagon był wyposażony w WC. W 1981 obniżono moc silnika z 799 do 700 KM i obroty z 1470 do 1380 obr./min. 1 stycznia 1988 wagony przemianowano na serie 852 i 853. W latach 1997-2006 50 wagonów (18 egz. M296.2 i 32 egz. M296.1) zostało zmodernizowanych na serię 854.

Dane techniczne
Seria wg Kryšpína: M296.2, M296.1
Seria wg UIC: 852, 853
Producent: Vagonka Studenka, Butovice, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1968-1969 (M296.2, później 852)
1969-1970 (M296.1, później 853)
Modernizacja na serię: 854 (50 egz.)
Wyprodukowanych: 25 egz. (M296.2, później 852)
35 egz. (M296.1, później 853)
Eksploatacja: 1968-2006
Szerokość toru: 1 435 mm
Układ osi: B’ 2’
Liczba miejsc siedzących: 48
Liczba miejsc stojących: 50
Liczba miejsc ogółem: 98
Silnik trakcyjny: typu ČKD KS 12 V 170 DR, wysokoprężny, widlasty, 12-cylindrowy, chłodzony cieczą
Średnica cylindra: 170 mm
Skok tłoka: 190 mm
Moc ciągła: 799 KM (588 kW) przy 1470 obr./min
700 KM (515 kW) przy 1380 obr./min (od 1981)
Prędkość obrotowa biegu jałowego: 650 obr./min
Maksymalna prędkość obrotowa: 1 470 obr./min
Przekładnia: hydrodynamiczna H750M
Liczba pozycji nastawnika: 0-7
Maksymalna siła uciągu: 78 kN
Długość (bez zderzaków): 24 790 mm
Rozstaw czopów skrętu: 17 200 mm
Rozstaw osi w wózku: 2 400 mm
Masa służbowa: 50 300 kg
Masa całkowita: 56 200 kg
Paliwo: olej napędowy
Pojemność zbiornika paliwa: 1650 L
Średnica kół: 920 mm
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Minimalny promień łuku: 100 m


(C) Wikipedia.org
Tatra-Club.com
Pshzd.cz
Vlaky.net

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 29.08.2023, 6:46
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018