[Szynobusy] 1968-1970 Tatra EMU 89.0 (420.95)
Wikipedia.org
Flickr.com
ZelPage.cz
Pinterest.com
Trójczłonowy wąskotorowy elektryczny zespół trakcyjny produkcji Tatry, którego wagony obsługiwały do 2006 r. tatrzańską kolejkę elektryczną z Popradu Tatry do Szczyrbskiego Jeziora (linia nr 183) oraz z Tatrzańskiej Łomnicy do Starego Smokowca (linia nr 184) na Słowacji (b. Czechosłowacji). Zespół zbudowany na bazie tramwajów Tatra T2 i T3, szerokość toru 1000 mm, zasilanie 1,5 kV prądu stałego. Prototyp zbudowano w 1965, kosztował 890 050 Kčs. Produkcja seryjna w latach 1968-1970. Wprowadzenie 18 zespołów serii 89.0 było związane z organizacją Pucharu Świata w narciarstwie alpejskim w słowackich Tatrach Wysokich w 1970 r. W 2006 r. zespoły serii 89.0 wycofano z eksploatacji (zachowując 1 jednostkę jako zabytkową), zastępując je zespołami Stadtler GTW 2/6 (425.95).
Tatrzańska kolej elektryczna została uruchomiona 20 grudnia 1908 r., początkowo na odcinku z Popradu do Starego Smokowca, w 1911 r. wydłużona do Tatrzańskiej Polanki, a w 1912 r. do Szczyrbskiego Jeziora, gdzie łączyła się z koleją zębatą Szczyrba - Szczyrbskie Jezioro (linia nr 182) działającą od 1898. Planowano również przedłużenie Tatrzańska Łomnica - Tatrzańska Kotlina oraz Szczyrbskie Jezioro - Liptowski Gródek, odgałęzienia do Popradzkiego Stawu oraz do Lewoczy, realizację tych pomysłów udaremnił wybuch I wojny światowej. Do 1991 r. odcinek Poprad Tatry - Stary Smokowiec miał charakter tramwaju, wtedy bowiem zmieniono trasę kolejki przeprowadzając ją na torowisku wydzielonym. Tatrzańska kolejka jest linią jednotorową z mijankami.
Dane techniczneProducent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechosłowacja
Prototyp: 1965
Okres produkcji: 1968-1970
Wyprodukowanych: 18 egz.
Typ wg Kryšpína: EMU 89.0
Typ ŽSR/ŽSSK i UIC: 420.95
Operator: ČSD (1968-1992)
ŽSR (1993-2004)
ŽSSK (od 2004)
Szerokość toru: 1000 mm
Zasilania: 1,5 kV DC
Układ osi: Bo'Bo'Bo'Bo'
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 2-4/0/4-2
Liczba miejsc siedzących: 120+14
Liczba miejsc stojących: 156
liczba miejsc ogółem: 290
Liczba silników: 8
Moc ciągła: 435 KM (320 kW)
Długość całkowita: 37 534 mm
Szerokość: 2650 mm
Masa służbowa: 47 400 kg
Prędkość maksymalna: 50 km/h
Wagonownia: Poprad
(C) Wikipedia.org
Flickr.com
ZelPage.cz
Pinterest.com