Obecny czas: Wto, 21.05.2024, 0:10




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Szynobusy] 1968-1970 Tatra EMU 89.0 (420.95) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7522
Miejscowość: Warszawa
Post [Szynobusy] 1968-1970 Tatra EMU 89.0 (420.95)
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com
Image ZelPage.cz
Image Pinterest.com

Trójczłonowy wąskotorowy elektryczny zespół trakcyjny produkcji Tatry, którego wagony obsługiwały do 2006 r. tatrzańską kolejkę elektryczną z Popradu Tatry do Szczyrbskiego Jeziora (linia nr 183) oraz z Tatrzańskiej Łomnicy do Starego Smokowca (linia nr 184) na Słowacji (b. Czechosłowacji). Zespół zbudowany na bazie tramwajów Tatra T2 i T3, szerokość toru 1000 mm, zasilanie 1,5 kV prądu stałego. Prototyp zbudowano w 1965, kosztował 890 050 Kčs. Produkcja seryjna w latach 1968-1970. Wprowadzenie 18 zespołów serii 89.0 było związane z organizacją Pucharu Świata w narciarstwie alpejskim w słowackich Tatrach Wysokich w 1970 r. W 2006 r. zespoły serii 89.0 wycofano z eksploatacji (zachowując 1 jednostkę jako zabytkową), zastępując je zespołami Stadtler GTW 2/6 (425.95).
Tatrzańska kolej elektryczna została uruchomiona 20 grudnia 1908 r., początkowo na odcinku z Popradu do Starego Smokowca, w 1911 r. wydłużona do Tatrzańskiej Polanki, a w 1912 r. do Szczyrbskiego Jeziora, gdzie łączyła się z koleją zębatą Szczyrba - Szczyrbskie Jezioro (linia nr 182) działającą od 1898. Planowano również przedłużenie Tatrzańska Łomnica - Tatrzańska Kotlina oraz Szczyrbskie Jezioro - Liptowski Gródek, odgałęzienia do Popradzkiego Stawu oraz do Lewoczy, realizację tych pomysłów udaremnił wybuch I wojny światowej. Do 1991 r. odcinek Poprad Tatry - Stary Smokowiec miał charakter tramwaju, wtedy bowiem zmieniono trasę kolejki przeprowadzając ją na torowisku wydzielonym. Tatrzańska kolejka jest linią jednotorową z mijankami.

Dane techniczne
Producent: ČKD Tatra, Praga Smichov, Czechosłowacja
Prototyp: 1965
Okres produkcji: 1968-1970
Wyprodukowanych: 18 egz.
Typ wg Kryšpína: EMU 89.0
Typ ŽSR/ŽSSK i UIC: 420.95
Operator: ČSD (1968-1992)
ŽSR (1993-2004)
ŽSSK (od 2004)
Szerokość toru: 1000 mm
Zasilania: 1,5 kV DC
Układ osi: Bo'Bo'Bo'Bo'
Liczba członów: 3
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 2-4/0/4-2
Liczba miejsc siedzących: 120+14
Liczba miejsc stojących: 156
liczba miejsc ogółem: 290
Liczba silników: 8
Moc ciągła: 435 KM (320 kW)
Długość całkowita: 37 534 mm
Szerokość: 2650 mm
Masa służbowa: 47 400 kg
Prędkość maksymalna: 50 km/h
Wagonownia: Poprad


(C) Wikipedia.org
Flickr.com
ZelPage.cz
Pinterest.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 06.07.2023, 22:09
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 13 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018