Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Kolej 800mm] Karczewska Kolej Dojazdowa https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=42921 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Wto, 23.01.2018, 21:42 ] |
Temat postu: | [Kolej 800mm] Karczewska Kolej Dojazdowa |
dawny budek stacji w Otwocku Kolej wąskotorowa o prześwicie 800 mm łącząca Pragę (stacja początkowa Most koło Mostu Kierbedzia) z Wawrem, Otwockiem i Karczewiem, zbudowana w latach 1899-1914, funkcjonowała w latach 1901-1963. Na stacji początkowej Most łączyła się z kolejką jabłonowską. Kalendarium 1896 - pierwsze plany budowy kolei wąskotorowej o szerokości toru 800 mm z Pragi do Wawra 1899 - rozpoczęcie budowy odcinka od Mostu Kierbedzia do Wawra 4.01.1901 - uruchomienie kursowania od stacji Warszawa most do Wawra 1903 - projekt rozbudowy do Karczewa Czerwiec 1907 - zgoda władz na rozbudowę do Karczewa, rozpoczęcie budowy odgałęzienia z Wawra do Starej Miłosnej 1909 - wykup gruntów pod rozbudowę do Karczewa 1911 - powołanie Towarzystwa Akcyjnego Warszawskich Dróg Podjazdowych - rozpoczęcie budowy odcinka od Wawra do Karczewa 16.04.1914 - uruchomienie kursowania z Wawra do Karczewa oraz z Wara do Starej Miłosnej 27.07.1915 - ewakuacja taboru przez wojska rosyjskie (zawieszenie kursowania) 10.08.1915 - zawieszenie kursowania kolei konnej do Starej Miłosnej 15.08.1915 - wznowienie kursowania kolei konnej ze Straży Ogniowej do Starej Miłosnej 22.08.1915 - wydłużenie kursowania kolei konnej do Mostu Kierbedzia 15.09.1915 - wznowienie kursowania kolei konnej od Mostu Kierbedzia do Falenicy 20.09.1915 - wydłużenie kolei konnej do Otwocka 1.01.1916 - przywrócenie kursowania trakcji parowej od Mostu do Karczewa listopad1918 - w ramach derusyfikacji zmieniono nazwę jednej ze stacji na Michalin 1925 - przeniesienie stacji Kamionek na dawną lokalizację i zmiana nazwy na Park Skaryszewski 1929 - zmiana nazwy stacji Park Skaryszewski na Park Paderewskiego 7.09.1939 - zawieszenie kursowania od Mostu Kierbedzia do Karczewa z powodu zniszczeń wywołanych bombardowaniem, spalenie stacji Grochów oraz likwidacja linii konnej z Wawra do Starej Miłosnej październik 1939 - wznowienie kursowania od Mostu do Karczewa 1.05.1942 - zarząd nad kolejką obejmuje Radca kolei Rzeszy dr Karl Jürgens, wprowadzenie niemieckich nazw stacji Warschau Weichsel (Most) i Ostpark (Straż Ogniowa) 1.08.1944 17:00 - wybuch Powstania Warszawskiego, wstrzymanie kursowania wrzesień 1944 - wznowienie kursowania z Falenicy do Karczewa październik 1944 - wznowienie kurowania z Wawra do Falenicy styczeń / luty 1945 - wznowienie kursowania z Mostu do Wawra i Karczewa 1.01.1949 - nacjonalizacja przez władze komunistyczne, komasacja zarządzania z pozostałymi kolejkami wąskotorowymi oraz EKD, włączenie w struktury PKP jako WKD 1.07.1952 - likwidacja odcinka od Mostu do Otwocka 1.07.1963 - likwidacja linii (rozbiórka odcinka z Otwocka do Karczewa) Charakterystyka Inne nazwy: Kolejka wawerska Okres budowy: 1899-1914 Uruchomienie linii: 1899 Okres eksploatacji: 1899-1963 Trakcja: konna (1915-1939) parowa (1901-1963) Szerokość toru: 800 mm Długość sieci: 29 km (bez linii do Starej Miłosnej) Stacje styczne: Wawer, Anin, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Falenica, Michalin, Józefów, Świder, Otwock (C) Gazeta_Otwocka archiwum.otwock.pl Przewodnik po Warszawie (do 1944 roku) Stalus.iq.pl Opencaching.pl Życie Warszawy Zw.com.pl BazaKolejowa.pl Warszawa.wikia.com Trasbus.com Atlas linii kolejowych Polski 2011; Eurosprinter, Rybnik, 2011 Pokropiński Bogdan – Kolej jabłonowska; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004 |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |