(C) Polskie-auta.pl
JuĹĽ na poczÄ…tku lat pięćdziesiÄ…tych, inĹĽynierowie z Centralnego Biura Technicznego PrzemysĹ‚u Motoryzacyjnego w Ĺodzi, rozpoczÄ™li prace nad modernizacjÄ… nowej polskiej ciężarĂłwki - Star20. PoniewaĹĽ najbardziej dotkliwy byĹ‚ brak pojazdĂłw do transportu ludzi, skupiono sie na projekcie, majÄ…cym na celu przystosowanie samochodu ciężarowego do potrzeb przewozu ludzi.
Prototyp, ukończono w 1951 roku, nadano mu oznaczenie Star 50. Był to pierwszy w powojennej historii polski autobus rodzimej konstrukcji. Pod względem technicznm, był zbliżony do wersji ciężarowej Stara. Jako napęd, posłużył zamontowany nad przednią osią silnik typu S-42, 4-ro suwowy, 6-cio cylindrowy, o pojemności silnika 4188 ccm, o mocy maksymalnej 85 KM (62,5 kW) uzyskiwanych przy 2500 obr/min. Napędzał on oś tylną, za pośrednictwem czterobiegowej skrzyni biegów. Zawieszenie pojazdu to półeliptyczne resory piórowe, układ hamulcowy i kierowniczy przeniesiono wprost z wersji ciężarowej.
Wagonowe nadwozie miało długość 8,4 metra, masę 5500kg, konstrukcję szkieletową, osadzono je na podłużnicowej ramie. Z zewnątrz zamochód miał poszycie stalowe, wewnątrz pilśniowe. Zamontowano w nim siedzenia dla 30-tu pasażerów. Pomimo pomyślnych prób drogowych, które miały miejsce w grudniu 1951, pojazdu nie wdrożono do produkcji seryjnej. Wysiłek konstruktorów, nie poszedł jednak na marne, kontynuowali oni prace nad kolejną wersją autobusu Star.
(C) Polskie-auta.pl
Auta-prl.pl
RUMMEL Aleksander - Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne 1922-1980; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985
SZELICHOWSKI Stanisław - Sto lat polskiej motoryzacji; Krakowska Oficyna SAB, Kraków, 2003