Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 8:20




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 
Solaris T-Zen 
Autor Wiadomość
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 4079
Miejscowość: WROCŁAW
Samochód: VOLVO
Post Solaris T-Zen
Aż dziwne, że to tej pory go tu nie było :P

Image
Image
Image

info: http://infobus.pl/text.php?from=rss&id=38529

KOSMOS :mryellow:

_________________
>>>


Nie, 08.05.2011, 14:39
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 156
Post Re: Solaris T-Zen
o jaaaaaa! :shock: jaki pojazd

_________________
M.A.C.I.E.R.Z


Pon, 09.05.2011, 22:55
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Solaris T-Zen
Ciekawy projekt, trzymam kciuki za Solarisa. BTW zastanawia mnie kwestia serwisu.

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 09.05.2011, 23:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1832
Miejscowość: SG
Samochód: 323F (BJ)
Post Re: Solaris T-Zen
Życzyłbym sobie, żeby w moim mieście jeździły taki autobusy, albo chociaż w Polsce. Jest świetny.

_________________
<--- To było moje autko - Cadillac De Ville '92; 4.9L V8...


Wto, 10.05.2011, 6:52
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Solaris T-Zen
Mocna rzecz :shock:
Cytuj:
Zbudowany w fabryce firmy Solaris Bus & Coach w podpoznańskim Bolechowie i kosmicznie wyglądający hybrydowy autobus Solaris BHNS od kilku dni jeździ po ulicach Paryża - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".
Na razie jeszcze z kierowcą, ale już za rok może on przestać być potrzebny. Autobus jest bowiem przygotowany do tego, żeby zamiast człowieka poprowadził go komputer wspierany przez czułe kamery. Pod tym kątem polski autobus testowany będzie przez rok na paryskich ulicach. Następnie wystartuje w przetargu na szybki autobus miejski (BRT).

W najbliższych latach zarząd transportu miejskiego w Paryżu zaplanował budowę specjalnych, wydzielonych linii oraz zakup ekologicznych pojazdów takich jak Solaris.

wyborcza.biz
Cytuj:
Podczas lutowej konferencji prasowej, zarząd Solaris Bus &Coach ujawnił pierwsze szczegóły dotyczące projektu autobusu Solaris Urbino 18 H, przystosowanego do obsługi szybkiej i wydzielonej sieci autobusowej BHNS (Bus àHaut Niveau de Service - High Level Service Bus - Autobus o podwyższonym standardzie obsługi) w Paryżu. Prototyp pojazdu został opracowany w fabryce w Bolechowie już rok temu, jednak ze względu na dużą tajemniczość w tym względem Francuzów do tej pory polski producent nie mógł podawać żadnych informacji, ani publikować zdjęć. To była dość ciężka sytuacja dla polskiej firmy, która nie mogła pochwalić się swoim najnowszych technologicznym osiągnięciem. Cóż, w końcu się udało i naprawdę pojazd robi duże wrażenie. To pierwszy polski autobus opracowany pod kątem BRT oraz pierwszy polski autobus naprowadzany przez system optyczny. A oto co wiemy. Autobus Solaris Urbino 18 H z układem drzwi 2-2-2-2 jest nieznacznie dłuższy niż klasyczny przegub, co wynika z zastosowania zupełnie innej ściany przedniej. Przypomina ona przód tramwaju Solarisa, zresztą początkowo myślano o wprowadzeniu tutaj pełnej kabiny Tramino, jednak ostatecznie ten projekt zarzucono. Przód nowego pojazdu otrzymał „tramwajowe”wycieraczki oraz bardzo podobną przednia szybę jak w Tramino. Duże zmiany objęły tył autobusu, gdzie mamy zupełnie nową, futurystyczną ścianę tylną. Kolejne modernizacje to nieco niższa linia bocznego przeszklenia autobusu oraz inna, bardziej płynna i elegancka zabudowa dachu (przypominająca rozwiązanie dla Urbino 18 z szeregowym układem napędowym –premiera na IAA 2010). Kolejnym charakterystycznym elementem pojazdów BHNS/BRT jest zabudowa nadkoli, co dodatkowo podkreśla ich nowoczesny wygląd. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem stylistycznym jest przeźroczysta opończa przegubu firmy Hübner, która podświetlona (na zdjęciach na pomarańczowo) daje wręcz kosmiczny efekt. I oto właśnie chodzi –to ma być autobus o podwyższonym standardzie usług, a podróż siecią BHS ma być nie tylko przyjemna, ale i modna.

Przejdźmy teraz do środka –w porównaniu z Urbino 18 mamy tutaj szersze przejścia przy nadkolach oraz bardziej designerskie poręcze. Zastosowano też nieco inne rozwiązania w obszarze miejsca dla osób niepełnosprawnych. Duże szyberdachy zapewniają dostęp naturalnego światła, a system dynamicznej informacji pasażerskiej wraz z planem linii i kolejnymi przesiadkami wyświetlany jest na specjalnie zaprojektowanych ekranach. W systemie napędowym zastosowano doskonale znany nam układ hybrydowy firmy Allison II generacji. Oczywiście jest możliwość zastosowania tutaj innego zespołu napędowego.
Kolejną nowością (po raz pierwszy zastosowaną w autobusach Solarisa) jest układ OPTIGUIDE, czyli system optycznego naprowadzania pojazdu opracowanego przez firmę Siemens. W skrócie oznacza to, że pojazd zamiast kierowcy może prowadzić komputer, wspierany przez czułe oczy kamer. Natomiast nie ma na razie tutaj mowy o wykluczeniu kierowcy z autobusu. Zastosowanie OPTIGUID ma na celu idealne dopasowanie pojazdów wzdłuż peronów, dzięki czemu kierowca może całkowicie skupić swą uwagę się na szybkości pojazdu i na pasażerach, czekających na przystanku. Dlatego wszelkie artykuły z chwytliwymi tytułami „Solaris pojedzie bez kierowcy”możemy schować między bajki.

Jak działa OPTIGUIDE? Kamera w przedniej części pojazdu skanuje obszar przed pojazdem i szuka gęsto namalowanych pasów, które są drogą wyznaczoną dla autobusu. Sygnały z kamery przesyłane są do komputera pokładowego, który łączy je z parametrami dynamicznymi pojazdu (prędkość, skręt kierownicy) i dokonuje odpowiednich zmian. Zalety to dokładne i precyzyjnie podejście do przystanków, co przy specjalnie opracowanych dworcach BHNS ma swoje dodatkowe znaczenie. Dzięki OPTIGUIDE odległość między stopniami drzwi i platformy jest zoptymalizowana i nie przekracza 5 cm! Dostęp do pojazdu jest wtedy możliwie na poziomie peronu i nie ma potrzeby korzystania z mobilnych ramp dla osób o ograniczonej mobilności. Dodajmy, że system Siemensa został wdrożony w życie już 10 lat temu w francuskim Rouen. Później tak wyposażone pojazdy pojawiły się w Castellon (Hiszpania), Nîmes (Francja) i Bolonii (Włochy).

Jak już wspomnieliśmy testy autobusu Urbino 18 BHNS rozpoczęły się w lutym i potrwają rok. Realizuje je koncern Transdev, który zakupił ten wyjątkowy pojazd Solarisa i tym samym przygotowuje się do ogłoszenia przez STIFF przetargu na obsługę linii BRT w Paryżu. Aby to się stało musi ruszyć budowa całego systemu –specjalnych, wydzielonych linii autobusowych BHNS oraz nowych przystanków. To naprawdę ogromna inwestycja i dlatego nie do końca wiadomo, czy w obecnej sytuacji gospodarczej będzie ona kontynuowana. Mamy nadzieję, że tak. Zobaczyć w stolicy Francji polski autobus naprowadzany optycznie na nowoczesny przystanek BHNS –bezcenne. Na zakończenie dodajmy, że największe doświadczenie w opracowywaniu pojazdów dla potrzeb francuskich systemów BRT ma IVECO, o czym pisaliśmy w InfoBusie m.in. tutaj. Tego typu linie funkcjonują w Rouen, Caen, Nantes, Evry, a najprawdopodobniej w przyszłym roku BHNS wprowadzą kolejne miasta, jak: Lorient, Nancy, Lyon i Tuluza.

infobus.pl
Image

Image

Image
skyskrapercity.com, infobus.pl

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 10.05.2011, 8:02
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 8586
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Włoski
Post Re: Solaris T-Zen
Jest świetny :wink: Dobrze, że chociaż ta polska firma się rozwija, i to jak widać całkiem prężnie. Życzę im powodzenia i trzymam kciuki :wink:

_________________
Alfa Romeo - la meccanica delle Emozioni
Dźwięk V6 Busso o poranku, jak espresso dla uszu!
La vita è troppo corta per non guidare italiano!

Why can't we just love everybody and judge them by the car they drive?


Wto, 10.05.2011, 9:15
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 2188
Post Re: Solaris T-Zen
przód z TGV a tył jakby pamiętał jeszcze neoplany, niemniej jednak jest kosmiczny. Dajcie jakieś zdjęcia wnętrza


Śro, 18.05.2011, 11:29
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 2011 Solaris T-Zen
FILM (videowizualizacja):
http://www.youtube.com/watch?v=GnyRGr9glPY
(C) Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 19.05.2011, 0:50
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 8 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018