Obecny czas: Czw, 28.03.2024, 9:20




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
2010 SOR EBN 10,5 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post 2010 SOR EBN 10,5
prototyp elektrycznego autobusu:

Image
(C) Sor.cz

Image
(C) i-region.eu

Image
(C) Dpo.cz

Cytuj:
Firma SOR przy współpracy z DP Ostrava zaprezentowała prototypowy autobus zasilany za pomocą baterii nazwany Elektrobus. Pojazd o długości 10,5 metra powstał na bazie skróconego autobusu SOR BN12. Dzięki temu można było zrezygnować z charakterystycznej podwyższonej tylniej partii, co pozwoliło zaoferować ten autobus jako prawie całkowicie niskopodłogowy. Jedynie dwa ostatnie rzędy są posadowione nieco wyżej i dostępne za pomocą dwóch stopni, choć pozostałę siedzenia znajdują się na podestach i jedynie dwa rozkładane siedzenia są dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi. Podobnie jak inne pojazdy marki SOR również Elektrobus cechuje się pewnymi oryginalnymi detalami. W tym przypadku jest to krótki tylny zwis oraz całkowicie zaślepiona tylna ściana. Jest to efektem zabudowania w tym miejscu akumulatorów oraz całej aparatury koniecznej do pracy pojazdu. Wyjątkowy jest również pulpit kierowcy, a dokładniej wskaźnik, gdzie zamiast prędkości obrotowej silnika mamy wskaźnik naładowania baterii. Według danych fabrycznych autobus ma długość 10.32 metra i szerokość 2,52 metra przy zachowaniu niskiej wysokości wynoszącej zaledwie 2,8 metra. Dzięki tym wymiarom autobus nadaje się do eksploatacji na dosyć ciasnych ulicach, choć duży rozstaw osi może utrudniać manewrowanie w ciasnym centrum miasta, do którego pojazd jest przewidywany. Autobus oferuje zaledwie 19 stałych miejsc siedzących oraz 2 do 9 siedzeń rozkładanych. Razem z miejscami stojącymi może przewieźć 85 pasażerów, pomijając oczywiście miejsce dla kierowcy. Pojazd w stanie pustym waży 10,2 tony, natomiast w pełni załadowany przeszło 16 t. Z przodu zainstalowano oś SOR BN004, natomiast z tyłu znalazł się znany most RABA. Jednak największą ciekawostką jest zastosowanie wyłącznie napędu elektrycznego pochodzącego z akumulatorów. W pojeździe zastosowano litowo-jonowe (FePO4) akumulatory trakcyjne. Producent podaje, iż zastosowano 180 ogniw o parametrach 2,5-4,25V/300Ah. Taki agregat ma pozwolić na pokonanie około 120 km z założeniem 2-3 przystanków na 1 kilometr, po czym wymagane jest 4 godzinne ładowanie. Pojazd umożliwia rekuperację energii powstającej podczas hamowania, jednak nie wydłuża to znacząco zasięgu, a jedynie poprawia ekonomikę eksploatacji. Funkcja hamowania odzyskowego działa w zastępstwie tradycyjnego retardera. Tak krótki zasięg nie pozwala na całodzienną eksploatację pojazdu i uzasadnia jego użycie jedynie w miejscach, gdzie liczy się niska lub zerowa emisja spalin. Autobus jest napędzany za pomocą silnika asynchronicznego prądu przemiennego o mocy 120 kW, natomiast obwody zapasowe są zasilane z akumulatora Varta 24V/170Ah. Zastosowanie zasilania z akumulatorów wywołało pewne komplikacje, ponieważ konieczne stało się zainstalowanie urządzenia ogrzewczego Eberspaecher Hydronic 24 o mocy 24 kW, które wykorzystuje olej napędowy do wytwarzania ciepła, ponieważ tradycyjne wykorzystanie ciepła z silnika jest z racji jego braku niemożliwe. Brak silnika wymusił również zainstalowanie kompresora, który wytwarza ciśnienie potrzebne do działania pneumatycznego zawieszenia oraz drzwi. Zaprezentowany pojazd jest bardzo oryginalny, jednak widać iż jest to prototypowa konstrukcja mająca na celu przetestowanie technologii i znalezienie najbardziej optymalnych warunków do jej eksploatacji. Być może wówczas zasięg pojazdu zostanie wydłużony, natomiast karoseria zostanie dostosowana do docelowych warunków eksploatacji.

Dane techniczne
typ: SOR EBN 10,5 elektryczny autobus miejski
Długość: 10370 mm
Szerokość: 2525 mm
Wysokość: 2800 mm
Rozstaw osi: 6320 mm
Zwis przedni: 2350 mm
Zwis tylny: 1700 mm
Liczba drzwi: 3
Układ drzwi: 1-2-2
Szerokość I drzwi: 800 mm
Szerokość II drzwi: 1200 mm
Szerokość III drzwi: 1200 mm
Wysokość podłogi: 360-800 mm
Masa własna: 10200 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 16 000 - 16 500 kg
Liczba miejsc: 85
Liczba miejsc siedzących: 28 (19+9 rozkładanych)
Liczba miejsc stojacych: 66
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Zasięg: ok. 120 km (przy 2-3 przystankach na 1 km)
Wewnętrzny promień skrętu: 12 m
Kąt natarcia: 9°
Kąt zejścia: 12°
Silnik: elektryczny asynchroniczny, trójfazowy, sześciobiegunowy, 400 V AC*, TAM 1052 C6B chłodzony cieczą
Moc ciągła: 120 kW (163 KM)
Hamulce: tarczowe elektryczne odzyskowe Wabco PAN19-1, chłodzone powietrzem
Akumulatory: Litowo-jonowe (LiFePO4), 180 Ă— 2,5-4,25 V (576 V)/300Ah
OĹ› przednia: SOR BN 004 z zawieszeniem niezaleĹĽnym
Oś tylna: RÁBA przełożenie 6,14
Ogumienie: 19,5x7,5“
ABS, ASR: Wabco 4S/4M E
Agregat grzewczy: naftowe Eberspaecher Hydronic 24 kW
Akumulator zapasowy: Varta 24 V/170 Ah
Komputer: szyna CAN-bus SAE 1939
(C) SOR.cz, i-region.eu, Dpo.cz, Infobus

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 19.09.2010, 21:57
Profil

Postów: 38
Post Re: 2010 SOR EBN 10,5
Fajnie fajnie...u nas pewnie pojawią się jak pozostałe kraje poużywają je po 10 lat i będą przesiadać się na autobusy na powietrze :)












_________________
samochodowa giełda i auto giełda


Pon, 20.09.2010, 8:36
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 10 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018