Switch to full style
Wszysko o microbusach, minibusach i autobusach
{ TOPIC_LOCKED_SHORT }

[tramwaje] 2007 PESA 120N

Wto, 31.08.2010, 15:36

http://tramwar4.republika.pl/tw120n.html
http://www.transportszynowy.pl/121ndane.php
http://pl.wikipedia.org/wiki/PESA_120N
http://pesa.pl/pl/Oferta/Tramwaje/120N_w-wa

Image
Image
Image
(C) PESA
Image
(C) Wikipedia

Image
Image
(C) Przegubowiec

120N – jednoprzestrzenny, przegubowy, pięcioczłonowy, niskopodłogowy tramwaj z nieskrętnymi, pełnoosiowymi, normalnotorowymi wózkami jezdnymi o układzie osi Bo+0+2+0+Bo, polskiej konstrukcji, produkowany przez PESA w Bydgoszczy.

W Polsce po raz pierwszy zastosowano tego typu konstrukcję w tramwaju 121N wyprodukowanym dla Elbląga. Tramwaje 120N są obecnie spotykane jedynie w Warszawie, gdzie kursują tylko na linii 9 (spośród 29 kursujących linii tramwajowych i 7 w Al. Jerozolimskich) Gocławek – Okęcie. W Warszawie 120N pojawił się 20 sierpnia 2007 roku. W związku z remontem torowiska tramwajowego w Alejach Jerozolimskich na odcinku od Placu Zawiszy do Ronda Waszyngtona kursowały one wówczas na linii 36, a po 13 października wjechały na swoją planowaną trasę.

Wersja tramwaju oznaczona jako 120Na została w roku 2009 zamówiona przez Warszawę w liczbie 186 sztuk za kwotę 1,5 mld złotych z planowanym terminem dostaw w latach 2010-2013[1]. Po zakończeniu dostaw będzie to najpowszechniej występujący w Polsce tramwaj niskopodłogowy.

Oznaczenie tramwaju "120N" pochodzi z rejestru polskich konstrukcji szynowych prowadzonego przez Instytut PojazdĂłw Szynowych "Tabor" w Poznaniu.

4 listopada 2005 – przedstawienie oferty przetargowej 15 tramwajów 120N dla Tramwajów Warszawskich wartości 93,2 mln zł brutto.
22 lutego 2006 – podpisanie umowy na dostawę 15 tramwajów typu 120N dla miasta stołecznego Warszawy.
16 lipca 2007 – pierwszy tramwaj typu 120N pojawił się w Warszawie, w zajezdni R-1 Wola. Tramwaj przechodził badania homologacyjne, po czym został odebrany i wpisany w dniu 20 sierpnia 2007 na stan spółki Tramwaje Warszawskie.
sierpień 2007 – grudzień 2007 – okres dostaw tramwajów 120N dla Warszawy.
29 maja 2009 – podpisanie umowy na dostawę 186 tramwajów typu 120Na dla miasta Warszawa.
9 września 2009 – podpisanie umowy na dostawę 35 tramwajów typu 120Na dla miasta Gdańsk.
22 październik 2009 - podpisanie umowy z węgierskim miastem Segedyn na dostawę 9 tramwajów typu 120Na.
22 lipiec 2010 - podpisanie umowy na dostawÄ™ 6 tramwajĂłw typu 120Na dla Szczecina.

Tramwaj ten nie ma możliwości sprzęgania z pojazdami tego samego typu w trakcji wielokrotnej. Pojazd przystosowany jest do przewożenia pasażerów na wózkach inwalidzkich - jedno miejsce z pasem przeznaczone do przypięcia wózka. Za komfort termiczny w części pasażerskiej odpowiadają agregaty dachowe klimatyzacyjno-wentylacyjno-grzewcze.

Konstrukcja pojazdu jest spawana z profili otwartych. Kabina motorniczego odgrodzona jest od reszty pojazdu szklanym odgrodzeniem zabezpieczonym folią antywłamaniowa i zamykaną na zamek patentowy. Wyposażenie kabiny motorniczego stanowi m.in. klimatyzator i radiotelefon.

Napęd zapewniają cztery asynchroniczne, trójfazowe klatkowe silniki elektryczne o mocy 150 kW każdy.

PrzewoĹşnik Liczba
Tramwaje Warszawskie 15
Suma 15


19 sierpnia 2005r Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na dostawę 15 przegubowych wagonów niskopodłogowych. Oferty zostały otwarte 3 listopada 2005r, a rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło w dniu 9 grudnia 2005r. - zwycięzcą została PESA z Bydgoszczy z pięcioczłonowym tramwajem 120N. Umowę na dostawę nowych tramwajów uroczyście podpisano w dniu 22 lutego 2006r. w siedzibie TW. (więcej o przetargu - tutaj).

Konstrukcja wagonu 120N została zaprojektowana w 2006r. przez zespół projektowy EC Engineering (należący do grupy Energocontrol) pod kierownictwem P. Ninarda (wcześniej - głównego konstruktora Alstom-Konstal w Chorzowie). Wagon 120N jest wagonem pięcioczłonowym, o długości 31,8m. Pudło o konstrukcji stalowej wykonanej ze spawanych profili otwartych jest oparte na trzech wózkach (skrajne napędowe typu 10NN pod członami I i V, środkowy toczny typu 11NN pod członem III, człony II i IV są wiszące). Wagon jest całkowicie niskopodłogowy - podłoga znajduje się na wysokości od 350 mm (w członach z wejściami) do 480 mm (nad wózkami) ponad główką szyny (połączenie fragmentów podłogi o różnej wysokości jest bezstopniowe, uzyskane dzięki rampom o pochyleniu 10% znajdującym się w strefach przegubów). Wagon posiada falownikowy układ rozruchu oparty o tranzystory IGBT (prod. Medcom), napędzany jest 4 asynchronicznymi silnikami prądu przemiennego DKCBZ 0211-4DA (prod. VEM Sachsenwerk) o mocy 105kW każdy, zasilanymi z 4 falowników typu FT-105-600 (prod. Medcom, każdy z nich niezależnie zasila jeden silnik), umieszczonych po dwa w skrzyniach na dachu wagonu. Zastosowany został elektroniczny system antypoślizgowy (działający tak przy rozruchu jak i hamowaniu) oraz 4 piasecznice (umieszczone na wózkach napędowych). Zderzaki oparte są na hydraulicznych amortyzatorach, co ma umożliwić pochłanianie energii uderzenia i w konsekwencji - zminimalizować ryzyko uszkodzeń pojazdu wskutek kolizji przy niskich prędkościach.

Nowy wagon mieści 211 pasażerów (w tym 63 na miejscach siedzących). W wagonie przewidziano 6 zespołów drzwi odskokowo-uchylnych (napędzanych maszynami drzwiowymi IGE) - pojedyncze w członach I i V oraz podwójne w członach II i IV. Drzwi są wyposażone w fotokomórki oraz funkcję rewersowania, dzięki czemu uniknięte zostanie ryzyko przytrzaśnięcia pasażerów. W członie II (naprzeciw II drzwi) znajduje się miejsce dla wózka inwalidzkiego (lub dziecięcego), przy czym w celu ułatwienia wsiadania i wysiadania - w II drzwiach zamontowana jest elektrycznie wysuwana spod podłogi rampa. W kabinie motorniczego i przedziale pasażerskim zamontowana jest klimatyzacja (w przedziale pasażerskim pierwotnie planowano wentylację wymuszoną, jednak w listopadzie 2006r. podpisano aneks, dzięki któremu wagony otrzymają także klimatyzację przedziału pasażerskiego - za cenę około 300 tys. zł na wagon). Całkowity koszt zakupu tramwajów pierwotnie wynosił 88,7 mln zł (z VAT, bez VAT cena wynosiła 72,75 mln zł), po dokupieniu klimatyzacji przedziału pasażerskiego wzrósł do 93,2 mln zł (z VAT).

Wg wstępnych założeń pierwsze tramwaje miały trafić do Warszawy w drugiej połowie 2007r. a ostatnie do końca 2008r, jednak wiosną 2006r. aneksem do umowy skrócono termin dostaw - ostatni wagon ma trafić do końca października 2007r. Wszystkie 15 nowych wagonów będzie kursowało na liniach przebiegających po modernizowanej trasie w Alejach Jerozolimskich (więcej na temat modernizacji trasy).

W dniu 16 lipca 2007r. pierwszy wagon 120N dotarł do Warszawy. Po rozładunku wagon został przetransportowany na zajezdnię Mokotów (gdzie będzie stacjonował). W następnych tygodniach przeprowadzane były próby techniczne oraz testy homologacyjne, dopiero po ich zakończeniu wagon miał zostać wpisany na stan TW i wyruszyć na nowe trasy.

W dniu 18 lipca 2007r. odbyły się pierwsze testy homologacyjne na zajezdni (oceniające m.in. skuteczność hamowania), następnego dnia testowa jazda 18-godzinna. Kolejna 18-godzinna jazda homologacyjna odbyła się wieczorem i w nocy 26/27 lipca 2007r. Po 2 tygodniach testy zakończyły się pomyślnie i w dniu 16 sierpnia 2007r. tramwaj otrzymał homologację.
W dniu 17 sierpnia do Warszawy dotarł drugi wagon typu 120N. Wagon ten od prototypu odróżnia się ciemniejszym odcieniem szarego lakieru w pasie nadokiennym.

W dniu 20 sierpnia 2007r. prototypowy wagon został przyjęty na stan TW (otrzymał numer taborowy 3101) i tego samego dnia wyruszył w pierwszą jazdę z pasażerami, odbywając jeden kurs na trasie Zajezdnia Mokotów - Marymont-Potok - Zajezdnia Mokotów. Od 21 sierpnia wagon miał regularnie kursować na linii 36 ale na życzenie producenta pozostał kilka dni w zajezdni celem usunięcia drobnych usterek wózków. Do regularnego ruchu liniowego wagon wrócił w dniu 24 sierpnia 2007r. Kolejne wagony wpisano na stan TW w dniach 30 sierpnia 2007r. (wagon 3102), oraz 4, 10 i 17 września 2007r. (odpowiednio wagony 3103, 3104 i 3105). Od 17 września wagony 120N kursowały regularnie na 3 brygadach linii 36.

W związku ze stopniowym przenoszeniem mokotowskich wagonów niskopodłogowych na zajezdnię R-2 Praga, wagony typu 120N pojawiły się także na innych liniach - w dniu 20 września 2007r. zadebiutowały na liniach 17 i 35, a w ciągu kilku następnych dni także na liniach 10 i 15. Od 13 października wagony 120N kursują wyłącznie na linii 9 (przebiegającej po zmodernizowanym torowisku w Alejach Jerozolimskich). W październiku dotarły kolejne wagony (nr tab. 3106...3109), niestety kłopoty z terminowością dostaw zespołów kołowych spowodowały że następne wagony dotrą do Warszawy z opóźnieniem.

Kolorostyka wagonów 120N budziła (przynajmniej początkowo) rozbieżne opinie wśród pasażerów i prasy - w związku z tym Biuro Promocji Miasta UMSt. Warszawy zwróciło się (poprzez TW) do producenta o przygotowanie propozycji mniej awangardowego malowania nowych wagonów. Z przygotowanych propozycji wybrano wersję najbliższą typowemu schematowi malowania warszawskich tramwajów (szary dach i fartuchy, żółty pas nadokienny, czarny pas okienny, czerwony pas podokienny i ściany czołowe). Wybrany schemat malowania otrzymała ostatnia piątka wagonów (nr tab. 3111...3115).

Dostawy wagonów 120N zakończyły się w grudniu (z dwumiesięcznym opóźnieniem) - ostatni wagon o nr tab. 3115 został wpisany na stan TW w dniu 18 grudnia 2007r.
Wszystkie wagony 120N trafiły do zajezdni R-3 Mokotów, kursują wyłącznie na linii 9, której trasa przebiega po zmodernizowanym torowisku w Alejach Jerozolimskich.

W kwietniu i maju 2008r. wagony otrzymały system monitoringu, na który składa się siedem kamer - 6 w przedziale pasażerskim (po jednej w każdym członie skierowanej do tyłu i dodatkowo jedna w I członie skierowana do przodu) oraz jedna w kabinie motorniczego, "obserwująca" obszar przed czołem tramwaju.
W sierpniu i wrześniu 2008r. we wszystkich wagonach zamontowano lusterka wsteczne, poprawiające obserwację okolic wejść do tramwaju (w słoneczne dni kamery okazywały się niewystarczające).

Od listopada 2008r. numery taborowe zostały umieszczone także na otwieranych klapach na ścianach czołowych. Pierwszym wagonem z takim rozmieszczeniem numerów taborowych został 3103 (początkowo były umieszczone na zderzakach, potem zostały przeniesione na docelowe miejsce), do połowy grudnia oznakowano w ten sposób wszystkie wagony.

Latem 2009r. (po wybraniu w przetargu na 186 nowych wagonów niskopodłogowych oferowanego przez PS Pesa tramwaju 120Na) zadecydowano o przemalowaniu (w ramach gwarancji - z powodu wady lakieru podkładowego) wszystkich wagonów 120N. Nadarzającą się okazję wykorzystano do przygotowania nowego woru malowania, jednolitego dla wagonów 120N i nowych 120Na. Nowa kolorystyka (jasnoszare burty i ściany czołowe, ciemnoszary dach i drzwi, czerwone i żółte słupki międzyokienne) została wybrana pod koniec czerwca 2009r. przez przedstawicieli władz miasta (z wiceprezydentem J. Wojciechowiczem na czele), Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej Urzędu m. st. Warszawy oraz Zarządu Transportu Miejskiego spośród kilku propozycji przedstawionych przez Pesę. Co ciekawe, użytkownik tramwajów czyli Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. nie miał wpływu na podjętą decyzję.

W ten sposób miały być przemalowane pozostałe wagony 120N, jednak po krytyce ze strony prasy władze miasta zaleciły wprowadzenie w następnym wagonie kolejnego wzoru kolorystyki, bardziej nawiązującego do barw Warszawy. I tak w dniu 27 lipca 2009r. wrócił po zmianie kolorystyki wagon 3103 - otrzymał on żółte burty i ściany czołowe, czerwony dach, ciemnoszare drzwi i słupki międzyokienne.

Ostatecznie podjęta została decyzja o wyborze barw czerwono-żółtych jako nowego wzoru malowania. Taką kolorystykę otrzymały kolejne wagony (aktualnie 14 szt.) w tym (ponownie przemalowany) wagon 3113.

Dane techniczne:
rok produkcji: 2007
liczba zakupionych: 15 szt.
zajezdnia: R-3 MokotĂłw
liczba członów: 5
szerokość toru: 1435 mm
układ osi: Bo' - 2' - Bo'
długość: 31820 mm
szerokość: 2350 mm
wysokość: 3400 mm
szerokość przejścia:
w części pasażerskiej: 640 mm
między członami: 1310 mm
minimalny promień łuku:
w warunkach eksploatacyjnych: 18 m
w warunkach warsztatowych: 15 m
masa własna: 41300 kg
liczba drzwi: 6
miejsc ogółem: 211
miejsc siedzÄ…cych: 63
miejsc stojÄ…cych: 148
wysokość podłogi: 350-480 mm
% niskiej podłogi: 100%
układ rozruchu: falownikowy (IGBT)
rodzaj silnikĂłw: prÄ…du przemiennego
typ silnikĂłw: DKCBZ 0211-4DA
liczba silnikĂłw: 4
moc godzinowa: 4 x 105 kW
prędkość maksymalna: 70 km/h
rozstaw wĂłzkĂłw: 11060 mm
wózki napędowe: 2×10NN
wĂłzek toczny: 11NN
rozstaw osi w wĂłzku: 1800 mm
hamulce: tarczowe, szynowe + hamowanie elektrodynamiczne z rekuperacjÄ… energii
(C) Tramwar4, Przegubowiec, Transportszynowy, Wikipedia, Pesa
Ostatnio edytowany przez kulikowski Śro, 01.09.2010, 1:35, edytowano w sumie 3 razy

Re: [tramwaje] 2007 PESA 120N

Wto, 31.08.2010, 16:38

Co ten temat tutaj robi ? :roll: to forum pojazdyszynoweswiata czy samochodyswiata ? :/ no już motyla noga z tramwajami to się wstrzymaj :lol: pasuje tutaj jak Nazi Sedanowi napęd FWD :?

Re: [tramwaje] 2007 PESA 120N

Śro, 01.09.2010, 19:11

Myślę, że temat o ŁTR wystarczy, jest tam już Pesa.

Zamykam.

Zamiast tego mógłbyś dać Pesę Swing, HGW kupiła tego prawie 200 sztuk, kilka już jeździ, a na forum tego jeszcze nie ma.
{ TOPIC_LOCKED_SHORT }