|
|
Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 20:54
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 8 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
pardon
Moderator
Postów: 8971 Miejscowość: ignorant motoryzacji
Samochód: hiszpański szajs
|
[PociÄ…gi] Hiszpania
AVE S-103 Velaro EAVE S-102 Talgo 350 - niezĹ‚a kaczucha (C) infobus.com.pl infobus.com.pl napisał(a): Dla potrzeb nowej linii duĹĽej prÄ™dkoĹ›ci zaszĹ‚a konieczność zakupu nowych pociÄ…gĂłw. Wszyscy spodziewali siÄ™, ĹĽe kolejne pociÄ…gi duĹĽej prÄ™dkoĹ›ci dostarczy koncern Alstom, jednak RENFE zdecydowaĹ‚o siÄ™ podzielić zamĂłwienie na dwie części. 26 skĹ‚adĂłw miaĹ‚ dostarczyć Siemens, natomiast pozostaĹ‚e 16 konsorcjum AD Tranz /Talgo z nowym pociÄ…giem Talgo 350.
Jak już zostało wspomniane w poprzednim artykule nowa linia dużej prędkości Madryt –Barcelona została wykonana z maksymalną prędkością eksploatacyjną 350km/h, stając się pierwszą tego typu na świecie. Zresztą po dziś dzień jest to jedyna linia, gdzie prędkość taka ma być eksploatowana. Wynika to ze znacznego wzrostu zużycia energii powyżej prędkości 300km/h. Dlatego też Francuzi zdecydowali się jedynie na 320km/h. Jasne stało się więc, że do tak nowatorskiego rozwiązania będzie trzeba zamówić specjalne składy. Wszyscy spodziewali się, że kolejne pociągi dużej prędkości dostarczy koncern Alstom, jednak decyzja RENFE wywołała olbrzymie zaskoczenie. Otóż dokonano podziału zamówienia na dwie części. 26 składów miał dostarczyć Siemens, natomiast pozostałe 16 konsorcjum AD Tranz /Talgo z nowym pociągiem Talgo 350. Zgodnie z systemem oznaczeń nowe składy Siemensa oznaczono jako AVE S-103, natomiast wyprodukowane wcześniej Talgo 350 otrzymało oznaczenie AVE S-102. Powodem podjęcia takiej decyzji była ponoć chęć sprawdzenia również innych koncepcji pociągów dużej prędkości, poza znanym już AVE pierwszej generacji, bazującym na technologii TGV.
Siemens zgłosił do przetargu pociąg Velaro, który stanowi rozwojową wersję znanych w Niemczech pociągów ICE. Ponieważ ICE jest prawnie chronionym produktem DB, więc zastosowanie tej nazwy nie było możliwe. Dlatego też nowy pociąg nazwano Velaro i dołożono przydomek E, odróżniający go od innych koncepcji jak np. Velaro RUS, które będzie produkowane na rynek rosyjski. RENFE zamówiło łącznie 26 zespołów trakcyjnych, z kontraktem na 14 letnie usługi serwisowe. Pociąg Velaro to typowy elektryczny zespół trakcyjny, gdzie napęd i osprzęt elektryczny są rozłożone pod podłogą wagonów. Dzięki temu udało się zwiększyć dostępną przestrzeń dla pasażerów aż o 20% w stosunku do tradycyjnego pociągu dużej prędkości z głowicami napędowymi. Rozwiązanie to zostało już bardzo dawno dostrzeżone w Polsce, niestety jedynie dla lokalnych pociągów osobowych. W Velaro E napęd został rozłożony na poszczególne wagony, dzięki czemu uzyskano połowę osi napędnych. Pozwala to na znaczną poprawę przyspieszania oraz zmniejsza zużycie energii elektrycznej. Zmniejszeniu uległ również nacisk na oś do 17t (w stosunku do 18t w tradycyjnych pociągach).
Velaro E oferuje 404 miejsca siedzące w trzech klasach: Club, Preferente oraz Turista. Pociąg ma dodatkowo ciekawą funkcję. Otóż we wnętrzu prawie wszystkie siedzenia są obracalne, co pozwala na podróżowanie większości pasażerów przodem do kierunku jazdy. Dzięki tej opcji odpada problem z mniej atrakcyjnymi miejscami siedzącymi ułożonymi tyłem do kierunku jazdy. Jest to również powrót do dawnych tradycji, gdzie siedzenia wykonywano z obracanym oparciem, dzięki czemu pasażerowie zawsze siedzieli przodem do kierunku jazdy. System ten został w europie zapomniany, jednak powrócił w wielkim stylu. Pasażerowie pociągu mają do wyboru sześć kanałów audio wewnętrznej radiostacji. Na system informacji pasażerskiej składają się wyświetlacze informujące pasażerów w języku hiszpańskim, katalońskim oraz angielskim. W odróżnieniu od ICE na czole zespołu usunięto przedział widokowy na rzecz sali konferencyjnej z przedziałem VIP oraz własną kuchnią. Velaro E od ICE odróżnia również system zasilania 25kV 50 Hz prądu przemiennego. Velaro wyposażono również w system ETCS poziom 2. Zespół ma 8 wagonów i długość 200 metrów, co pozwala na prowadzenie pociągów w trakcji ukrotnionej (do dwóch składów). Maksymalna długość pociągu 400 metrów wynika z technicznych specyfikacji interoperacyjności. Moc zespołu wynosi 8,8MW. Pierwsze składy dostarczono już w 2005 roku. Pierwotnie jazdy próbne odbywały się z niższymi prędkościami, jednak w dalszej kolejności były one zwiększane, aż w czerwcu 2006 roku osiągnięto prędkość 403,7 km/h. Prędkość ta stanowi rekord pociągu dla Hiszpanii, oraz światowy rekord dla seryjnego pociągu. Dotąd bowiem wszystkie rekordy były bite specjalnie przygotowanymi do tego celu zespołami. Dlatego też Velaro E uznawane jest za najszybszy seryjny pociąg. Dzięki temu wydarzeniu możliwe jest eksploatowanie tych pociągów z prędkością 350km/h.
Jednak największym zaskoczeniem związanym z przetargiem ogłoszonym przez RENFE było wybranie konsorcjum złożonego z lokalnego producenta Patentas Talgo S.A. oraz AD Tranz (przejętego później przez Bombardier) zgłaszającego do konkursu projekt Talgo 350. Pierwotnie zamówiono 16 składów, jednak w 2004 roku zamówienie to rozszerzono o kolejne 30 zespołów, które mają zostać dostarczone między latami 2008, a 2010. Będą one służyły do potrzeb linii Madryt - Malaga/Valencia. Osoby nieznające dokładniej spraw technicznych mogą bardzo złudnie stwierdzić, że Taalgo 350 to koncepcja TGV. Jednak prawda jest inna. Oczywiście zespół składa się z głowic czołowych jak typowe TGV, które zostały wyprodukowane przez Bombardiera. Jednak wagony zastosowane między nimi to już wyjątkowość sama w sobie. Otóż Patentas Talgo to stale rozwijana koncepcja krótkich wagonów poruszających się na pojedynczych osiach! Rozwiązanie jest podobne do TGV, gdzie pod wagonami skrajnymi jest wózek, natomiast między wagonami są wózki Jacobsa. Jednak w Talgo zamiast wózków znajdują się pojedyncze osie, które są sterowane za pomocą ramy, opatentowanej przez Talgo. Z tego powodu wagoniki są bardzo krótkie, co pozwala na zastosowanie podłogi o wysokości 760mm nad główką szyny na całej długości składu. Tylko należy pamiętać, że 3 wagony Talgo mają długość 2 wagonów TGV i jednego wagonu Velaro. Jednak najbardziej zaskakującym jest zastosowanie pojedynczych osi do tak dużych prędkości. Dotąd składy Talgo podróżowały jedynie z prędkością 200km/h, jednak inne kraje już dawno zrezygnowały z jednej osi. Jakie problemy sprawiają pojedyncze osie można się najlepiej przekonać jadąc dwuosiowym wagonem motorowym. Wagon wpada w każdą dziurę i jest bardzo niewygodny. Oczywiście łącząc wagony w kład uzyska się większą stabilizację ale ciężko dorównać tutaj klasycznym wózkom. Chyba najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na komfort podróży Talgo będzie miała jakość torowiska (tor bezstykowy i zwrotnice z ruchomymi dziobami).
Tak wiÄ™c Talgo posiadajÄ…c dĹ‚ugość 200 metrĂłw oferuje jedynie 316 miejsc siedzÄ…cych, rĂłwnieĹĽ w trzech klasach. PociÄ…g oprĂłcz dwĂłch gĹ‚owic napÄ™dowych posiada rĂłwnieĹĽ 12 wagonĂłw Ĺ›rodkowych z czego sześć naleĹĽy do klasy Turista, trzy klasy Preferente, a dwa do klasy Club. W skĹ‚adzie znajduje siÄ™ takĹĽe wagon Barowy. RĂłwnieĹĽ w Talgo 350 zastosowano system obracanych siedzeĹ„ oraz przedziaĹ‚ konferencyjny o podobnym wyposaĹĽeniu co w pociÄ…gach Velaro. Talgo 350 cechuje charakterystyczny ksztaĹ‚t czoĹ‚a lokomotywy, ktĂłry powstaĹ‚ w tunelach aerodynamicznych i ma siÄ™ przyczynić do zmniejszenia ciĹ›nienia podczas przejazdu przez tunel. Moc gĹ‚owicy napÄ™dowej wynosi 4MW, co w przeliczeniu na skĹ‚ad daje moc 8MW. Podczas jazd homologacyjnych ciÄ…gle zwiÄ™kszano prÄ™dkość maksymalnÄ… aĹĽ skĹ‚adem Talgo 350 osiÄ…gniÄ™to prÄ™dkość 365km/h. W zwiÄ…zku ze zbyt maĹ‚ym zapasem prÄ™dkoĹ›ci Talgo dopuszczono jedynie do prÄ™dkoĹ›ci 330km/h. Co jednak na chwilÄ™ obecna nie robi różnicy, poniewaĹĽ pociÄ…gi jeĹĽdĹĽÄ… jedynie 300km/h. Co wiÄ™cej w dzieĹ„ inauguracji przewozĂłw do Tarragony Minister Transportu Hiszpanii Magdalena Ălvarez, powiedziaĹ‚a, ĹĽe prÄ™dkość maksymalna na sieci AVE bÄ™dzie wynosiĹ‚a jedynie 300km/h. Co zapewne wynika z duĹĽych problemĂłw technicznych podczas budowy linii, o ktĂłrych nieco szerzej byĹ‚o wzmiankowane w poprzednim artykule poĹ›wiÄ™conym linii Madryt –Barcelona. Tak wiÄ™c prÄ™dkość 350km/h moĹĽe zostać wprowadzona w przyszĹ‚oĹ›ci, po ustabilizowaniu siÄ™ gruntu pod nowÄ… liniÄ…. Decyzja RENFE byĹ‚Ä… bardzo ambitna i nikt nie spodziewaĹ‚ siÄ™, ĹĽe historia potoczy siÄ™ takim biegiem. Wybrano dwie caĹ‚kowicie odmienne koncepcje i chyba jednak wygraĹ‚ lokalny patriotyzm nad sprawnoĹ›ciÄ…. Pomimo gorszych parametrĂłw Talgo 350 w stosunku do Velaro E oraz do nowoczesnych skĹ‚adĂłw TGV Duplex postanowiono chronić lokalnego producenta skĹ‚adajÄ…c zamĂłwienie na kolejne 30 skĹ‚ady Talgo 350. Mimo tego nawet takie dziaĹ‚ania sÄ… lepsze od kompletnego braku akcji. Z drugiej strony warto po raz kolejny spojrzeć na sprawy polityki i ochrony krajowego rynku producentĂłw taboru. Hiszpania postawiĹ‚a obecnie wyĹ‚Ä…cznie na hiszpaĹ„skich producentĂłw, podobnie jak Francuzi zamawiajÄ… dalsze skĹ‚ady TGV, a Niemcy brnÄ… w stronÄ™ ICE. Talgo to niewÄ…tpliwie oryginalny pojazd, ktĂłry wniĂłsĹ‚ wiele w rozwĂłj kolei, jednak czy aby napewno gorsze parametry i znacznie niĹĽsza pojemność pociÄ…gu usprawiedliwia cena? Mimo tego pozostaje pogratulować Hiszpanii ambitnego programu rozbudowy sieci kolei duĹĽych prÄ™dkoĹ›ci oraz wprowadzenia na trasy kolejnych generacji pociÄ…gĂłw duĹĽej prÄ™dkoĹ›ci.
_________________ instalacje elektryczne bielsko-biała Czysciwo Bielsko pralnia dywanów puławy Domy Mieszkalne Pościel dla dzieci fan alfa romeo na wieki Moderator też człowiek - nabija posty i trolluje i ch*j
|
Czw, 15.11.2007, 10:01 |
|
|
Alfisti4ever
Postów: 8586 Miejscowość: Wrocław
Samochód: Włoski
|
pardon napisał(a): niezĹ‚a kaczucha Razz
Dobrze ze u nas nic takiego nie jezdzi Pewnie by sie we WĹ‚oszczowej zatrzymywal
_________________ Alfa Romeo - la meccanica delle Emozioni Dźwięk V6 Busso o poranku, jak espresso dla uszu! La vita è troppo corta per non guidare italiano!
Why can't we just love everybody and judge them by the car they drive?
|
Czw, 15.11.2007, 11:45 |
|
|
Szakall69
Postów: 5892 Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
|
Alfisti4ever napisał(a): Dobrze ze u nas nic takiego nie jezdzi
szczerze to moze byc nawet plakat kaczorĂłw z przodu zeby PKP jezdzilo z takÄ… predkoscia
|
Czw, 15.11.2007, 13:21 |
|
|
kulikowski
Postów: 7465 Miejscowość: Warszawa
|
Ciekawa jest konstrukcja tych pociągów. Jest to przykład nowoczesnego designu w taborze kolejowym. Jednostka tylko stylistycznie "udaje" klasyczny pociąg, jednakże w rzeczywistości jest nowoczesną mutacją ezt (elektrycznego zestawu trakcyjnego) o modułowej, wieloczłonowej budowie. Ciekawe, ile będziemy czekać na tą technologię ...
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pią, 16.11.2007, 20:06 |
|
|
zygix
Postów: 929
Samochód: Viggen
|
Alstom Deconstruccio
_________________ ,,Lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupca, niż przemówić i rozwiać wszelkie wątpliwości'' - Lincoln
http://www.hattrick.org/Signup/Invite.aspx?ref=2PU488
|
Czw, 23.02.2012, 14:35 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: [PociÄ…gi] Hiszpania
Co za kosmos... Z przodu wygląda jak pojazd wyciągnięty z Flinstones'ów
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Czw, 23.02.2012, 14:47 |
|
|
zygix
Postów: 929
Samochód: Viggen
|
Re: [PociÄ…gi] Hiszpania
a faktycznie..połączenie historii z nowoczesnością
_________________ ,,Lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupca, niż przemówić i rozwiać wszelkie wątpliwości'' - Lincoln
http://www.hattrick.org/Signup/Invite.aspx?ref=2PU488
|
Czw, 23.02.2012, 15:07 |
|
|
kulikowski
Postów: 7465 Miejscowość: Warszawa
|
Re: [PociÄ…gi] Hiszpania
ciekawe rozwiązanie siedzeń i do tegu zmienny układ siedzeń. [dodano:] Warto przy tym wspomnieć, że szybkie koleje w Hiszpanii poruszają się po torze o szerokości 1435 mm, zaś koleje lokalne po torze o szerokości 1668 mm tzw. "iberyjskim" .
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Czw, 23.02.2012, 18:09 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 8 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 16 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |