|
|
Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 1:13
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 8 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
VW_Marcin
Postów: 17041 Miejscowość: Mrągowo
Samochód: Opel Astra G Sedan
|
SAN H-100
_________________ Motocykle, Quady, ATV, Mule, Skutery Wodne, Ubrania i Akcesoria Kawasaki!
|
Sob, 19.08.2006, 17:59 |
|
|
kenji
Postów: 9296 Miejscowość: ZS
Samochód: E39 & S203
|
Strasznie mi siÄ™, cholera, podoba Nie wiem tylko czemu
_________________ locha lover
|
Sob, 19.08.2006, 18:18 |
|
|
witek11
Postów: 1378 Miejscowość: Jarocin, Poznań
|
bleeee..wyglada jak stary jelcz
_________________ http://www.prisonplanet.com/
|
Sob, 19.08.2006, 21:15 |
|
|
ixxos
Postów: 4056 Miejscowość: tu i tam....
|
niebieski ogĂłrek
_________________ A co to ??" "A po co ??" " A dlaczego ??" :
|
Nie, 20.08.2006, 7:49 |
|
|
kulikowski
Postów: 7459 Miejscowość: Warszawa
|
Re: SAN H-100
Cytuj: Sanoccy inżynierowie, opracowali wiele ciekawych prototypów. W roku 1967, ostatecznie zakończono produkcję autobusów SAN z samonośnym nadwoziem, powracając do idei ramowej konstrukcji w nowym modelu.
SAN H100 , bo tak oznaczono kolejny model sanockiego autobusu, był efektem kilkumiesięcznych prac zespołu kierowanego przez inż. Kazimierza Gałęzę. Bazował na prototypowym modelu SFA-21 oraz dotychczas produkowanych SANach. Występował w dwóch wersjach H100 z silnikiem S-530 i H100.1, do napędu której posłużył silnik S-474. Podobnie jak poprzednie wersje autobusów z tej fabryki występował w wersji miejskiej i międzymiastowej. W 1966 roku zmontowano 20 egzemplarzy próbnych, natomiast w roku nastęnym rozpoczęto masową produkcję. Silnik S-530 o pojemności 6231 ccm miał moc maksymalną 100 KM (73,6 kW) przy 2600 obr/min. Z kolei jednostka S-474 miała pojemność 4678 ccm, osiągała moc 105 KM (77,3 kW) przy 3000 obr/min. Pięciobiegowa skrzynia biegów zamocowana w środkowej części autobusu odbierała napęd z jednotarczowego, suchego sprzęgła poprzez rurowy wał napędowy z przegubami krzyżakowymi. Bieg czwarty był biegiem bezpośrednim, a piąty był nadbiegiem. W zawieszeniu zastosowano półeliptyczne wzdłużne resory piórowe oraz hydrauliczne amortyzatory z przodu i resory dwukoliste, wykonane z gumy - w tylnym zawieszeniu. Układ hamulcowy pochodzący z samochodu STAR-28 był hydrauliczny, ze wspomaganiem i hamulcami bębnowymi. Rama podłużnicowa, stanowiąca szkielet pojazdu pochodziła z prototypu SFA-21 , natomiast nadzowie, pochodziło z poprzedniego modelu SAN H27. Na dachu wersji międzymiastowej "A" zamocowano bagażnik. Wewnątrz międzymiastowej wersji pojazdu rozmieszczono 33 fotele adaptowane z autobusu Jelcz. Wersja miejska miała 50 miejsc, w tym tylko 19 siedzących. Wersja miejska, posiadała drzwi sterowane pneumatycznie. Autobusy SAN H100, posiadały z lewej strony dodatkowe drzwi dla kierowcy. Długość całkowita wynosiła 8770 mm, a wysokość wraz z bagażnikiem 3050 mm. Masa własna to 6 ton dla wersji A i 5,7 tony dla wersji B. Autobus osiągał prędkość maksymalną 75 km/h. Dzięki zerwaniu z bezramową konstrukcją i zastosowaniui ramy, w znacznym stopniu zwiększyła sie żywotność pojazdu. Określona została na 400 tysięcy kilometrów, co było dużym postępem w stosunku do 100.000 w przypadku modelu H01 i 150.000 dla modeli H25/H27.
Autobus San H 100 opracowano w ZakĹ‚adowym Biurze Konstrukcyjnym kierowanym przez inĹĽ. Kazimierza GaĹ‚Ä™zÄ™ w czasie zaledwie kilku miesiÄ™cy. W konstrukcji tego autobusu wykorzystano ramÄ™ i zespoĹ‚y podwoziowe sprawdzone w modelu SFA-21 oraz elementy nadwozia dotychczas produkowanych SanĂłw. Stosowano alternatywnie dwa rodzaje silnikĂłw: ZS S-530 A1 A w modelu H 100 i ZI S-474 w modelu H 100.1. Przygotowano dwie wersje nadwoziowe - miÄ™dzymiastowÄ… i miejskÄ…. Oto krĂłtka charakterystyka autobusu miÄ™dzymiastowego San H 100/H 100.1. Silnik typu S-474 0 objÄ™toĹ›ci , skokowej 4,678 dm3 przy stopniu sprężania 6,8 osiÄ…gaĹ‚ moc 77,3 kW przy 3000 obr/min, natomiast dla silnika typu S-530 A1A o objÄ™toĹ›ci skokowej 6,231 dm3 i stopniu sprężania 18 moc maksymalna wynosiĹ‚a 73,6 kW przy 2600 obr/min. Jednotarczowe suche półodĹ›rodkowe sprzÄ™gĹ‚o cierne byĹ‚o sterowane mechanicznie. Skrzynia biegĂłw o piÄ™ciu przeĹ‚oĹĽeniach zamocowana w Ĺ›rodkowej części autobusu odbieraĹ‚a napÄ™d ze sprzÄ™gĹ‚a poprzez rurowy waĹ‚ napÄ™dowy z przegubami krzyĹĽakowymi. Bieg czwarty byĹ‚ biegiem bezpoĹ›rednim, a piÄ…ty byĹ‚ nadbiegiem. StoĹĽkowa przekĹ‚adnia gĹ‚Ăłwna miaĹ‚a przeĹ‚oĹĽenia dostosowane do silnika. I tak dla silnika S-474 stosowano przeĹ‚oĹĽenie 7,17, a dla silnika S-530 A1A - przeĹ‚oĹĽenie 6,1 3. Szkielet pojazdu stanowiĹ‚a nitowana rama podĹ‚uĹĽnicowa. Sztywna belka osi przedniej byĹ‚a zawieszona na wzdĹ‚uĹĽnych, półeliptycznych resorach piĂłrowych, a jej drgania tĹ‚umiĹ‚y dwa hydrauliczne amortyzatory ramieniowe. Tylny most rĂłwnieĹĽ byĹ‚ zawieszony na wzdĹ‚uĹĽnych resorach piĂłrowych. ProgresywnÄ… pracÄ™ tylnego zawieszenia zapewniĹ‚y dodatkowe gumowe resory dwukuliste. Tarczowe koĹ‚a jezdne byĹ‚y wyposaĹĽone w ogumienie dÄ™tkowe o wymiarach 8.25 20"/14PR. Zastosowano nowÄ… Ĺ›rubowo-kulkowÄ… przekĹ‚adniÄ™ kierowniczÄ… o zwiÄ™kszonym przeĹ‚oĹĽeniu. Hamulec zasadniczy uruchamiany hydraulicznie byĹ‚ wspomagany przez pneumatyczne nadciĹ›nieniowe urzÄ…dzenie wspomagajÄ…ce. BÄ™bny hamulcowe wszystkich kół miaĹ‚y Ĺ›rednicÄ™ 400 mm. Hamulec pomocniczy mechaniczny, taĹ›mowy dziaĹ‚aĹ‚ na waĹ‚ napÄ™dowy. W nadwoziu autobusu H 100 zastosowano wiele detali z poprzednich modeli Sana, jak np. szyby, wywietrzniki dachowe czy elementy poszycia zewnÄ™trznego. Sztywniejsza konstrukcja nadwozia umoĹĽliwiĹ‚a wprowadzenie drzwi dla kierowcy w lewej Ĺ›cianie bocznej. Na dachu zamocowano bagaĹĽnik o noĹ›noĹ›ci 120 kg. WewnÄ…trz pojazdu rozmieszczono nowe fotele (adaptowane z autobusu Jelcz) dla 33 pasaĹĽerĂłw. Ogółem autobus mĂłgĹ‚ przewozić 41 pasaĹĽerĂłw. Do ogrzewania wnÄ™trza sĹ‚uĹĽyĹ‚ agregat typu Sirocco zasilany olejem napÄ™dowym. Przy rozstawie osi 4530 mm dĹ‚ugość caĹ‚kowita wynosiĹ‚a 8770 mm, a wysokość (z bagaĹĽnikiem) 3050 mm. MasÄ™ wĹ‚asnÄ… wytwĂłrca okreĹ›laĹ‚ na 6000 kg. Autobus osiÄ…gaĹ‚ prÄ™dkość maksymalnÄ… 75 km/h. Wersja miejska autobusu H 100, oznaczona literÄ… B, miaĹ‚a tylko 19 miejsc siedzÄ…cych dla pasaĹĽerĂłw i dwa dla obsĹ‚ugi. Ĺ‚Ä…czna liczba pasaĹĽerĂłw, ograniczona dopuszczalnym obciÄ…ĹĽeniem pojazdu, wynosiĹ‚a 50 osĂłb Drzwi dla pasaĹĽerĂłw byĹ‚y sterowane pneumatycznie. Wysokość pojazdu w tej wersji wynosiĹ‚a 2880 mm, a masa wĹ‚asna 5700 kg. ProdukcjÄ™ seryjnÄ… autobusĂłw H 100 w wersji miÄ™dzymiastowej rozpoczÄ™to w Sanoku od lipca 1967 r. a w wersji miejskiej - kilkÄ… miesiÄ™cy później. W drugiej poĹ‚owie lat sześćdziesiÄ…tych kierownictwo Sanockiej Fabryki AutobusĂłw zdaĹ‚o sobie sprawÄ™, ĹĽe dalszy rozwĂłj autobusĂłw typu San jest bardzo ograniczony. PrzystÄ…piono do prac nad nowÄ… generacjÄ… autobusĂłw o caĹ‚kowicie odmiennej koncepcji konstrukcyjnej. W tych latach nastÄ™powaĹ‚ odwrĂłt od klasycznej budowy ukĹ‚adu napÄ™dowego autobusĂłw. Konstruktorzy SFA postanowili opracować nowy autobus w ukĹ‚adzie tylnosilnikowym. (C) Auta-prl.pl, Polskie-auta.pl prezentowany autobus to San H100A #8082 z KMKM Warszawa (ex gabinet dentystyczny LWP). A tak wyglÄ…daĹ‚ przed remontem: Przegubowiec napisał(a): 1971 San H100A #8082ex. MZK Kalisz, obecnie KMKM Warszawa & MZK PiotrkĂłw Trybunalski po remoncie: San H-100 nr 8082 to autobus jaki nigdy w komunikacji miejskiej w Warszawie nie byĹ‚ eksploatowany. Mimo to doĹ‚Ä…czyĹ‚ do kolekcji pojazdĂłw zabytkowych KMKM, gdyĹĽ w dziejach polskiej motoryzacji jest pojazdem szalenie znaczÄ…cym. Posiadany egzemplarz pochodzi z 1971 roku i caĹ‚e swoje dotychczasowe ĹĽycie spÄ™dziĹ‚ "ku chwale Ojczyzny". W 2005 roku siĹ‚ami rezerwistĂłw z KMKM przeprowadzono akcjÄ™ bojowÄ… pod kryptonimem "PowrĂłt Sana do cywila dziÄ™ki czemu autobus staĹ‚ siÄ™ pereĹ‚kÄ… kolekcji. Szpiegom KMKM, od ktĂłrych CIA powinno brać nauki, nie straszna nawet tajemnica wojskowa. W jednostce w Rembertowie wypatrzyli doskonale zachowanego Sana oczekujÄ…cego na nadejĹ›cie III Wojny Ĺšwiatowej... Wojna nie nadchodziĹ‚a, a nawet siÄ™ juĹĽ nieco oddalaĹ‚a. A San jak staĹ‚ tak staĹ‚. KryĹ‚ bowiem w sobie niezwykĹ‚Ä… tajemnicÄ™. CzyĹĽby ruchoma stacja podsĹ‚uchowa? Zamaskowana wyrzutnia rakiet ziemia-ziemia? Nie. Sprawa jest duĹĽo banalniejsza... Rzeczony San mieĹ›ciĹ‚ w sobie gabinet dentystyczny z peĹ‚nym wyposaĹĽeniem. W przypadku dziaĹ‚aĹ„ militarnych miaĹ‚ jechać na front do okopĂłw leczyć żółnierzom uzÄ™bienie... Po wejĹ›ciu do NATO Wojsko Polskie doĹ‚Ä…czyĹ‚o do obowiÄ…zkowego wyposaĹĽenia ĹĽoĹ‚nierzy szczoteczki do zÄ™bĂłw, dziÄ™ki czemu dentystyczny San nie byĹ‚ juĹĽ niezbÄ™dny dla obronnoĹ›ci kraju i mĂłgĹ‚ udać siÄ™ w zasĹ‚uĹĽony stan spoczynku... Uroczyste przejĹ›cie do rezerwy 33-letniego Sana Ĺ›wiÄ™towano podczas Dni Transportu Publicznego we wrzeĹ›niu 2004 roku. Jak widać na zdjÄ™ciu zdania w armii byĹ‚y podzielone. Frakcja Niebieskich nie byĹ‚a do koĹ„ca pewna czy siĹ‚y zbrojne Paktu Północnoatlantyckiego dadzÄ… radÄ™ odeprzeć wroga bez KrÄ…ĹĽownika Dentystycznego SAN H-100... Powszechny w narodzie strach przed dentystami powodowaĹ‚ ĹĽe niewielu goĹ›ci Dni Transpotu Publicznego odwaĹĽyĹ‚o siÄ™ wejść do Ĺ›rodka... ZimÄ… 2004/2005 miĹ‚oĹ›nicy z KMKM przy współpracy z pracownikami R10 przeprowadzili remont Sana poĹ‚Ä…czony z przywrĂłceniem mu funkcji przewozu cywilĂłw. 11 czerwca 2005 miaĹ‚a nastÄ…pić wielka premiera... ĹšwieĹĽo wyremontowany San H100 pojechaĹ‚ na swoje pierwsze zadanie - w czerwcu 2005 r. przewiĂłzĹ‚ goĹ›ci weselnych jednego z miĹ‚oĹ›nikĂłw... JuĹĽ w swoim pierwszym rejsie odbyĹ‚ wielkÄ… podróż w czasie - sceneria Starego Miasta wybitnie mu sĹ‚uĹĽyĹ‚a... W lipcu 2006 r. pojechaliĹ›my Sanem w plener, w okolice Otwocka. Zobacz fotorelacjÄ™ z wycieczki SanemSan na rynku w KoĹ‚bieli San na grzybach (C) Przegubowiec.com KMKM napisał(a): 1973 San H100B #160Autobusy San H-100B nigdy nie obsĹ‚ugiwaĹ‚y warszawskiej komunikacji miejskiej. Mimo to autobus tego typu doĹ‚Ä…czyĹ‚ do kolekcji pojazdĂłw zabytkowych KMKM, gdyĹĽ w dziejach polskiej motoryzacji jest pojazdem szalenie znaczÄ…cym. Posiadany egzemplarz pochodzi z 1973 roku (pierwsza rejestracja: 16.12.1973) i pierwsze kilka lat swojego ĹĽycia spÄ™dziĹ‚ prawdopodobnie w MZK Kalisz, gdzie jak wskazujÄ… na to niektĂłre Ĺ›lady posiadaĹ‚ numer taborowy 160. Od 30.08.1983 wĂłz miaĹ‚ numer rejestracyjny KLA 509K, a wĹ‚aĹ›cicielem byĹ‚a Kaliska Spółdzielnia Mieszkaniowa - Lokatorsko-WĹ‚asnoĹ›ciowa. Od wrzeĹ›nia 1985 roku pojazd byĹ‚ odstawiony (26.09.1985 skoĹ„czyĹ‚y mu siÄ™ badania technicznie i ich nie przedĹ‚uĹĽono). W dniu 13.01.1988 autobus kupiĹ‚a osoba prywatna z Kalisza (za poĹ›rednictwem PaĹ„stwowego PrzedsiÄ™biorstwa Obrotu Maszynami i Surowcami BOMIS (prywatna osoba nie mogĹ‚a kupic bezpoĹ›rednio). W dniu 09.07.1989 wlaĹ›ciciel sprzedaĹ‚ silnik autobusu, ktĂłry trafiĹ‚ do ciężarĂłwki o nr rejestracyjnym SIB 9122, ktĂłra jeĹşdzi do dziĹ›. W dniu 4.04.2006 KMKM kupiĹ‚ autobus bez silnika i zostaĹ‚ przetransportowany do bazy MZK w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie miaĹ‚ zostać wyremontowany. Niestety problemy finansowe tego przewoÂźnika zmusiĹ‚y go do zaprzestania prac przy remoncie autobusu. 7.05.2008 miejski San zostaĹ‚ przetransportowany do Warszawy, gdzie m.in. dziÄ™ki wsparciu Miejskich ZakĹ‚adĂłw Autobusowych oraz Kaliskich Linii Autobusowych autobus w przeciÄ…gu ponad 10 miesiÄ™cy zostaĹ‚ w peĹ‚ni odrestaurowany. Po zakoĹ„czeniu prac remontowych ten unikatowy autobus staĹ‚ siÄ™ perĹ‚Ä… kolekcji KMKM. (C) Przegubowiec Cytuj: Producent pojazdu - Sanocka Fabryka AutobusĂłw w Sanoku (obecna nazwa: Autosan S.A.) od lat powojennych zajmuje siÄ™ produkcjÄ… autobusĂłw oraz nadwozi specjalistycznych. PrzeĹ‚omowym momentem dla fabryki byĹ‚o uruchomienie w 1958 roku autobusu SAN H-01. ByĹ‚ to w zasadzie pierwszy w caĹ‚oĹ›ci polski autobus zaprojektowany w oparciu o rodzimÄ… myĹ›l technicznÄ… i wdroĹĽony do masowej produkcji. CharakteryzowaĹ‚ siÄ™ nadzwyczaj - na owe czasy - nowatorskÄ… samonoĹ›nÄ… konstrukcjÄ… nadwozia. Bardzo sĹ‚aba trwaĹ‚ość pojazdu sprawiaĹ‚a, ĹĽe szybko wprowadzano kolejne zmodyfikowane wersje pojazdu: w 1962 - SAN H-25 oraz w 1964 roku - SAN H-27. PoniewaĹĽ w dalszym ciÄ…gu autobusy nie osiÄ…gnęły zadawalajÄ…cego poziomu trwaĹ‚oĹ›ci eksploatacyjnej, podjÄ™to decyzjÄ™ o zaniechaniu produkcji pojazdĂłw z nadwoziem samonoĹ›nym. IstniejÄ…cÄ… konstrukcjÄ™ nadwozia - z niewielkimi zmianami - umieszczono na podwoziu ramowym pochodzÄ…cym z rodziny Stara 25. W ten sposĂłb w 1966 roku powstaĹ‚ nowy autobus SAN H-100. Jego miejska wersja (oznaczona dodatkowo literÄ… B) przeznaczona byĹ‚a gĹ‚Ăłwnie do obsĹ‚ugi komunikacji miast powiatowych, oraz rĂłwnieĹĽ mniejszych miast wojewĂłdzkich, jak RzeszĂłw, BiaĹ‚ystok czy Olsztyn. Mimo osiÄ…gniÄ™cia oczekiwanego poziomu trwaĹ‚oĹ›ci i niezawodnoĹ›ci pojazdu, juĹĽ w momencie rozpoczÄ™cia produkcji byĹ‚ konstrukcjÄ… przestarzaĹ‚Ä…, dlatego bardzo szybko podjÄ™to pracÄ™ nad stworzeniem nastÄ™pcy. OkazaĹ‚ siÄ™ nim być bardzo nowoczesny Autosan H-9, ktĂłry w 1973 roku zastÄ…piĹ‚ na taĹ›mie produkcyjnej SANA H-100.
Nasz autobus został wyprodukowany w 1973 roku, jako jeden z ostatnich egzemplarzy tej serii H-100B. W grudniu tego samego roku SAN trafił do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Kaliszu, gdzie otrzymał numer taborowy 160 i pierwszą rejestrację PK 3455. Na przełomie dekad, zgodnie z reformą administracyjną, numery rejestracyjne zmieniono na KLA 509K. Po dziesięciu latach eksploatacji na liniach miejskich pojazd sprzedano Kaliskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, dokonując przy tym niewielkiego remontu adopcyjnego autobusu związanego ze zmianą układu foteli i wymianą drzwi pneumatycznych na klamkowe pochodzące ze starego modelu Sana H-25A. Autobus zarejestrowany bez zmiany dotychczasowych numerów był eksploatowany jeszcze przez krótki czas, aż do 1987 roku, kiedy to został sprzedany osobie prywatnej celem wykorzystania silnika i innych podzespołów mechanicznych do pojazdu Star 28. Nadwozie pojazdu zostało natomiast wykorzystane jako składzik we wsi Stok Polski pod Błaszkami w powiecie sieradzkim, gdzie przestało kolejne 19 lat… (C) KMKM
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pią, 30.07.2010, 15:23 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: SAN H-100
Ciekawostka z przegubowiec.com - tak na lato
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 17.08.2011, 7:12 |
|
|
kulikowski
Postów: 7459 Miejscowość: Warszawa
|
Re: SAN H-100
szkoda, że San cabrio nie zachował się do naszych czasów
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 17.08.2011, 12:05 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: SAN H-100
Wygląda trochę jak barka - zawsze można zrobić top-chop z wersji hardtop
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Śro, 17.08.2011, 12:07 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 8 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |