Elektryczny następca Żuka? A może Lublina?
Ursus Elvi (którego prototyp, a w zasadzie model w skali 1:1 zaprezentowano podczas tegorocznych targów pojazdów użytkowych w Hanowerze) – bo o nim tutaj mowa – to nowoczesny, kompaktowy pojazd dostawczy (o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, przy ładowności na poziomie 1100 kg, osiągający prędkość 100 km/h) o zasięgu (na w pełni naładowanych bateriach) około 150 kilometrów. – To mniej więcej tyle, ile pokonują kurierzy miejscy podczas całego dnia pracy – jak słusznie zauważa Jan Zomer z portalu moto.pl.
Futurystyczne kształty, mocno przeszklona kabina i długa maska ze światłami w technologii LED sprawiają, że trudno pomylić ten pojazd z innym. Pisząc „kompaktowy” chciałem podkreślić, że jego wysokość nie przekracza 2 metrów (w wersji podstawowej, bez zabudowy), a przestrzeń za kabiną można dostosować do najróżniejszych zadań (skrzynia ładunkowa, kontener, chłodnia etc.) – Niewykluczone, że powstaną też wozy specjalistyczne dedykowane straży pożarnej, policji, czy pogotowiu. Wszystko zależy od potrzeb rynku i ewentualnych zwycięstw w przetargach – podsumowuje Jan Zomer.
Podczas konferencji nie mieliśmy co prawda okazji zobaczyć i dotknąć prototypu (w pełni funkcjonalny, poddawany badaniom i testom homologacyjnym egzemplarz będzie można podziwiać podczas Kongresu 590 w Rzeszowie –
link tutaj) ale poznaliśmy historię tego inspirującego i mającego szansę powodzenia projektu.
Odręczne szkice jako pierwszy etap procesu projektowania
– Każdy projekt zaczynamy od serii szkiców ukazujących ogólny kształt, formę nadwozia. Służy to zarówno do komunikacji wewnątrz firmy, jak i przedstawieniu pierwszych konceptów potencjalnym odbiorcom – mówił Grzegorz Czechowski.
Po zaproponowaniu poglądowych, szkicowych kształtów, zaczyna się proces modelowania za pomocą narzędzi do edycji powierzchni w środowisku SOLIDWORKS. Większość elementów modelowana jest jako osobne części i później składana w całościowe złożenie. Już na tym etapie projektanci Ursus S.A. uwzględniają uwarunkowania technologiczne (jak np. możliwość wyjęcia z formy, nadanie promieni powierzchniom, zachowanie odpowiedniej grubości etc.).
Cały proces projektowy realizowany jest w SOLIDWORKS
Na targach Hannover Messe 2017 zaprezentowano model w naturalnej wielkości, wykonany technikami szybkiego prototypowania. Podczas wspomnianego Kongresu w Rzeszowie będzie można podziwiać jeżdżący samochód. Prezes firmy liczy na to, że wiosną 2018 roku rozpoczną się testy serii informacyjnej (wśród zainteresowanych testami jest m.in. Poczta Polska), a w 2019 możliwe będzie rozpoczęcie produkcji w zakładach w Lublinie. Samochód przygotowywany jest do homologacji kategorii N1, przygotowywany jest także model biznesowy sprzedaży (nowa formuła powstająca przy współpracy z producentami energii elektrycznej). O Ursusie Elvi z pewnością będzie można poczytać na łamach któregoś z najbliższych e-wydań CADblog.pl (pytanie: „Kiedy to nastąpi?” pozostawiam na razie bez odpowiedzi – przyp. red.).