Nie, 21.08.2011, 19:02
Pon, 22.08.2011, 10:20
Pon, 22.08.2011, 10:36
Pon, 19.09.2011, 20:18
Śro, 08.08.2012, 10:04
Nie, 13.07.2014, 21:26
Podjęto również prace nad zmodernizowanym Tarpanem, któremu nadano oznaczenie 235. Podstawowym założeniem było zwiększenie ładowności samochodu do 1000 kg. Opracowano nową konstrukcję ramy nośnej oraz nowe zależne zawieszenie kół przednich. Sztywna belka osi wsparta została na dwóch wzdłużnych resorach piórowych. Rozstaw kół przednich zwiększono o 95 mm. Zmiany objęły również wygląd zewnętrzny pojazdu. Samochód otrzymał nową atrapę, inny kształt błotników przednich i pokrywy silnika, nową szybę przednią oraz nowy zderzak przedni, w którym zamocowano lampy kierunkowskazów od PF 126p. Z tego samochodu przejęto także lampy kierunkowskazów bocznych i klamki zewnętrzne. Z tyłu nadwozia zamocowano zderzaki narożnikowe. Samochód Tarpan 235 zaprezentowano na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1978 roku , a do produkcji wprowadzono w 1980 roku.
W 1977 roku FSR nawiązała współpracę z Filią Politechniki Łódzkiej w Bielsku-Białej. Jej celem było zastosowanie w Tarpanie samoczynnie działającej mechanicznej blokady mechanizmu różnicowego w tylnym moście. Konstrukcja takiej blokady opracowana została przez dr. inż. Jana Dzidę. Już pod koniec 1978 roku pierwszy egzemplarz Tarpana z samoczynną blokadą rozpoczął jazdy próbne. Tarpany 237 produkowano do 1995 roku.
Silnik: typu 115C, rzędowy, OHV, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa: 1481 ccm
Moc maksymalna: 75 KM (55,2 kW) przy 5400 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 118 Nm przy 3200 obr/min
Skrzynia biegów: czterobiegowa, manualna, synchronizowana
Układ hamulcowy : hamulce bębnowe, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
Zawieszenie przednie : wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
Zawieszenie tylne : wzdłużne resory piórowy amortyzatory dźwigniowe
Wymiary (dł/szer/wys) : 4322 x 1990 x 1840 mm
•Prześwit : 190 mm
•Rozstaw kół (przód/tył) : 1402 / 1395 mm
•Rozstaw osi : 2700 mm
•Masa własna : 1300 kg
•Ładowność : 575 kg + 3 osoby kg
•Zużycie paliwa - 11,5 na 100km
•Prędkość maksymalna - 115 km/h
•Przyspieszenie 0-100 km/h : 42 s
Zaprezentowany w 1986 roku przez Fabrykę Samochodów Rolniczych z Antoninka nowy model wyposażony w silnik wysokoprężny i zmodyfikowane zespoły (źródło: Motor 44/1986). Przeprowadzone 70 badania drogowe miesięcznika Motor (źródło: motor 46/1987) wykazały następujące
zalety: niskie zużycie paliwa, wygodna kabina, dobre oświetlenie drogi, nieskomplikowane zawieszenie przednie, pojemny zbiornik paliwa, funkcjonalna skrzynia ładunkowa,
oraz wady: głośna praca silnika, niekorzystne przełożenie skrzyni biegów, kłopotliwy do naprawy most tylny.
Nadwozie
zmienione zawieszenie przednie - resory piórowe - w terenie nie do zdarcia,
zmienione koła na 16 calowe, zamiast 15 calowych,
lusterka wsteczne typu bezpiecznego - w przypadku zawadzenia o sztywny przedmiot składają się wzdłuż kabiny; konstrukcja wspornika bardzo solidna; lekko zmniejszające,
nisko umieszczona skrzynia (0,78m) ułatwia załadunek; okute nadkola wchodzące częściowo do skrzyni tylko nieznacznie utrudniają jej wykorzystanie,
funkcjonalna plandeka opięta gumą na zdejmowanym stelażu - bardzo szybki demontaż i powtórne założenie; możliwość opuszczenia burt bocznych,
rurowe osłony lamp tylnych chroniące przed zniszczeniem podczas cofania oraz służące za podnóżki podczas wchodzenia na skrzynię,
koło zapasowe zamocowane na wysuwanej ramie upuszczanej na ziemię - rozwiązanie najlepsze z możliwych,
Kabina
wnętrze 3-osobowej kabiny jest bardzo przestronne - silnik znajduje się całkowicie przed kabiną; widoczność z miejsca kierowcy bardzo dobra z uwagi na dobre przeszklenie; powierzchnia oczyszczania wycieraczek - 70% całej szyby przedniej,
dźwignia zmiany biegów - bardzo krótki skok i bardzo delikatna praca,
tablica rozdzielcza - skromna ale wystarczająca w zupełności; rozmieszczenie przełączników funkcjonalne i intuicyjne; lampki sygnalizacyjne z regulacją jasności świecenia - praktyczne rozwiązanie zwłaszcza w nocy,
komfort jazdy byłby bardzo dobry gdyby nie nadmierny hałas silnika wysokoprężnego; jednak są to dźwięki o tonach niskich charakterystyczne dla wolnossącego diesla,
efektywne ogrzewanie kabiny oraz dobra praca dmuchawy,
wysoko umieszczone światła bardzo dobrze oświetlają drogę; światło cofania również poprawnie oświetla przestrzeń z tyłu,
Układ napędowy
doskonałe rozwiązanie konstrukcji zawieszenia jednostki napędowej - drgania dokuczliwe jedynie na wolnych obrotach, później praktycznie niezauważalne,
dostęp do silnika bardzo dobry: z wnętrza kabiny poprzez otwieraną pokrywę oraz z zewnątrz po podniesieniu pokrywy silnika, stojąc na zderzaku przednim,
jednostka napędowa D3.152UR/UR P-08 o pojemności 2502 cm³ z wtryskiem bezpośrednim,3-cylindrowa,stopień sprężania 16,5 bardzo ekonomiczna (6,9 l/100 km), 42 KM przy 2500 obr/min i aż 150,6 Nm przy 1200-1300 obr/min,
obroty biegu jałowego 750 +-25obr
zbiornik paliwa 55 dm³
masa własna/dopuszczalna 1625 kg/2550kg
kontrolne zużycie paliwa dm³/100km: przy 70 km/h: 6,9; przy 80 km/h: 9,0; w cyklu miejskim: 7,0
prędkość maksymalna - 83 km/h
Zawieszenie
zastąpienie wahaczy współpracujących ze sprężynami śrubowymi przez belkę sztywną z podłużnymi resorami piórowymi - maksymalne uproszczenie układu i wyeliminowanie licznych punktów smarowania; bardzo dobra stabilność pojazdu; kierowalność bez zastrzeżeń; zerwanie przyczepności kół na skutek zbyt gwałtownego manewrowania jest trudne nawet w czasie pokonywania płaskich zakrętów; resory piórowe z przodu i z tyłu sprawiają, że komfort podróżowania nie jest zbyt duży, jednak w terenie sprawują sie bardzo dobrze ze swoją sztywnością,
układ hamulcowy - hamulce bębnowe; skuteczność hamowania pojazdy próżnego dobra - po naładowaniu droga hamowania wydłuża się znacznie co jest dużym minusem,
Podsumowanie testu z 1987 roku (Jerzy Borkowski, Motor 46/1987):
„Podsumowując można śmiało powiedzieć jedno: szkoda, że pojazd ten nie będzie dalej udoskonalany. Należy mieć nadzieję, że jego następca, produkowany bardziej nowoczesnymi metodami, będzie równie użytecznym samochodem, dobrze dostosowanym do naszych warunków. Na razie Tarpan Diesel jako pojazd przeznaczony do użytkowania w różnych warunkach terenowych nie ma sobie równego w kraju."