1980-1998: pierwsza generacjaCytuj:
Renault Master - duża furgonetka produkowana od 1981 roku przez Renault. Obecnie powstają modele trzeciej generacji.
Pierwsza wersja Renault Mastera weszła do produkcji w 1981 roku. W tym samym roku wszedł do produkcji także Renault Trafic pierwszej generacji. Auto miało dość charakterystyczny wygląd oraz nowatorską konstrukcję. Podobnie jak w Fiacie Ducato zastosowano w nim napęd na przednią oś, jednak wzdłużny silnik wymusił dość wysoką pozycję kierowcy w kabinie, w której znalazły się także pokrywy, umożliwiające (poza przednią maską) dostęp do niego. Dostępny był w trzech rozstawach osi (2,87 m, 3,23 m, 3,70 m) i w kilku wersjach nadwozia (furgon o pojemności 9-12,7 m³, mikrobus, ramy pod zabudowy). Master występował w czterech wersjach DMC: 2,8t, 3,0t, 3,1t, 3,5t. Zastosowano w nim dość nowoczesne jak na owe czasy silniki Diesla Fiat-SOFIM (później Iveco-SOFIM, a obecnie Iveco) o pojemności 2,4 dm³ z pośrednim wtryskiem paliwa (o mocy maksymalnej 72 KM), oraz silniki Renault z rodziny Dourvin: wysokoprężny 2,1 dm³ (61 KM), benzynowy 2,0 (80 KM) i 2,2 dm³ (90 KM). Po pewnym czasie do produkcji wszedł Master w wersjach B90 i B110. Nowe wersje Mastera posiadały napęd na tylną oś, lub napęd na cztery koła (później zmieniono nazwę tych wersji z Master na Messenger).
W 1989 silnik 2,4 dm³ został zastąpiony przez nieco większą jednostkę o pojemności 2,5 dm³ produkcji Iveco-SOFIM. Nowy silnik dostępny był w Masterze w kilku wersjach mocy maksymalnej. Wolnossący o mocy 75 KM i turbo o mocy 88 KM.
W 1990 roku podniesiono moc wersji wysokoprężnej z turbodoładowaniem do 94 KM. W wersjach B90/B110 występował silnik 2,5 dm³ z turbosprężarką o mocy podniesionej do 106 KM.
W 1994 roku przeprowadzono ostatni facelifting Mastera, zmieniając nieco jego stylistykę. Od tego roku były dostępne silniki: wysokoprężny wolnossący Renault 2,1 dm³ (64 KM), wysokoprężne Iveco 2,5 dm³ w wersji wolnossącej (75 KM) i turbo (94 KM), benzynowy Renault (90 KM).
Dane techniczne: Producent: Renault, Batilly, Francja
Okres produkcji: 1980-1998
Konkurencja: Fiat Ducato
Volkswagen LT
Iveco Daily
Mercedes-Benz T1
Nadwozie: 3-drzwiowy, 2-miejscowy furgon
3-drzwiowy, 2-miejscowy furgon podwyższony
3-drzwiowe, 2-miejscowe podwozie
5-drzwiowe, 7-miejscowe kombi
Silniki: benzynowy lub wysokopręzny lub wysokoprężny doładowany, rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą
Benzynowe:
2,0 l 78-80 KM
2,2 l 90 KM
Diesla:
2,1 D 61-64 KM
2,4 D 71 KM
2,5 D 75 KM
2.5 TD 88-94 KM
Pojemność skokowa: 1955-2499 ccm
Moc maksymalna: 61-94 KM
Maksymalny moment obrotowy: 118-200 Nm
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Rodzaj napędu: przedni
4×4
Hamulce: hydrauliczne, dwuobwodowe, ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe
Zawieszenie przednie: niezależne, sprężyny śrubowe
Zawieszenie tylne: oś sztywna, wahacze wzdłużne
Ogumienie: 185R16-205R16C
Długość: 5000-5804 mm
Szerokość: 2000-2146 mm
Wysokość: 2353-2690 mm
Rozstaw osi: 2870-3840 mm
Prześwit: 145-165 mm
Śrenica zawracania: 12,1-15,1 m
Długość przestrzeni ładunkowej: 2940-3700 mm
Szerokość przestzeni ładunkowej: 1800-2050 mm
Wysokość przestrzeni ładunkowej: 1862-2115 mm
Masa własna: 1400-2215 kg
Ładowność: 1155-2100 kg
Masa całkowita: 2800–3500 kg
Masa przyczepy: 750 kg (niehamowana)
1500-2000 kg (z hamulcami)
Objętość przestrzeni ładunkowej: 9,9-14,2 m3
Pojemność zbiornika paliwa: 62-67 l
Prędkość maksymalna: 108-127 km/h
Zużycie paliwa: 9,5-16 l/100 km
(C) Renault.moto24.tv
World-viewer.com
Careos.com
Wikipedia
Histomobile.com
Autofirmowe.pl
Autocentrum.pl