Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
1990-2000 FSC Star 742 https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=20&t=44058 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Wto, 09.04.2024, 20:29 ] |
Temat postu: | 1990-2000 FSC Star 742 |
Polskie-Auta.pl/stara Wikipedia.org Starachowicka.pl 40ton.net Globetrotter-xl.flog.pl Cytuj: Star 742 to polski samochód ciężarowy, produkowany przez firmę FSC Star w Starachowicach. Historia Prace nad Starem 742 podjęto w FSC Starachowice w 1980 roku. Samochód powstał jako lżejsza ciężarówka marki Star, o ładowności 3 tony, uzupełniająca podstawowego w gamie marki Stara 200, którego następcą miał być model o większej ładowności Star 1142. Oznaczenie „742” pochodziło od 7 ton masy całkowitej i napędu 4×2. Samochód miał być produkowany na tych samych liniach produkcyjnych, dlatego zachowano rozstaw podłużnic ramy (860 mm) i zaadaptowaną odchylaną kabinę Stara 1142. Również czterocylindrowy silnik wysokoprężny 370 o pojemności skokowej 4,56 L był skróconą wersją 6-cylindrowego silnika 359M Stara 200, wykorzystującą między innymi te same tłoki. Silnik rozwijał moc 73,5 kW przy 2800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 294,2 Nm. Skrzynia biegów TS5-30 była nowa, 5-stopniowa, synchronizowana, skonstruowana przez Fabrykę Przekładni Samochodowych w Tczewie. Pierwszy z pięciu prototypów Stara 742 zbudowano w maju 1985 roku. W kolejnych latach trwały badania prototypów. W czerwcu 1986 roku samochód został zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich, gdzie spotkał się z dużym zainteresowaniem, z uwagi na brak produkcji samochodów ciężarowych tej klasy w Polsce. Uznawano, że samochód nadaje się dla handlu i rolnictwa i może zapełnić lukę między Żukiem i Starem 200, zastępując importowane ciężarówki marki Avia i Robur. Badania kwalifikacyjne prototypów ukończono w 1987 roku. Uruchomienie produkcji wymagało częściowo nowego oprzyrządowania, gdyż samochód miał jedynie częściowo wspólną konstrukcję z produkowanymi dotąd modelami. Zakładano uruchomienie produkcji w 1988 roku, lecz wymagało ono dużych inwestycji, później termin ten przesunął się na 1990 rok. Było ono utrudnione przez konieczność modernizacji maszyn, problemy z kooperantami, oraz problemy typowe dla centralnie planowanej gospodarki oderwanej od mechanizmów rynkowych, w tym konieczność wydatkowania dewiz na zakupy osprzętu na Zachodzie, a w końcu kryzys gospodarczy. Dane techniczne Producent: Fabryka Samochodów Ciężarowych "Star", Starachowice, Polska Zaprezentowany: 1985 Okres produkcji: 1990-2000 Wyprodukowanych: 5702 egz. Typy nadwozi: skrzyniowy podwozie z kabiną do zabudowy Liczba miejsc: 3 Silniki: wysokoprężny, rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą S370 98 KM Perkins Phaser 110T 110 KM Andoria 4CT107 105 KM Układ zasilania: wtrysk, maksymalne ciśnienie 21,57 MPa, wolnossący Pojemność skokowa: 4560 ccm (S370) Średnica cylindra: 120 mm (S370) Skok tłoka: 100 mm (S370) Moc maksymalna: 98 KM (73,5 kW) przy 2800 obr./min (S370) Maksymalny moment obrotowy: 300 Nm przy 1600 obr./min Skrzynia biegów: FPS Tczew TS5-30 Układ napędowy: klasyczny (4×2) Długość: 6510 mm Szerokość: 2290 mm Wysokość: 2910 mm Rozstaw osi: 3300 mm 2780 mm (wywrotka) 4100 mm (wydłużony) Wymiary skrzyni ładunkowej: 4630×2290×900 mm 4800×2290×900 mm Masa własna: 3400 kg Ładowność: 3500 kg Masa całkowita: 6900 kg Ogumienie: 7.5-R16 Pokrewne: Star 744 (C) Polskie-Auta.pl/stara Wikipedia.org Starachowicka.pl 40ton.net Globetrotter-xl.flog.pl |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |