Obecny czas: Czw, 28.03.2024, 9:12




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
1968-1992 Jelcz 315/325 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post 1968-1992 Jelcz 315/325
1968-1982 Jelcz 315
Image
Image
Image
Image
Image
Image Polskie-auta.pl
Image
Image Auta-prl.pl
Image Adams29.opx.pl
Image Ziomkitrucks.fora.pl
Image Amw.com.pl
Image
Image Samochodymadeinpoland.fora.pl
Image Kartonwork.pl
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image Flickr.com

1982-1992 Jelcz 325
Image Wikipedia
Ocalić od zapomnienia (Polskie-auta.pl) napisał(a):
W 1963 r. w Jelczańskich Zakładach Samochodowych zmontowano 702 sztuki zmodernizowanych samochodów Żubr A 80, wyposażonych w silniki S-560. Do najbardziej awaryjnych zespołów tego pojazdu należał m.in. silnik produkowany przez Zakłady im. M. Nowotki w Warszawie, w którym często ulegały uszkodzeniom łożyska wału korbowego i korbowody. Również tylny most napędowy produkowany w Zakładach Mechanicznych w Łabędach, mimo dokonania pewnych poprawek, był słabym punktem tego pojazdu.
Opracowano dalszą modernizację tego zespołu, ale nie została ona wdrożona do produkcji. Ostatecznie zdecydowano się na import węgierskich mostów napędowych produkowanych w zakładach Raba. Polsko-czechosłowacka współpraca w zakresie konstrukcji ciężkich samochodów ciężarowych, trwająca od 1962 r. została niestety przerwana w 1965 r. Polski przemysł motoryzacyjny stanął przed problemem samodzielnego opracowania nowego samochodu dużej ładowności. W pionie Głównego Konstruktora Jelczańskich Zakładów Samochodowych opracowano daleko idącą modernizację całego pojazdu bez zmiany jego ogólnego układu konstrukcyjnego. Głównymi kierunkami były: zwiększenie trwałości i niezawodności, polepszenie wskaźników eksploatacyjnych oraz poprawienie warunków pracy kierowcy.

Nowy samochód oznaczono symbolem Jelcz 315. W celu zwiększenia trwałości i niezawodności najbardziej awaryjne zespoły Żubra A 80 zostały zastąpione nowymi. Zastosowano nowy 6-cylindrowy, pionowy silnik ZS, którego produkcję rozpoczęła WSK w Mielcu na podstawie licencji zakupionej w 1966 r. w firmie Leyland. Do tego silnika dostosowano nową, 5-biegową skrzynię przekładniową, której konstrukcję opracowano w Fabryce Przekładni Samochodowych w Tczewie. Zdecydowano się na dalsze stosowanie mostu Raba, wyposażonego w zwolnice planetarne w piastach. Nowością było wprowadzenie przekładni kierowniczej z integralnym wspomaganiem hydraulicznym. Przekładnie te importowano z Hiszpanii (Bendibenca) lub z Węgier (Csepel). Zastosowano także nowy, dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulca zasadniczego przy wykorzystaniu elementów produkowanych na podstawie licencji firmy Westinghouse. Modernizacją objęte zostały także dalsze zespoły pojazdu jak sprzęgło główne, hamulec pomocniczy i hak holowniczy. Poprawę warunków pracy kierowcy osiągnięto przez ulepszenie kabiny kierowcy. Odwrócono kierunek otwierania drzwi. Zastosowano nowy system ogrzewania i wentylacji oraz obniżono poziom hałasu we wnętrzu. Wprowadzono dwa dodatkowe miejsca do siedzenia, nową tablicę rozdzielczą i większe wycieraczki szyb przednich. Prototypy samochodów Jelcz 315 badane były w latach 1966-67, a z początkiem stycznia 1968 przekazano użytkownikom 15 samochodów wykonanych w ramach serii próbnej. Produkcja seryjna Jelcza 315 ruszyła w IV kwartale 1968 roku. W tym roku wykonano też ostatnią serię samochodów Żubr A80. Ogółem w 1968 r. wyprodukowano w JZS 1623 samochody ciężarowe. Jelcza 315 produkowano do 1982 roku, kiedy to został zastąpiony przez model 325.

Charakterystyka techniczna:
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz-Laskowice, Polska
Okres produkcji: 1968-1992
Typy nadwozi: skrzyniowy
podwozie do zabudowy
Silnik: typu SW680/1, wysokoprężny (ZS), wolnossący, rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, z rozrządem OHV (górnozaworowy, popychaczowy, z wałkiem umieszczonym w kadłubie); kuty jednolity wał korbowy podparty na siedmiu ślizgowych łożyskach głównych; wtrysk bezpośredni do toroidalnych komór spalania umieszczonych w denkach tłoków, początkowo montowano tłoczkową pompę wtryskową oraz wtryskiwacze firmy CAV, w późniejszym okresie wprowadzono aparaturę wtryskową produkowaną w kraju według licencji firmy Friedmann-Meyer
Średnica cylindra: 127,0 mm
Skok tłoka: 146,0 mm
Pojemność skokowa: 11 100 cm³
Stopień sprężania: 15,8:1
Moc maksymalna: 147 kW (200 KM) przy 2200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 743 Nm przy 1200 obr/min
Układ smarowania: obiegowy, ciśnieniowy, zasilany jednosekcyjną pompą zębatą
Układ chłodzenia: wyposażony w termostat
Masa suchego silnika: 970 kg
Instalacja elektryczna: napięcie 12/24 V, zasilana z prądnicy prądu stałego o mocy 500 W (produkcji węgierskiej), dwa akumulatory ołowiowe 12V o pojemności 170 Ah, rozrusznik o mocy 4,4 kW pochodził także z importu, reflektory przeciwmgielne stanowiły wyposażenie seryjne
Sprzęgło główne: dotychczasowe jednotarczowe sterowane mechanicznie dostosowane do współpracy z nowym silnikiem
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa, biegi od II do V zsynchronizowane, przy czym bieg czwarty był biegiem bezpośrednim; napęd przekazywany krótkim wałem do nowej skrzyni przekładniowej o poziomym układzie wałków
Układ napędowy: silnik umieszczony nad osią przednią, napędza koła tylne (klasyczny/4×2); jednoczęściowy wał napędowy z przegubami, sztywny most napędowy typu Raba P 018 z przekładnią główną stożkową oraz planetarnymi zwolnicami w piastach tylnych kół, całkowite przełożenie mostu 7,07
Podwozie: podłużnicowa rama spawana rozszerzająca się w części przedniej
Zawieszenie przednie: oś sztywna z wzdłużnymi, półeliptycznymi resorami piórowymi
Zawieszenie tylne: most sztywny zawieszony na podłużnych półeliptycznych resorach piórowych z dodatkowymi resorami piórowymi
Układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa z integralnym wspomaganiem hydraulicznym; do zasilania mechanizmu wspomagania służyła wirnikowa pompa firmy Hobourn-Eaton
Hamulce: pneumatyczne, dwuobwodowe, instalację pneumatyczna zasilana dwucylindrową sprężarką tłokową; połączenie z układem hamulcowym przyczepy pojedynczym przewodem; hamulec pomocniczy (ręczny) mechaniczny działał na dźwignie hamulców tylnego mostu; zastosowano także hamulec silnikowy
Kabina kierowcy: typu 407 z dwoma systemami ogrzewania- z układem chłodzenia silnika połączono dwie nagrzewnice z dmuchawami, umieszczone przy ścianie przedniej, natomiast za fotelem kierowcy zabudowano niezależne urządzenie grzewcze typu OETF-1 (NRD)
Skrzynia ładunkowa o konstrukcji drewnianej przejęta z Żubra A 80, o powierzchni 11,2 m². (podstawowe wymiary Jelcza 315 nie uległy zmianie w stosunku do Żubra)
Masa własna: 6440 kg
Ładowność: 8000 kg
Nacisk na tylną oś przy pełnym obciążeniu: 9840 kg
Masa całkowita holowanej przyczepy: 14 000 kg
Prędkość maksymalna: 87 km/h
Zużycie paliwa: ok. 28 L/100 km,
36 L/100 km z przyczepą
Następca: Jelcz 325
Jelcz serii 400



(C) Polskie-auta.pl
Auta-prl.pl
Adams29.opx.pl
Ziomkitrucks.fora.pl
Amw.com.pl
Samochodymadeinpoland.fora.pl
Kartonwork.pl
Flickr.com
Wikipedia.org

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Wto, 11.05.2021, 20:24, edytowano w sumie 6 razy

Śro, 15.06.2011, 20:40
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3319
Miejscowość: Miechów
Post Re: 1968 Jelcz 315
Prezentacja możliwości taktyczno-bojowych samochodu GCBA 6/32 Jelcz 315 MS.
http://youtu.be/xD7k4nylL6A

_________________
[']Zulu-2.X.1990-11.II.2007-PAMIĘTAMY!!!![']


Nie, 09.12.2012, 20:31
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3319
Miejscowość: Miechów
Post Re: 1968 Jelcz 315
Prezentacja możliwości taktyczno-bojowych samochodu GCBA 6/32 Jelcz 315 MS w wersji zmodernizowanej 004M
http://youtu.be/lqeAZzJfrFs

_________________
[']Zulu-2.X.1990-11.II.2007-PAMIĘTAMY!!!![']


Nie, 16.12.2012, 21:01
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1968-1992 Jelcz 315/325
ad. 1982-1992 Jelcz 325

Image
Image
Image 40ton.net
Image Czerwonesamochody.com
Image Polot.net


(C) 40ton.net
Czerwonesamochody.com
Polot.net

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 11.05.2021, 20:30
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 7 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018