Obecny czas: Wto, 14.05.2024, 14:38




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
1962 Star 27 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7519
Miejscowość: Warszawa
Post 1962 Star 27
Image
Image
(C) Polskie-auta.pl
Image
(C) Auta-prl.pl
Cytuj:
W Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie i oddziale łódzkim nieprzerwanie pracowano nad dalszym rozwojem samochodów Star. Celem obniżenia kosztów eksploatacji postanowiono zastosować w tych pojazdach silnik ZS. Ze względu na produkowane już zespoły podwoziowe nawy silnik musiał mieć parametry zbliżone do silnika 5-472. Z uwagi na zamienność obu silników masę nowej jednostki napędowej ograniczono do 400 kg. Przewidywany wzrost ładowności samochodów Star stwarzał konieczność zastosowania w nich silników o mocy ok. 90 kW, a zatem projektowany silnik musiał umożliwiać w przyszłości osiąganie mocy o 30% wyższej.
Badania drogowe prototypowych samochodów wyposażonych w silnik ZS oznaczone symbolem S-53 rozpoczęto już w 1958 roku. Okres badań dopracowywania konstrukcji i przygotowania produkcji trwał cztery lata. W produkcyjnej wersji silnika S-53 zastosowano wtrysk paliwa do komory wirowej usytuowanej w głowicy. Kadłub silnika był wykonany ze stopu lekkiego, a jego konstrukcja umożliwiała zastosowanie tulei cylindrowych o większej średnicy wału korbowego w większym wykorbieniu.
Serie informacyjna samochodów ciężarowych z silnikami ZS zmontowana została w Starachowicach w lipcu 1962 roku. Samochody te, oznaczone jako Star 27, produkowane były równolegle ze Starem 25. Zewnętrznie pojazdy te różniły się jedynie napisem na atrapie. W podwoziu Stara 27 zastosowano pneumatyczny nadciśnieniowy mechanizm wspomagający hamulce, zasilany ze sprężarki mocowanej przy silniku. Instalację elektryczną zaopatrzono w drugi akumulator, gdyż wymagał tego mocniejszy rozrusznik zasilany prądem o napięciu 24 V. Produkcja nowego, bardziej ekonomicznego modelu systematycznie wzrastała.
Ostatnią poważniejszą zmianą wprowadzoną w samochodach rodziny Star 25/27 było zastosowanie nieco większych silników. Samochody oznaczone jako Star 25 M1 otrzymały silniki typu S-474, o większej objętości skokowej i mocy.
W samochodach Star 27 M1 zastosowano silniki S-530 A, których objętość skokowa została również powiększona, przy czym moc znamionowa pozostała bez zmian, wzrósł natomiast moment obrotowy. Uznano, że dalszy rozwój Stara w dotychczasowej postaci jest nieuzasadniony. Potrzebna była gruntowna modernizacja wraz ze zwiększeniem ładowności pojazdu. Produkcja Starów z serii 25/27 została zakończona w 1968 roku.

W stosunku do modelu Star 25 w Starze 27 zastosowano nadciśnieniowy system wspomagania hamulców, drugi akumulator oraz mocniejszy rozrusznik.

Star 27 wyposażany był wyłącznie w kabinę wagonową typu N20 produkowaną przez zakłady SHL z Kielc. Od 1964 roku stosowane były zmodernizowane kabiny typu N20.1, w których wzmocniono punkty mocowania do ramy pojazdu oraz poprawiono izolację termiczną i akustyczną.

Wraz z standardową odmianą modelu Star 27 rozpoczęto produkcję, ciągnika siodłowego Star C27, przystosowanego do pracy w zestawie z jednoosiową naczepą skrzyniową typu D60 lub naczepą furgonową typu D40, które produkowane były przez Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Kożuchowie. W celu zapewniania możliwości przewozów ładunków o dużych gabarytach, wprowadzono do oferty model Star 27L. Pojazd ten posiadał wydłużoną ramę, dzięki czemu rozstaw osi zwiększony został do 3850 mm.

Elementy jezdne i napędowe modelu Star 27 zastosowane zostały w produkowanych w latach 1964-1967 przez Sanocką Fabrykę Autobusów, autobusach San H27A i San H27B.

Dane techniczne
Inne nazwy: Star 27L / Star C27
Producent: FSC Star, Starachowice, Polska
Premiera: 1962
Okres produkcji: 1962–1971
Pokrewne: Star 25
Następca: Star 28
Segment: szosowy samochód ciężarowy średniej ładowności
Liczba miejsc: 2
Silnik: S53, wysokoprężny, rzędowy, 6 – cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
Pojemność skokowa: 5650 cm³
Ĺšrednica cylindra: 100,0 mm
Skok tłoka: 120,0 mm
Stopień sprężania: 18,0:1
Moc maksymalna: 73,6 kW (100 KM) przy 2600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 330 Nm przy 1600 obr/min
Skrzynia biegĂłw: manualna, 5-biegowa, niezsynchronizowana
Napęd: klasyczny (4×2, tylny)
Ogumienie: 8,25-20"
Długość: 5920 mm / 7020 mm (27L) / 4620 mm (C27)
Szerokość: 2200 mm
Wysokość: 2240 mm / 2800 mm (z opończą)
Rozstaw osi: 3000 mm / 2500 mm (C27) / 3850 mm (27L)
Rozstaw kół przednich: 1600 mm
Rozstaw kół tylnych: 1600 mm
Masa własna: 3635 kg / 3830 kg (27L) / 3020 kg (C27)
Ładowność: 4000 kg
Masa całkowita: 7785 kg
Masa przyczepy: 3500 kg
Prędkość maksymalna: 85 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 17 l/100km
Ĺšrednica zawracania: 16,0 m


(C) Polskie-auta.pl
Auta-prl.pl
Wikipedia
ZIELIŃSKI Andrzej - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 06.06.2011, 15:47
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018