Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne
https://www.samochodyswiata.pl/

Mercedes-Benz Zetros 2733
https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=20&t=30446
Strona 1 z 1

Autor:  drakor [ Sob, 26.12.2009, 14:53 ]
Temat postu:  Mercedes-Benz Zetros 2733

Cytuj:
# Mercedes­Benz Zetros to najnowszy członek rodziny Mercedes­Benz. Ten terenowy samochód z silnikiem umieszczonym przed kabiną i napędem na wszystkie koła cechuje się dużą zwrotnością i dobrymi właściwościami jezdnymi w terenie.
#

Mercedes­Benz Zetros w wersji cywilnej po raz pierwszy szerokiej publiczności został zaprezentowany podczas targów IAA 2008 w Hanowerze – wersje wojskowe pokazano na paryskich targach Eurosatory w czerwcu. Pod względem konstrukcyjnym samochód ten jest przystosowany do eksploatacji w najtrudniejszym terenie – można nawet śmiało zaryzykować twierdzenie, że jeśli chodzi o jego zdolności trakcyjne, bliżej mu do samochodów wojskowych niż cywilnych.
Mercedes-Benz Zetros sprawdzi się doskonale wszędzie tam, gdzie utwardzone drogi są rzadkością: w miejscach katastrof, przy gaszeniu pożarów lasów czy w sektorze energetycznym. Ma wszystkie cechy wymagane w ekstremalnych warunkach eksploatacji. Koncepcja niskiej zabudowy jest ponadto ułatwieniem w transporcie kolejowym i lotniczym.

Zetros: terenowy wszędołaz

Zetros uzupełnia typoszeregi samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros, Axor oraz Atego. Jego główną zewnętrzną cechą charakterystyczną jest kabina typu klasycznego, czyli z silnikiem umieszczonym z przodu. Zetros z napędem na wszystkie koła jest oferowany w wersji trzyosiowej jako Zetros 2733 A 6×6 oraz dwuosiowej jako Zetros 1833 A 4×4.

Samochód ciężarowy z napędem na wszystkie koła nie jest oczywiście niczym szczególnym – wynikająca z rodzaju napędu podwyższona mobilność jest przecież powszechnie stosowana w pojazdach budowlanych. Zetros nie jest jednak kolejnym samochodem przeznaczonym do wykorzystania jako typowa wywrotka. Istotą nowej koncepcji jest zastosowanie zmodyfikowanych podwozi ciężarowych Actros z napędem na wszystkie koła oraz innych sprawdzonych komponentów z seryjnie produkowanych typoszeregów Axor oraz Actros i dostosowanie ich do pracy w ekstremalnych warunkach terenowych. Rama i komponenty podwozia zostały połączone z innowacyjnym modułem kabiny kierowcy, odwołującym się do koncepcji „globalnego kokpitu" („Global Cockpit") i układu kierowniczego Mercedes-Benz Axor. Dzięki takiemu podejściu udało się skonstruować „pełnokrwisty" samochód off-road mający jednak właściwości ergonomiczne typowe dla drogowego samochodu ciężarowego.
Zastosowanie w Zetrosie komponentów znanych z innych ciężarówek Mercedes-Benz pozwala na ujednolicenie obsługi pojazdów w obrębie jednej floty, a tym samym znaczną redukcję uszkodzeń powstających w wyniku nieumiejętnej obsługi oraz skrócenie czasu szkolenia personelu.

Silnik za kabinÄ…

Usytuowanie siedzenia kierowcy za osią przednią sprawia, że Zetrosem kieruje się podobnie jak samochodem osobowym, a elementy kontrolne i moduły obsługowe (wskaźniki, przyciski, przełączniki itp.) przejęte z ciężarowych modeli wielkoseryjnych ułatwiają szybkie i pewne opanowanie jazdy.

Zarówno w wersji dwu­, jak i trzyosiowej Zetros ma identyczną kabinę, która spełnia najwyższe wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii. Znaną zaletą samochodów z silnikiem umieszczonym przed kabiną jest płaska podłoga, zapewniająca odpowiednio dużą swobodę ruchów. Innym elementem zwiększającym komfort jazdy takim samochodem, zwłaszcza w terenie, jest ulokowanie miejsca kierowcy między osiami. Maska silnika odchylana do przodu umożliwia wygodną i szybką obsługę serwisową.
Zetros z zewnątrz wykazuje wyraźne podobieństwo do oferowanych aktualnie samochodów terenowych Mercedes-Benz (np. do modelu GL) – m.in. za sprawą charakterystycznej osłony chłodnicy. Jednolita kabina kierowcy tego typoszeregu spełnia najwyższe wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii. Oprócz trzech pojedynczych foteli jest w niej również miejsce na bagaż.
*

Zetros napędzany jest przez sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 926 LA, stosowany np. w modelu Axor. Ten kompaktowy i lekki turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 7,2 l rozwija moc 240 kW (326 KM) w przedziale 2000–2300 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm w przedziale 1200–1600 obr/min. Niezawodność i trwałość tego silnika została wielokrotnie sprawdzona nie tylko w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz, ale także w modelach terenowych. Za przenoszenie siły napędowej odpowiada sterowana hydraulicznie skrzynia biegów G 131, wyposażona w osiem biegów do jazdy w przód i bieg pełzający z krótkim przełożeniem. W tym roku ma się pojawić opcjonalna możliwość zamontowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.

Zetros jest doskonale przygotowany do jazdy w najtrudniejszym terenie: ma stały napęd na wszystkie koła. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej 1:1,69 zwiększa siłę napędową o blisko 70%. Do tego dochodzą załączane, mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych w każdej z osi oraz blokada międzyosiowa. Wytrzymałe osie mają zawieszenia mechaniczne na resorach piórowych oraz zwolnice planetarne w piastach kół. Nośność osi przedniej wynosi maksymalnie 7,5 t (opcjonalnie 9 t), osie tylne mają nośność po 9 t. Właściwości trakcyjne w terenie zwiększają dodatkowo pojedyncze opony, ponieważ koła tylne poruszają się po śladzie kół przednich. Standardowo stosowane są opony w rozmiarze 14 R20.

Samochód został przystosowany do pokonywania przeszkód wodnych: dopuszczalna głębokość brodzenia wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją na życzenie zwiększyć do 1100 mm. Przewidując trudne warunki eksploatacji, na wszystkich osiach zastosowano hamulce bębnowe, również z myślą o ułatwieniu czynności obsługowych i napraw.

Elastyczna koncepcja

Zetros: terenowy wszędołaz

Rozstaw osi Zetrosa w wersji dwuosiowej wynosi 4800 mm, natomiast w wersji trzyosiowej jest to 4750 + 1450 mm. Podwozie waży 8,6 t (dwuosiowe) lub 10,5 t (trzyosiowe), a do­puszczalna masa cał­kowita pojazdu to odpowiednio 16 (18) t lub 25 (27) t. Standardowa skrzynia ładunkowa może mieć długość 5,1 lub 6,2 m, przy czym możliwe są też skrzynie o innych wymiarach. Koncepcja pojazdu umożliwia w razie potrzeby stworzenie wielu innych jego wersji. Podobnie jak pozostałe ciężarówki Mercedesa Zetros produkowany jest w fabryce samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth. Zastosowanie wytwarzanych wielko­seryjnie komponentów jest gwarancją dostaw części zamiennych i serwisu na całym świecie poprzez sieć Mercedes-Benz skupiającą blisko 5000 punktów serwisowych w 160 krajach.

ImageImage
Image
(c)diarmotori.com . .samochody-specjalne.com.pl
http://www.youtube.com/watch?v=lqq4VE2q ... r_embedded
http://video.google.pl/videosearch?q=Me ... CDEQqwQwCQ

Autor:  Szakall69 [ Sob, 26.12.2009, 18:11 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

co tu robia fotki Stara ? :?

Autor:  stan1906 [ Sob, 26.12.2009, 19:49 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

może star wykupił mercedesa :mryellow:

Autor:  drakor [ Nie, 28.03.2010, 21:45 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

wykupil i nawet sprzedał po ogłoszeniu upadłości.
ImageImage
ImageImage
ImageImage
ImageImage
Image
(c)bild.de

Autor:  sebastianadam [ Wto, 30.03.2010, 17:53 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

Powiększony Unimog i tyle. Ale ciekawie wygląda jak na ciężarówkę.

Autor:  kenji [ Wto, 30.03.2010, 20:27 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

sebastianadam napisał(a):
Powiększony Unimog i tyle. Ale ciekawie wygląda jak na ciężarówkę.


Sam jesteś Unimog - to całkowicie nowa konstrukcja, a że podobny to już inna sprawa.

Autor:  sebastianadam [ Śro, 31.03.2010, 15:56 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

kenji napisał(a):
a ĹĽe podobny to juĹĽ inna sprawa.


O to mi właśnie chodziło.

Autor:  RR ltd Co. [ Pon, 08.10.2012, 14:00 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

Genialne nadwozie na bazie Zetrosa
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
fundir.org

Autor:  Piotr_24 [ Pon, 08.10.2012, 14:11 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

Do świat juz nie daleko , wiec świety mikołaju Ja chce taka zabawke pod choinke dla duzych chłopcow byłem grzeczny :D :D :D
A tak powaznie to Genialna ciężarówka , wnętrze na 6 + :D

Autor:  kenji [ Pon, 08.10.2012, 16:09 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

Bajka. Choć pewnie ładnych parę baniek trzeba dać za ten wohnmobil.

Autor:  RR ltd Co. [ Pon, 08.10.2012, 20:39 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

Poszukałem trochę info o tym samochodzie, a właściwie o dwóch samochodach

Cytuj:
Jeśli podobnie jak ekipa Top Gear nienawidzicie przyczep kempingowych, a chcielibyście mieć własny dom na kołach, z pomocą przychodzi Mercedes. Stworzył on willę na kołach zdolną do poruszania się w ciężkich warunkach terenowych. To nie żaden kamper, ale luksusowy domek letniskowy, który postawicie tam, gdzie tylko macie na to ochotę.

Mercedes-Benz Zetros to model z rodziny użytkowych Mercedesów, który łączy cechy terenowego Unimoga i szosowych Actrosów. To wygodna ciężarówka przystosowana do poruszania się w terenie. Przeznaczony jest głównie dla wojska i służb specjalnych do działań w trudnych warunkach. Trudno tu mówić o wersjach cywilnych, bo kto tak naprawdę potrzebuje Zetrosa? A jednak znaleźli się i tacy. Dwaj biznesmeni z Mongolii zamówili Zetrosy z zabudową, która wyposażeniem i wykończeniem może zawstydzić niejeden wolno stojący dom.

Obie zabudowy wykonane z poliuretanu to kompletne mieszkania z salonem, sypialnią, kuchnią i łazienką. Jedno z aut wyposażono nawet w garaż na quada. Wyposażenie zawiera wszystko to, co macie w domu, a każdy z elementów to najwyższej klasy sprzęt. W kuchni nie zabraknie płyty grzewczej, lodówki, barku czy ekspresu do kawy. Jest umywalka z filtrowaną, ciepłą wodą podawaną również do prysznica.

Salon to miejsce dla 4-6 osób, które siedząc w skórzanych fotelach, mogą zjeść obiad przy dużym stole. W razie potrzeby stół można przekształcić w dodatkowe łóżko. Czas umilają odtwarzacz DVD, antena satelitarna i dwa telewizory LCD – 40- i 46-calowy. O nagłośnienie dba system Bose. Nie zabrakło komputera Mini Mac z modemem. Do ciekawostek można zaliczyć zamontowany sejf na broń lub kosztowności.

O zasilanie “troszczy się” generator napędzany silnikiem wysokoprężnym, współpracujący z czterema akumulatorami – 220 Ah każdy. Ponadto na dachu zabudowy znajdują się dwa 80-watowe moduły baterii słonecznych. W samochodzie są dwa dodatkowe zbiorniki: na wodę o pojemności 250 l i na ścieki – 100 l. Pomijając rzecz jasna dwa zbiorniki na paliwo – 200 i 300 l.

Oczywiście zabudowa to nie wszystko. Kierowca również nie może narzekać na swoje warunki pracy. Kabina ma miejsce do spania, ogrzewanie postojowe i klimatyzację. Manewrowanie ułatwiają kamery cofania połączone z 7-calowym wyświetlaczem. Jest system nagłośnienia z Bluetooth. Łączność odbywa się przy użyciu telefonu satelitarnego. Na kabinie znajduje się schowek o ładowności 100kg i dodatkowe oświetlenie.

Tak czy inaczej w 50 % mamy jednak do czynienia z samochodem. Przyjrzyjmy się. Jest to podwozie typu 6×6, o ładowności 16 ton i rozstawie osi 5350 mm. Zetros napędzany jest przez sprawdzony w najcięższych warunkach silnik OM 926 LA. To wysokoprężna jednostka 6-cylindrowa o pojemności 7,2 l. Maksymalna moc 326 KM i moment o wartości 1300 Nm pozwalają na przemierzanie zarówno pustynnych wydm, jak i pełzanie po znacznych wzniesieniach.

Silnik zamontowany klasycznie (przed kabiną), łączy się z manualną, 9-stopniową skrzynią biegów lub z 6-stopniowym automatem. Napęd 6×6 jest stały, wyposażony rzecz jasna w reduktor. Do tego każdy most wyposażono w dodatkowe przekładnie planetarne, zwane zwolnicami.

O doskonałe właściwości terenowe dbają blokady w każdym dyferencjale – osiowe i międzyosiowa. Zawieszenie ma wytrzymać najcięższe przeciążenia, więc mosty zawieszono na resorach piórowych.

Głębokość pokonywanych brodów standardowo wynosi 80 cm, jednak wyposażenie w snorkel, każe przypuszczać, że są znacznie większe rezerwy. Z uwagi na eksploatację w trudnych warunkach, z dala od serwisów, hamulce oparte są na konstrukcji bębnowej. W razie utknięcia w błocie czy śniegu z pomocą przychodzi wyciągarka mechaniczna.

Szkoda tylko, że samochody nie będą spełniały zbyt szlachetnych funkcji. Podobno mają pomagać swoim właścicielom w polowaniach na wilki w górach Ałtaj. Tak czy inaczej Mercedes pokazał, że stać go na zaspokojenie potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. Naturalnie nie wszystko zostało wykonane w fabryce Mercedesa. Zabudowę wykonała firma Hartmann, natomiast wnętrze wyposażono w firmie Huenerkopf.

autokult.pl
Firma Hartmann: http://www.hartmann-wohnmobile.de
Firma Huenerkopf: http://www.huenerkopf.de

Autor:  BmwM5 [ Wto, 09.10.2012, 19:44 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

ja szczerze powiedziawszy średnio jestem przekonany. pewnie popyt na te wozidło będzie konkret, ale.... nie wiem, może zbyt konserwatywny się robię :S mam mieszane uczucia. ciekawe co jeszcze wymyślą. luksusową amfibię campera? :|

Autor:  kenji [ Wto, 09.10.2012, 20:46 ]
Temat postu:  Re: Mercedes-Benz Zetros 2733

Ale że co? Przecież to nie będzie szło w jednej fabryce z A-klasą. Zabudowa specjalna, powstanie pewnie kilka, kilkanaście sztuk w roku dla najbardziej wymagających klientów - pewnie arabusy, ruscy. Przecież nie wymyślają niczego z du*y, buduje się to na co jest zapotrzebowanie, poza tym takie pojazdy MB składa od xx lat.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/