Wto, 17.10.2006, 21:32
Śro, 18.10.2006, 6:44
Śro, 18.10.2006, 9:11
Śro, 18.10.2006, 15:08
Śro, 18.10.2006, 16:32
witek11 napisał(a):fajne jelcze.. nie wiedzialem ze takie byly.. one sa produkowane nadal???
Czw, 19.10.2006, 12:27
witek11 napisał(a):fajne jelcze.. nie wiedzialem ze takie byly.. one sa produkowane nadal???
Czw, 19.10.2006, 14:45
Czw, 19.10.2006, 16:46
hmmm moĹĽesz bć tylko dumny z Mercedes'aMefisto napisał(a):jestem dumny z Jelcza ze robi cos jeszcze i to tak fajnego.
Czw, 19.10.2006, 17:27
johnus napisał(a):Mefistohmmm moĹĽesz bć tylko dumny z Mercedes'aMefisto napisał(a):jestem dumny z Jelcza ze robi cos jeszcze i to tak fajnego.
Czw, 19.10.2006, 19:44
Czw, 21.08.2014, 9:53
W Hucie Stalowa Wola jest już gotowy prototyp armatohaubicy kalibru 155 mm Kryl. Działo, które swoją premierę będzie miało podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, do uzbrojenia polskiej armii powinno wejść po 2017 roku.
Kryl, który we wtorek wyjechał z malarni, to, mówiąc w uproszczeniu, kołowy odpowiednik gąsienicowego Kraba. - Krab doskonale nadaje się do obrony terytorialnej. Kryl jest lżejszy, bardziej mobilny i przeznaczony do transportu lotniczego - tłumaczy Bartosz Kopyto, pełnomocnik zarządu HSW.
Opracowanie działa to efekt prac badawczych zleconych przez wojsko. Zgodnie z umową z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju do końca 2015 roku HSW musi opracować prototyp oraz dokumentację do produkcji partii próbnej. Sam Kryl to najbardziej spektakularny element tzw. modułowego dywizjonu ogniowego, obejmującego też m.in. wozy dowodzenia i wsparcia.
Podwozie Kryla to całkowicie nowa konstrukcja opracowana w należącym do HSW Jelczu Komponentach. Zintegrowano je z izraelskim działem ATMOS 2000. Pozwala ono wystrzeliwać pociski na odległość ok. 40 km. - Zespół ogniowy działa produkowany będzie na bazie technologii pochodzenia zagranicznego - zaznacza Bartosz Kopyto.
17 lipca w fabryce Jelcz (d. Jelcz-Komponenty) odbyły się trzy ważne premiery: uruchomienie nowych linii montażowych, pokaz ciężarówki 442.32 oraz podwozia dla samochodowej haubicy Kryl.
Linie montażowe stworzono dla seryjnej produkcji pierwszej transzy 910 ciężarówek klasy 4x4, na których zakup MON zdecydowało się w październiku ub.r. (Nowe Jelcze dla wojska, 2013-11-30). Nowe pojazdy będą zastępować – począwszy od końca 2014 – wyeksploatowane Stary najstarszych generacji.
Nowa linia produkcyjna umożliwi fabryce w Jelczu osiągnięcie zdolności produkcyjnej na poziomie 500 wozów rocznie. Dla porównania, kiedy HSW zaczynała robić z jelczańską fabryką poważne interesy, czyli w okresie inauguracji programu WR-40 Langusta (Pierwsze Langusty zamówione, 2008-04-30), zakład w Jelczu wytwarzał rocznie zaledwie ok. 50 pojazdów.
Drugą premierą był pierwszy oficjalny pokaz będących w różnych fazach montażu kilku modeli ciężarówek 442.32, zaprojektowanej od podstaw według wymagań zgłoszonych przez naszą armię.
Pojazd o masie całkowitej 15.000 lub 15.600 kg (zależnie od zastosowanego wariantu kabiny i poziomu jej opancerzenia) i ładowności 4.000 lub 6.000 kg, jest napędzany silnikiem MTU 6R106TD21, spełniającą normy Euro 3, mający moc 240 kW (322 KM) przy 2200 obr./min. i maksymalnym momentem obrotowym 1300 Nm w zakresie prędkości obrotowych 1200-1600 obr./min. Urządzenie przenosi napęd na wszystkie koła za pośrednictwem 9-biegowej, sterowanej mechanicznie skrzyni biegów, wyposażonej w przystawkę odbioru mocy. Prędkość maksymalna pojazdu jest ograniczona, zgodnie z przepisami ADR, do 85 km/h, zasięg pojazdu nie został ujawniony. Ciężarówka przystosowana jest do pokonywania brodem przeszkód wodnych o głębokości do 1,20 m oraz pracy w przedziale temperatur od -30° do +50° C.
Trzecią, najbardziej niecierpliwie wyczekiwaną premierą była pierwszy publiczny pokaz podwozia z zupełnie nowej rodziny samochodów ciężarowych, którą otwierać ma jednostka transportowa samobieżnej kołowej armatohaubicy 155 mm Kryl. Docelowo podwozie z tej rodziny przeznaczone będzie także dla samobieżnej wyrzutni pocisków rakietowych, opracowywanej w ramach programu Homar (Priorytety obronne rządu, 2013-09-18).
Pierwszy prototyp podwozia Kryla przechodzi obecnie intensywne próby i badania trakcyjne w WITPiS w Sulejówku. Producent jest oszczędny w podawaniu informacji na temat charakterystyk technicznych oraz szczegółów rozwiązań konstrukcyjnych.
Według informacji uzyskanych przez RAPORT-wto, wiadomo jednak, że masa podwozia w zaprezentowanej konfiguracji nieznacznie przekracza 9000 kg, a opancerzona kabina – wobec której postawiono także wymóg podwyższonej odporności na wybuchy min – mieści całą obsługę działa.
HSW, która jest liderem programu Kryl (75-lecie HSW, 2013-05-25), podtrzymuje swoje wcześniejsze deklaracje, że prezentacja prototypu nowej samobieżnej armatohaubicy odbędzie się 1 września, podczas MSPO w Kielcach. Do tej pory podwozie zostanie już zintegrowane z działem ATMOS 2000, które do HSW dostarczy Elbit. Izraelska spółka będzie też dostawcą ramy pośredniej dla prototypu Kryla. Więcej szczegółów na temat jelczańskich nowości – w sierpniowym wydaniu RAPORT-wto.