Współcześni właściciele lubują się w kadecie bardziej niż w innych modelach Opla.
Są to zwolennicy oldtimerów którzy otaczają, czczą odziedziczonego po ciotce kadett-a na automacie w jego oryginalnym wydaniu. Inni znowu - fani tuningu którzy uwielbiają Swojego C-GT/E, jako ostatniego naprawdę sportowego Kadett-a bo napędzanego na tylną oś, ulepszają go, rasują i "grzeją" po slalomach.
Właściwie wszystko było zaplanowane inaczej. Następcą dla konstruowanego od 1965 roku kadetta B miał być na rynku od 1970r i docelowo miał być w trzech typach - Standart, Luxus/LS i Olympia i to w 13-tu różnych wariantach karoserii: Każdorazowo dwu i cztero drzwiowa limuzyna w wszystkich trzech wersjach, do tego w obydwu korzystnych cenowo wariantach, dwu i cztero drzwiowe kombi, względnie Caravan, przy tym Olympia jako Coupe, Luxus nawet w dwóch wersjach Coupe, w jednej szczególnie sportowej i jednej szczególnie komfortowej.
Niestety wszystko się zmieniło. Gwałtowna fala grypy w Niemczech pochłonęła w 1970r. ponad 2000 ofiar śmiertelnych, królestwo Tonga w południowo-zachodniej Polinezji otrzymuje niepodległość, a to, co właściwie było zaplanowane jako Kadett C, pojawia się jako Ascona, względnie Manta A aby odpłacić się świeżo powstałej konkurencji wśród "nowej niemieckiej klasy średniej". Kadett B tymczasem jest produkowany dalej do 1973r.
Jego prawdziwy następca, Kadett C pojawia się dopiero latem 1973r. po trzech letnim okresie rozwoju. Podobnie jak ten prezentowany rok wcześniej Rekord D, Kadett C odcina się oscentacyjnie od dotychczasowych wpływów amerykańskich, jeśli chodzi o budowę karoserii, brak tu wypukłych blaszanych powierzchni, jak i tego, co było w Kadecie B - przegubu napędu nad tylnią osią. Kadett C ma wyraźnie skromną, niewyszukaną, europejską formą o gładkich, równych konturach, niską linię pasów i naprawdę dużych szybach. Na pierwszy rzut oka Kadett C wygląda przez to o wiele zgrabniej, delikatniej niż jego poprzednik - co jest zresztą zamierzone: w końcu powinien odróżniać się optycznie od budowy Ascony.
Jednak wrażenie to trochę zawodzi: nowy jest tak naprawdę dłuższy od swojego poprzednika - przez co jest on dokładnie tej wielkości, co Ascona A. Wprawdzie zrobił się węższy o śmieszne 3mm i o 2,5 cm widocznie dłuższy. Kilka detali, jak przedni pas ze swoją podobną do spoilera wysuniętą do przodu dolną krawędzią, albo też w wersji L - matowo czarna, lakierowana tylna listwa bagażnika - co nadaje kadettowi C prawie sportowy charakter. Uważają też tak autorzy tekstów reklamujących Opla - którzy limuzynie przypisują "szykowną, zgrabną, rasową" formę i zapowiadają w prospektach, że " za tym wozem podąży każde spojrzenie"
Technika Kadetta - C podÄ…ĹĽa za sprawdzonymi wzorami.
Technicy Opla podążyli przy pracach konstrukcyjnych, przy wyprodukowanych w 1970r. "projekcie 1865", także za zupełnie niekonwencjonalnymi rozwiązaniami - zaeksperymentowali w niezależnym tylnym zawieszeniem kół i nawet zbadali już pomysł modelu z napędem przednim. To, że potem i tak w większości pozostało wszystko po staremu, miało wiele przyczyn:
Po pierwsze kupujący dołożyli swoje trzy grosze, zwracali uwagę naturalnie na niskie koszty konstrukcji oraz na to żeby nowy Opel - kompakt dał się możliwie dobrze, pomyślnie produkować.
Po drugie jego produkcja musiała być integralna z tokiem produkcji w fabryce w Bochum, z której to taśm produkcyjnych schodziły też od 1970r przecież Ascona i Manata A, które jak wiadomo skonstruowane są raczej konserwatywnie.
Po trzecie Kadett C był pierwszym Oplem, który od początku przewidziany był jako samochód światowy. Oznacza to, że opracowany w Niemczech Kadett powinien być tak skonstruowany, żeby mógł być produkowany także w innych fabrykach na całym świecie oraz aby mógł być wyposażony w wyprodukowane tam silniki i przekładnie, mechanizmy: Holden w Australii, Isuzu w Japonii.
I to właśnie udaje się na początku lat 70-tych ze skromnie skonstruowanym, standartowym napędem tylnim a nie z napędem na przednią oś. To, że Kadett w ten sposób może być włączony w Niemiecki model i układ silnika Opla - a jest to czwarty powód - wyniknęło to samo z siebie. Podstawowa motoryzacja odpowiada tej, która była stosowana w poprzednim typie, we wspaniałej konstrukcji silnika OHV, który pochodzi jeszcze od pierwszego powojennego Kadett-a, wprawdzie tylko w wersji 1.2 L. W standartowej wersji wypróbowany czterocylindrowiec daje 52 KM, godny uznania wariant super 1.2S dostarcza 60 KM. Cztery przekładnie biegów są w dalszym ciągu sprzęgnięte bezpośrednio z lewarkiem zmiany biegów umieszczonym centralnie, za 109 DM seryjnie w wersji Coupe albo z wyposażeniem SR można było dostać tzw." sportowy układ połączeń ", którego krótki, gruby drążek umieszczony jest z tyłu a przez zespół drążków, zazębia się z kołem zębatym. Podwozie odpowiada konstrukcyjnie po większej części (w głównych zarysach) podwoziowi z Ascony A. Z tyłu jest zastosowana już w kadecie B drugiej serii oś sztywna z sprężynami śrubowymi, dla lepszego wyglądu, amortyzatory umieszczone są teraz pionowo zamiast ukośnie.
Z przodu usuniÄ™to wprowadzony w Kadecie A – wspornik poprzecznego resora piĂłrowego. Kadett C ma wprowadzonÄ… 3 lata wczeĹ›niej w Asconie A, oĹ› podwĂłjnego wachacza poprzecznego ze sprężynami Ĺ›rubowymi. PoniewaĹĽ nie ma juĹĽ autostabilizacji wachacza poprzecznego, teraz takĹĽe podstawowy Kadett ma stabilizator poprzeczny drÄ…ĹĽka skrÄ™tnego przy osi przedniej. BagaĹĽnik Kadetta C zostaĹ‚ – w porĂłwnaniu do monstrualnej wielkoĹ›ci poprzednika – trochÄ™ zmniejszony. Nadal jest on jednak nienaturalnie duĹĽy – w Coupe na podstawie innej dzwonowatej formy bagaĹĽnika jeszcze trochÄ™ wiÄ™kszy niĹĽ przy dostÄ™pnej w wersji 2 i 4 drzwiowej limuzynie, oczywiĹ›cie otrzymaĹ‚ on innÄ… formÄ™; szerszÄ…, przez to nie tak dĹ‚ugÄ…, poniewaĹĽ zbiornik paliwa zostaĹ‚ przeniesiony w bezpieczny obrÄ™b w razie stĹ‚uczki; tzn. w gĂłrnÄ… okolicÄ™ tylnej osi. Pracownikom stacji benzynowych sprawia to problemy: tylko lewa z dwĂłch klapek odpowietrzajÄ…cych w tylnych sĹ‚upkach jest typowÄ… klapkÄ… natomiast prawa klapka jest to zamaskowany korek wlewu paliwa, do ktĂłrego poĹ‚Ä…czony jest zbiornik za pomocÄ… rury wlewowej.
Bardziej niĹĽ w Kadecie B, caravan odróżnia siÄ™ od Limuzyn i od Coupe. Ma on – znane jeszcze u poprzednika – oĹ› tylnÄ… z ukoĹ›nie montowanymi amortyzatorami, poniewaĹĽ umieszczony pionowo amortyzatory za bardzo ograniczaĹ‚yby bagaĹĽnik, w ktĂłrym znajduje siÄ™ pod podĹ‚ogÄ… bagaĹĽnika zbiornik paliwa, umieszczony jest on tak celowo, aby nie ograniczać powierzchni bagaĹĽowej. Caravan od poczÄ…tku jest dostÄ™pny tylko z dwoma drzwiami bocznymi, zatem nie jest on raczej dobry jako kombi rodzinne, PomyĹ›lany byĹ‚ raczej jako pojazd do pracy, albo do przewoĹĽenia narzÄ™dzi. Jest on dostÄ™pny w dwĂłch wersjach – podstawowej oraz z wyposaĹĽeniem „L” (luxus). Pakiet z wyposaĹĽenia „SR” nie jest dostÄ™pny.
DuĹĽo nowoĹ›ci jest wewnÄ…trz wszystkich wersji karoserii. Pomimo zgrabnej, drobnej budowy, wnÄ™trze powiÄ™kszyĹ‚o siÄ™ przede wszystkim na szerokość, jest teraz wiÄ™cej miejsca. Fotele z przodu sÄ… znacznie ulepszone, moĹĽna na nich pokonywać dĹ‚ugie trasy znacznie wygodniej, niĹĽ na twardych „pĹ‚askich mÄ™skich siedzeniach” w poprzednim modelu. Nowoczesna deska rozdzielcza nie posiada juĹĽ typowych a zarazem lubianych przez testujÄ…cych samochody tzw. „fortepianowych przyciskĂłw” do Ĺ›wiateĹ‚ i do wycieraczek, zamiast tego do wycieraczek sĹ‚uĹĽy teraz maĹ‚a dĹşwignia na lewo przy kierownicy. Za dopĹ‚atÄ… 50 DM moĹĽna byĹ‚o dostać spryskiwacz umieszczony w dĹşwigni wycieraczek poprzez naciĹ›niÄ™cie dĹşwigni w stronÄ™ kolumny kierownicy, w wersji podstawowej trzeba pompować wodÄ™ w dalszym ciÄ…gu przez znajdujÄ…cy siÄ™ obok pedaĹ‚u sprzÄ™gĹ‚a dodatkowy pedaĹ‚ spryskiwacza. Na pochwaĹ‚Ä™ zasĹ‚ugujÄ… pedaĹ‚a, ktĂłre moĹĽna obsĹ‚ugiwać nawet w grubym obuwiu, o grubych podeszwach, oraz trzy bezchromowe, matowe i dobrze czytelne zegary.
Za dopłatą 43 DM można mieć ( niedoceniany przez testerów) podręczny schowek, z którego się wszystko sypie, gdy pędzą 52 konie mechaniczne: tak to sknerowaci zwolennicy Opla zaoszczędzili na zamknięciu schowka. Opel skromny jest także w ogumienie.
NajtaĹ„sze kadetty C mknÄ… po okolicy dalej, na nÄ™dznych 12 – calowych felgach, wyposaĹĽonych w opony diagonalne wielkoĹ›ci 6 x 12. KoĹ‚a 13 cali z grubymi oponami radialnymi 155 sÄ… dostÄ™pne za dopĹ‚atÄ… 238 DM, dopiero wersje 60 konne i roczniki po 1975 r, majÄ… je juĹĽ seryjnie. Tak samo ma siÄ™ sytuacja z przednimi hamulcami tarczowymi, ktĂłre sÄ… tylko w koĹ‚ach 13-tkach. Kto myĹ›li, ĹĽe 4 – metrowe auto, waĹĽÄ…ce ok. 800 kg, ze swoim, 1.2 litrowym i 52 konnym silnikiem jest zbyt mocne, w 1974 r, ma okazjÄ™ siÄ™ o tym przekonać.
Z powodu tzw, kryzysu paliwowego w 1973 r, wskutek czego nie tylko zostaĹ‚y wprowadzone zakazy ruchu w niedzielÄ™, lecz takĹĽe podskoczyĹ‚a cena benzyny o ponad 80 jenĂłw za litr, Opel zaĹ‚oĹĽyĹ‚ ze klienci bÄ™dÄ… teraz szukali jeszcze bardziej oszczÄ™dnego kadett-a. Dlatego odgrzebano dawno zaniechany silnik 1.0 litra. Z pierwszego Kadetta A, ktĂłry miaĹ‚ moc 40 KM i wyróżniaĹ‚ siÄ™ niezĹ‚ym temperamentem. Za to potrzebowaĹ‚ do 1 litra drogiego paliwa mniej na 100 km – jeĹ›li jedzie siÄ™ odpowiednio spokojnie – oszczÄ™dza siÄ™ jeszcze 28.80 DM za kierownicÄ…. Dobrze wiedzÄ… o tym kierowcy majÄ…cy rodziny we wschodnich Niemczech, poniewaĹĽ pod koniec roku 1973 przymusowa opĹ‚ata za wizyty w Berlinie Wschodnim zostaĹ‚a podniesiona do 10 DM za dzieĹ„, za wizyty w NRD nawet na 20 DM za dzieĹ„. DziÄ™ki pieniÄ…dzom zaoszczÄ™dzonym na 2500 km moĹĽna byĹ‚o jechać caĹ‚y jeden dzieĹ„ „ na drugÄ… stronÄ™” Liczba tych aut nie byĹ‚a duĹĽa. ĹÄ…cznie zostaĹ‚o sprzedanych tylko 54.914 KadettĂłw C 1.0 L to jest 3,2 % wszystkich egzemplarzy. W 1975 r, koĹ„czy siÄ™ wojna we Wietnamie, ludzie zapominajÄ… powoli o szokujÄ…cej cenie paliwa. Znowu kupowanych jest wiÄ™cej samochodĂłw. Opel robi wraĹĽenie i wprowadza dodatkowo czwarty wariant karoserii Kadetta C do juĹĽ istniejÄ…cych dwĂłch wersji limuzyn dwu i czterodrzwiowej, coupe i wersji caravan nowy model „ City”.
Tym modelem Opel podchwytuje pomysĹ‚, zastosowany w zaprezentowanym tuĹĽ rok wczeĹ›niej „ Golfie”, ktĂłry miaĹ‚ przede wszystkim robić wraĹĽenie na mĹ‚odych klientach oraz wzbudzić coraz wiÄ™kszy pociÄ…g do samochodĂłw przez swĂłj skoĹ›ny tyĹ‚ i siÄ™gajÄ…cÄ… prawie pod dach klapÄ™ bagaĹĽnika, nie sÄ… one jednak wĹ‚aĹ›ciwym kombi jak kadett caravan, lecz tzw, kombi – limuzynami. CoĹ› takiego jest teraz teĹĽ wĹ›rĂłd modeli Kadetta.
Na niezmienionym rozstawie kół – ok. 240 cm, konstruuje siÄ™ je teraz z dwu drzwiowÄ… karoseriÄ…, z krĂłtszym o 23 cm tyĹ‚em samochodu i ukoĹ›nÄ… pokrywÄ… bagaĹĽnika, dziÄ™ki ktĂłrej mĹ‚ode kobiety w reklamach z szerokimi nogawkami u spodni Ĺ‚adujÄ… torby z zakupami, albo wyciÄ…gajÄ… z tych bagaĹĽnikĂłw sprzÄ™t sportowy. Z powodu moĹĽliwoĹ›ci zaĹ‚adunku – czyli bagaĹĽnika, City ma bak – tak jak caravan – nie nad tylnÄ… osiÄ…, lecz zbiornik leĹĽÄ…cy pod bagaĹĽnikiem, ktĂłry jest napeĹ‚niany przez wlew znajdujÄ…cy siÄ™ w tylnym bĹ‚otniku.
Swoich konkurentĂłw – zwĹ‚aszcza tego niepozornie kanciastego z Holandii – Kadett City wyprzedza swojÄ… niezwykle zgrabnÄ… sylwetkÄ…. Robi on wraĹĽenie harmonijnego i sprytnego, kupowany jest, wiÄ™c wcale nie tak niechÄ™tnie. BÄ…dĹş, co bÄ…dĹş jest to liczba 263 090 egzemplarzy
Do sportowego typu mężczyzn Opel przemawia nowym naprawdę mocnym modelem Kadett-a.
Inaczej jest niĹĽ w poprzednich modelach, nie zajmuje siÄ™ juĹĽ „podkrÄ™caniem” maĹ‚ego silnika OHV, tylko powstaje typ GT/E. DostÄ™pny tylko w karoserii Coupe, model GT/E jest pomyĹ›lany jako podstawowy samochĂłd dla nasilonego od 1975 r, sportu motoryzacyjnego i ma pod maskÄ… – jak dotychczas najmocniejszy 4 – cylindrowiec serii silnika CIH : dziÄ™ki Bosch L – Jetronic wprowadza 1.9 l silnik z mocÄ… 105 PS tak jak w Mancie A GT/E. Model GT/E schodzi z taĹ›my seryjnie na 5,5 calowych sportowych felgach stalowych i oponach o szerokoĹ›ci 175/70 otrzymuje dodatkowo obrotomierz i konsolÄ™ z dodatkowymi wskaĹşnikami majÄ…cÄ… wskazywać na bardzo wydajny silnik. WskaĹşniki w pierwszej serii sÄ… pomyĹ›lane dla osĂłb niepalÄ…cych, popielniczka jest częściowo zakryta.
Za dopĹ‚atÄ… moĹĽna byĹ‚o mieć 5 – biegowÄ… sportowÄ… skrzyniÄ™ biegĂłw, za kolejnÄ… dopĹ‚atÄ… częściowo zblokowany mechanizm różnicowy (tylny most) z jeszcze krĂłtszym przeĹ‚oĹĽeniem ta przekĹ‚adnia zapobiega jednostronnemu „skrÄ™towi” kół napÄ™dowych, a szczegĂłlnie podczas deszczu umoĹĽliwia fajne, wesoĹ‚e przejaĹĽdĹĽki poprzez szybkie dodanie gazu. TakĹĽe, gdy ktoĹ› nie miaĹ‚ polakierowanego samochodu na żółto – czarno i tak moĹĽna byĹ‚o stwierdzić, ĹĽe jedzie modelem GT/E : moĹĽna to poznać po tym ĹĽe szybko przyspiesza, lecz takĹĽe po tym, ĹĽe w czasie wolnej jazdy oraz podczas biegu jaĹ‚owego dobrze sĹ‚ychać warkot z boku za osĹ‚onÄ… w bagaĹĽniku znajdujÄ…cej siÄ™ tam elektrycznej pompy paliwowej. Poza tym kierowca z pewnoĹ›ciÄ… stwierdzi, ĹĽe na nierĂłwnej jezdni bardziej trzÄ™sie, GT/E ma grubsze stabilizatory oraz dobrze dopasowane gazowe amortyzatory Bilstein, ktĂłre dbajÄ… o jeszcze bardziej sportowy sposĂłb jazdy, ale powoduje teĹĽ mniejszy komfort.
„Ludzie, trzymajcie mocno swoje spodnie – nowy GT/E w 9,8 sekund osiÄ…ga 100 km ! Przez co zostaĹ‚o udowodnione, ĹĽe szelki Opla sÄ… najszybsze” – tak piszÄ… autorzy tekstĂłw reklamowych.
Wkurza to oczywiście VW i w ten sposób Kadett ma w czerwcu 1976 r. konkurencję z Wolfburga : Pojawia się pierwszy Golf GT/I jako odpowiedź na GT/E i dba o to, żeby zwolennicy dobrze zmotoryzowanych samochodów osobowych o zwartej budowie, podzielili się odtąd na dwa obozy : jedni to fani GT/I, drudzy natomiast to fani GT/E.
Opel wraca szybko jak burza.
W 1977 r. 105 konny GT/E otrzymuje dwĂłch nastÄ™pcĂłw, obydwa z powiÄ™kszonym na 2.0 litra CIH – zespoĹ‚em napÄ™dowym oraz z wtryskiem. PopularniejszÄ… wersjÄ… jest nowe wydanie Kadetta – Rallye, nazywa siÄ™ on teraz skromnie „OPEL RALLYE” (rallye – wyĹ›cigowy) i dysponuje 110 KM mocy oraz podkreĹ›lonym sportowym wyposaĹĽeniem.
RĂłwnoczeĹ›nie pojawia siÄ™ takĹĽe najdroĹĽsza wersja Kadetta C, model GT/E 2.0. Jest pomyĹ›lany, jak juĹĽ żółto-czarny GT/E, wĹ‚aĹ›ciwie jako auto homologacyjne, jako nowy samochĂłd konkurencyjny (przeznaczony jako auto do wspĹ‚Ăłzawodnictwa w zawodach sportowych) i znĂłw ma 5 KM wiÄ™cej i – jak na Ăłwczesne moĹĽliwoĹ›ci Opla – bardzo dobrze wyposaĹĽone, nawet mechanizm na 5 biegĂłw, poza tym sportowe felgi 6-calowe.
Za to 115 konny GT/E kosztuje prawie 17.000 Marek, za taką kasę lekko można dostać Commodora. Pomimo tej ceny seria, przewidziana najpierw na 1000 sztuk, wyłącznie w kolorze żółto-białym, GT/E2 zostaje wykupiony bardzo szybko. Opel wypuszcza dodatkowo jeszcze 500 sztuk. I po wykupieniu tych dodatkowych 500 sztuk, szczególnie uparci interesanci mogą zamawiać dalsze GT/E2, nawet w każdym żądanym kolorze, nie tylko żółto białym.
VW sprzedający coraz większe ilości golfa, wyprodukowanego w 1974r. Jako następca garbusa -> anty: kadett.
Opel rozszerza paletÄ™ silnikĂłw kadetta: model 1,6S pojawia siÄ™ jako odpowiedĹş na golfa 1500 – 70 – KM, ma on pod maskÄ… pracujÄ…cy z benzynÄ… super 1,6 litrowy silnik CIH z Ascony, oczywiĹ›cie zredukowany do 75 PS.
Dostępny jest też silnik 1600, najpierw tylko w limuzynach i Coupe, poza tym w najrzadszych ze wszystkich karoserii Kadetta C: w Aero: na bazie dwudrzwiowej limuzyny ze stopniowanym tyłem. Opel opracowywuje limuzynę Art-Cabrio z pałąkiem, która produkowana jest w fabryce karoserii Baur i oferowana jest od 1976r.
W przeciwieĹ„stwie do cieszÄ…cego siÄ™ powodzeniem Golfa Cabrio, ktĂłrego jarzmo sĹ‚usznie wywodzi siÄ™ z kolumny B i zasĹ‚uguje na przydomek „tarmas” albo „koszyczek truskawek”, wzmacniana część w Kadecie Aero dziaĹ‚a lepiej zintegrowana z liniÄ… karoserii. ĹšwieĹĽy Kadett ma za drzwiami maĹ‚Ä…, przymocowanÄ… trĂłjkÄ…tnÄ… szybkÄ™, ktĂłra otoczona jest wykonanym z blachy paĹ‚Ä…kiem, ktĂłry ma chronić szybkÄ™ przed wiatrem. Na gĂłrze jest mocny wyjmowany dach, tylny otwĂłr moĹĽna zamknąć maĹ‚Ä… klapkÄ… w ksztaĹ‚cie daszku.
Tak dobrze wygląda Aero, a tak bezsensowne i zmienne jest rozwiązanie z dachem: Fanatykom wiatru w włosach taki otwarty Kadett i tak nie jest dostatecznie otwarty, wskutek czego produkcja po 2 latach i 1332 wyprodukowanych egzemplarzach, została znowu zawieszona.
DuĹĽe znaczenie Kadett C ma dla zwolennikĂłw sportu motoryzacyjnego Opla.
Po odrzuceniu w Szwajcarii przez referendum inicjatywy „Akcja przeciwko infilitracii obcej kultury przez narĂłd i ojczyznÄ™” oraz po tym, jak osĹ‚abĹ‚y najgorsze fale kryzysu olejowego, postanawia siÄ™ wzmocnić, zangaĹĽownie w sport motoryzacyjny. Kadett C rozpoczyna wtedy – jako podstawowe auto (auto-baza) – produkcjÄ™ nastÄ™pstwa Ascony 19SR, dokĹ‚adniej mĂłwiÄ…c: Kadetta C – coupe GT/E.
Warunkiem dopuszczenia do sportu motoryzacyjnego jest jednak, ze 1 samochód z grupy drugiej (specj. Samochody turystyczne) musi być wyprodukowany w 1000 egzemplarzy w ciągu roku, a 1 samochód z grupy pierwszej (seryjne auta turystyczne) nawet 5000 egzemplarzy.
GT/E pierwszej generacji zaprezentowany zostaje - a jest charakterystyczny dziÄ™ki żółto-czarnej bezchromowej masce - przy modelu IAA 1975, a ĹĽeby udowodnić, ĹĽe nie chodzi tu o Cafe-Racer’a, lecz o prawdziwy sprzÄ™t sportowy, Opel prezentuje zaraz odpowiedni silnik do wyĹ›cigĂłw: 240 PS, 4-zqworowy z 2 litrami poj. skokowej.
Debiut modelu Raylle (wyĹ›cigowego) Hi-Tech jest bardziej niĹĽ Ĺ›miaĹ‚y – Walter Rohl, ktĂłrego zaangaĹĽowano później do reklamy – uzyskuje w rajdzie Monte Carlo w styczniu 1976 4-te miejsce za wyprzedzajÄ…cym Lancia Stratos i czyni przez to nadziejÄ™ na wiÄ™cej.
Ta nadzieja niestety zawodzi. 4- zaworowiec przysparza w najbliższym czasie samych problemów. Nie dowodzi nawet niezawodności i doprowadza do serii wypadków. Także napęd wydaje się nie dorastać do najlepszych wzorów.
Tak, więc w ostateczności, kierowcom udaje się zająć tylko drugie miejsce na podeście; to, że Opel na koniec sezonu zajmuje jednakże 2-gie miejsce (za Fiatem) w rajdach mistrzostw świata, można zawdzięczać dużej liczbie prywatnych kierowców, którzy uzyskiwali ciągle punkty w swoich Kadettach GT/E ze starymi 2-zaworowymi silnikami.
Sezon rajdowy ’77 stoi pod jednÄ… z najszczęśliwszych gwiazd dla zespoĹ‚u Opla. 4- zaworowiec w dalszym ciÄ…gu sprawia kĹ‚opoty; co oczywiĹ›cie nie jest powodem do radoĹ›ci aĹĽ do czasu, gdy Walter Rohl opuszcza zespół Opla i przechodzi do Lanci.
Dopiero, gdy zrezygnowano z 4-zaworowca na sezon ’78 i siÄ™gniÄ™to po sĹ‚abszy i sprawdzony 2-zaworowiec – sytuacja poprawia siÄ™; w ten oto sposĂłb Opel osiÄ…ga w 1978 znowu razem z Fordem II miejsce w konkursie na najlepszÄ… markÄ™ samochodu (w targach). Jeszcze wiÄ™ksze niĹĽ znaczenie GT/E dla wyĹ›cigĂłw ma to jednak dla sportu masowego, wykorzystanÄ…, przez duĹĽÄ… grupÄ™ spoĹ‚eczeĹ„stwa.
Praktycznie na ĹĽyczenie zwinny, Coupe rozwija siÄ™ do pozycji ulubionych „4 kółek” na szczeblu narodowym, czÄ™sto żółto-czarne „scigacze” stanowiÄ… 1/3 i wiÄ™cej pozycji startowych. Coupe udaje siÄ™ nawet zachować swojÄ… pozycjÄ™ jako najbardziej, poĹĽadanego samochodu spotrtowego po tym, jak Kadett C w 1979 zostaĹ‚ zastÄ…piony przez ograniczonego sportowo Kadetta D.
Od tego czasu nie ma już Coupe, równie mało z jego następców Kadetta E i Astry F. To jest tylko 1 z powodów, dlaczego w szczególności fani GT/E po dziś dzień z takim namaszczeniem traktują swoje samochody i otaczają je niejako czcią.
Kadett 2d limo
Kadett Aero
Kadett City
Kadett Caravan
Kadett Coupe
Kadett GT/E
Kadett Rally
(c): opelgangklub.prv.pl