Czw, 07.03.2024, 16:11
DeSoto Firesweep to samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką DeSoto w latach 1957–1959.
W połowie lat 50. w USA rynek samochodów klasy wyższej bardzo się zagęszczał. Coraz więcej marek oferowało modele w coraz szerszym zakresie cen, wykraczając poza tradycyjne grupy klientów, do których adresowały swoje produkty. Przykładem takiej ekspansji jest pojawienie się modelu Firesweep u DeSoto w roku 1957. Od przedniej szyby w tył, nadwozie samochodu było zgodne z dwoma pozostałymi modelami, Firedome i Fireflite natomiast błotniki przednie i maska pochodziły od tańszego Dodge'a.
Różnica ta była widoczna od razu i konkurencja nie omieszkała zwracać na to uwagi. Od "mniejszego brata" pochodził również silnik - 325-calowy V8, połączony z jedynie dwugardzielowym gaźnikiem. Wyposażeniem standardowym była ręczna, 3-biegowa skrzynia manualna, za dopłatą dostępna była automatyczna skrzynia biegów "Torqueflite", gdzie zakresy pracy wybierało się przy pomocy przycisków, a nie konwencjonalnej dźwigni (jedno z charakterystycznych rozwiązań samochodów z Korporacji Chryslera w połowie lat 50.).
Lifting
W roku modelowym 1958 wprowadzono kosmetyczne zmiany, z których najbardziej widoczna było przejście z zastosowania jednej pary reflektorów na dwie pary - trend wspólny dla prawie całego rynku motoryzacyjnego w Stanach Zjednoczonych. Zmienił się również kształt ozdobnych listew na boku nadwozia, między którymi mógł znajdować się jeden z dwóch lub trzech lakierów. Niestety sprzedaż samochodów z rocznika '58 spadła u wszystkich producentów, z powodu pierwszej powojennej recesji gospodarczej.
Dotknęło to bardziej DeSoto, wokół którego krążyć zaczynały plotki o bliskim zarzuceniu produkcji marki przez Korporacje Chryslera, a także zła opinia, jaką zebrał składany w pośpiechu, przez co szybko korodujący rocznik 1957. Wiosną 1958 dostępna jest Wiosenna Specjalność (en Spring Special) - DeSoto z dodatkowymi listwami ozdobnymi na klapie bagażnika i wokół wnęki na tablicę rejestracyjną, oraz kilka nowych kolorów w palecie barw lakierów. Oferta ta służy zwiększeniu sprzedaży po etapie pierwszego zachwytu nowym modelem.
Koniec produkcji
W roku 1959 odświeżono przód DeSoto poprzez zastosowanie nowych błotników z reflektorami w linii grilla. Firesweep oderwał się od widocznego pokrewieństwa z Dodge'em, ponieważ nowe błotniki pochodziły od Chryslera jak w obu droższych DeSoto. Do napędu służył wykorzystywany w wielu markach Korporacji Chryslera silnik V8 o pojemności 361 cali sześciennych (ok. 6 litrów), o mocy 295 KM przy 4600 obrotach na minutę. Wobec dalszego spadku sprzedaży, przystąpiono do cięcia kosztów, i zrezygnowano z Firesweep na rok 1960.
Produkcja w Australii
Samochód był również produkowany w Australii w formie montażu CKD w fabryce Chrysler Australia w Mile End w latach 1958-1960. Rocznik 1958 posiadał silnik V8 350 cu in, a rocznik 1959 V8 361 cu in. Na rynku australijskim został zastąpiony przez lokalny model Dodge Phoenix.
Dane techniczne
Producent: DeSoto, Commerce (k. Maywood), hrabstwo Los Angeles, Kalifornia, Stany Zjednoczone
Chrysler Australia, Mile End, Australia (1958-1959)
Okres produkcji: 1957-1959
Segment: E
Nadwozie: 4-drzwiowy sedan
4-drzwiowy hardtop sedan
2-drzwiowe hardtop coupé
2-drzwiowe cabrio
5-drzwiowe kombi
Silniki: benzynowe, czterosuwowe, gaźnikowe, wolnossące, widlaste 8-cylindrowe, z rozrządem OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzone cieczą
V8 325 cu in (5.3 L) 264 KM (194 kW) przy 4400 obr./min (1957)
V8 350 cu in (5.7 L) 280 KM (260 kW) przy … obr./min (1958)
V8 361 cu in (5.9 L) (1959) 295 KM (… kW) przy 4600 obr./min
Układ zasilania: gaźnik 2-gardzielowy Stromberg, wolnossący
Pojemność skokowa: 5735 ccm (1958 350 cu in)
Średnica cylindra: 103,2 mm (1958 350 cu in)
Skok tłoka: 85,9 mm (1958 350 cu in)
Moc maksymalna: 264 KM (194 kW) przy 4400 obr./min (1957 325 cu in)
280 KM (206 kW) przy 4600 obr./min (1958 350 cu in)
295 KM (217 kW) przy 4600 obr./min (1959 361 cu in)
Maksymalny moment obrotowy: 515 Nm przy 2400 obr./min (1958 350 cu in)
Stopień sprężania: 10,0 (1958 cu in)
Skrzynia biegów: manualna 3-biegowa (drążek pod kierownicą)
PowerFlite automatyczna 2-biegowa
TorqueFlite automatyczna 3-biegowa
Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła tylne
Rozstaw osi: 3099 mm (1958 Sportsman 2d)
Masa własna: 1660-1810 kg
Poprzednik: DeSoto Firedome
Następca: DeSoto Fireflite
DeSoto Adventurer
Pokrewne: Chrysler Windsor
Dodge Coronet
Plymouth Belvedere