Obecny czas: Czw, 28.03.2024, 9:27




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 
1978-1990 FSO Polonez 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post 1978-1990 FSO Polonez
1978: Polonez MR78 (tzw. "Borewicz")

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Cytuj:
W drugiej połowie lat siedemdziesiątych inżynierowie FSO z pomocą speców z Fiata rozpoczęli prace nad nowym modelem samochodu - następcy starzejącego się Fiata 125p. Nadwozie dla przyszłego samochodu, zaprojektowali włoscy styliści ze studia projektowego Giugiaro, przewidziano trzy wersje nadwoziowe - pięciodrzwiową, trzydrzwiową oraz coupe. Samochód miał spełniać najsurowsze amerykańskie normy bezpieczeństwa biernego, zastosowano w nim wzmocnienia drzwi, co było wówczas rzadkością, samochód standardowo wyposażono też w bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Nieoficjalne źródła podawały, że prototypowa wersja samochodu mogła otrzymać nazwę Fiat 137. Włosi zaproponowali także kilka silników do nowego auta, o pojemnościach 1600, 1800 i 2000 ccm, lecz pomimo zakupu licencji, nie wdrożono ich do produkcji. Dlaczego? Zakładano wówczas maksymalne wykorzystanie produkowanych już w kraju podzespołów dla Fiata 125p. Polscy konstruktorzy (na wyraźne zyczenie władz) poszli na tyle daleko, że dopaslowali włoskie nadwozie do płyty podłogowej "Dużego Fiata", co pociągnęło za sobą niekorzystne zmniejszenie rozstawu kół i osi pojazdu.
Auto otrzymało nazwę Polonez, jego pierwsze próbne egzemplarze opuszczały fabrykę od listopada 1977 roku. Nowy samochód miał w ciągu pięciu lat zupełnie zastąpić fiata, ale stan wojenny oraz problemy z pełnym opanowaniem technologii spowodowały, że oba samochody produkowano jednocześnie do 1991 roku, kiedy fabrykę opuścił ostatni Fiat 125p.
Polonez mimo podobnych wymiarów zewnętrznych, był znacznie bardziej komfortowy od Fiata 125p, miał większy bagażnik no i nowocześniejszą sylwetkę. Odziedziczył po nim niestety liczne wady, takie jak zbyt mały rozstaw kół, niezbyt dynamiczne silniki, słabą wentylację wnętrza. Sylwetka samochodu, była jak na owe czasy nowoczesna, pod względem stylistycznym auto było troszkę podobne do konstrukcji renomowanych koncernów (VW, Renault, GM). Współczynnik oporów powietrza pierwszej wersji Poloneza wynosił Cx=0.4, co nie jest złym wynikiem (dziś normą jest około 0,3). Pierwszy, seryjnie produkowany Polonez 1500 (pełna nazwa) zjechał z taśmy montażowej w dniu 5 maja 1978. Auto w podstawowym wyposażeniu miało wiele elementów, oferowanych przez inne fabryki za dopłatą: bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, zegarek, obrotomierz, ogrzewana tylna szyba z wycieraczką, halogeny firmy ZELMOT, chromowane dekielki na kołach (później, jedynie w wersji eksportowej). Zmodyfikowany silnik Fiata 125p, o pojemności 1500 ccm i mocy 75 KM (55kW) napędzał auto. Samochód, miał nowoczesną jak na owe czasy sylwetkę, jakość wykonania i wyposażenie stały na wysokoim poziomie, co w połączeniu z niewysoka ceną, czyniło Poloneza atrakcyjnym samochodem, również w Europie zachodniej. W polsce oferowany był jeszcze model z silnikiem 1300.
Pierwsze Polonezy, otrzymały przydomek "borewicz", gdyż tak nazywał się główny bohater popularnego pod koniec lat siedemdziesiątych serialu "07 zgłoś się" (Bronisław Cieślak, filmowy porucznik Sławomir Borewicz). W dzisiejszych czasach "borewicze", to już rzadko spotykani klasycy, coraz trudniej takiego zakupić, a ceny takich Polonezów w dobrym stanie, wcale nie są adekwatne do dość zaawansowanego ich wieku. Do cech charakterystych tych modeli , należą ozdobne listwy na przedniej i tylnej klapie, halogeny, deska rozdzielcza z głośnikiem na jej srodku i chromowana listwą, chromowane klamki i kołpaki, atrapa z chromowanymi listewkami. Ponadto samochód powinien mieć silnik gaźnikowy pierwszej generacji.
Pod koniec 1979 roku, fabryke opuściła krótka seria Polonezów, wyposażonych w osobno montowany w Ośrodku Badawczo Rozwojowym FSO, fiatowski silnik 132C2.000 o pojemności 1995 ccm i mocy maksymalnej 112KM, który rozpędzał samochód do 175 km/h i zapewniał przyspieszenie do 100 km/h w 12s. Niestety, owa wersja samochodu przeznaczona była wyłącznie dla instytucji rządowych.
Na początku lat osiemdziesiątych, wyprodukowano 100 sztuk Polonezów z włoskim turbodoładowanym silnikiem diesla, o pojemności 1993 ccm i mocy 83 KM, który pozwalał na uzyskanie maksymalnej szybkości 146 km/h.
W 1981 roku, wprowadzono składaną tylna kanapę, co pozwoliło na opcjonalne zwiększenie przerstrzeni bagażowej. Na początku lat osiemdziesiątych, oderowano polonezy w dwóch wersjach. Popularna (okrojona) wersja "C". Nie posiadała wielu elementów wyposażenia wersji standardowej (halogenów, wycieraczki i spryskiwacza szyby tylnej, kołpaków, bocznych listew, ozdobnej listwy zderzaka, zagłówków, maty wygłuszającej silnik, oświetlenia wnętrza, schowka i bagażnika, popielniczek w tylnych drzwiach, zapalniczki) pasy bezpieczeństwa były statyczne. Wersa ulepszona (lux) "L" miała wzmocniony do 82 KM (60 kW) silnik oraz skrzynię biegów o pięciu przełożeniach, radiomagnetofon "Skald", dodatkowy spojler z tyłu oraz wycieraczki o regulaowanej przerwie pracy. Polonez 1500 w standardowym wyposażeniu, kosztował wówczas 3500 dolarów, za wersję zubożoną trzeba byo zapłacić 3270, za wzbogaconą - 3950.
Polonez przez wiele lat występował niemal wyłącznie jako pięciodrzwiowy samochód, chociaż włoscy projektanci, przedstawili również inne wersje nadwoziowe. W latach 1980 - 1983 wyprodukowano w niewielkiej liczbie kilkuset sztuk auta z nadwoziem trzydrzwiowym, które miały powiększoną przednią parę drzwi (nawiasem mówiąc, później takie same drzwi zastosowano w Polonezie Truck). Poza nieco zmienioną karoserią oraz fotelami (musiały byc odchylane), wersja ta nie różniła się niczym od pięciodrzwiowej.
W 1981 i 1893 roku, fabrykę opuściły Polonezy w trzeciej z zaprojektowanych przez Fiata wersji - Coupe. Polonez 1.5X Coupe, posiadał szeroki chromowany środkowy słupek, troszkę większe niż w trzydrzwiowym modelu tylne okna, zderzak z wbudowanymi światłami pozycyjnymi i kierunkowskazami, spoiler w dolnej części drzwi tylnych, uchylne tylne szyby boczne. Wnętrze było wykończone miękkim materiałem (a nie skejem), fotele były bardziej komfortowe, na gałce dźwigni zmiany biegów umieszczono schemat włączania poszczególnych biegów. Auto napędzał silnik 1500 ccm, o mocy maksymalnej 82 KM (60,3 kW) uzyskiwanej przy 5200 obr/min oraz maksymalnym momencie obrotowym 114 Nm, występującym przy 3400 obr/min. Pozwałało to rozpędzić auto do 155 km/h oraz osiągnięcie "setki" w 15 sekund. Niestety, auto w tej wersji było sporo droższe od pięciodrzwiowego modelu, do wyprodukowano je w tak niewielkiej liczbie egzemplarzy, przeznaczonych głównie dla dyrektorów "flagowych" polskich przedsiębiorstw. Począwszy od 1983 roku, wszystkie Polonezy wyposażone są w pięciobiegowe skrzynie, jednocześnie wycofano z oferty modele z silnikiem 1300, pozostały Polonezy z silnikiem 1500 oraz 2000, które były praktycznie nie do kupienia.
W 1986 roku doszedł silnik o zwiększonej do 1598 ccm pojemności i mocy 87 KM (64 kW), rozpędzający samochód do 155 km/h. Niestety, były to jednostki tulejowane (rozwiercane), a nie normalne 1600, takie wprowadzono po 1989 roku. Od tego roku dostępne dla potrzeb rajdowych były również wzmocnione wersje 1.5. Pierwsza o mocy 106 KM (78 kW) przy 6000 obr/min oraz momencie obrotowym 180 Nm przy 3200 obr/min pozwalała na rozwinięcie szybkości 180 km/h, a 100 km/h samochód osiągał po 11 s. Druga, dość wyżyłowana i nietrwała, wersja, oferowała 190 KM (140 kW) przy 7000 obr/min i 240 Nm przy 3200 obr/min, co zapewniało 8,5 sekundy do "setki" i 220 km/h. Polonezy, zwłaszcza z silnikiem 2-litrowym, przez wiele lat startowały w rajdach, odnosząc wiele sukcesów, min. startował nimi Marian Bublewicz.

Dane techniczne
Nadwozie: 5-drzwiowy liftback
Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, OHV, chłodzony cieczą
Układ zasilania: gaźnik
Pojemność skokowa: 1295 ccm
1481 ccm
Stopień sprężania: 9,0:1
9,2:1
Moc maksymalna: 65 KM (48 kW) przy 5600 obr/min
75 KM (55 kW) przy 5200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 93 Nm przy 3400 obr/min
115 Nm przy 3200 obr/min
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Rodzaj napędu: tylny
Długość: 4272 mm
Szerokość: 1650 mm
Wysokość: 1420 mm
Rozstaw osi: 2509 mm
Masa własna: 1115–1140 kg
Poj. zbiornika paliwa: 45 l
Liczba miejsc: 5
Ładowność: 400 kg
Prędkość maksymalna: 140 km/h
155 km/h


Cytuj:
W drugiej połowie lat siedemdziesiątych inżynierowie FSO z pomocą speców z Fiata rozpoczęli prace nad nowym modelem samochodu - następcy starzejącego się Fiata 125p. Nadwozie dla przyszłego samochodu, zaprojektowali włoscy styliści ze studia projektowego Giugiaro, przewidziano trzy wersje nadwoziowe - pięciodrzwiową, trzydrzwiową oraz coupe. Samochód miał spełniać najsurowsze amerykańskie normy bezpieczeństwa biernego, zastosowano w nim wzmocnienia drzwi, co było wówczas rzadkością, samochód standardowo wyposażono też w bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Nieoficjalne źródła podawały, że prototypowa wersja samochodu mogła otrzymać nazwę Fiat 137. Włosi zaproponowali także kilka silników do nowego auta, o pojemnościach 1600, 1800 i 2000 ccm, lecz pomimo zakupu licencji, nie wdrożono ich do produkcji. Dlaczego? Zakładano wówczas maksymalne wykorzystanie produkowanych już w kraju podzespołów dla Fiata 125p. Polscy konstruktorzy (na wyraźne zyczenie władz) poszli na tyle daleko, że dopaslowali włoskie nadwozie do płyty podłogowej "Dużego Fiata", co pociągnęło za sobą niekorzystne zmniejszenie rozstawu kół i osi pojazdu.
Auto otrzymało nazwę Polonez, jego pierwsze próbne egzemplarze opuszczały fabrykę od listopada 1977 roku. Nowy samochód miał w ciągu pięciu lat zupełnie zastąpić fiata, ale stan wojenny oraz problemy z pełnym opanowaniem technologii spowodowały, że oba samochody produkowano jednocześnie do 1991 roku, kiedy fabrykę opuścił ostatni Fiat 125p.
Polonez mimo podobnych wymiarów zewnętrznych, był znacznie bardziej komfortowy od Fiata 125p, miał większy bagażnik no i nowocześniejszą sylwetkę. Odziedziczył po nim niestety liczne wady, takie jak zbyt mały rozstaw kół, niezbyt dynamiczne silniki, słabą wentylację wnętrza. Sylwetka samochodu, była jak na owe czasy nowoczesna, pod względem stylistycznym auto było troszkę podobne do konstrukcji renomowanych koncernów (VW, Renault, GM). Współczynnik oporów powietrza pierwszej wersji Poloneza wynosił Cx=0.4, co nie jest złym wynikiem (dziś normą jest około 0,3). Pierwszy, seryjnie produkowany Polonez 1500 (pełna nazwa) zjechał z taśmy montażowej w dniu 5 maja 1978. Auto w podstawowym wyposażeniu miało wiele elementów, oferowanych przez inne fabryki za dopłatą: bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, zegarek, obrotomierz, ogrzewana tylna szyba z wycieraczką, halogeny firmy ZELMOT, chromowane dekielki na kołach (później, jedynie w wersji eksportowej). Zmodyfikowany silnik Fiata 125p, o pojemności 1500 ccm i mocy 75 KM (55kW) napędzał auto. Samochód, miał nowoczesną jak na owe czasy sylwetkę, jakość wykonania i wyposażenie stały na wysokoim poziomie, co w połączeniu z niewysoka ceną, czyniło Poloneza atrakcyjnym samochodem, również w Europie zachodniej. W polsce oferowany był jeszcze model z silnikiem 1300.
Pierwsze Polonezy, otrzymały przydomek "borewicz", gdyż tak nazywał się główny bohater popularnego pod koniec lat siedemdziesiątych serialu "07 zgłoś się" (Bronisław Cieślak, filmowy porucznik Sławomir Borewicz). W dzisiejszych czasach "borewicze", to już rzadko spotykani klasycy, coraz trudniej takiego zakupić, a ceny takich Polonezów w dobrym stanie, wcale nie są adekwatne do dość zaawansowanego ich wieku. Do cech charakterystych tych modeli , należą ozdobne listwy na przedniej i tylnej klapie, halogeny, deska rozdzielcza z głośnikiem na jej srodku i chromowana listwą, chromowane klamki i kołpaki, atrapa z chromowanymi listewkami. Ponadto samochód powinien mieć silnik gaźnikowy pierwszej generacji.
Pod koniec 1979 roku, fabryke opuściła krótka seria Polonezów, wyposażonych w osobno montowany w Ośrodku Badawczo Rozwojowym FSO, fiatowski silnik 132C2.000 o pojemności 1995 ccm i mocy maksymalnej 112KM, który rozpędzał samochód do 175 km/h i zapewniał przyspieszenie do 100 km/h w 12s. Niestety, owa wersja samochodu przeznaczona była wyłącznie dla instytucji rządowych.
Na początku lat osiemdziesiątych, wyprodukowano 100 sztuk Polonezów z włoskim turbodoładowanym silnikiem diesla, o pojemności 1993 ccm i mocy 83 KM, który pozwalał na uzyskanie maksymalnej szybkości 146 km/h.
W 1981 roku, wprowadzono składaną tylna kanapę, co pozwoliło na opcjonalne zwiększenie przerstrzeni bagażowej. Na początku lat osiemdziesiątych, oderowano polonezy w dwóch wersjach. Popularna (okrojona) wersja "C". Nie posiadała wielu elementów wyposażenia wersji standardowej (halogenów, wycieraczki i spryskiwacza szyby tylnej, kołpaków, bocznych listew, ozdobnej listwy zderzaka, zagłówków, maty wygłuszającej silnik, oświetlenia wnętrza, schowka i bagażnika, popielniczek w tylnych drzwiach, zapalniczki) pasy bezpieczeństwa były statyczne. Wersa ulepszona (lux) "L" miała wzmocniony do 82 KM (60 kW) silnik oraz skrzynię biegów o pięciu przełożeniach, radiomagnetofon "Skald", dodatkowy spojler z tyłu oraz wycieraczki o regulaowanej przerwie pracy. Polonez 1500 w standardowym wyposażeniu, kosztował wówczas 3500 dolarów, za wersję zubożoną trzeba byo zapłacić 3270, za wzbogaconą - 3950.
Polonez przez wiele lat występował niemal wyłącznie jako pięciodrzwiowy samochód, chociaż włoscy projektanci, przedstawili również inne wersje nadwoziowe. W latach 1980 - 1983 wyprodukowano w niewielkiej liczbie kilkuset sztuk auta z nadwoziem trzydrzwiowym, które miały powiększoną przednią parę drzwi (nawiasem mówiąc, później takie same drzwi zastosowano w Polonezie Truck). Poza nieco zmienioną karoserią oraz fotelami (musiały byc odchylane), wersja ta nie różniła się niczym od pięciodrzwiowej.
W 1984 roku, fabryke opuściły Polonezy w trzciej z zaprojektowanych przez Fiata wersji - Coupe . Polonez 1.5X Coupe, posiadał szeroki chromowany środkowy słupek, troszkę większe niż w trzydrzwiowym modelu tylne okna, zderzak z wbudowanymi światłami pozycyjnymi i kierunkowskazami, spoiler w dolnej części drzwi tylnych, uchylne tylne szyby boczne. Wnętrze było wykończone miękkim materiałem (a nie skejem), fotele były bardziej komfortowe, na gałce dźwigni zmiany biegów umieszczono schemat włączania poszczególnych biegów. Auto napędzał silnik 1500ccm, o mocy maksymalnej 82KM (60,3 kW) uzyskiwanej przy 5200 obr/min oraz maksymalnym momencie obrotowym 114 Nm, występującym przy 3400 obr/min. Pozwałało to rozpędzić auto do 155 km/h oraz osiągnięcie "setki" w 15 sekund. Niestety, auto w tej wersji było sporo droższe od pięciodrzwiowego modelu, do wyprodukowano je w tak niewiwlkiej liczbie egzemplarzy, przeznaczonych głównie dla dyrektorów "flagowych" polskich przedsiębiorstw. Począwszy od 1983 roku, wszystkie Polonezy wyposażone sa w pięciobiegowe skrzynie, jednocześnie wycofano z oferty modele z silnikiem 1300, pozostały Polonezy z silnikiem 1500 oraz 2000, które były praktycznie nie do kupienia.
W 1986 roku doszedł silnik o zwiększonej do 1598 ccm pojemności i mocy 87 KM (64 kW), rozpędzający samochód do 155 km/h. Niestety, były to jednostki tulejowane (rozwiercane), a nie normalne 1600, takie wprowadzono po 1989 roku. Od tego roku dostępne dla potrzeb rajdowych były również wzmocnione wersje 1.5. Pierwsza o mocy 106 KM (78 kW) przy 6000 obr/min oraz momencie obrotowym 180 Nm przy 3200 obr/min pozwalała na rozwinięcie szybkości 180 km/h, a 100 km/h samochów osiągał po 11 s. Druga, dość wyżyłowana i nietrwała, wersja, oferowała 190 KM (140 kW) przy 7000 obr/min i 240 Nm przy 3200 obr/min, co zapewniało 8,5 sekundy do "setki" i 220 km/h. Polonezy, zwłaszcza z silnikiem 2-litrowym, przez wiele lat startowały w rajdach, odnosząc wiele sukcesów, min. startował nimi Marian Bublewicz.

Dane techniczne
Nadwozie: 5-drzwiowy liftback
Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, OHV, chłodzony cieczą
Układ zasilania: gaźnik
Pojemność skokowa: 1295 ccm
1481 ccm
Stopień sprężania: 9,0:1
9,2:1
Moc maksymalna: 65 KM (48 kW) przy 5600 obr/min
75 KM (55 kW) przy 5200 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 93 Nm przy 3400 obr/min
115 Nm przy 3200 obr/min
Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna 5-biegowa manualna
Rodzaj napędu: tylny
Długość: 4272 mm
Szerokość: 1650 mm
Wysokość: 1420 mm
Rozstaw osi: 2509 mm
Masa własna: 1115–1140 kg
Poj. zbiornika paliwa: 45 l
Liczba miejsc: 5
Ładowność: 400 kg
Prędkość maksymalna: 140 km/h
155 km/h


(C) Wikipedia
Auta-prl.pl
Productioncars.com
Carfolio.com
Autofilia.blog.hu
Carblueprints.info

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Wto, 18.05.2021, 17:50, edytowano w sumie 5 razy

Nie, 06.05.2012, 0:03
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3319
Miejscowość: Miechów
Post Re: 1978 FSO Polonez
No kuwa to jest wysokie auto Nie dość że PB to jeszcze RWD a żeby tego było mało to jeszcze w hatchu. W luksusowej wersji dostawałeś nagrzewnicę wnętrza i miodowe szyby . Kocham ten samochód :mryellow:

_________________
[']Zulu-2.X.1990-11.II.2007-PAMIĘTAMY!!!![']


Nie, 06.05.2012, 19:01
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: 1978 FSO Polonez
Image
Image
Image
Image

Image
Image
motor

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Śro, 08.08.2012, 9:29
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1978 FSO Polonez
ad. 1978 Polonez 1500 MR78
Image
Image
Image
Image
Image Wykop.pl
Image Motoshowminatura.fora.pl


1978 Polonez 2000 Rally
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Małoseryjna wersja z silnikiem Fiata 132 2,0 litra, przeznaczona głównie dla Służby Bezpieczeństwa, wykorzystywana była również w rajdach.


1978 Polonez 2500 Racing (tzw. "StratoPolonez")

Image
Image

Wyczynowa wersja z silnikiem V6 2.4 z Lancii Stratos o mocy zwiększonej do 285 KM (pojedynczy egzemplarz)


1979 Polonez Long "Jamnik" (prototyp):
Image
Image
Image

7-drzwiowa, 7-miejscowa wersja zbudowana w pojedynczym egzemplarzu w 1979 r.


ad. 1979-1981 Polonez 3d
Image
Image
Image
Image
Image
Image Motoshowninatura.fora.pl

FILMY:
http://www.youtube.com/watch?v=1NEd_7NJ5II
Image


(C) Fso.moto24.tv
Motorbase.com
Autocentrum.pl
Wykop.pl
Motoshowminatura.fora.pl
Moto.wp.pl
Moto.onet.pl
Members.multimania.co.uk
Wystawaklasykow.pl
Polskie-auta.pl
Racebook.pl
Wikipedia.org
Gieldaklasykow.pl
Borewicze.pl
Wrc.net.pl
Samochodymadeinpoland.fora.pl
Autokult.pl
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Pon, 17.05.2021, 21:18, edytowano w sumie 4 razy

Pon, 14.01.2013, 14:10
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 118
Post Re: 1978 FSO Polonez
polac napisał(a):
No kuwa to jest wysokie auto Nie dość że PB to jeszcze RWD a żeby tego było mało to jeszcze w hatchu. W luksusowej wersji dostawałeś nagrzewnicę wnętrza i miodowe szyby . Kocham ten samochód :mryellow:


Miodowe szyby? Tego jeszcze nie słyszałem. Jak się nazywała ta limitowana wersja?

_________________
Polak potrafi
Jeden z powodów, dlaczego stare jest piękne


Pon, 14.01.2013, 18:53
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6258
Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
Post Re: 1978 FSO Polonez
Były takie, były. Co ciekawe nie tylko w Polonezie. Montowali takowe w warszawskich tramwajach (tych kwadratach - nie znam oznaczenia) i jelczowskich odpowiednikach Berlietów ;)

_________________
Old Opels never die!!!
Opel - Wir lieben autos
Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel
08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(


Czw, 17.01.2013, 22:21
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 118
Post Re: 1978 FSO Polonez
No proszę, to nowość dla mnie.

_________________
Polak potrafi
Jeden z powodów, dlaczego stare jest piękne


Pią, 18.01.2013, 19:32
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1978 FSO Polonez
1987-1988 Polonez MR87 (tzw. "Akwarium") - zmieniony grill, trzecie boczne okienko, pokrywa bagażnika nadal krótka
Image
Image
Image
Image
Image
Cytuj:
W roku 1986 zwiększono pojemność bazowego silnika do 1,6 l, w efekcie jego moc wzrosła do 87 KM (64 kW). Montowano go równorzędnie z mniejszą jednostką. W tym samym roku rozpoczęto prace nad turbodoładowaną wersją silnika 1.5, osiągała ona moc 140 kW, nie zdecydowano się jednak na jej seryjną produkcję z powodu problemów konstrukcyjnych (wysoka awaryjność i niska trwałość).

Do produkcji skierowano nieznacznie zmodernizowanego Poloneza oznaczonego jako MR'86, który w wyniku modyfikacji otrzymał nowe regulowane od wewnątrz lusterka oraz ramki drzwi lakierowane proszkowo na kolor czarny. Jednak najbardziej zauważalną i w największym stopniu poprawiającą użytkowanie modelu zmianą było pojawienie się na słupkach „C” małych okien mających na celu poprawę widoczności, dzięki czemu model zyskał potoczne określenie „akwarium”. Zastosowano też przedni pas z modelu Coupé. W tym samym roku do produkcji wszedł silnik CB o pojemności 1598 cm³ i mocy 87 KM, wersja z tym silnikiem nosiła oznaczenie 1.6 LE[21][39]. W 1987 roku dokonano kolejnej zmiany, zamiast tylnego plastikowego spojlera znanego już z MR'83, 85 i 86, pojawiło się przetłoczenie na tylnej klapie. Model ten nosił fabryczne oznaczenie MR'87. Wraz z tą modernizacją postanowiono zmienić nazewnictwo wersji wyposażeniowych na trzyliterowe, dodając literę „S”. Najpopularniejsze wersje tego modelu to 1.5 SCE (produkowana głównie na eksport), 1.5 SLE i 1.6 SLE. Modele MR'86 oraz MR'87 oferowane były również ze starszym typem przedniej części nadwozia z odmiany MR'83. Samochody w takiej kompletacji przeznaczone były głównie na rynki eksportowe, a zastosowanie odmiennej stylizacji przedniej części nadwozia spowodowane było chęcią odróżnienia podstawowej wersji wyposażeniowej od pozostałych, bogatszych odmian.

1 stycznia 1988 roku rozpoczęto produkcję dostawczej wersji Poloneza - Trucka.


1989-1990 Polonez MR89 (tzw. "Przejściówka") - pokrywa bagażnika sięga już do zderzaka, zmienione tylne lampy (od Zastavy)
Image
Image
Image
Cytuj:
W 1989 roku rozpoczęto produkcję modelu MR'89 (premiera w kwietniu 1988), w którym znaczącej zmianie poddana została tylna cześć nadwozia. Pojazd ten otrzymał nowe zespolone lampy tylne (stosowane później w Caro) oraz tylną klapę bagażnika, której krawędź dolna sięgała do zderzaka. Dzięki przeprojektowaniu tylnej części nadwozia udało się obniżyć próg załadunku z 95 cm do 66 cm. Kierunkowskazy boczne zostały przemieszczone w inne miejsce na błotniku (bliżej drzwi), gdzie zamontowano je poziomo. Zmieniono także kształt i położenie tylnej wycieraczki. We wnętrzu pojawiły się nowe materiały wykorzystywane do obić boczków drzwiowych oraz siedzeń.

Od roku 1990 rozpoczęto sprzedaż niewielkiej serii pojazdów, w której źródłem napędu był silnik SOHC o pojemności 1993 cm³ i mocy 105 KM, pochodzący z zapasów magazynowych europejskiego Forda. Poloneza z tym silnikiem reklamowano hasłem „Nowe serce dla Poloneza [...] Większy komfort jazdy i poczucie ministerialnej ważności!”.

Oznaczenia wersji
S – nowy typ nadwozia z oknami w słupkach tylnych
C – podstawowa wersja wyposażenia
L – wersja ze wzbogaconym wyposażeniem
E – silnik z zapłonem elektronicznym
TURBO – silnik z turbodoładowaniem

Dane techniczne
Inne nazwy: FSO Prima II
FSO Cruzado
FSO Mistral 1600
Producent: FSO
Nasr
Zaprezentowany: 1986
Okres produkcji: 1986 – 1991 (Polska)
1986 – 1992 (Egipt)
Miejsce produkcji: Warszawa, Polska
Kair, Egipt
Poprzednik: Polonez MR'78/MR'83/MR'85
Następca: FSO Polonez Caro
Typy nadwozia: 5-drzwiowy hatchback
2-drzwiowy pick-up (Truck)
Silniki: R4 OHV 1,3 l
R4 OHV 1,5 l
R4 OHV 1,6 l
R4 Fiat DOHC 2,0 l
R4 Pinto 2,0 l
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa
Rodzaj napędu: silnik umieszczony z przodu pojazdu, napędza koła tylne
Długość: 4322 mm
Szerokość: 1650 mm
Wysokość: 1420 mm
Rozstaw osi: 2509 mm
Masa własna: 1130 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
Liczba miejsc: 5
Pojemność bagażnika: 300 - 1070 l



(C) Wikimedia.org
Olx.pl
Moto.pl
Kolekcjoner87.files.wordpress.com
Forum.fsoptk.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 12.07.2014, 23:23
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1978-1990 FSO Polonez
ad. 1989-1990 MR89 "Przejściówka"

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


(C) Flickr.com
Webcarstory.com
En.autowp.ru
Polskajazda.pl
Polskie-samochody.w.interia.pl
Czerwonesamochody.com
Motonews.pl
Katalog Młodego Technika 1989/1990; Nasza Księgarnia, Warszawa, 1989
Katalog Motoru 1989; Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1989

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 27.11.2014, 22:25
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1978-1990 FSO Polonez
ad. 1981 i 1983 Polonez Coupé

Image
Image Wikipedia.org
Image Auto-swiat.pl
Image Borewicze.pl
Image Motoshowminatura.fora.pl

Małoseryjna wersja Coupé z lat 1981 i 1983 z nowym przodem (wykorzystanym później w MR86, MR87 i MR89). Łącznie z wersją 3d wyprodukowano ok. 300 egzemplarzy.

(C) Wikipedia.org
Auto-swiat.pl
Borewicze.pl
Motoshowminatura.fora.pl


ad. 1983 Polonez C MR83 (tzw. "ekonomiczny")

Image Flickr.com
Image Wikipedia.org
Image The-blueprints.com
Image Motoshowminatura.fora.pl

Zubożona wersja wprowadzona w 1983 r., oznaczona symbolem "C".

(C) Flickr.com
Wikipedia.org
The-blueprints.com
Motoshowminatura.fora.pl


ad. 1986 Polonez MR86

Image
Image Pl.Wikipedia.org
Image Se.pl
Image
Image
Image
Image
Image
Image Facebook.com

wersja z "nowym" przodem od wersji coupé, ale jeszcze z kratką w słupku C, produkowana w 1986 r. Prowadzono również prace badawcze nad silnikiem 1500 Turbo o mocy 190 KM.

(C) Pl.Wikipedia.org
Se.pl
Facebook.com


ad. 1987-1988 Polonez MR87 ("Akwarium")

Image Polonez-maniak.pl.tl
Image
Image Autopaedia.com
Image Motoshowminatura.fora.pl

(C) Polonez-maniak.pl.tl
Autopaedia.com
Motoshowminatura.fora.pl


ad. 1989-1990 Polonez MR89

Image Bezpiecznapodroz.org
Image Motoshowminatura.fora.pl

(C) Bezpiecznapodroz.org
Motoshowminatura.fora.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pią, 14.05.2021, 3:21
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 13 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018