|
|
Obecny czas: Nie, 19.05.2024, 22:19
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 2 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
1956-1958 Moskwicz 402
FILM:http://video.mail.ru/mail/aleksandr-200866/2560/2437.htmlCytuj: Moskwicz 402 (ros. МоŃквич 402) - rosyjski samochĂłd osobowy produkowany przez MoskiewskÄ… FabrykÄ™ SamochodĂłw MaĹ‚olitraĹĽowych (MZMA - Moskowskij Zawod MaĹ‚olitraĹĽnych Awtomobilej) w latach 1956 – 1958. ĹÄ…cznie wyprodukowano 87 658 sztuk pojazdu wraz z odmianami. Moskwicz 402 zastÄ…piĹ‚ na taĹ›mach produkcyjnych poprzedniÄ…, wywodzÄ…cÄ… siÄ™ z przedwojennego Opla Kadetta rodzinÄ™ samochodĂłw 400 i 401, w 1956 roku. SamochĂłd otrzymaĹ‚ bardziej nowoczesnÄ… od poprzednika karoseriÄ™ z przestronnym, komfortowym wnÄ™trzem i oddzielnÄ… przestrzeniÄ… bagaĹĽowÄ… w nadwoziu typu sedan. GĹ‚Ăłwnym mankamentem pojazdu byĹ‚ odziedziczony od poprzednika dolnozaworowy 4-cylindrowy silnik o pojemnoĹ›ci 1220 cmÂł i mocy 35 KM. ByĹ‚a to technicznie przestarzaĹ‚a konstrukcja, majÄ…ca poczÄ…tek swej historii jeszcze w latach 30. XX w. Po dwĂłch latach produkcji nowy Moskwicz doczekaĹ‚ siÄ™ zmodyfikowanej jednostki napÄ™dowej - gĂłrnozaworowego silnika o pojemnoĹ›ci 1360 cmÂł rozwijajÄ…cego 45 KM. Pojazd z tym silnikiem otrzymaĹ‚ oznaczenie Moskwicz 407 i zastÄ…piĹ‚ model 402. Produkowano takĹĽe maĹ‚oseryjnÄ… wersjÄ™ uterenowionÄ… z napÄ™dem na cztery koĹ‚a i podwyĹĽszonym zawieszeniem nazwanÄ… Moskwicz 410 oraz kombi Moskwicz 423.
Historia modelu W zakładach MZMA w 1950 roku przystąpiono do projektowania nowego nadwozia, oznaczonego jako model 425. Miało ono stać się podstawą nowego małolitrażowego pojazdu wytwarzanego przez tę fabrykę. Głównym konstruktorem zakładów był Aleksandr Andronow. Pierwszy, doświadczalny egzemplarz samochodu był gotowy już w połowie 1951 roku. Zgodnie z przyjętą w fabryce zasadą pojazd oznaczono indeksem «402-425», w którym pierwszy człon oznaczał model silnika, a drugi rodzinę karoserii. Warto zauważyć, że późniejsze sedany z tej rodziny miały handlowe oznaczenie po prostu Moskwicz 402 (a nie 425 - przy takim oznaczeniu pozostano w dokumentacji technicznej pojazdu). Przy opracowywaniu nowego Moskwicza dla przeprowadzenia dokładnych badań i testów, zakupiono sześć zagranicznych samochodów z podobnego segmentu: włoskie - Fiat 1100 i Lancia Aurelia, francuskie - Simca Aronde i Citroën 2CV, angielskie - Hillman Minx, Ford Consul i Javelin Jovett oraz niemiecki Ford Taunus. Mimo, że żaden z tych samochodów nie został potraktowany jako prototyp w czystym rozumieniu, to na pewno rozwiązania techniczne stosowane w tych konstrukcjach stały się bodźcem do stworzenia nowego, oryginalnego projektu samochodu. Prototypowe pojazdy poddawano wszechstronnym próbom. Jeden z trzech doświadczalnych egzemplarzy nowego Moskwicza, po pomyślnym zaliczeniu testów fabrycznych, wystawiony został na targach WDNCh (dawne całoroczne expo w Moskwie, prezentujące osiągnięcia poszczególnych republik ZSRR). Pierwszy seryjnie wyprodukowany egzemplarz opuścił bramy MZMA 20 kwietnia 1956 roku.
Budowa Seryjne pojazdy zostały wyposażone w inną, niż w prototypach osłonę chłodnicy, chromowaną nakładkę na przednią krawędź błotnika wytłoczonego na tylnych drzwiach oraz w rynienki dachu. Wnętrze pojazdu było bardziej przestronne i komfortowe, niż w poprzednim modelu, bez problemu mieściło 5 pasażerów. Przednia niedzielona kanapa była regulowana, można było m.in. odchylać oparcie. Można też było wymontować kanapę, zamontować oparciem w przód samochodu i - w połączeniu z tylną kanapą oraz po rozłożeniu oparcia - uzyskać wygodną przestrzeń do leżenia dla dwóch osób. Nowością w modelu 402 i w ogóle w samochodach radzieckich były jednoczęściowe (niedzielone) panoramiczne szyby - przednia i tylna. Zawieszenie przednie wykonano w oparciu o sprężyny śrubowe z hydraulicznymi amortyzatorami teleskopowymi obustronnego działania (także po raz pierwszy w ZSSR) i stabilizatorem poprzecznym. Z tyłu pojazd otrzymał podłużne resory piórowe, również z hydraulicznym tłumieniem drgań. Kabinę samochodu wyposażono w ogrzewanie oraz nadmuch ciepłego powietrza na przednią szybę, co znacznie podniosło komfort nowego modelu w stosunku do modeli 400 i 401. W drzwiach pojawiły się nowoczesne klamki otwierane przyciskiem, bagażnik miał zamek odblokowywany z wnętrza pojazdu. Dopiero po otwarciu klapy bagażnika można było odchylić podstawę tylnej tablicy rejestracyjnej, pod którą ukryty był wlew paliwa. Koło zapasowe przewożone było z boku w bagażniku. Dźwignia zmiany biegów została umieszczona przy kierownicy. Standardowe wyposażenie samochodu stanowił radioodbiornik, a także automat wyłączający kierunkowskazy przy powrocie kierownicy do położenia na wprost. Pojazd otrzymał 12-woltową instalację elektryczną, która zastąpiła dotychczasową 6-woltową z modeli 400 i 401.
Produkcja W połowie lat 50. zakład MZMA miał bardzo ograniczone możliwości. Sztance do produkcji blach nadwozia przygotowywał głównie wydział narzędziowy Gorkowskich Zakładów Samochodowych (GAZ). Nie udało się też zakończyć na czas prac nad wdrożeniem do produkcji nowej jednostki napędowej. Przyczyną był brak funduszy na zakup nowych urządzeń produkcyjnych. Mimo to, zdecydowano się uruchomić seryjną produkcję nowego modelu z silnikiem oznaczonym "402", stanowiącym powiększone rozwinięcie silników 400 i 401 napędzających samochody Moskwicz 400-420 i Moskwicz 401-420. Oprócz silnika, nowy samochód odziedziczył po poprzednikach całą resztę układu napędowego: 3-biegową skrzynię z dźwignią przy kierownicy oraz tylny most[1], a także osprzęt silnika - m.in. rozrusznik uruchamiany pedałem. Głównym mankamentem nowego samochodu był właśnie słaby, przestarzały, dolnozaworowy silnik, którego konstrukcja sięgała jeszcze lat 30. XX wieku. Jednostka o pojemności 1220 cm³ rozwijała moc 35 KM przy 4200 obr./min i mogła rozpędzić samochód do szybkości 105 km/h[1]. Wprawdzie po dwóch latach produkcji zastąpiono go przez zmodernizowaną jednostkę napędową - górnozaworowy silnik rzędowy o pojemności 1360 cm³, rozwijający moc 45 KM - nadal jednak nie był to nowoczesny silnik, lecz zmodernizowany agregat, u podstaw którego leżała stara konstrukcja rodem z Moskwicza 400. Wypuszczony na rynek w 1958 roku pojazd ze zmodernizowanym silnikiem, choć początkowo sprzężonym ze starą 3-biegową skrzynią i starym mostem, otrzymał nowe oznaczenie Moskwicz 407 i zastąpił w produkcji model 402.
Dane techniczne: Inne nazwy: ros. МоŃквич 402 Moskvitch Scaldia (eksport) Producent: MZMA, Moskwa, ZSSR Okres produkcji: 1956 – 1958 Poprzednik: Moskwicz 401-420 NastÄ™pca: Moskwicz 407 Pokrewne: Moskwicz 410 (4 x 4) Moskwicz 423 (kombi) Segment: C Konkurencja: Simca Aronde Wartburg 1000 Nadwozie: samonoĹ›ne, stalowe, 4-drzwiowy, 4-miejscowy sedan Liczba miejsc: 4-5 Silnik: M-402 - gaĹşnikowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy rzÄ™dowy, dolnozaworowy, chĹ‚odzony cieczÄ… UkĹ‚ad zasilania: gaĹşnik Pojemność skokowa: 1220 cmÂł Ĺšrednica cylindra x skok tĹ‚oka: 72 x 75 mm StopieĹ„ sprężania: 7 Moc maksymalna: 35 KM przy 4200 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 7,2 kgf m przy 2400 obr/min (70,6 Nm) Skrzynia biegĂłw: mechaniczna 3-biegowa, częściowo zsynchronizowana, z dĹşwigniÄ… przy kierownicy Rodzaj napÄ™du: silnik umieszczony wzdĹ‚uĹĽnie z przodu, napÄ™dzajÄ…cy koĹ‚a tylne (klasyczny) Zawieszenie przednie: niezaleĹĽne, poprzeczne wahacze resorowane sprężynami, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne dwustronnego dziaĹ‚ania, stabilizator poprzeczny Zawieszenie tylne: zaleĹĽne, sztywna oĹ› na podĹ‚uĹĽnych resorach półeliptycznych, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne dwustronnego dziaĹ‚ania Hamulce przednie i tylne bÄ™bnowe, hydrauliczne; hamulec rÄ™czny mechaniczny na koĹ‚a tylne Ogumienie o wymiarach 5,60-15" DĹ‚ugość: 4055 mm Szerokość: 1540 mm Wysokość: 1560 mm Rozstaw osi: 2370 mm Rozstaw kół: 1220 mm Szerokość tylnej kanapy: 1185 mm PrzeĹ›wit pod osiami: 200 mm Masa wĹ‚asna: 980 kg Masa caĹ‚kowita: 1280 kg Pojemność bagaĹĽnika: 340 dmÂł Pojemność zbiornika paliwa: 35 dmÂł PrÄ™dkość maksymalna: 105 km/h Przyspieszenie 0-80 km/h: 28,5 s ZuĹĽycie paliwa: ok. 9 l/100 km (C) Wikipedia Autogalleryorg.ru Classiccarcatalogue.com Video.mail.ru
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski, Sob, 01.05.2021, 18:50, edytowano w sumie 1 raz
|
Czw, 19.04.2012, 15:36 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1956-1958 Moskwicz 402
Flickr.com En.Avtoclassika.com Mklr.pl Nextews.com Zen.yandex.ru Modeli-azlk.ru Dar-web.ru Zr.ru Reactor.cc (C) Flickr.com En.Avtoclassika.com Mklr.pl Nextews.com Zen.yandex.ru Modeli-azlk.ru Dar-web.ru Zr.ru Reactor.cc
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pią, 30.04.2021, 21:29 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 2 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |