Pon, 07.01.2008, 0:12
1938-1979 Volkswagen Käfer 1200 / 1200A / 1302 / 1303 (D)
Wyprodukowano w Niemczech: 16 255 500 szt.
Pochodne: terenowy KĂĽbelwagen typ 82 (25 tys. szt. w 1938-1945), amfibia Schwimmwagen typ 166 (17 tys. szt. w 1938-1945), sportowy Karmann- Ghia, dostawczy Transporter I i II (1955-1983)
Dane techniczne
Nadwozie: 2- drzwiowe, 4-5- miejscowe
Silnik: 4-suwowy, gaźnikowy, 4-cylindrowy w układzie przeciwsobnym (boxer), umieszczony z tyłu, napędza koła tylne
Średnica cyl. × skok tłoka: 75 × 64 / 77 × 64 / 77 × 69 / 83 × 69 mm
Pojemność skokowa: 1131 / 1192 / 1285 / 1493 cm3
Moc maksymalna: 18 / 25 / 29 / 32 kW (25 / 34 / 40 / 44 KM) przy 3300 / 3600 / 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 82 / 87 / 100 Nm przy 2000 obr/min
Stopień sprężania: 5,8 / 7,0 / 7,3 / 7,5
Paliwo: o LO 86 / 87 / 91
Skrzynia przekładniowa: 4-biegowa, synchronizowana
Zawieszenie przednie: krótkie wahacze wleczone, pakiety drążków skrętnych umieszczone w dwóch poprzecznych rurach nośnych, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
Zawieszenie tylne: oś łamana, wahacze podłużne, drążki skrętne, amortyzatory teleskopowe
Hamulce: dwuobwodowe, bębnowe na 4 koła, mechaniczny hamulec ręczny działa na koła tylne
Ogumienie: o wymiarach 155 SR 15 lub 5.60-15 / 175/70 SR 15
Długość × szerokość × wysokość: 4060 × 1550 × 1500 / 4110 × 1585 × 1500 mm
Rozstaw osi: 2400 / 2420 mm
Rozstaw kół przednich (tylnych): 1305 (1288) mm
Masa własna: 720-840 kg
Masa całkowita: 1110-1200 kg
Prędkość maksymalna: 110 / 115 / 120 / 125 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 7,5 / 8,2 l/100 km przy v=90 km/h
Śro, 09.01.2008, 21:26
Śro, 09.01.2008, 22:06
Śro, 09.01.2008, 22:11
Śro, 09.01.2008, 22:38
Pią, 11.01.2008, 1:32
Pią, 15.01.2010, 11:42
1945: 1100
1951: 1200
1954: 1200
1963: 1300
Genialny konstruktor samochodowy Ferdynand Porsche opracował pierwszy projekt volkswagena już w latach kryzysu gospodarczego, a ściślej mówiąc w 1932 r.
W 1936 r. na wystawie samochodów w Berlinie Porsche przedstawił dwa próbne pojazdy oznaczone jako model 3. Producenci samochodów krytykowali kształt samochodu i jego ogólną koncepcję, uważając ją za zbyt drogą. Volkswagen miał być sprzedawany za cenę poniżej 1000 marek, a Porsche nie potrafił go wyprodukować poniżej 1200 marek. Wyjechał więc do Detroit, aby zapoznać się z amerykańskim przemysłem samochodowym i produkcją seryjną. Do swojej nowej fabryki Porsche zakupił w Ameryce obrabiarki, prasy i automaty za kwotę 50 milionów marek.
Kamień węgielny pod nową fabrykę położono 26 maja 1938 r., a w 1939 r. ukazała się pierwsza seria licząca 20 000 sztuk. Samochód volkswagen miał wbudowany z tyłu 4-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik, z tłokami przeciwbieżnymi, o pojemności 1131 cm3, osiągający moc 17,8 kW (24 KM) przy 3000 obr/min. Wentylator napędzał chłodzące powietrze na bogato użebrowione cylindry. Chłodnica oleju zapewniała dobre własności smarowe oleju, tak że samochód mógł utrzymywać stałą prędkość 100 km/h. Skrzynia biegów miała cztery stopnie i była połączona we wspólnym bloku z mechanizmem różnicowym. Ramę volkswagena tłoczono ze stalowej blachy. Oś przednia składała się z dwóch połączonych rur, w których znajdowały się piórowe drążki skrętne. Wahliwe półosie kół tylnych były umocowane szerokimi pasami, połączonymi z przestawianymi drążkami skrętnymi o przekroju kołowym. Amortyzatory teleskopowe działały dwustronnie.
Ten najbardziej udany niemiecki samochód pod względem liczby wyprodukowanych sztuk i nieustającej popularności prześcignął nawet legendarna „blaszaną Elżbietkę" Forda. Chociaż produkowany jest do dzisiaj, jego pierwsze modele zaliczamy już do weteranów.
Pią, 15.01.2010, 12:22
RR ltd Co. napisał(a):Ale odkop
Nie, 21.11.2010, 23:19
Pon, 22.11.2010, 9:28
Pon, 23.01.2012, 12:24
Pon, 23.01.2012, 22:28
Pon, 23.01.2012, 22:36
Pią, 31.01.2014, 9:21
Czw, 20.03.2014, 11:26
Pon, 31.03.2014, 12:42
Pon, 31.03.2014, 14:41
Śro, 02.04.2014, 16:15
Sob, 05.04.2014, 23:36