Obecny czas: Czw, 25.04.2024, 23:18




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
[historia] Chevrolet Caprice 
Autor Wiadomość
Post [historia] Chevrolet Caprice
Cytuj:
Chevrolet Caprice

Limuzyna, kabriolet, kombi. Small Block. Big Block. Każdy mógł znaleźć interesującą go wersję silnika i nadwozia. Klasyk z pierwszej połowy lat 70.

General Motors był i do dziś pozostał, koncernem wielomarkowym. Na rynku występuje równolegle ich kilka - Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile i Pontiac noszących różne nazwy handlowe. Mimo pewnych, czasem dość istotnych różnic w wyglądzie, zewnętrznym i wyposażeniu, są zbudowane na wspólnych płytach podłogowych, napędzane jednakowym silnikami. Obniża to koszt projektowania i produkcji. Sprawdzone w USA rozwiązanie stosują do dziś europejskie koncerny np. Fiat i Volkswagen. Od lat 40. nadwozia należących do koncernu GM marek oznaczano literami A, B i C w zależności od długości i rozstawu osi. W 1961 roku zmodyfikowano klasyfikację według wielkości. Określenie A- Body zarezerwowano dla aut określanych jako mid size (średnia wielkość). B- Body stanowiły pojazdy zaliczane do kategorii full size. Literę C (C- Body) przydzielono luksusowej marce Cadillac oraz “topowym” modelom Buick (Electra) i Oldsmobile (98). W późniejszych latach zmodyfikowano system oznaczeń. Nie oznaczało to, że “wyższa” litera określa większy pojazd. Równolegle z potężnymi C – Body produkowano niewielkiego Chevrolet Monza czy Oldsmobile Starfire – klasyfikowane jako H-Body. W tym samym czasie (lata 70.) pod oznaczeniem K-Body krył się “średni” Cadillac Seville. Z czasem planiści GM przejęli niemal cały łaciński alfabet.

Image

W 1965 roku General Motors na salonie w Detroit zaprezentował nową rodzinę pojazdów B- Body. Były to Buick Le Sabre, Oldsmobile noszący wówczas nazwę Dynamic 88 Delta oraz Pontiac Bonneville. W grupie nowych pojazdów, czasem występujących pod znaną już nazwą pojawiły się dwa modele marki Chevrolet - Caprice oraz Impala.
Chevrolet Caprice był samochodem stworzonym do zwykłej eksploatacji. W trakcie produkcji montowano różne odmiany sześciocylindrowych silników rzędowych (od ok. 100 KM) oraz ośmiocylindrowych w układzie widlastym, o różnych pojemnościach i mocy do 375 koni (SAE). Przeciętny silnik V-8 ważył około 300 kilogramów. Trwałość regularnie serwisowanego silnika V-8 przy amerykańskim stylu jazdy może przekraczać nawet pół miliona kilometrów. W czasie gdy galon (3,78 litra) benzyny kosztował poniżej dolara, zużycie paliwa od 14 do 28 litrów nie szokowało. Jak w przypadku większości aut z Detroit zawieszenie dostrojono pod kątem komfortu przy jeździe na wprost. Zastosowanie solidnej, choć mało nowoczesnej ramy umożliwiało eksploatację także na gorszych nawierzchniach, których nie brakowało w głębi kraju. Gorzej od wybojów i gruntowych dróg auto znosiło szybko pokonywane zakręty, na których ujawniała się “kanapowata” charakterystyka zawieszenia.

Cały artykuł : Chevrolet Caprice

Źródło: KATALOG dla kierowców / Automobilista


Ostatnio edytowany przez trynid.pl, Śro, 23.12.2009, 18:58, edytowano w sumie 1 raz

Śro, 09.12.2009, 18:24
Awatar użytkownika

Postów: 7496
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [historia] Chevrolet Caprice
Cytuj:
Pierwsza generacja: 1965-1970
model powstał w odpowiedzi na popularny model LTD Forda
nadwozia: 2-drzwiowe coupé, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi
silniki: V8 - 283 ci, 327 ci, 396 ci, 427 ci, 454 ci, 307 ci, 350 ci, 400 ci
skrzynia biegĂłw: 3-, 4-biegowa manualna lub 2-, 3- biegowa automatyczna
napęd: klasyczny
w 1969 lift nadwozia

Druga generacja: 1971-1976
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
nadwozia: 2-drzwiowe coupé, 2-drzwiowe hardtop coupé, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi, 2-drzwiowy kabriolet [na zdjęciu w poście od trynida - przyp. kulikowski]
rozstaw osi: 3090 mm
pojemność bagażnika: w wersji kombi 104,6 cubic feet
silniki: V8 - 350 ci, 400 ci, 454 ci
moc maksymalna: 255, 285 lub 365 KM
napęd: klasyczny
w 1973 zmiana nazwy modelu na Caprice Classic

Trzecia generacja: 1977-1990
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
nadwozia: 2-drzwiowe coupé, 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi
silniki: 6-cylndrowy rzędowy 250 ci, V6 - 229 ci, 262 ci, V8 - 267 ci, 305 ci, 307 ci, 350 ci, V8 Diesel 350 ci
skrzynia biegĂłw: 3- lub 4-biegowy automat
rozstaw osi: 2946 mm (116 in)
długość: 5390 mm (sedan), 5479 mm (kombi)
szerokość: 1915 mm (sedan), 2014 mm (kombi)
wysokość: 1433 mm (sedan), 1478 mm (kombi)
w 1980 lift nadwozia
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org

Czwarta generacja: 1991-1996
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
Image (C) En.Wikipedia.org
nadwozia: 4-drzwiowy sedan lub 5-drzwiowe kombi
silniki: V8 - 4,3 dm3, 5,0 dm3, 5,7 dm3
skrzynia biegĂłw: 4-biegowa automatyczna
rozstaw osi: 2944 mm (115,9 in)
długość: 5438 mm (sedan) lub 5519 mm (kombi)
szerokość: 1956 mm (sedan 1991-1993), 1969 mm (sedan 1994-1996), 2022 mm (kombi)
wysokość: 1415 mm (sedan), 1544 mm (kombi 1991-1993) lub 1547 mm (kombi 1994-1996)

(C) En.Wikipedia.org

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 13.12.2009, 22:09
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018