Pon, 07.01.2008, 16:01
Pon, 07.01.2008, 16:24
Pon, 07.01.2008, 17:39
oldtimer 125p napisał(a):Fafik
oldtimer 125p napisał(a):Syrena Sport
Pon, 07.01.2008, 17:45
Wto, 08.01.2008, 15:42
Wto, 08.01.2008, 17:17
Wto, 08.01.2008, 17:34
Wto, 08.01.2008, 18:09
Oooo wĹ‚aĹ›nieAlexa napisał(a):IMHO NajpiÄ™kniejszy prototyp jaki kiedykolwiek zostaĹ‚ zbudowany w naszym piÄ™knym kraju
Wto, 08.01.2008, 18:13
Wto, 08.01.2008, 21:57
Wto, 08.01.2008, 22:19
Śro, 09.01.2008, 21:55
Pon, 14.01.2008, 17:39
Pon, 14.01.2008, 17:47
Sob, 19.01.2008, 0:01
Sob, 19.01.2008, 2:31
Konstruktorem P80 jest inż. Józef Przybylski , wykładowca technikum w Bytomiu. Autoskuter zbudowany został przez zespół entuzjastów motoryzacji w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych w Katowicach, w hucie "Silesia" w Rybniku w WZM w Siemianowicach. Oficjalna prezentacja odbyła się w 1957 roku w Katowickim Pałacu Młodzieży
Trójkołowiec, 2-osobowy, otwarty, bez drzwiczek, przykrywany budką z płótna nieprzemakalnego i napędzany silnikiem motocyklowym, chłodzony powietrzem, jest najtańszym pojazdem wielośladowym, jaki można sobie wyobrazić. Dostosowany charakterystyką do ruchu miejskiego (mała szybkość maksymalna - 75 km/godz., duże przyspieszenie - małe kółka) może doskonale służyć do dojazdu do miejsca pracy, co oczywiście nie wyklucza dłuższych jazd pozamiejskich niedzielnych czy urlopowych. W przypadku zaś zastosowania ręcznego sterowania dźwigni gazu i sprzęgła, co również przewidziano w założeniach, staje się wprost bezcennym wózkiem dla inwalidów oczekujących jak dotąd bezskutecznie od wojny na podjęcie krajowej produkcji takiego pojazdu.
A oto niektóre dane techniczne zasięgnięte z założeń autoskutera P-80:
Dane ogĂłlne:
Ilość miejsc - 2.
Ciężar własny - ok. 190 kG. '
Ciężar użyteczny - ok. 150 kG.
Rozkład obciążeń - przód 60%, tył 40%;
Układ podwozia - 3 śladowy ;
Napęd - na tylne koło.
Silnik: W wersji prototypowej zastosowano Jawa CZ 250 cm3 o mocy 12 KM przy 4750 obr/min. i momencie obrotowym - 2,0 KGm przy 3500 obr./min. W silniku tym zabudowano na wale silnika dmuchawę odśrodkową.
Podwozie:
Rozstaw osi - 1600 mm ,
Rozstaw kół przednich - 1120 mm,
Prześwit - 180 mm
Wymiary opon - 4,40 - 10
W 1956 roku w zwiÄ…zku ze skreĹ›leniem z listy eksportowej sprzÄ™tu wojskowego, ktĂłry w postaci obowiÄ…zkowego haraczu wysyĹ‚aliĹ›my do ZSRR, w niektĂłrych fabrykach powstaĹ‚y luzy produkcyjne. Ta sytuacja pociÄ…gnęła za sobÄ… pytanie, jakim produktem "zapchać" rezerwy. Problem ten dotyczyĹ‚ przede wszystkim zakĹ‚adĂłw W ĹabÄ™dach - dzielnicy Gliwic. Tak wiÄ™c pomysĹ‚, aby na Ĺ›lÄ…sku uruchomić produkcjÄ™ maĹ‚ego, popularnego samochodu, byĹ‚ strzaĹ‚em w dziesiÄ…tkÄ™. Trzy razy pięć - takie byĹ‚y wstÄ™pne zaĹ‚oĹĽenia: masa 500 kg, silnik o pojemnoĹ›ci 500 ccm, zuĹĽycie paliwa 5 litrĂłw na 100 km. PowoĹ‚any komitet budowy pojazdu skupiaĹ‚ czoĹ‚owych polskich inĹĽynierĂłw i projektantĂłw z tej dziedziny. Tak wiÄ™c byĹ‚a szansa aby w ĹabÄ™dach zamiast czoĹ‚gĂłw T-54 produkować BrzdÄ…ca, bo takÄ… wymyĹ›lono nazwÄ™ dla samochodu. Projekt silnika wykonaĹ‚ Fryderyk Bluemke. Z pojemnoĹ›ci 500 ccm jednostka osiÄ…gaĹ‚a moc 25 KM przy 4500 obrotĂłw na minutÄ™. InĹĽynier StanisĹ‚aw Ĺukawski zaprojektowaĹ‚ nadwozie typu kombi, gdyĹĽ dawaĹ‚o to najlepsze zagospodarowanie powierzchni maĹ‚ego auta. Wszystkie projekty byĹ‚y gotowe i moĹĽna byĹ‚o wdraĹĽać autko do produkcji. Resort PrzemysĹ‚u Maszynowego zakĹ‚adaĹ‚ jednak produkcjÄ™ samochodu osobowego wyĹ‚Ä…cznie w Warszawie. Osoby zaangaĹĽowane w projekt, otrzymaĹ‚y odgĂłrny prikaz wycofania siÄ™. BrzdÄ…c pozostaĹ‚ jedynie w pamiÄ™ci i niewielu dokumentach.
W 1958 roku rozpoczęto seryjną produkcję samochodów małolitrażowych FSO Syrena i mini samochodów Mikrus 300 MR. Obok pojazdów osobowych istniało duże zapotrzebowanie rynkowe na niewielkie pojazdy towarowe, określane popularnie mianem dostawczych. Tym właśnie tendencjom wyszli naprzeciw konstruktorzy z Zakładów Mechanicznych w Stalowej Woli. W połowie 1958 roku zaprezentowali interesujący furgonik dostawczy nawiązujący koncepcją techniczną do znakomitego francuskiego Citroena 2 CV. Założeniem twórców było zapewnienie maksymalnej prostoty wytwarzania i obsługi. Nadwozie samochodu, czterodrzwiowe - dwoje drzwi dla kierowcy i pasażera oraz dwuskrzydłowe tylne drzwi do przestrzeni ładunkowej o wymiarach 135 na 100 na 90 cm, wykonane było z prostych elementów stalowych, nie wymagających stosowania technologii głębokiego tłoczenia. Zastosowano także płaskie szyby w drzwiach bocznych kabiny kierowcy, uchylne i podnoszone. Ramę typu płytowego tworzą dwa równoległe elementy stalowe o przekroju prostokątnym, do których zamocowano stalową podłogę. Na obu końcach ramy znajdowały się jarzma pojedynczych wahaczy podłużnych. Stal 300, bo tak nazwano nowy pojazd, miała dobre niezależne zawieszenie wszystkich kół na wspomnianych wahaczach, zaś elementem resorującym były 2 zespoły sprężyn śrubowych umieszczonych równolegle pod podłogą pojazdu, po obu jego stronach i połączonych z wahaczami. Dla uproszczenia i potanienia produkcji zastosowano silnik dwusuwowy z seryjnego samochodziku Mikrus 300 MR (dwucylindrowy, rzędowy, o pojemności 296 cm3 i mocy 10 kW (14,5 KM/ przy 5200 obr/min, zblokowany ze skrzynią biegów 4+T), umieszczony z przodu pojazdu i napędzający koła przednie.
Warto też zwrócić uwagę na spartańskie wykończenie wnętrza - wszelkie elementy pomocnicze sprowadzono do minimum, prosta długa "klamkowa" dźwignia zmiany biegów umieszczona przy kolumnie kierownicy po prawej stronie, dawała bezpośrednią zmianę przełożeń, zaś lekkie fotele kierowcy i pasażera wykonane były pod postacią stelażu z rurek z siedzeniami z brezentu, naciągniętymi obwodowo za pomocą szeregu niewielkich sprężynek. Samochód był lekki i ekonomiczny - przy szybkości maksymalnej 70 km/h i z największym dopuszczalnym obciążeniem 2 osobami i ładunkiem o masie 250 kg zużywał tylko 5,5-6 dm3 paliwa na 100 km. Nic więc dziwnego, że zaprezentowany publiczności cieszył się ogromnym zainteresowaniem.
Sob, 19.01.2008, 11:56
Polonez Coupe
Sob, 19.01.2008, 12:10
Śro, 23.01.2008, 1:45
Bonus napisał(a):japoĹ„skiej firmy Kubota
Śro, 23.01.2008, 8:47
A dlaczego nie caĹ‚kiem porzÄ…dne klapki byĹ‚yAddMaster napisał(a):Widzialem nie raz klapki kubota, mam nadzieje, ze to nie ta sama firma