Switch to full style
Samochody zabytkowe oraz te nieco młodsze, kultowe "Evergreeny" i kandydaci na nie
Wyślij odpowiedź

Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...

Pon, 07.01.2008, 16:01

Pionier
Image
Image
Warszawa M20u i M20f
Image
Image
Popularny
Image
Smyk
Image
Meduza
Image
Image
Fafik
Image
Syrena Mikrobus(Frania)
Image
Syrena Kombi
Image

Syrena Sport
Image
Image
Alfa
Image
Beta
Image
Delta
Image
Syrena 110
Image
Warszawa 210
Image
Gacek
Image
Polonez Coupe
Image
Fiat 125p Coupe
Image
Fiat 126p Kombi
Image
Fiat 126p TRACTION AVANT
Image
Polonez Analog
Image
Polonez Kombi i sedan
Image
Image

witam oto kilka nowych autek które znalazłem
Fiat 125p GTJ
Image
Image
Image
Warszawa
Image
Image
Fiat 126p Bombel
Image
Image
Fiat 126p Ryjek
Image
Image
3 osiowy polonez dostawczy
Image
Polonez Traper
Image
Image
Polonez Limuzyna 7drzwiowy
Image
Image
cinqecento sedan i kombi
Image
Image
Image
Tarpan Camping
Image

ĹĽrodla google, wikipedia, akson.sgh/prototypy
Ostatnio edytowany przez oldtimer 125p Czw, 22.05.2008, 10:06, edytowano w sumie 11 razy

Re: Prototypy z FSO

Pon, 07.01.2008, 16:24

Fajny temat ale niektĂłre prototypy sÄ… z fsm :wink:

Re: Prototypy z FSO i FSM

Pon, 07.01.2008, 17:39

oldtimer 125p napisał(a):Fafik
Image

To jakiĹ› ĹĽart? :D Ale pokraka :D

oldtimer 125p napisał(a):Syrena Sport
Image
Image

IMHO Najpiękniejszy prototyp jaki kiedykolwiek został zbudowany w naszym pięknym kraju, zniszczenie jedynego egzemplarza było totalną głupotą ówczesnych władz :evil: . Zawsze będę żałować, że nie wszedł do produkcji seryjnej :(

Re: Prototypy z FSO i FSM

Pon, 07.01.2008, 17:45

Imo nazwy były świetne :mryellow: gacek , fafik , smyk .
Zdjęcia własnego autorstwa .
Smyk
Image
Image
niestety do środka nie można było wchodzić :|

ps. ciekawe czy do popularnego dawali papierosy :>

Re: Prototypy z FSO i FSM

Wto, 08.01.2008, 15:42

Głos na Warszawę 210. oldtimer125p zapomniałeś dodać Dostawczego typ 40 i Stal 300 :(
Ostatnio edytowany przez kulikowski, Śro, 09.01.2008, 22:07, edytowano w sumie 1 raz

Re: Prototypy z FSO i FSM

Wto, 08.01.2008, 17:17

Ja osobiście nie znam sie na produktach FSO I FSM ale powiem ze niektóre z nich są całkiem fajne :lol:

Re: Prototypy z FSO i FSM

Wto, 08.01.2008, 17:34

Syrena Sport jest przepiękna, ale głos oddam na Fafika, jak zobaczyłem zdjęcie to... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Prototypy z FSO i FSM

Wto, 08.01.2008, 18:09

WybĂłr dla mnie prosty: Syrena Sport :wink:
Alexa napisał(a):IMHO NajpiÄ™kniejszy prototyp jaki kiedykolwiek zostaĹ‚ zbudowany w naszym piÄ™knym kraju
Oooo właśnie :!:

Re: Prototypy z FSO i FSM

Wto, 08.01.2008, 18:13

Zniszczenie Syreny Sport było wylaniem dziecka z kąpielą :cry:

Jedyne co mogę zrobić to zagłosować na nią :|

Re: Prototypy z FSO i FSM

Wto, 08.01.2008, 21:57

Bezsprzecznie najlepsza z nich wszystkich jest Syrena Sport. Dla mnie najpiękniejszy prototyp jaki kiedykolwiek powstał w Polsce. :)

Re: Prototypy z FSO i FSM

Wto, 08.01.2008, 22:19

Szkoda, że Syrena Sport nie była produkowana, bo jest piękna, takie polskie Ferrari :o Ale Fafik i tak wymiata :lol:

Re: Prototypy z FSO i FSM

Śro, 09.01.2008, 21:55

Glos na SYRENE S reszta to naprawde prowokacja poza Fafikiem bo wyglad ma prezydencki

Re: Prototypy z FSO i FSM

Pon, 14.01.2008, 17:39

Oddaje głos na Fiata 126p Combi.


Jeśli nie on, nie potrafiłbym się zdecydować.

Re: Prototypy z FSO i FSM

Pon, 14.01.2008, 17:47

Syrena sport - super, troche jak Lotus.
Ogólnie sporo fajnych pomysłów, szkoda ze brakowało środków.

Re: Prototypy z FSO i FSM

Sob, 19.01.2008, 0:01

Mnie najbardziej spodobał się Polonez Coupe, choc Syrena Sport tez jest bardzo fajna, ale jednak głos oddałem na Poloneza Coupe :D

P80, BrzdÄ…c, Stal 300, Dostawczy typ B, Oberek

Sob, 19.01.2008, 2:31

1957 P80
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Polskie-auta.pl
Konstruktorem P80 jest inż. Józef Przybylski , wykładowca technikum w Bytomiu. Autoskuter zbudowany został przez zespół entuzjastów motoryzacji w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych w Katowicach, w hucie "Silesia" w Rybniku w WZM w Siemianowicach. Oficjalna prezentacja odbyła się w 1957 roku w Katowickim Pałacu Młodzieży
Trójkołowiec, 2-osobowy, otwarty, bez drzwiczek, przykrywany budką z płótna nieprzemakalnego i napędzany silnikiem motocyklowym, chłodzony powietrzem, jest najtańszym pojazdem wielośladowym, jaki można sobie wyobrazić. Dostosowany charakterystyką do ruchu miejskiego (mała szybkość maksymalna - 75 km/godz., duże przyspieszenie - małe kółka) może doskonale służyć do dojazdu do miejsca pracy, co oczywiście nie wyklucza dłuższych jazd pozamiejskich niedzielnych czy urlopowych. W przypadku zaś zastosowania ręcznego sterowania dźwigni gazu i sprzęgła, co również przewidziano w założeniach, staje się wprost bezcennym wózkiem dla inwalidów oczekujących jak dotąd bezskutecznie od wojny na podjęcie krajowej produkcji takiego pojazdu.

A oto niektóre dane techniczne zasięgnięte z założeń autoskutera P-80:
Dane ogĂłlne:
Ilość miejsc - 2.
Ciężar własny - ok. 190 kG. '
Ciężar użyteczny - ok. 150 kG.
Rozkład obciążeń - przód 60%, tył 40%;
Układ podwozia - 3 śladowy ;
Napęd - na tylne koło.
Silnik: W wersji prototypowej zastosowano Jawa CZ 250 cm3 o mocy 12 KM przy 4750 obr/min. i momencie obrotowym - 2,0 KGm przy 3500 obr./min. W silniku tym zabudowano na wale silnika dmuchawę odśrodkową.
Podwozie:
Rozstaw osi - 1600 mm ,
Rozstaw kół przednich - 1120 mm,
Prześwit - 180 mm
Wymiary opon - 4,40 - 10


1956 BrzdÄ…c
Image Image
(C) Auta-prl.pl
W 1956 roku w związku ze skreśleniem z listy eksportowej sprzętu wojskowego, który w postaci obowiązkowego haraczu wysyłaliśmy do ZSRR, w niektórych fabrykach powstały luzy produkcyjne. Ta sytuacja pociągnęła za sobą pytanie, jakim produktem "zapchać" rezerwy. Problem ten dotyczył przede wszystkim zakładów W Łabędach - dzielnicy Gliwic. Tak więc pomysł, aby na śląsku uruchomić produkcję małego, popularnego samochodu, był strzałem w dziesiątkę. Trzy razy pięć - takie były wstępne założenia: masa 500 kg, silnik o pojemności 500 ccm, zużycie paliwa 5 litrów na 100 km. Powołany komitet budowy pojazdu skupiał czołowych polskich inżynierów i projektantów z tej dziedziny. Tak więc była szansa aby w Łabędach zamiast czołgów T-54 produkować Brzdąca, bo taką wymyślono nazwę dla samochodu. Projekt silnika wykonał Fryderyk Bluemke. Z pojemności 500 ccm jednostka osiągała moc 25 KM przy 4500 obrotów na minutę. Inżynier Stanisław Łukawski zaprojektował nadwozie typu kombi, gdyż dawało to najlepsze zagospodarowanie powierzchni małego auta. Wszystkie projekty były gotowe i można było wdrażać autko do produkcji. Resort Przemysłu Maszynowego zakładał jednak produkcję samochodu osobowego wyłącznie w Warszawie. Osoby zaangażowane w projekt, otrzymały odgórny prikaz wycofania się. Brzdąc pozostał jedynie w pamięci i niewielu dokumentach.


1958 Stal 300
Image
Image Image
(C) Polskie-auta.pl
Image
Image
(C) Retrostalowawola.republika.pl
W 1958 roku rozpoczęto seryjną produkcję samochodów małolitrażowych FSO Syrena i mini samochodów Mikrus 300 MR. Obok pojazdów osobowych istniało duże zapotrzebowanie rynkowe na niewielkie pojazdy towarowe, określane popularnie mianem dostawczych. Tym właśnie tendencjom wyszli naprzeciw konstruktorzy z Zakładów Mechanicznych w Stalowej Woli. W połowie 1958 roku zaprezentowali interesujący furgonik dostawczy nawiązujący koncepcją techniczną do znakomitego francuskiego Citroena 2 CV. Założeniem twórców było zapewnienie maksymalnej prostoty wytwarzania i obsługi. Nadwozie samochodu, czterodrzwiowe - dwoje drzwi dla kierowcy i pasażera oraz dwuskrzydłowe tylne drzwi do przestrzeni ładunkowej o wymiarach 135 na 100 na 90 cm, wykonane było z prostych elementów stalowych, nie wymagających stosowania technologii głębokiego tłoczenia. Zastosowano także płaskie szyby w drzwiach bocznych kabiny kierowcy, uchylne i podnoszone. Ramę typu płytowego tworzą dwa równoległe elementy stalowe o przekroju prostokątnym, do których zamocowano stalową podłogę. Na obu końcach ramy znajdowały się jarzma pojedynczych wahaczy podłużnych. Stal 300, bo tak nazwano nowy pojazd, miała dobre niezależne zawieszenie wszystkich kół na wspomnianych wahaczach, zaś elementem resorującym były 2 zespoły sprężyn śrubowych umieszczonych równolegle pod podłogą pojazdu, po obu jego stronach i połączonych z wahaczami. Dla uproszczenia i potanienia produkcji zastosowano silnik dwusuwowy z seryjnego samochodziku Mikrus 300 MR (dwucylindrowy, rzędowy, o pojemności 296 cm3 i mocy 10 kW (14,5 KM/ przy 5200 obr/min, zblokowany ze skrzynią biegów 4+T), umieszczony z przodu pojazdu i napędzający koła przednie.
Warto też zwrócić uwagę na spartańskie wykończenie wnętrza - wszelkie elementy pomocnicze sprowadzono do minimum, prosta długa "klamkowa" dźwignia zmiany biegów umieszczona przy kolumnie kierownicy po prawej stronie, dawała bezpośrednią zmianę przełożeń, zaś lekkie fotele kierowcy i pasażera wykonane były pod postacią stelażu z rurek z siedzeniami z brezentu, naciągniętymi obwodowo za pomocą szeregu niewielkich sprężynek. Samochód był lekki i ekonomiczny - przy szybkości maksymalnej 70 km/h i z największym dopuszczalnym obciążeniem 2 osobami i ładunkiem o masie 250 kg zużywał tylko 5,5-6 dm3 paliwa na 100 km. Nic więc dziwnego, że zaprezentowany publiczności cieszył się ogromnym zainteresowaniem.

(C) Auta-prl.pl

Dostawczy typ B
Image
(C) Polskie-auta.pl

Oberek
Image
(C) Polskie-auta.pl


(C) Polskie-auta.pl
Auta-prl.pl
Retrostalowawola.republika.pl
PODBIELSKI Zdzisław - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1985
Ostatnio edytowany przez kulikowski Sob, 26.03.2011, 1:22, edytowano w sumie 6 razy

Re: Prototypy z FSO i FSM

Sob, 19.01.2008, 11:56

Polonez Coupe
Image


to nie Polonez Coupe ale FSO 1100 Coupe zbudowane na bazie Zastawy :wink:

Re: Prototypy z FSO i FSM

Sob, 19.01.2008, 12:10

Fiat 126p z silnikiem wysokoprężnym.

Pomysł wstawienia do "Malucha" silnika wysokoprężnego zrodził się w czasach, kiedy benzyna była na kartki (lata osiemdziesiąte). Fiat 126p Diesel miał być napędzany jednym z dwóch silników japońskiej firmy Kubota, oba chłodzone cieczą: trzy- i czterocylindrowy. Wybrano jednostkę większą, która z pojemności 800ccm osiągała moc 24KM (17,7 kW). Samochód z nowym silnikiem stał się nie tylko bardziej dynamiczny, ale i bardziej komfortowy ze względu na mniejsze drgania silnika. Mimo zaawansowania prac do seryjnej produkcji nie doszło, ponieważ japoński jen zaczął gwałtownie zwyżkować i całe przedsięwzięcie przestało mieć ekonomiczny sens .
Image

Fiat 126p LTP
"lekki pojazd terenowy".
Ta odmiana "MALUCHA" powstała do zastosowań wojskowych, istniała też wersja na gąsienicach. Wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt sztuk.
Pojazd ten miał elektryczną blokadę na środkową i tylnią oś. Wersja Amfibia posiadała śrubę do pływania. Napęd na śrubę można było podłączyć tylko poprzez środkową oś. Nadwozie wykonane było z włókna szklanego. W oplandekowanym dachu znajdowały się szyby z pleksi. Miał trzy wycieraczki. Środkowa oś nie posiadała zawieszenia. Przez to pojazd ten mógł się zawieszać na środkowej osi. Za przeniesienie napędu na osie odpowiadał łańcuch. Pojazd ten posiadał dwie skrzynie biegów, pierwsza jak w orginale. Druga zaś odwrócona, napędzała dwie osie i poprzez tę redukcję pojazd pokonywał strome wzniesienia. Hamulec ręczny hamował tylko środkową oś. Był siedmio miejscowy. Kierowca plus dwie poprzeczne ławki po trzy miejsca każda.
Image


(c)
google.pl
wikipedia
głowa;-)

Re: Prototypy z FSO i FSM

Śro, 23.01.2008, 1:45

Bonus napisał(a):japoĹ„skiej firmy Kubota


Widzialem nie raz klapki kubota, mam nadzieje, ze to nie ta sama firma :)

Polonez Coupe jest bardzo ciekawy, naprawde szkoda, ze nie doszlo do niczego powaznego

Re: Prototypy z FSO i FSM

Śro, 23.01.2008, 8:47

AddMaster napisał(a):Widzialem nie raz klapki kubota, mam nadzieje, ze to nie ta sama firma
A dlaczego nie :?: :> całkiem porządne klapki były :wink:
Wyślij odpowiedź