WAZ 2104 Żyguli / Łada Kombi
FILMY:
Cytuj: Łada (WAZ) 2104 - samochód osobowy w wersji nadwoziowej kombi produkowany w latach 1984-2012, początkowo przez sowieckie zakłady WAZ, a następnie przez rosyjski AvtoVAZ, RosLada i IżAwto.
Pojazd stworzono jako odmianę kombi sedana WAZ 2105, który stanowił modernizację modelu WAZ 2101. Konstrukcja wszystkich tych samochodów wywodzi się z modelu Fiat 124. WAZ 2104 był bezpośrednim następcą poprzedniego kombi WAZ 2102, opartego na modelu 2101. Oba pojazdy miały taką samą sylwetkę, z charakterystyczną pochyłą płaską tylną ścianą. Oprócz nowego pasa przedniego nadwozia, z prostokątnymi reflektorami, widoczną różnicę stanowiły duże pionowe lampy zespolone po bokach klapy. Nieco powiększono przy tym tylną szybę. Wśród opcji, po raz pierwszy w samochodach radzieckich, znalazła się wycieraczka tylnej szyby. Zmieniono system podnoszenia tylnej klapy, z drążków skrętnych na siłowniki gazowe. Całkowitej zmianie w stosunku do wcześniejszego modelu uległo wnętrze samochodu. Zmianom zewnętrznym towarzyszyły niewielkie zmiany mechaniczne[1]. Podstawowym silnikiem była benzynowa jednostka 1,3 l (1294 cm³) WAZ-21011 o mocy 69 KM, z nowym gaźnikiem Ozon[1]. Produkowano także wersje z innymi silnikami. Prace nad zmodernizowanym modelem kombi rozpoczęto w 1978 roku, lecz priorytet miały prace nad sedanem, dlatego prototypy zbudowano dopiero w 1983 roku, a produkcję seryjną uruchomiono w lipcu 1984 roku (planowano pod koniec 1982). Do końca roku zbudowano tylko 1665 sztuk. Masowa produkcja ruszyła w 1985 roku, kiedy to zaprzestano produkcji poprzedniego modelu Łada 2102. W roku 1986 osiągnięto zakładany pułap 50 000 samochodów rocznie[1]. Na rynek rosyjski samochód był oznaczany początkowo WAZ-2104 Żyguli, a na eksport Lada (Łada) 2104 lub z liczbą oznaczającą pojemność silnika. W zakładach WAZ, przemianowanych następnie na AvtoVAZ, model 2104 był produkowany od 1984 do lipca 2003 roku. Po rozwiązaniu ZSRR i wprowadzeniu gospodarki rynkowej, popyt na tanie, chociaż przestarzałe kombi, wzrósł i produkcja lub montaż samochodu została umieszczona w kilku innych zakładach. Od marca 2002 roku produkcję samochodu przejęła fabryka IżAwto. Auto z silnikiem 1,5l/71 KM (145 km/h) jest oferowane było jako Iż VAZ 21043 Żiguli. W 2009 roku zaprzestano tam produkcji, lecz w 2010 roku ponownie ją wznowiono. Ostatecznie produkcję modelu 2104 zakończono we wrześniu 2012 roku. W 2002 roku rozpoczęto montaż WAZ-a 21043 na Ukrainie, przez firmy AntoRus z Chersonia (2002-2004), KrASZ z Krzemieńczuka (2002-2008) oraz ŁuAZ w Łucku, skąd w 2007 roku produkcję przeniesiono do zakładów w Czerkasach. Łącznie do 2009 roku zbudowano 867 510 sztuk różnych wersji modelu 2104. Odmiany modelu 2104 2104 - silnik benzynowy 1294 cm³, 64 KM przy 5600 obr./min 21046 - silnik benzynowy 1294 cm³, 64 KM przy 5600 obr./min, wersja dla ruchu lewostronnego 21041 - silnik benzynowy 1198 cm³, 59 KM przy 5600 obr./min (nie produkowany seryjnie) 21043 - silnik benzynowy 1452 cm³ (WAZ-2103), 71 KM przy 5600 obr./min 21047 - silnik benzynowy 1452 cm³ (WAZ-2103), 71 KM przy 5600 obr./min, wnętrze i atrapa chłodnicy na eksport od WAZ-2107 21044 - silnik benzynowy 1689 cm³ (WAZ-2107), 76 KM, przy 5200 obr./min 21045 - dostępny z trzema silnikami diesla: wolnossący o poj. 1524 cm³, 50 KM przy 4600 obr./min wysokoprężny o poj. 1774 cm³, 65 KM przy 4500 obr./min turbodoładowany o poj. 1524 cm³, 70 KM przy 4600 obr./min 21042 - silnik benzynowy 1,5 l (WAZ-2103), dla ruchu lewostronnego 21048 - silnik diesla 1,8 l (WAZ-343) 21041i - silnik benzynowy 1,6 l z wtryskiem (WAZ-21067) (produkowany przez IżAwto) Dane techniczne Inne nazwy: WAZ 2104 Żiguli Iż WAZ 2104 Żyguli Lada Estate Lada Kalinka Lada Riva Break Lada Nova Combi Producent: WAZ/AvtoVAZ (1984 - 2002) Iż Avto (2002 - 2012) RosLada (2002 - 2003) Okres produkcji: 1984-2012 Miejsce produkcji: Togliatti, ZSRS/Rosja Iżewsk, Rosja Syzrań, Rosja LuAZ, Łuck, Ukraina Lada, Giza, Egipt Poprzednik: Łada 2102 Następca: Łada 2151 Segment: C Typy nadwozia: 5-drzwiowe kombi Liczba miejsc: 5 Silniki: Benzynowe: R4 1,2 l R4 1,3 l R4 1,5 l R4 1,7 l Wysokoprężne: R4 1,5 l R4 1,8 l Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa manualna 5-biegowa Rodzaj napędu: tylny Długość: 4115 mm Szerokość: 1620 mm Wysokość: 1443 mm Rozstaw osi: 2424 mm Rozstaw kół przednich: 1321 mm Rozstaw kół tylnych: 1365 mm Prześwit: 170 mm Masa własna: 1020 kg Ładowność: 455 kg Pojemność zbiornika paliwa: 42 l Pokrewne: Łada 2105 Łada 2107 FIAT 124 SEAT 124 Tofas Murat 124 Konkurencja: Moskwicz 2136 Moskwicz 2137 Wartburg 353/1.3 Touring Dacia 1310 Kombi FSO 125p Kombi
(C) Conceptcarz.com Motorstown.com Histomobile.com Duddud.info Modeli.vazik.ru Youtube.com
|