Pią, 05.01.2007, 20:43
Pią, 05.01.2007, 21:52
Sob, 06.01.2007, 0:08
Sob, 06.01.2007, 10:00
Sob, 06.01.2007, 11:47
Sob, 06.01.2007, 12:54
Śro, 18.05.2011, 22:00
Matra 530 samochĂłd sportowy zaprojektowany i wytwarzany przez francuskÄ… firmÄ™ Matra.
W roku 1965 dyrektor generalny firmy Matra Jean-Luc Lagardère zdecydował się opracować samochód sportowy dostępny dla szerszego grona osób, a voiture des copains (samochód dla przyjaciół), jako następcę Matra Djet projektu René Bonnet. W rezultacie powstał ich pierwszy sportowy samochód - M530 (nazwa odwołuje się do pocisku rakietowego firmy Matra R530), zaprojektowany przez byłego projektanta firmy Simca Philippe'a Guédon. Tak jak poprzednicy, samochód ten był zbudowany na stalowej ramie z poliestrowym nadwoziem, silnik położony pośrodku auta. Rozważano wiele opcji, aby pogodzić koncepcję stworzenia auta o nadwoziu 2+2 z rozsądnym bagażnikiem oraz środkowo lokowanym silnikiem . Ostatecznie, podjęto decyzję o zakupie podwozia od Forda: silnik 1,7 l Ford Taunus V4 oraz skrzynię biegów wywodzącą się od Taunusa 15M TS. Ta konfiguracja jest na tyle kompaktowa by zmieścić się pomiędzy tylne siedzenia i bagażnik. Innymi interesującymi cechami M530 były jej dach typu targa, podnoszone światła przednie oraz przede wszystkim nieprzeciętny, awangardowy design.
Pierwsze 530 (oznaczone Matra Sports M530A) zostało udostępnione publiczności 7 marca 1967 roku na Geneva Motor Show. Jego moc wynosiła 70 konny silnik V4 (1,7l)Forda, który nadawał samochodowi maksymalną prędkośc 175 km/h. Wszedł do produkcji miesiąc później. W pierwszych dwóch latach produkcji, podwozie było produkowane przez Carrier w Alençon a montaż w fabryce Brissonneau et Lotz w Creil. Przedział silnika wczesnego modelu był dostępny po zdemontowaniu tylnej szyby ze szkła akrylowego.
W 1968 na specjalną prośbę dyrektora generalnego firmy Matra Jean-Luc Lagardère francuska artystka Sonia Delaunay pomalowała 530A.
W roku 1969 wprowadzone wiele zmian do 530. Przede wszystkim podwozie, przeszło tą samą ewolucję jak model Forda, z którego zostało zaczerpnięte oraz podwyższona została moc do 75 koni poprzez zastosowanie innego gaźnika. Po drugie Matra zakończyła umowę z Chrysler Europe, by sprzedawać nowe samochody przez siec dealerską Simca począwszy od roku i wspólnie wyprodukować następcę M530. Ostatecznie samochody były już teraz w całości konstruowane przez fabrykę Matra Automobiles w Romorantin.
W roku 1970 na Geneva Motor Show przedstawione zostało auto Matra Simca M530LX, nieznacznie zmienione przez by Michelotti 530A. Najbardziej zauważalne zmiany to tylna klapa (teraz wykonana ze szkła) otwierająca się jak hatchback) oraz przedni zderzak.
Tańsza wersja 530 - Matra Simca 530SX, została wprowadzona w październiku 1971. W wersji SX brakuje dachu typu targa oraz podnoszonych świateł przednich. W zamian za to znalazły się w nim cztery lampy zamontowane w górnej części przodu samochodu. Auto dostępne było jedynie w dwóch kolorach: pomarańczowym i białym, również wykończenie było znacznie prostsze niż w wersji LX (zderzaki czarne w miejscu chromowanych). Nie było nagłośnione we wszystkich punktach handlowych, w których sprzedawano LX i sprzedawało się jeszcze słabiej od swojego starszego brata.
Produkcja M530 została wstrzymana w 1973 roku, zbudowano 9.609 samochodów (2.062 530A, 4.731 530LX oraz 1.146 530SX). Nie zbudowano modeli M530 w wersji lewostronnej i nie istnieje żadna znana konwersja.
Pon, 23.05.2011, 10:49
Wto, 24.05.2011, 9:28
kenji napisał(a):Sprawia wraĹĽenie zrobionego na odpie*dol, jakby siÄ™ zaraz miaĹ‚ rozlecieć
Wto, 05.07.2016, 9:55