Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
1965 - 1972 Matra M530 https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=14&t=18083 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | james_gastovski [ Pią, 05.01.2007, 20:43 ] |
Temat postu: | 1965 - 1972 Matra M530 |
Nieco nietypowy, rzadki i cudowny francuski sportowy samochodzik. (c) matrasport.dk |
Autor: | Grzyws [ Pią, 05.01.2007, 21:52 ] |
Temat postu: | |
Ależ on jest strasznie pokraczny. Szczególnie tył jest beznadziejny |
Autor: | RR ltd Co. [ Sob, 06.01.2007, 0:08 ] |
Temat postu: | |
Klasyczna tragedia |
Autor: | james_gastovski [ Sob, 06.01.2007, 10:00 ] |
Temat postu: | |
Czego Wy chcecie, śliczny jest. |
Autor: | kenji [ Sob, 06.01.2007, 11:47 ] |
Temat postu: | |
Sprawia wrażenie zrobionego na odpie*dol, jakby się zaraz miał rozlecieć |
Autor: | szakal [ Sob, 06.01.2007, 12:36 ] |
Temat postu: | |
(c) mantrasport.dk |
Autor: | Ice [ Sob, 06.01.2007, 12:54 ] |
Temat postu: | |
Równie dobrze mógłby mieć przód z tyłu. Dla mnie jest strasznie pokraczny i brzydki. |
Autor: | kulikowski [ Śro, 18.05.2011, 22:00 ] |
Temat postu: | Re: Matra M530 |
(C) Wikipedia (C) Flickr.com (C) Bibikalki.narod.ru (C) Cartype.com FILM: http://www.youtube.com/watch?v=rV3Z4aHUtK4 (C) Youtube.com Cytuj: Matra 530 samochód sportowy zaprojektowany i wytwarzany przez francuską firmę Matra. W roku 1965 dyrektor generalny firmy Matra Jean-Luc Lagardère zdecydował się opracować samochód sportowy dostępny dla szerszego grona osób, a voiture des copains (samochód dla przyjaciół), jako następcę Matra Djet projektu René Bonnet. W rezultacie powstał ich pierwszy sportowy samochód - M530 (nazwa odwołuje się do pocisku rakietowego firmy Matra R530), zaprojektowany przez byłego projektanta firmy Simca Philippe'a Guédon. Tak jak poprzednicy, samochód ten był zbudowany na stalowej ramie z poliestrowym nadwoziem, silnik położony pośrodku auta. Rozważano wiele opcji, aby pogodzić koncepcję stworzenia auta o nadwoziu 2+2 z rozsądnym bagażnikiem oraz środkowo lokowanym silnikiem . Ostatecznie, podjęto decyzję o zakupie podwozia od Forda: silnik 1,7 l Ford Taunus V4 oraz skrzynię biegów wywodzącą się od Taunusa 15M TS. Ta konfiguracja jest na tyle kompaktowa by zmieścić się pomiędzy tylne siedzenia i bagażnik. Innymi interesującymi cechami M530 były jej dach typu targa, podnoszone światła przednie oraz przede wszystkim nieprzeciętny, awangardowy design. Pierwsze 530 (oznaczone Matra Sports M530A) zostało udostępnione publiczności 7 marca 1967 roku na Geneva Motor Show. Jego moc wynosiła 70 konny silnik V4 (1,7l)Forda, który nadawał samochodowi maksymalną prędkośc 175 km/h. Wszedł do produkcji miesiąc później. W pierwszych dwóch latach produkcji, podwozie było produkowane przez Carrier w Alençon a montaż w fabryce Brissonneau et Lotz w Creil. Przedział silnika wczesnego modelu był dostępny po zdemontowaniu tylnej szyby ze szkła akrylowego. W 1968 na specjalną prośbę dyrektora generalnego firmy Matra Jean-Luc Lagardère francuska artystka Sonia Delaunay pomalowała 530A. W roku 1969 wprowadzone wiele zmian do 530. Przede wszystkim podwozie, przeszło tą samą ewolucję jak model Forda, z którego zostało zaczerpnięte oraz podwyższona została moc do 75 koni poprzez zastosowanie innego gaźnika. Po drugie Matra zakończyła umowę z Chrysler Europe, by sprzedawać nowe samochody przez siec dealerską Simca począwszy od roku i wspólnie wyprodukować następcę M530. Ostatecznie samochody były już teraz w całości konstruowane przez fabrykę Matra Automobiles w Romorantin. W roku 1970 na Geneva Motor Show przedstawione zostało auto Matra Simca M530LX, nieznacznie zmienione przez by Michelotti 530A. Najbardziej zauważalne zmiany to tylna klapa (teraz wykonana ze szkła) otwierająca się jak hatchback) oraz przedni zderzak. Tańsza wersja 530 - Matra Simca 530SX, została wprowadzona w październiku 1971. W wersji SX brakuje dachu typu targa oraz podnoszonych świateł przednich. W zamian za to znalazły się w nim cztery lampy zamontowane w górnej części przodu samochodu. Auto dostępne było jedynie w dwóch kolorach: pomarańczowym i białym, również wykończenie było znacznie prostsze niż w wersji LX (zderzaki czarne w miejscu chromowanych). Nie było nagłośnione we wszystkich punktach handlowych, w których sprzedawano LX i sprzedawało się jeszcze słabiej od swojego starszego brata. Produkcja M530 została wstrzymana w 1973 roku, zbudowano 9.609 samochodów (2.062 530A, 4.731 530LX oraz 1.146 530SX). Nie zbudowano modeli M530 w wersji lewostronnej i nie istnieje żadna znana konwersja. Dane techniczne Producent: Matra Automobiles Okres produkcji: 1967-1973 Poprzednik: Matra Djet Następca: Matra Bagheera Segment: G Wyprodukowanych: 9 609 szt. Proekt nadwozia: Philippe Guédon Nadwozie: 2+2-miejscowa, 2-drzwiowa targa Silnik: Taunus 4-suwowy, górnozaworowy, V4, 2 zawory na cylinder, OHV, chłodzony cieczą Pojemność skokowa: 1699 cm³ Średnica cylindra: 90,0 mm Skok tłoka: 66,8 mm Stopień sprężania: 9,0:1 Moc maksymalna: 56 kW (76 KM) przy 5000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 141 Nm przy 3000 obr/min Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna Rodzaj napędu: tylny Zawieszenie przednie: niezależne, wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe Zawieszenie tylne: drążki reakcyjne, sprężyny śrubowe Hamulce: tarczowe na 4 koła Ogumienie: przód 145-14, tył 165-14 Długość: 4197 mm Szerokość: 1560 mm Wysokość: 1245 mm Rozstaw osi: 2560 mm Rozstaw kół przednich: 1340 mm Rozstaw kół tylnych: 1350 mm Prześwit: 140 mm Masa własna: 875 - 935 kg Średnica zawracania: 10,0 m Zbiornik paliwa: 43 l Prędkość maksymalna: 153 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 15,6 s Zużycie paliwa: 7,1 l/100 km (C) Wikipedia Bibikalki.narod.ru Cartype.com Youtube.com Świat wspaniałych samochodów Encyklopedia; Muza, Warszawa, 2001 |
Autor: | Le Cobusier [ Pon, 23.05.2011, 10:49 ] |
Temat postu: | Re: Matra M530 |
brzydki, szczegĂłlnie wersja SX |
Autor: | kielek [ Wto, 24.05.2011, 9:28 ] |
Temat postu: | Re: |
ale pokraka kenji napisał(a): Sprawia wraĹĽenie zrobionego na odpie*dol, jakby siÄ™ zaraz miaĹ‚ rozlecieć jak wiÄ™kszość starych francuskich aut |
Autor: | RR ltd Co. [ Wto, 24.05.2016, 9:48 ] |
Temat postu: | Re: Matra M530 |
blogautomobile.fr |
Autor: | aniela145 [ Wto, 05.07.2016, 9:55 ] |
Temat postu: | Re: 1965 - 1972 Matra M530 |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |