IMHO temat "nadaje się" już do Oldtimerów
1982-1986 Phase11986-1994 Phase 2BreakFILMY:Cytuj:
Citroën BX – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez firmę Citroën w latach 1982 – 1994.
Wersje nadwoziowe obejmowały pięciodrzwiowego liftbacka (Berline), a od 1985 roku także kombi (Break lub Evasion). Przez 14 lat produkcji powstało 2 315 739 sztuk tego modelu. Nadwozie zapewniało wygodę podróży dla 4 osób, mimo że auto rejestrowano jako pięcioosobowe. Bezpośrednio na komfort wpływało zastosowane zawieszenie hydropneumatyczne pierwszej generacji, odziedziczone z modelu GS/GSA i CX. Nadwozie auta wykonano w dużej części z kompozytów (m.in. pokrywa silnika w wielu wersjach, tylna klapa bagażnika w każdej wersji, poszycie tylnych słupków wersji Berline). Citroën BX to jedno z niewielu aut koncernu PSA o wysoce modułowej konstrukcji. Taka budowa obniżała koszt produkcji wielu różnych wariantów wyposażeniowych. Po faceliftingu przeprowadzonym w 1986 auto zwracało uwagę starannym zabezpieczeniem antykorozyjnym (wszystkie blachy dwustronnie cynkowane, całe podwozie powlekane PVC).
W pierwszej generacji Citroëna BX zwracało uwagę nietypowo rozwiązane wnętrze samochodu. Deska rozdzielcza nie posiadała tradycyjnych przełączników, światła, kierunkowskazy i wycieraczki uruchamiane były przełącznikami zespolonymi z deską rozdzielczą. Również nietypowy był "bębenkowy" prędkościomierz, w którym prędkość pokazywana była na obracającym się bębnie z cyframi. W drugiej generacji BX-a zrezygnowano z tych rozwiązań, BX miał już tradycyjny, okrągły prędkościomierz ze wskazówką i zwyczajne przełączniki. Zachowano jednak charakterystyczną dla Citroëna jednoramienną kierownicę.
Napęd i układ przeniesienia napędu
W Citroënie BX montowano rzędowe, czterocylindrowe, silniki czterosuwowe, OHC:
Benzynowe o pojemnościach:
Oznaczenie BX 1124 cm³, 8v, 40-42 kW (rzadko spotykane), typu X oraz TU Zasilany gaźnikiem
Oznaczenie BX lub BX 14 1360 cm³, 8v, 45-59 kW, typu X oraz TU Zasilany gaźnikiem lub jednopunktowym wtryskiem paliwa
Oznaczenie BX 15 lub BX 16 1580 cm³, 8v, 53-76 kW, typu XU Zasilany gaźnikiem lub jednopunktowym wtryskiem paliwa
Oznaczenie BX 19/ GT/ GTi/ GTi 16V 1905 cm³, 8v lub 16v, 70-116 kW, typu XU Zasilny gaźnikiem, jedno lub wielopunktowym wtryskiem paliwa
Silniki wysokoprężne wolnossące i turbodoładowane typu XUD o pojemnościach:
Oznaczenie BX 17 lub BX 17 TURBO 1769 cm³, 8v, wolnossący 44 kW, turbodoładowany 66 kW
Oznaczenie BX 19 1905 cm³, 8v, 47-51 kW
Jednostki napędowe montowano z przodu pojazdu, poprzecznie do jego osi i napędzały koła przednie – z wyjątkiem modelu BX 4x4.
Do wyboru była czterobiegowa skrzynia automatyczna ZF4HP14 (silniki 1580-1905 benzyna i 1905 diesel wolnossący), lub skrzynia manualna o 4 lub 5 przełożeniach:
BH3 - skrzynia umieszczona w misce olejowej silnika (tylko dla modeli z silnikiem X) tworzy tzw. monoblok.
MA dla modeli z silnikiem TU.
BE1 i BE3 dla modeli z silnikiem XU i XUD.
Zawieszenie
BX posiadał niezależne zawieszenie hydropneumatyczne pierwszej generacji, z przodu zastosowano kolumny MacPhersona z tyłu wahacze wleczone.
Wyposażenie
Oferowano bardzo bogaty wybór wyposażenia dodatkowego, m.in.:
klimatyzację
pełną elektrykę szyb oraz elektryczne lusterko prawe i lewe
komputer pokładowy
skórzaną tapicerkę
system audio z gniazdami słuchawek dla pasażerów
Wersje specjalne
Skonstruowano i produkowano bardzo dużo wersji specjalnych o nietypowym wyposażeniu, w tym wersję Digit (cyfrowa deska rozdzielcza, komputer pokładowy - powstało ok. 5 tys. sztuk). Dostępne były również wersje GTi (ośmio i szesnasto zaworowe) oraz z napędem na 4 koła. W latach 1985-1986 wyprodukowano także niewielką ilość pojazdów w sportowej wersji 4TC o zmienionej konstrukcji i wyglądzie zewnętrznym - ok. 200 sztuk z silnikiem o mocy 200 koni mechanicznych oraz 20 sztuk z silnikiem o mocy 360 koni mechanicznych. Wyprodukowanie tej wersji było potrzebne firmie Citroën do uzyskania dla modelu BX licencji rajdowej.
Dane techniczne Producent: Peugeot, Rennes, Francja
Premiera: 1982 Paryż
Okres produkcji: 1982 – 1994
Wyprodukowanych: 2 315 739 szt.
Poprzednik: Citroën GS
Następca: Citroën Xantia
Segment: D
Projektant: Marcello Gandini, Bertone
Typy nadwozia: 5-drzwiowy liftback
5-drzwiowe kombi
Liczba miejsc: 5
Silniki: Benzynowe:
R4 1,1 l 55 KM
R4 1,4 l 61 KM 108 Nm
R4 1,6 l
R4 1,9 l
R4 turbo 2,1 l 203 KM 294 Nm
Wysokoprężne:
R4 1,8 l D 61 KM 111 Nm
R4 1,8 l TD 90 KM 182 Nm
R4 1,9 l D 72 KM 122 Nm
Pojemność skokowa: 1361-2141 ccm
Stopień sprężania: 7,0:1-23,5:1
Moc maksymalna: 55-203 KM
Maksymalny moment obrotowy: 108-203 Nm
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa
manualna 5-biegowa
automatyczna 4-biegowa
Rodzaj napędu: przedni
AWD
Zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, kolumny MCPherson, elementy hydropneumatyczne, stabilizator
Zawieszenie tylne: wahacze wleczone, elementy hydropneumatyczne, stabilizator
Hamulce: dwuobwodowe ze wspomaganiem, tarczowe na wszystkie koła, ręczny mechaniczna na koła przednie
Ogumienie: 145/80SR14
Długość: 4230 mm
4390 mm (Break)
4510 mm
Szerokość: 1670 mm
1830 mm (4TC)
Wysokość: 1360 mm
1390 mm
1430 mm kombi
Rozstaw osi: 2654 mm
Rozstaw kół przednich: 1410 mm
Rozstaw kół tylnych: 1350 mm
Masa własna: 885 - 1280 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 52 l
66 l
Pojemność bagażnika: 455 - 1455 l
512-872-b.d l (Break)
Prędkość maksymalna: 155-222 km/h
Pokrewne: Peugeot 405
Konkurencja: Ford Sierra
Opel Ascona C
Volkswagen Passat B2
Audi 80
Renault 21
Toyota Carina
Mazda 626 II/III
Honda Accord II/III
(C) Wikimedia.org
Gomotors.net
Flickr.com
Carfolio.com
Autopictu.com
Carblueprints.info
Carstyling.ru
Katalog-samochodow.pl
Autocentrum.pl
Citroenet.org.uk
Youtube.com
Zdzisław PODBIELSKI - Samochody francuskie; Wydawnictwa Komunikacji i łączności, Warszawa, 1986
Krzysztof WIŚNIEWSKI - Samochody osobowwe Opisy techniczne i dane regulacyjne cz.1; Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1987