Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
Citroen SM https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=14&t=1324 |
Strona 2 z 2 |
Autor: | morphy [ Nie, 16.03.2008, 12:00 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
news.caradisiac |
Autor: | Emer [ Pon, 22.03.2010, 13:18 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
Cytuj: 11 marca miłośnicy francuskiej motoryzacji obchodzili swoje święto. 11 marca 1970 roku, na salonie samochodowym w Genewie zadebiutował samochód, którego kształty i rozwiązania techniczne, mimo upływu czterdziestu lat, wciąż szokują. (...) Linie karoserii zaprojektowano tak, by odpowiadały wymogom aerodynamiki, w czasach, gdy większość motoryzacyjnych inżynierów nie miała nawet pojęcia o jej istnieniu. Citroen zapoczątkował tym samym modę na tworzenie bardziej opływowych, a co za tym idzie szybszych, cichszych i oszczędniejszych samochodów. Dzięki wielu testom w tunelu aerodynamicznym udało się osiągnąć współczynnik kształtu Cx wynoszący zaledwie 0,34. Nazwą CX ochrzczono również następcę modelu DS, który pojawił się na rynku cztery lata po SM. (...) Samochód wyposażono również w znany z DS mechaniczny układ doświetlania zakrętów (soczewki reflektorów skręcały wraz z kołami), dzięki zastosowaniu hydropneumatyki (łączącej w jeden układy zawieszenia, hamulcowy i wspomagania kierownicy), SM już w 1970 roku posiadał progresywne wspomaganie kierownicy, którego siła dostosowana była do prędkości jazdy. Układ DIRAVI cechował się również innym niespotykanym rozwiązaniem - tzw. "samopowrotem" kierownicy. Niezależnie od tego, w którą stronę kierowca nie skręciłby kół, po puszczeniu kierownicy zawsze wracały one do "zerowej" pozycji. Rozwiązanie te przetrwało również w modelu CX, jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, ostateczną wersję systemu DIRAVI stosowano w najbogatszych odmianach modelu XM. (...) Do napędu posłużył więc silnik V6 produkcji Maserati (Citroen miał wówczas większość udziałów we włoskiej firmie). Inżynierowie z Modeny zmodyfikowali silnik "indy" V8 poprzez odjęcie dwóch cylindrów i zmniejszenie skoku tłoka. W konsekwencji powstała bardzo udana jednostka V6 o pojemności 2,7 l. i mocy około 180 KM (245 Nm!). Początkowo silnik zasilany był przez trzy gaźniki Webera, jednak już w 1971 roku zostały one zastąpione przez elektroniczny wtrysk. Napęd, co jest typowe dla Citroena, przenoszony był na koła przednie za pośrednictwem pięciostopniowej ręcznej, lub automatycznej skrzyni biegów. Prędkość maksymalna 230 km/h, jaką legitymował się SM była wówczas zarezerwowana wyłącznie dla supersportowych bolidów. (...) Samochód przetrwał w produkcji zaledwie pięć lat. Francuzom udało się sprzedać około 13 tys. egzemplarzy, większość w USA. ... więcej http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci-dnia/news/najdziwniejsze-auto-swiata,1454089,415 |
Autor: | kulikowski [ Pon, 13.06.2011, 16:56 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
(C) Wikipedia (C) Flickr.com (C) Carfolio.com (C) Cartype.com (C) Conceptcarz.com (C) Motorbase.com (C) Histomobile.com (C) Carblueprintsinfo.78.com1.ru (C) Autocentrum.pl (C) Topspeed.com FILM: http://www.youtube.com/watch?v=5K_CyD0qw1A (C) Youtube.com Cytuj: Citroën SM to luksusowy samochód sportowy klasy GT produkowany przez firmę Citroën, we współpracy z włoskim Maserati w latach 1970–1975. Auto oficjalnie zaprezentowano na 1970 roku podczas Salonu Genewskiego. W tym też roku pierwsze egzemplarze trafiły na rynek. Wersja dla USA wyposażona była w automatyczną skrzynię biegów Borg Warner 35. Pierwsze wersje wyposażone były w trzy sprzężone gaźniki Weber, zostały one zastąpione w następnym roku przez elektroniczny wtrysk BOSCH D-JETRONIC. Citroën SM nie miał poprzednika, nie doczekał się również nigdy następcy. Z jego produkcji zrezygnowano w 1975 roku, z powodu kryzysu paliwowego (gwałtowny spadek sprzedaży aut o dużych pojemnościach). Wyprodukowano 12.920 sztuk, z tego 2.400 na rynek amerykański. Opis modelu Nadwozie o trudnym do określenia typie – zawiera się pomiędzy trzydrzwiowym liftbackiem, a coupé, o bardzo charakterystycznej linii. Jak na owe czasy udało uzyskać się doskonały współczynnik oporu aerodynamicznego Cx=0,339. Uwagę zwracają reflektory i tablica rejestracyjna schowane za osłoną z plexi. Na rynek amerykański montowano inne reflektory i zrezygnowano z tej osłony. Tradycyjnie dla aut Citroëna, w modelu SM zastosowano osłonięte tylne koło. Samochód łączył cechy rasowego auta sportowego – silnik Maserati, z komfortem zawieszenia hydropneumatycznego pierwszej generacji. Wyposażenie Paleta silników dość uboga – tylko jednostka Maserati o pojemności 2966 cm³ i mocy 180 KM przy 5750 obr/min. Aby zatrzymać auto – zastosowano tarczowe hamulce na wszystkich kołach. Auto dostępne było ze skórzaną tapicerką, automatyczną skrzynią biegów (standard w USA, opcja w Europie). Wersje specjalne Producent nadwozi Henri Chapron wyprodukował na bazie SM siedem sztuk kabrioletów Chapron Mylord oraz osiem wydłużonych limuzyn Chapron Opéra, a ponadto dwa czterodrzwiowe kabriolety "prezydenckie". Do dziś rząd francuski używa tych aut na szczególne okazje. Produkcja 1970: 868 1971: 4988 1972: 4036 1973: 2619 1974: 294 1975: 115 Dane techniczne Producent: Citroën Premiera: 1970 Geneva Motor Show Okres produkcji: 1970–1975 Poprzednik: brak Następca: brak Segment: GT Konstruktor: Robert Opron Typy nadwozia: 2-drzwiowe coupé Silniki: 90° V6, DOHC, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu Pojemnośc skokowa: 2670 ccm lub 2965 ccm Średnica cylindra: 87,0 mm lub 91,6 mm Skok tłoka: 75,0 mm Stopień sprężania: 9,0:1 Moc maksymalna: 125 kW (170 KM) przy 5500 obr/min lub 133 kW (180 KM) przy 6250 obr/min (2,7 L) lub 134 kW (182 KM) przy 5750 obr/min (3,0 L) Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm przy 4000 obr/min lub 232 Nm lub 245 Nm Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa lub automatyczna 3-biegowa Rodzaj napędu: przedni Ogumienie o wymiarach: 195/70 VR 15 X lub 205/70 VR 15 Hamulce: tarczowe na 4 koła ze wspomaganiem tylnej osi Długość: 4893 mm Szerokość: 1836 mm Wysokość: 1324 mm Rozstaw osi: 2900 mm Rozstaw kół przednich: 1526 mm Rozstaw kół tylnych: 1326 mm Prześwit: 155 mm Masa własna: 1451 kg lub 1520 kg Pojemność zbiornika paliwa: 90 L Pojemność bagażnika: 488 L Średnica zawracania: 10,5 m Prędkość maksymalna: 217 km/h lub 229 km/h lub 228 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s lub 9,2 s Pokrewne: Citroën DS Maserati Merak Maserati Quattroporte II Citroën CX (C) Wikipedia Flickr.com Carfolio.com Cartype.com Conceptcarz.com Motorbase.com Carblueprintsinfo.78.com1.ru Autocentrum.pl Topspeed.com Youtube.com |
Autor: | RR ltd Co. [ Czw, 24.11.2011, 12:33 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
octane |
Autor: | kulikowski [ Wto, 22.01.2013, 1:15 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
1970 1971 targa (C) Histomobile.com Autoneuroticfixation.com Conceptcarz.com Flickr.com Pinterest.com |
Autor: | RR ltd Co. [ Wto, 22.01.2013, 9:07 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
A bezpieczna jest ta strona Autoneuroticfixation? - boję się trochę wejść Ale esemki są przecudne |
Autor: | RR ltd Co. [ Nie, 22.02.2015, 14:26 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
Kolega napotkał w centrum mojego miasta tą perełkę... |
Autor: | Bladyhel [ Śro, 25.03.2015, 11:46 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
Z Lubelskich Klasyków Nocą: |
Autor: | RR ltd Co. [ Pon, 25.04.2016, 11:21 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
Uwielbiam ten model. bringatrailer.com |
Autor: | RR ltd Co. [ Sob, 23.07.2016, 13:26 ] |
Temat postu: | Re: Citroen SM |
Wersja targa wg Heulieza https://www.facebook.com/media/set/?set ... 272&type=3 |
Strona 2 z 2 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |