Skrzynie 6 biegowe vs 5 biegowe
Ktoś tu jeszcze wchodzi?
Popiszę trochę o różnicach w skrzyniach.
Podczas wymiany skrzyni w Corolli z 2003, dowiedziałem się, że 6 biegów nie zawsze znaczy to samo.
Podstawowy problem i pytanie, to czego oczekujesz - dobrych przyspieszeń, czy niskich obrotów.
Jeśli założymy tezę, że we współczesnych autach, 5-ty bieg stał się zbyt krótki i głośny (a często tak jest), szukamy wersji z dodatkowym biegiem. Niestety, czasami może być tak, że taka skrzynia ma skrócone przełożenia i ostateczny efekt jest taki sam.
W Corolli E11 (1997-2001) w silnikach 1.4, 1.6 przełożenia od 1 do 5 biegu zarówno w skrzyniach 5, jak i 6, były takie same. Bieg 6-ty był tylko i wyłącznie nadbiegiem, służącym do jazdy "autostradowej".
Tutaj podaję długość przełożeń - mniejsza liczba - mniejsze obroty.
1st 3.166:1
2nd 1.904:1
3rd 1.310:1
4th 0.969:1
5th 0.815:1
6th 0.682:1
Świetnie opisane jest to w broszurze z 2000 roku:
Nowa generacja przyniosła dla Corolli pewne niekorzystne zmiany:
- dla tego samego silnika 1.6 VVT-i, można było dostać tylko skrzynię 5 biegową (przełożenia jak w poprzedniku)
- skrzynia 6 biegowa z 1.8 ma poucinane przełożenia (4ty - 1.166; 5ty - 0.916, szósty - 0.815).
Moje podsumowanie: wiele dzisiejszych aut ma za krótkie ostatnie biegi, do tego może się okazać, że opcjonalna skrzynia o 6 przełożeniach, wcale nie jest bardziej ekonomiczna.
Mam teraz założoną skrzynię 6 biegową z modelu E11, powinien to być standard - poza miastem większość dystansu da się pokonać na długiej 6ce, nie licząc wzniesień, wyprzedzania, wleczenia